handdator

Visa fullständig version : Vansbrosimningen 2007


wintersnowdrift
2007-07-03, 21:18
På söndag är det Vansbrosimmet vilket många brukar se som "det nödvändiga onda" för att fullborda Klassikern. Finns det några aspiranter på Kolozzeum i år månne? Lidingöloppet verkade ha hög intressefaktor här på brädan, så jag tycker nog att ni kan kasta er i vattnet också :).

Själv är jag en skadad wannabe-triathlet som spontananmälde mig till Vansbro förra veckan som tröst för (ännu) en utebliven tävlingssäsong. Upptrissad som jag var valde jag att starta i tävlingsklass (!), vilket jag börjar få fetångest för nu. Jag kommer bli ifrånsimmad av alla innan jag hunnit göra mitt första armtag... Nåväl, garanterat PB borde det i alla fall bli om jag inte drunknar på kuppen. Sist jag simmade (-05) kunde jag inte crawla och tog mig i mål på 1:09.

Några fler badsugna alltså?

//Kristin

Torwald
2007-07-04, 08:48
Inte i år för mig, men har simmat tidigare år. För kallt för min smak!

Jag simmade som motionär dock :)

Ironwoman
2007-07-04, 09:01
Jag skulle behöva det för jag simmar alltid mycket sämre utomhus, men tycker att det är för dyrt för att göra det bara som träning. Så om någon har en outnyttjad nummer lapp över...

wintersnowdrift
2007-07-08, 14:47
Jahapp, så har man plaskat sig i mål då.

Starten var rörig (som brukligt) och jag lyckades bli både slagen, sparkad och biten (!). Efter 50 meter kände jag mig helt död - vattenbrottning är svinjobbigt. Efter ytterligare ett par längder hade fältet splittrats upp lite mer och jag kunde äntligen hitta tretaktsrytmen i andningen. Sedan var det bara att simma på och titta upp någon gång i bland för att kontrollera att man höll linjen hyfsat.

Sista 1000 metrarna mot strömmen var faktiskt mycket tuffare att crawla än att bröstsimma, precis som jag misstänkte. Det var bara att damma på och försöka fösa så mycket vatten som möjligt – samt ta REJÄLA andetag! Jag hade som mål att komma in under 50 minuter men tänkte när jag simmade (utan klocka, av säkerhetsskäl - man "slåss" som sagt ganska mycket och en pulsklocka kan lätt förvandlas till ett mordvapen i tumultet) att det nog hade gått för långsamt. Hursom, efter lite trängsel och kryssande sista hundringarna gick jag i mål och fick en kram av den blöta kranskullan. Klockan stannade på 48:31 och jag kommer nog landa kring 70:e plats bland damerna, så jag är nöjd (plus att jag slapp gå hem, vilket min pappa skämtsamt hotade med om jag inte klarade 50-minutersgränser).

Sammanfattningsvis kändes Vansbrosimmet som en lagom (men ganska dyr…) söndagsutflykt. Jag är lite mör i axlarna men mer än så är det inte. Simmässigt kändes loppet kanon rätt igenom; jag hade bra flyt och bra rytm. Tyvärr är jag fortfarande inte i löpbart skick, annars hade det varit frestande att kicka igång en ny Klassiker i och med detta. Nästa år månne, vilka hänger på?

//Kristin

Jax
2007-07-08, 14:53
Nästa år månne, vilka hänger på?

//Kristin
Bra badat!

Jag börjar min klassiker i och med LL i höst.

Yankeee
2007-07-08, 14:54
Grattis till en trevlig tid!

wintersnowdrift
2007-07-08, 15:18
Några bilder från dagen:

Startrusning. Jag har... öh... svart våtdräkt och röd simmössa.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Startkaos.jpg

Djuuuupa andetag på upploppet var det som gällde (jag i rött alltså).
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Andetag.jpg

Målgång!
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Mlgng.jpg

Glad, nöjd och blöt i målfållan.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Mlfllan.jpg

//Kristin

Eddie Vedder
2007-07-08, 17:54
Grattis till en av klassikerna!:thumbup:

Jag är verkligen glad för din skull att du fick genomföra det här, lider så med dig för dina skadeproblem.:(

Så det här var glädjande läsning.:)

Cilia
2007-07-09, 09:08
Va kul Kristin och vilka äventyr.
Hade ingen aning om att simmare var såna bra bitare.
Hur kommer man på idén att bitas?

Verkar kallt och jobbigt.
Grattis till en bra tid

D angelo
2008-10-18, 07:26
Ska simma vansbro 2009. Undrar ifall man behöver våtdräkt eller klarar man sig utan?. Jag har min rip curl short sleeve 4mm hade tänkt utan annars.

Poxeman
2008-10-19, 07:47
Jag ska simma 2009! Jag kommer lätt köra med våtdräkt, antagligen tar jag med min 4/3 långärmade när jag flyger hem.
Shortsleeve borde vara ganska opti tycker jag...

D angelo
2008-10-19, 10:49
Tack för tipset. Bara ladda på nu.

wintersnowdrift
2008-10-22, 16:26
Ska simma vansbro 2009. Undrar ifall man behöver våtdräkt eller klarar man sig utan?. Jag har min rip curl short sleeve 4mm hade tänkt utan annars.

Oj, en gammal trådrelik. Kul med folk som vill simma Vansbro! Om det inte krockar med något annat kan jag också tänka mig att simma 2009.

Det finns ju folk som kör utan våtdräkt oavsett vattentemperatur. Är det 16-17 grader (vilket det allt som oftast är, julivädret är lynnigt i Dalarna) så hade jag absolut valt våtdräkt. Dessutom flyter man bättre (=simmar snabbare) med den.

//Kristin

machine gun
2008-10-22, 17:59
Man slipper frysa, får bättre vattenläge och simmar snabbare med våtdräkt. Enda anledningen att köra utan skulle ju vara för att försöka vara macho. Låna armar och ben ger mest flytkraft och värmer mer. Är man en riktig propeller, kan en ärmlös våtdräkt vara att föredra eftersom det går att hålla en högre armfrekvens med en sån utan att ta slut i axlarna (det är annars lite tyngre för axlarna att simma i våtdräkt än utan). OBS! Använd en dräkt som är gjord för simning. Många surfingdräkter (speciellt billiga varianter) är alldeles för tjocka och har för dålig stretch i axelpartiet.