handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet på kokta ägg

Torsk_ole
2007-07-04, 14:58
Hur länge håller kokta ägg med skal i kylskåpet (6-8 grader) innan de blir dåliga?

King Grub
2007-07-04, 14:59
En vecka, ungefär.

Torsk_ole
2007-07-04, 15:06
En vecka, ungefär.

Tack, då tänker jag nog nästan börja koka alla ägg för veckan på samma dag.

Otto P
2007-08-07, 10:48
Gäller detta även ägg som skulle gått ut dagen efter?

Jag kokade i går ägg som skulle gått ut i dag, hur länge klarar de sig i kylen?

Otto P
2007-08-07, 14:26
Efter lite googlande kom jag fram till detta...

"Ägg ska kylförvaras efter köp och har då flera veckors längre hållbarhet än "bäst-före-datum"."
Saxat från:
http://www.kronagg.se/eggsite-se/produkter/default.asp?2

Så alltså borde det ju inte vara någon fara. Då jag har förvarat äggen i kylen hela tiden:)

Slartibartfast
2009-04-17, 19:23
Har kokade ägg med skal kortare hållbarhet än okokade? Varför?

snej
2009-04-17, 19:36

Får inte all mat kortare hållbarhet efter tillagning. Om man inte fryser in det typ.

omnibus
2009-04-17, 20:01
Får inte all mat kortare hållbarhet efter tillagning. Om man inte fryser in det typ.

Nej, köttfärs t.ex.

maRRtin
2009-04-17, 20:05
Gissning från min sida.

Naturliga bakterihämmande enzymer i ägget som t ex lysosym och dyl deaktiveras vid kokning av ägget.

kaer
2009-04-17, 20:15
Fast jag tycker de blir äckligare för varje dag.

-Englund
2009-04-17, 21:07
Fast jag tycker de blir äckligare för varje dag.

Sant.

Vi väntar på att någon kunnig kommer med ett inlägg som är så opti så att ingen har nåt mer att säga!

dannegavle
2009-04-18, 10:31
Jag brukar koka 12 ägg åt gången vilket sällan räcker mer än 5 dagar för mig. Tycker inte jag hinner märka nån skillnad i ätbarhet innan de är slut.

Slartibartfast
2011-12-16, 14:08
Jag kokade en kastrull ägg igår kväll, men glömde fram skiten på diskbänken över natten. Går dom att äta ännu? lade dom i kylskåpet i morse.

King Grub
2011-12-16, 14:13
Rekommendationerna är runt två timmar i rumstemperatur för kokta ägg.

http://www.fsis.usda.gov/factsheets/focus_on_shell_eggs/#21

Men det är ju inte säkert på något sätt att du skulle bli sjuk av dina ägg. Men risken är större.

Fredron
2011-12-16, 15:11
förr så la man ju in ägg och då höll de kokta sig i kanske ett halvår.
Vad gjorde det möjligt?

elArne
2011-12-16, 15:25
Rekommendationerna är runt två timmar i rumstemperatur för kokta ägg.

http://www.fsis.usda.gov/factsheets/focus_on_shell_eggs/#21

Men det är ju inte säkert på något sätt att du skulle bli sjuk av dina ägg. Men risken är större.

Va? Det var förvånande. Ägg är ju så praktiskt förpackat, jag brukar ofta ha kokta ägg med mig som matsäck ibland på resor och har då haft dem med skal på i rumstemperatur i två dygn utan problem, kanske ska vara mer försiktig med det.:em:
Men så länge det smakar och luktar bra så är det väl ok?

vicarious
2011-12-16, 19:33
Va? Det var förvånande. Ägg är ju så praktiskt förpackat, jag brukar ofta ha kokta ägg med mig som matsäck ibland på resor och har då haft dem med skal på i rumstemperatur i två dygn utan problem, kanske ska vara mer försiktig med det.:em:
Men så länge det smakar och luktar bra så är det väl ok?

Kör på. Värsta som kan hända är väl att du blir lite risig. Man märker väl ganska tydligt på doften om ägg är dåliga. Men kanske finns det andra alternativ som passar bättre i resväskan?

z_bumbi
2011-12-16, 19:44
Kör på. Värsta som kan hända är väl att du blir lite risig. Man märker väl ganska tydligt på doften om ägg är dåliga. Men kanske finns det andra alternativ som passar bättre i resväskan?

Hur känner du det på doften?

vicarious
2011-12-16, 19:52
Hur känner du det på doften?

Tänkte nog på gamla ägg som varit påväg att ruttna som blivit kokta, de luktar dåligt. Men det är nog en annan sak med fräscha ägg som kokats och sen blivit dåliga, då känner man kanske ingen lukt.

Sniggel
2011-12-16, 21:10
Tänkte nog på gamla ägg som varit påväg att ruttna som blivit kokta, de luktar dåligt. Men det är nog en annan sak med fräscha ägg som kokats och sen blivit dåliga, då känner man kanske ingen lukt.

När ägg luktar illa (på det sätt man tänker sig att ägg luktar illa) är det pga av att svavel reagerat med järn om jag minns rätt (FeS). Detta behöver inte alls ha att göra med någon bakterietillväxt och är isåfall ofarligt för konsumtion om man inte störs av lukten/smaken.

Rahf
2011-12-16, 21:31
Vad gjorde det möjligt?

Det säger ingenting om hur välsmakande, fräscha, eller hälsosamma äggen var. Mycket man gjorde förr var dåligt för hälsan. Det var ju gissningar i hur många fall som helst.

Fredron
2011-12-16, 21:36
Det säger ingenting om hur välsmakande, fräscha, eller hälsosamma äggen var. Mycket man gjorde förr var dåligt för hälsan. Det var ju gissningar i hur många fall som helst.

Min mormor brukar berätta om hur äckligt hon tyckte det var, smakade illa och luktade. Fast det användes flitigt i matlagning så jag har svårt att tro att det blev råttgift så att säga.

Sverker
2011-12-17, 06:53
När ägg luktar illa (på det sätt man tänker sig att ägg luktar illa) är det pga av att svavel reagerat med järn om jag minns rätt (FeS). Detta behöver inte alls ha att göra med någon bakterietillväxt och är isåfall ofarligt för konsumtion om man inte störs av lukten/smaken.

Du behöver någonting som katalyserar reaktionen. Läs bakterier.

Att du får en grönfärgning på kokta ägg är en annan sak.

Sverker
2011-12-17, 06:55
Vad gjorde det möjligt?

Ingen ny tillförsel av bakterier. Inläggningen med vattenglas skyddade ägget. Ungefär som våra konserver.
Håller en evighet men blir snabbt dåligt när burken öppnas.

Sniggel
2011-12-17, 10:25
Du behöver någonting som katalyserar reaktionen. Läs bakterier.

Att du får en grönfärgning på kokta ägg är en annan sak.

Ok, grönfärgningen är inte samma reaktion?

MtotheM
2011-12-17, 11:17
Jag kokade en kastrull ägg igår kväll, men glömde fram skiten på diskbänken över natten. Går dom att äta ännu? lade dom i kylskåpet i morse.

Har hänt mig förr också, smakade som vanligt och var inga problem med det.