handdator

Visa fullständig version : två frågor om te


soulsplinter
2007-07-04, 10:54
Har fastnat för det här med tedrickande ;)

1. Jag undrar om det är "sant" att de färdiga teåsar man köper på ICA (typ Lipton green tea) inte har lika högt innehåll av antioxidanter och vad det nu kan vara, som i te som man löper "färskt" i en tebutik?

2. Får man missfärgade tänder av te? Om det är koffeinet, finns det koffeinfritt te? Vad tror ni, hjälper en bit tugummi (t.ex. Extra) efter en kopp te tillräckligt för att motverka ev. gula tänder?


Träna lungt!

/Emma

soulsplinter
2007-07-04, 10:56
Har fastnat för det här med tedrickande ;)

1. Jag undrar om det är "sant" att de färdiga teåsar man köper på ICA (typ Lipton green tea) inte har lika högt innehåll av antioxidanter och vad det nu kan vara, som i te som man löper "färskt" i en tebutik?

2. Får man missfärgade tänder av te? Om det är koffeinet, finns det koffeinfritt te? Vad tror ni, hjälper en bit tugummi (t.ex. Extra) efter en kopp te tillräckligt för att motverka ev. gula tänder?


Träna lungt!

/Emma




Hoppas ni fattar at det ska stå "tepåsar" och "köper" och inte "teåsar" eller "löper" ... och "tuggummi" kan jag också stava till egentligen...

bara så ni vet :Virro

jwzrd
2007-07-04, 10:59
Färskt te är mycket godare än fulpåste från ICA. Innehåller säkert mer näringsämnen också. Du verkar milt insnöad på te :)

King Grub
2007-07-04, 11:06
Färskt är mycket riktigt mer polyfenolrikt än påste. Använder man påsar, kan man pressa ur dom ordentligt istället för att bara låta dom flyta och ta ut dom ur koppen.

Ju varmare vatten, desto mer polyfenoler utsöndras i vätskan.

Ju längre man låter sitt te dra, desto mer ökar polyfenolmängden. Får tet bara dra en kort tid, blir koffeinhalten hög men polyfenolhalten låg.

Ref: Journal of Agricultural and Food Chemistry. 2001:49: 5340-7, International Journal of Food Sciences and Nutrition. 2000:51:181-8, Toxicology Letters Volume 115, Issue 1, 10 April 2000, Pages 23-32.

Masson
2007-07-04, 11:11
Roobios heter ett koffeinfritt rött te, smakar helt ok. Fläckarna på tänderna beror troligtvis inte på koffeinet dock.

Tolkia
2007-07-04, 11:17
Missfärgning på tänderna beror inte koffeinet. Hur missfärgat det blir beror på hur mycket te man dricker (det går nog inte att svara på exakt var gränsen går för vad som är "lagom med te för att inte få missfärgningar"). Det man får först brukar vara bruna fläckar i kindtändernas gropar (ser ut som karies).

soulsplinter
2007-07-04, 11:26
Roobios heter ett koffeinfritt rött te, smakar helt ok. Fläckarna på tänderna beror troligtvis inte på koffeinet dock.


Det var ett bra tips! Ska kolle efter sånt. ittade runt lite på internet och hittade följande länk

http://www.grongava.com/artikelserien.php?aid=31

Det stod bl.a. såhär:

"Till skillnad från moderna så kallade sportdrycker som kraftigt belastar och urlakar kroppen på näringsämnen, återställer rooibos vätskeförlusten och även förlusten av en mängd viktiga mineraler som svettas bort under träningspass. Så prova att göra din egen sportdryck av detta goda röda te."

soulsplinter
2007-07-04, 11:29
Missfärgning på tänderna beror inte koffeinet. Hur missfärgat det blir beror på hur mycket te man dricker (det går nog inte att svara på exakt var gränsen går för vad som är "lagom med te för att inte få missfärgningar"). Det man får först brukar vara bruna fläckar i kindtändernas gropar (ser ut som karies).


Men vad är det i teet som ger missfärgningar? Om jag kan hålla mig till bara 2-3 koppar om dagen kanske man klarar sig då?

:)

Tolkia
2007-07-04, 11:31
Jag får erkänna att mycket på den där sidan ser tveksamt ut, inte minst deras referenser. Att njutas med en nypa salt, alltså.

Exhale_
2007-07-04, 11:38
Rött te (som förövrigt inte är ett te utan utvinns av en annan typ utav "buske"") sägs göra tänderna mest missfärgade, tätt följt utav grönt te. Ta bara en tripp till Kina så får du se vad te gör för dina tänder :) (För något annat än dersa tedrickande kan det ju inte bero på... :P)

Annars kan jag rekommendera vitt te!

soulsplinter
2007-07-04, 11:44
Rött te (som förövrigt inte är ett te utan utvinns av en annan typ utav "buske"") sägs göra tänderna mest missfärgade, tätt följt utav grönt te. Ta bara en tripp till Kina så får du se vad te gör för dina tänder :) (För något annat än dersa tedrickande kan det ju inte bero på... :P)

Annars kan jag rekommendera vitt te!

haha tackar tackar!

Men wtf en kopp grönt te, en kopp vitt te och en kopp rött te på kvällen får jag väl hoppas inte misfärgar tänderna så värst.. Har ju tillgång till lite mer tandvård/hygien än vad de stackars kineserna kanske har? haha äsch jag vet inte.

Jag fortsätter väl att inbilla mig att tuggummi som ska ge "white teeth" funkar, om ingen annan här vet bättre? ;)

Exhale_
2007-07-04, 11:49
haha tackar tackar!

Men wtf en kopp grönt te, en kopp vitt te och en kopp rött te på kvällen får jag väl hoppas inte misfärgar tänderna så värst.. Har ju tillgång till lite mer tandvård/hygien än vad de stackars kineserna kanske har? haha äsch jag vet inte.

Jag fortsätter väl att inbilla mig att tuggummi som ska ge "white teeth" funkar, om ingen annan här vet bättre? ;)

Så farligt kan det ju inte vara tycker jag.

Syftar du på att du skulle vara rikare än genomsnittskinesen? *whistle*

Det är nog en myt skulle jag tro!

Själv brukar jag dricka mitt te på morgonen eftersom jag då borstar tänderna efteråt. Men om nu det hjälper eller stjälper vet jag då inte. Jag funderade ett tag på att börja dricka te och kaffe med sugrör men kom fram till att det var lite overkill :smash:

soulsplinter
2007-07-04, 11:55
Så farligt kan det ju inte vara tycker jag.

Syftar du på att du skulle vara rikare än genomsnittskinesen? *whistle*

Det är nog en myt skulle jag tro!

Själv brukar jag dricka mitt te på morgonen eftersom jag då borstar tänderna efteråt. Men om nu det hjälper eller stjälper vet jag då inte. Jag funderade ett tag på att börja dricka te och kaffe med sugrör men kom fram till att det var lite overkill :smash:



Hehe, inte för att jag vill skryta om min nyvunna rikedom som nybliven ex-student men... *host*. om jag säger såhär; hade jag bott i kina och haft samma lön som nu så hade jag nog kunnat ha det rätt schysst ;)


haha sugrör, njaaa.. valet står väl mellan att se cool ut, men ha gula tänder, eller att se otroligt fjantig ut, men med vita tänder!

Exhale_
2007-07-04, 11:56
Vafan det är ju coolt med sugrör ;)

soulsplinter
2007-07-04, 11:58
haha jaså du tycker det ;)

Ja men då ska jag köpa mig ett sånt fär i hårf plast, rosa färgat och emd massa sånna där skojjiga loopingar och virvlar på :thumbs:

Exhale_
2007-07-04, 11:59
haha jaså du tycker det ;)

Ja men då ska jag köpa mig ett sånt fär i hårf plast, rosa färgat och emd massa sånna där skojjiga loopingar och virvlar på :thumbs:

Me ----> http://d699529.u33.surftown.se/grekland2005/FSCN0994s.jpg :Virro

soulsplinter
2007-07-04, 12:02
haha cool kille ;)


ja man kan ju köpa såna där långa jäkla rör på buttericks har jag för mig hehe

Endura
2007-07-04, 12:15
Jag tror snarare att det är svart te som missfärgar mest (säger det av egen erfarenhet) och att grönt, följt av rött och vitt färgar mindre eller inte.
Min gissning skulle vara att det är jäsningsprocessen som svrat te genomgått som gör skillnaden. Svart och grönt te kommer av samma blad, varav jäsningen är skillnaden och också orsaken till att grönt te innehåller mer antioxidanter mm.

Halldin
2007-07-04, 12:24
När ämnet ändå är uppe, vilken sort är nyttigast? Har för mig jag har läst att vitt té skall vara opti.

soulsplinter
2007-07-04, 12:31
Här står lite mer om de olika tesorterna

http://www.gourmera.se/meromte3.html

Jag har också hört att vitt te ska vara "bäst". Att det innehåller mest antioxidanter osv. men det är dyrast också tror jag ;)

Exhale_
2007-07-04, 12:32
Alla är nyttiga på olika sätt, men jag har för mig att svart och rött te är minst nyttigt utav de 4 olika sorterna (vitt, rött, grönt, svart).

Endura
2007-07-04, 12:41
glöm inte kryddtéerna också som en sort ;)

skämt å sido...
här har ni en sida att grotta ner er i:
http://www.omte.se/

Slartibartfast
2007-09-26, 22:29
Bumpar godtycklig te-tråd.

Stämmer det att vitt te höjer ämnesomsättningen? Källor?

Eddie Vedder
2007-09-27, 05:14
Stämmer det att vitt te höjer ämnesomsättningen? Källor?

Jag har letat men inte hittat något, alla undersökningar gäller grönt té. Hursomhelst får ju grönt té ses som mer eller mindre en sanning att det äkar energiförbrukningen något.

Då är ju bara frågan hur mycket som skiljer och så vitt jag vet så innehåller vitt té koffein, katekiner o.s.v. vilket borde innebära att det iaf påverkar. Koffein är ju en stimulant på energiförbrukning iaf, om sedan vitt té är bättre eller sämre ur den synpunkten har jag tyvärr inte hittat något om.

Men som sagt, om grönt té finns hur mycket som helst och är dom inte för olika varandra lär effekter vara likvärdiga, om än inte exakta såklart.:)

Ett exempel på grönt té t.ex.:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16076989&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Här är lite info om vitt té:
http://en.wikipedia.org/wiki/White_tea

Sen hur pass lika dom är får man väl helt enkelt gissa utifrån läsning antar jag.

Saikyou
2007-09-27, 07:58
Själv har jag druckit grönt te sen ~ett halvår tillbaka i stora mängder, 4-8 stora koppar om dagen. Låter det dra till nästan ljummet (~45-50grader nånting skulle jag tro) och jag har inte märkt ett dugg angående missfärgning på tänderna.

heffa
2007-09-27, 08:23
Är själv rätt såld på Rooibos efter att ha tillbringat en tid i Sydafrika. Det som säljs i Sverige varierar dock ganska mycket i smaken. Det finns ett som heter Afrikan rooibos som är rent äckligt.

Slartibartfast
2007-09-27, 11:05
Ok, Eddie.

Vad innebär då den förhöjning av ämnesomsättningen som grönt te orsakar i praktiken? Över dygnet. Är förhöjningen signifikant eller bara mätbar?

Undersökningen du länkade till pratade bara om koffeinets inverkan. Får man samma eller t.om. starkare effekt av kaffe?

Eddie Vedder
2007-09-27, 12:17
Vad innebär då den förhöjning av ämnesomsättningen som grönt te orsakar i praktiken? Över dygnet. Är förhöjningen signifikant eller bara mätbar?

Undersökningen du länkade till pratade bara om koffeinets inverkan. Får man samma eller t.om. starkare effekt av kaffe?

Hur det påverkar i praktiken är ju en dosrelaterad fråga. I studierna använder dom väldigt ofta extrakt av grönt té och/eller koffeintabletter, iaf när dom mäter termogen effekt. Är det hälsoeffekter brukar det oftare vara kaffe och té.
Men hursomhelst brukar det ligga runt några procent 4-5% kanske. Så det blir ju ganska marginellt, men visst lär många koppar starkt kaffe om dagen öka energiförbrukningen några få procent. Hursomhelst är ju koffeintabletter och grönt té-extrakt antagligen effektivare såsom jag förstår.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16176615&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10584049&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

tunatuna
2007-09-27, 20:06
Green tea
Recent studies on mice fed the drink showed swimming endurance increased up to 24%. They also exhibited higher rates of fat oxidation. These findings add to a growing body of evidence with similar outcomes in humans. The primary active ingredient in green tea is epigallocatechin (EGCG).

Catecholamines are Good
During exercise, catecholamines are released which cause an increase in heart rate, and subsequently thermogenesis, or fat burning. The longer the levels of catecholamines can be sustained, the better your fat burning and endurance levels. The EGCG in green tea inhibits breakdown of the beneficial catecholamines.

In addition to being a great fat burning and endurance drink, green tea also has strong antioxidant and cancer fighting properties.

Eddie Vedder
2007-09-27, 20:11
Engelsk text om grönt té

Vart ifrån kommer texten du citerade? Är det från en webshop som säljer kosttillskott ska du för övrigt INTE länka! Kan vara bra att jag säger det, så jag inte provocerar fram brott.:D

tunatuna
2007-09-29, 17:53
Vart ifrån kommer texten du citerade? Är det från en webshop som säljer kosttillskott ska du för övrigt INTE länka! Kan vara bra att jag säger det, så jag inte provocerar fram brott.:D

Fick den i ett nyhetsbrev för nåt år sen, men det var inte från en sida som säljer kosttillskott i sig, snarare träningsutrustning. vill du ha adressen?

Eddie Vedder
2007-09-29, 18:51
Fick den i ett nyhetsbrev för nåt år sen, men det var inte från en sida som säljer kosttillskott i sig, snarare träningsutrustning. vill du ha adressen?

Nej jag undrade mest över trovärdigheten. Iom att du inte refererade till något särskilt så tänkte jag om texten kom från t.ex. reklam eller så.:)

Cashew
2007-09-29, 18:58
Måste bara tipsa om ett supergott rött te med blåbär från Friggs. Det smakar verkligen BLÅBÄR, är helt såld på det, prova!