handdator

Visa fullständig version : Växla 10or - 6or + lite annat


Exploited
2007-07-04, 15:24
Hallå hallå!

Jag har efter ett uppehåll på 4 månader(Australien) kört igång bra i en månad eller så. Bara kört 6or på allt. Nu funderar jag på att börja köra växelvis 10or på allt i två veckor och 6or på allt nästa två veckor. Har hört att det ska vara bra för att få både styrka och uthållighet men tänkte höra med den förenade expertisen här först :thumbup:

Dessutom undrar jag om det är bra att, en dag i veckan, när man har tid(vilket för mig skulle bli ungefär varannan vecka) köra ett pass med bara 1 rep ? Alltså rejält tungt. Detta för att chocka musklerna så att dom får börjar producera lite extra. Bra eller anus?

Lite bakgrundsinfo som folk brukar tjata om:
Kille, 21, 193 och väger ca 79-80. Försöker gå upp till 83 iaf men jag har otroligt svårt för att gå upp i vikt. Kör på gainers varje dag, två de dagar jag tränar vilket brukar bli tre och ibland fyra dagar i veckan.
Har sammanlagt tränat på gym i kanske ett och ett halvt år. Haft lite bortfall på grund av resor och skador men kör bra regelbundet så länge jag är hemma och frisk.


Det jag vill är såklart att bli starkare och även uthålligare

Rahf
2007-07-04, 15:29
Maxa inte en gång i veckan, då blir kroppen slut på.

1-20 reps bygger bäst ;) Sen vilket intervall du vill köra på bestämmer du själv, alltså vilket som känns bäst för stunden.

Gainer är inte den faktor som kommer att ge dig ökning i vikt. Du måste äta mer mat i övrigt om du vill öka, ät större portioner t.ex.

JohnRick
2007-07-04, 16:54
Ja, du tänker periodisera helt enkelt? Med en period 6or (där jag antar du menar 6RM?) och en period 10or? Det ska väl gå bra. Ger variation och förhindrar stagnation. Du kan ju annars köra vartannat pass tungt och vartannat lätt. Eller så som du nyss skrev.