handdator

Visa fullständig version : Inget fildelningssnack på Kolozzeum


Allan
2007-07-04, 18:57
Inte. Nånsin. Aldrig.

Även om det skulle börja som en harmlös diskussion om legal nedladdning så slår det aldrig fel tammefanken - rätt vad det är sitter nån myra och tipsar eller vill ha tips på saker som INTE är legala. Därför snackar vi INTE sånt här.

Ozma
2007-07-04, 18:59
Då vet man, sorry

X-Change
2007-07-05, 01:06
Men vad går gränsen? Får man tipsa om att ladda ner film/spel/musik, eller får man fråga efter namnet på filerna t ex? Tycker det hela är fjantigt.

Raggis
2007-07-05, 01:12
Men vad går gränsen? Får man tipsa om att ladda ner film/spel/musik, eller får man fråga efter namnet på filerna t ex? Tycker det hela är fjantigt.

Grejen är den att kolozzeum kan bli nedstängda om ni snackar om sådant, samt att google-adsen (som finansierar hela sidan) ryker fort som attan om google får reda på det (vilket dom får ganska snabbt).

Tigerkotten
2007-07-05, 01:16
Grejen är den att kolozzeum kan bli nedstängda om ni snackar om sådant, samt att google-adsen (som finansierar hela sidan) ryker fort som attan om google får reda på det (vilket dom får ganska snabbt).

nedstängda för man ger url till en torrentsida? Det tvivlar jag på.

Raggis
2007-07-05, 01:22
nedstängda för man ger url till en torrentsida? Det tvivlar jag på.

Nej, inte till torrentsida. Men, googleadsen ryker iallafall.

joriice
2007-07-05, 01:30
Vi får hoppas att det inte komemr någon nisse som tänker "jag bryr mig inte om jag blir bannad här" och startar sånt här skit. Men enstaka inlägg antar jag att moderatorerna kan ta bort?

Men som sagt, INGA SÅDANA DISKUSSIONER!

MasterChief
2007-07-05, 07:11
Men vad går gränsen? Får man tipsa om att ladda ner film/spel/musik, eller får man fråga efter namnet på filerna t ex? Tycker det hela är fjantigt.

Om nu ägaren till forumet inte vill ha snack så vad är problemet? Det finns en kvadziljon andra sidor.

Mental
2007-07-05, 08:36
Grejen är den att kolozzeum kan bli nedstängda om ni snackar om sådant, samt att google-adsen (som finansierar hela sidan) ryker fort som attan om google får reda på det (vilket dom får ganska snabbt).

Eh? Ganska vanligt med google ads på rena torrenttrackers tillochmed. för att inte tala om andra diverse 'skumma' sidor.

X-Change
2007-07-05, 09:20
Om nu ägaren till forumet inte vill ha snack så vad är problemet? Det finns en kvadziljon andra sidor.Okej visst. Men detta är allmänt. Det finns trådar om allting här. Det finns bra trådar och det finns skräp, i mängder. Förstår inte vad som är så hemskt med att nämna ett filnamn. Det är upp till var och en om dem vill välja att skaffa den filmen illegalt eller inte. Lite som att skriva ett inlägg där du nämner whisky och en snygg sportbil och vips har du uppmanat andra att köra rattfull...

Om ägaren inte vill det? Fine. Men kan inte denna tråd hamna som sticky då, eller kan inte ägaren skriva en egen tråd (sticky med) och uppmana att folk slutar snacka fildelning och motivera sig. Det stör mig att Allan stryper allt rätt av med kommentarer som "Inget fildelningsnack" och "Det spårar alltid ut".

Rahf
2007-07-05, 09:21
Men vad är det att diskutera folk? Nu är det sagt så och då får man rätta sig efter det.

Har folk auktoritetsproblem bara för att de sitter på internet? Hade Allan sagt det med Kolozzeums medlemmar i en stor sal så tror jag att kanske en eller två hade ställt någon halvt harmlös fråga för att sen knipa käft och acceptera faktum.

King Grub
2007-07-05, 09:33
Men kan inte denna tråd hamna som sticky då, eller kan inte ägaren skriva en egen tråd (sticky med) och uppmana att folk slutar snacka fildelning och motivera sig. Det stör mig att Allan stryper allt rätt av med kommentarer som "Inget fildelningsnack" och "Det spårar alltid ut".

Det står i medlemsreglerna. Regler som du som medlem är skydlig att läsa. Accepterar du inte reglerna eller "stör" dig på dom - fine. Du behöver inte vara medlem. Men vill du vara medlem, följer du, liksom alla andra, reglerna. Vad är det att störa sig på? Barnsligt.

X-Change
2007-07-05, 10:18
Men vad är det att diskutera folk? Nu är det sagt så och då får man rätta sig efter det.

Har folk auktoritetsproblem bara för att de sitter på internet? Hade Allan sagt det med Kolozzeums medlemmar i en stor sal så tror jag att kanske en eller två hade ställt någon halvt harmlös fråga för att sen knipa käft och acceptera faktum.
Det är inte Allan jag har något emot, utan själva kravet att alla ska knipa utan att veta anledningen. Nu har några åtminstone sagt att google-adsen ryker.

X-Change
2007-07-05, 10:30
Det står i medlemsreglerna. Regler som du som medlem är skydlig att läsa. Accepterar du inte reglerna eller "stör" dig på dom - fine. Du behöver inte vara medlem. Men vill du vara medlem, följer du, liksom alla andra, reglerna. Vad är det att störa sig på? Barnsligt.Om du läste mitt inlägg som du quotade. Så är det strypningen av diskutionen som stör mig.
Jag kan ställa frågor om insulin, bf-mätning, prata om sprit, skapa pollar om folk har dopat sig eller inte, könsjukdomar, bilar, om vilka som behandlat sin partners som skit, sex, våld och vad som helst.. men jag får inte be om tips för vad jag ska ladda ner? Det stör mig.

Som sagt regler är regler och ägaren behöver adsen får att det inte är gratis att driva det här forumet. Vet det...

Trance
2007-07-05, 10:40
Om du läste mitt inlägg som du quotade. Så är det strypningen av diskutionen som stör mig.
Jag kan ställa frågor om insulin, bf-mätning, prata om sprit, skapa pollar om folk har dopat sig eller inte, könsjukdomar, bilar, om vilka som behandlat sin partners som skit, sex, våld och vad som helst.. men jag får inte be om tips för vad jag ska ladda ner? Det stör mig.

Som sagt regler är regler och ägaren behöver adsen får att det inte är gratis att driva det här forumet. Vet det...

Är man för dum för att klara att ladda ner det så är man inte värd det. Gammal klassisk nörd-"survival of the fittest", allan kör old school helt enkelt.

egge
2007-07-05, 11:54
Undrar lite vart gränsen går när det gäller tv-serier, i vissa sådana trådar är det ju ganska uppenbart att folk inte skaffar fram avsnitten på "laglig" väg. Men det kanske är okej så länge som man inte säger det rakt ut?

Kimball
2007-07-05, 12:16
Undrar lite vart gränsen går när det gäller tv-serier, i vissa sådana trådar är det ju ganska uppenbart att folk inte skaffar fram avsnitten på "laglig" väg. Men det kanske är okej så länge som man inte säger det rakt ut?

Förstår inte varför det vore olagligt att lägga ut / ladda ner serier egentligen, det för ju tankarna tillbaks till tiden då man spelade in på VHS-band? Får man inte dela med sig utav VHSer med inspelat material heller? Isåfall hade jag haft överseende med det.

egge
2007-07-05, 12:21
Förstår inte varför det vore olagligt att lägga ut / ladda ner serier egentligen, det för ju tankarna tillbaks till tiden då man spelade in på VHS-band? Får man inte dela med sig utav VHSer med inspelat material heller? Isåfall hade jag haft överseende med det.

Hmm, det är väl olagligt, eller är det jag som har fått ngt om bakfoten? Kan tänka mig att tv-bolagen blir lite snea när de köper rättigheterna för en dyr serie för att tjäna mer på reklamintäkterna och svensson tankar ner den innan den visats i Sverige.

Pez
2007-07-05, 12:39
Om du läste mitt inlägg som du quotade. Så är det strypningen av diskutionen som stör mig.
Jag kan ställa frågor om insulin, bf-mätning, prata om sprit, skapa pollar om folk har dopat sig eller inte, könsjukdomar, bilar, om vilka som behandlat sin partners som skit, sex, våld och vad som helst.. men jag får inte be om tips för vad jag ska ladda ner? Det stör mig.


Nej det får du inte.
Allt är visserligen relativt och det finns i vissa fall omständigheter som gör att du får/kan skriva och diskutera dessa ämnen här på Kolozzeum. Men generellt så - nej.

Sen är det skillnad.
Att diskutera fenomen/moral/etik runt nedladdning och brott mot upphovsrätten är tillåtet, precis som att diskutera fenomen/etik/moral runt doping. Men båda diskusserna brukar urarta och hålls kort därefter.

Raggis
2007-07-05, 13:13
Eh? Ganska vanligt med google ads på rena torrenttrackers tillochmed. för att inte tala om andra diverse 'skumma' sidor.

Knappast... Finns forum, som gömmer just dom sektionerna. Där man typ behöver 10-15 posts för att kunna se det. Men, knappast öppna torrenttrackers.

Einar
2007-07-05, 13:24
Man är bara snäll om man hjälper till med att göra backup :)

X-Change
2007-07-05, 13:30
Undrar lite vart gränsen går när det gäller tv-serier, i vissa sådana trådar är det ju ganska uppenbart att folk inte skaffar fram avsnitten på "laglig" väg. Men det kanske är okej så länge som man inte säger det rakt ut?

Bra inlägg.

Nej det får du inte.
Allt är visserligen relativt och det finns i vissa fall omständigheter som gör att du får/kan skriva och diskutera dessa ämnen här på Kolozzeum. Men generellt så - nej.

Sen är det skillnad.
Att diskutera fenomen/moral/etik runt nedladdning och brott mot upphovsrätten är tillåtet, precis som att diskutera fenomen/etik/moral runt doping. Men båda diskusserna brukar urarta och hålls kort därefter.

Jo, du har rätt, Pez! Men precis som du säger brukar det urarta. Det är det många trådar som gör, oavsett ämne. Vad jag menar att det snackas så mycket "runt" dessa ämnen. Och någon tar nästan alltid ett steg över gränsen, vilket ger konsekvenser men ibland passerar sånt obemärkt verkar det som. Jag förväntar mig inte att ni mods ska göra mer, för jag vet att det går inte att några enskilda individer kontrollerar vad flera tusen medlemmar skriver.
Självklart ska Lassa har valuta på pengarna han spenderar på forumet och webshopen och det accepterar jag självklart, men jag tycker det är lite synd att man måste välja att vara stenhård mot fildelning. Och låta trådar/inlägg som är en ren bedömningsfråga om dem egentligen är tillåtna eller inte komma undan.

Einar
2007-07-05, 13:39
Använd PM-funktionen vid dessa diskussioner så undgår ni problemet. Eller så lägger ni till varandra på msn och fortsätter där.