handdator

Visa fullständig version : tungt vs icke tungt


kaysim
2007-07-04, 17:43
ursäkta min astöntigt formulerade titel på denna tråd:) jaja nu till saken:

Fick tips av en kompis (som också kör tre stycken helkroppspass i veckan) att köra två veckor då man kör på sådana vikter så att man klarar ca 10-12 reps x 4 set ungefär. Och att man sedan efter dom två veckorna kör två veckor där man kör med tyngre vikter så att man klarar ungefär 4-5reps x 4 set. Och sen tillbaka till två veckor där man kör 10-12reps x 4 set osv osv.

Han hade fått det tipset av nån seriös tränings-kille (min kompis och jag är rätt så mycket nybörjare båda två, har väl kört i kanske 6 månader). Enligt den hära snubben skulle detta resultera i att man får bra variation + man får synliga resultat fortare. Stämmer det? Ha det!/K

GymTT
2007-07-04, 17:45
Det kan absolut vara ett alternativ att periodisera träningen.
Låta CNS vila mer eller mindre vissa perioder.

major Pectoralis
2007-07-04, 19:11
ursäkta min astöntigt formulerade titel på denna tråd:) jaja nu till saken:

Fick tips av en kompis (som också kör tre stycken helkroppspass i veckan) att köra två veckor då man kör på sådana vikter så att man klarar ca 10-12 reps x 4 set ungefär. Och att man sedan efter dom två veckorna kör två veckor där man kör med tyngre vikter så att man klarar ungefär 4-5reps x 4 set. Och sen tillbaka till två veckor där man kör 10-12reps x 4 set osv osv.

Han hade fått det tipset av nån seriös tränings-kille (min kompis och jag är rätt så mycket nybörjare båda två, har väl kört i kanske 6 månader). Enligt den hära snubben skulle detta resultera i att man får bra variation + man får synliga resultat fortare. Stämmer det? Ha det!/K

Tre tunga helkroppspass i veckan i två veckor i sträck är inte att rekommendera. Däremot är det bra att variera belastning. Tre helkroppspass i veckan är som gjort för en undulerande periodisering där man kör

Pass 1: 2x12-15RM (lätt)
pass 2: 3 x 8-10RM (medel)