handdator

Visa fullständig version : Esa pro 1 timme efter träning eller kan man ta den direkt efter träning?


Mr A
2007-07-04, 17:13
Detta har säkert besvarats innan, men om jag tar ESApro direkt före träning och direkt efter träning istället för 1 timme efter träning, gör detta ngn nytta? eller effekten av ESApro före träningen verkar även direkt efter träningen? Alltså bör jag vänta att ta ESApro till 1 timme efter träningen eller kan jag ta det direkt efter träningen?

King Grub
2007-07-04, 17:30
Effekten av EAA-intag vid olika tillfällen i samband med styrketräning:

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

Effekten av flera av dessa intag kring samma träningstillfälle och vilken påverkan det ena av multipla intag har på det andra har inte studerats.

torregen
2007-07-04, 17:49
grub
pre = före post= ? post= 1 timme efter????

sry men är inget smarkskaft!

GymTT
2007-07-04, 17:53
grub
pre = före post= ? post= 1 timme efter????

sry men är inget smarkskaft!

Pre = direkt innan
Post = direkt efter
1h post = 1 timme efter

King Grub
2007-07-04, 17:55
Och graferna visar gensvaret över samma tretimmarsperiod efter träning. Proteinsyntesen ligger på basnivåer till runt 60-90 minuter efter avslutad träning, för att därefter uppregleras kraftigt.

Det är inte omöjligt, att ett intag före innebär sämre gensvar på ytterligare ett intag direkt efter passet, men det är som sagt inte undersökt. Intag 1 h efter träning minskar bevisligen inte gensvaret på motsvarande dos 2 h efter träning i alla fall (lika stort).

Har man bara ett intag att placera in, är det i alla fall före som ger störst effekt på proteinsyntesen efter träning.

Fredriiik
2007-07-04, 19:32
så för att få ut mest av de så ska man ta en direkt innan träning
sen en portion 1 timme efter, sen efter 2 timmar och till sist efter 3 timmar?

alltså 4 ggr runt 1 pass?
eller har ja fattat dig fel king grub när ja läst dina andra inlägg kring esa pro?

King Grub
2007-07-04, 19:36
Som sagt, gensvaret på flera intag kring samma träningspass är inte känt. Jag förstår inte att fråga efter fråga ställs som lyder "man ska" hit eller dit när det upprepade gånger påtalats att varken optimala tidpunkter eller mängder eller kombinationer av intagstillfällen är kända.

Att vara fastande först före passet och sedan 3 h till efteråt, utan något annat än pulver, låter varken roligt eller bra.

Gissningsvis får man goda resultat genom EAA enbart före passet, sedan hem och äta vanlig mat efteråt. Ev ytterligare "effekt" man skulle få av EAA-timing efteråt måste röra sig om enstaka gram muskelprotein.

Att "rama in" passet mellan EAA+kolhydratintag och sedan äta vanlig mat, låter också vettigt. Det skall vara praktiskt genomförbart också.

Alfred Nobel
2007-07-04, 19:43
Som sagt, gensvaret på flera intag kring samma träningspass är inte känt. Jag förstår inte att fråga efter fråga ställs som lyder "man ska" hit eller dit när det upprepade gånger påtalats att varken optimala tidpunkter eller mängder eller kombinationer av intagstillfällen är kända.

Att vara fastande först före passet och sedan 3 h till efteråt, utan något annat än pulver, låter varken roligt eller bra.

Gissningsvis får man goda resultat genom EAA enbart före passet, sedan hem och äta vanlig mat efteråt. Ev ytterligare "effekt" man skulle få av EAA-timing efteråt måste röra sig om enstaka gram muskelprotein.

Att "rama in" passet mellan EAA+kolhydratintag och sedan äta vanlig mat, låter också vettigt. Det skall vara praktiskt genomförbart också.

Måste bara fråga om du käkar/dricker/sprutar i dig något kosttilskott? Eller nöjer du dig med maten på tallriken? (lite offtopic, men GRUBblat på frågan)

King Grub
2007-07-04, 20:03
Måste bara fråga om du käkar/dricker/sprutar i dig något kosttilskott?

Bara när tillverkarna ger mig produkter.

Alfred Nobel
2007-07-04, 20:08
Bara när tillverkarna ger mig produkter.

Okej, är de något tillskott som du föredrar framför andra? Eller som du kan tänka dig fortsätta med om du blev tvungen?

King Grub
2007-07-04, 20:11
Vänligen håll dig till topic. Tråden handlar inte om min person.

Mr A
2007-07-05, 13:16
Hur är det med intag av ESApro före träning. Jag klör 30 min konditionsträning direkt före mina styrkepass, ska jag ta ESApro innan konditionspasset eller efter, alltså direkt före styrkepassen istället?

EiseltUK
2007-07-05, 13:24
Hur är det med intag av ESApro före träning. Jag klör 30 min konditionsträning direkt före mina styrkepass, ska jag ta ESApro innan konditionspasset eller efter, alltså direkt före styrkepassen istället?

Före styrkepasset skulle jag köra på.