handdator

Visa fullständig version : Nedåtlutande bänkpress meningslöst?


Rastafari
2007-07-04, 12:06
Är det någon mening med att träna bänkpress med kroppen lutande nedåt golvet? Tränas inte i även nedre delen av bröset i vanlig rak bänkpress?

mini
2007-07-04, 12:25
För de allra allra flesta är det helt menlöst ja.

Piranha
2007-07-04, 12:27
Jag ser också den som en totalt värdelös övning.

Man ser ofta dessutom katastrofen när man tar en vanlig ställbar bänk lutar upp den och låter nacken agera stopp för både kropp och vikt på stången.

Kiropraktorns bästa kompis..

stevebc
2007-07-04, 13:25
Dips is the shit :thumbup:

JohnRick
2007-07-04, 17:01
Är det någon mening med att träna bänkpress med kroppen lutande nedåt golvet? Tränas inte i även nedre delen av bröset i vanlig rak bänkpress?

Bättre med inclined press (uppåtlutade), då övre bröst vanligtvis är underutvecklat, eller kanske snarare svårare att komma åt. Resten kommer med ändå om man kör plana.

Allan
2007-07-04, 17:08
Det finns ingen nedre del av bröstet som kan tränas separat. Vill man variera belastningscykeln är dips ett bra alternativ. Declinebänk är ett otyg

torregen
2007-07-04, 17:28
kör max-ot just nu och då finns det med i schemat, vet inte varför den är nyttig för men tycker den är skön på nått sett.

Lexidos
2007-07-04, 17:31
Aldrig kört o tänker aldrig testa, verkar mest vara en korkad övning.

130kg finsk sisu
2007-07-04, 18:09
Tryckte inte Fredrik Paulun sönder nån blodådra till hjärnan med declinebänk?

Inom SL använde declinebänk främst av WPC-gubbarna som får bänka från magen. Men om man inte har ambition att bli en magbänkare så är övningen inte att rekommendera...

Allan
2007-07-04, 19:03
Tryckte inte Fredrik Paulun sönder nån blodådra till hjärnan med declinebänk?

Inom SL använde declinebänk främst av WPC-gubbarna som får bänka från magen. Men om man inte har ambition att bli en magbänkare så är övningen inte att rekommendera...

Den kan ha en viss effekt om man vill öka sin bänkstyrka och är svag vändningen. Men man ska ligga på ganska saftiga vikter för att det ska ge nåt. Muskulärt ger den inte mycket, nej.

Max-OT? Om detta finns mycket att säga. Numer har de städat upp sina program och råd men förr i världen var okunskapen rent förskräckande. Där nar vi hittat inre bröst, nedre mage, olika effekt på vadträningen beroende på fotställning, förlänga biceps etc etc...

130kg finsk sisu
2007-07-04, 19:10
Jag menade WPC="proffsen" främst jänkarna. Men det du säger om MAX-OT stämde iaf förr i tiden...

Diggler
2007-07-05, 00:40
Man kan ha en ytterst liten decline, 1st smal viktskiva under "fotändan" på bänken,det tycker jag simulerar brygga rätt bra för de som inte får till det annars. Så vet man hur mycket extra en bra brygga skulle ge på stången, vad man nu kan ha för glädje/nytta av att veta det kan ju diskuteras.

Rastafari
2007-07-05, 11:33
Man kan ha en ytterst liten decline, 1st smal viktskiva under "fotändan" på bänken,det tycker jag simulerar brygga rätt bra .
Brygga?

Summa summarum verkar det som att man kan skita i nedåtlutande bänkpress iallafall.:) Tror inte ens att en nedåtlutande bänk finns på gymmet där jag bor.

Hemi
2007-07-05, 12:17
Tryckte inte Fredrik Paulun sönder nån blodådra till hjärnan med declinebänk?



Som jag förstod var det en bristning i ett blodkärl i halsen och en liten sak fastnade sedan i hjärnan.

Deceiver85
2007-07-20, 23:40
Bumpar med en fråga till forumets veteraner (allan, arne mfl):

Finns det nån historik bakom decline bänkpress? Eftersom den anses som allmänt onödig, varför uppfanns den överhuvudtaget?

Det enda decline-bänken används till på mitt gym är att köra situps på.

thebandit
2007-07-21, 20:30
Jag gillar decline eftersom jag har ovanligt lätt för att bygga övre bröst. I vanlig bänk- och hantelpress känns det nästan bara i övre.

Förstår inte varför det skulle vara en "skitövning". Känns rejält i bröstmusklerna.

Doris
2007-07-21, 22:45
Dips is the shit :thumbup:

+1

YTS
2007-07-22, 20:37
Nedre delen av bröstmuskeln tränas en hel del i ryggövningar, som smalt och brett latsdrag, varför man inte behöver köra några övriga isolationsövningar för detta parti.