handdator

Visa fullständig version : Bra godis som bygger?


brajjan
2007-07-03, 20:10
Har ni några förslag på gott godis som är proteinrikt. Munchies...

King Grub
2007-07-03, 20:10
Torkat kött.

brajjan
2007-07-03, 20:14
Ge mig billiga grejor! Hur mkt kostar torkat kött?

Animalistic
2007-07-03, 20:15
finns billigt på överskottsbolaget har jag för mig.. annars nötter av alla dess slag!
cashew,wazabi rekomenderar jag!

He-man
2007-07-03, 20:43
Proteinbars? :)

JohnRick
2007-07-03, 20:47
Har ni några förslag på gott godis som är proteinrikt. Munchies...

Rostade sojabönor.

Cohen
2007-07-03, 21:57
Torkat kött som någon skrev.

Inte speciellt billigt men gott, näringsrikt och praktiskt. Finns Beef Jerky och lite annat av ett märke som heter Jack Links tror jag, grymmt goda är de iaf. Sedan finns det något som heter Viltchips eller liknande som också funkar.

Zakath
2007-07-03, 22:06
Ha dock i åtanke att torkat kött oftast är väldigt salt. Men gott är det!

Trance
2007-07-03, 22:18
Coca cola och wienerbröd.....eller kanske inte så proteinrikt.

Raggis
2007-07-03, 22:41
Jag har aldrig stött på torkat kött i nån matvarubutik häromkring. Finns det verkligen överallt?

Zakath
2007-07-03, 23:06
Jag har aldrig stött på torkat kött i nån matvarubutik häromkring. Finns det verkligen överallt?

Japp, på ICA bl.a., 30kr för 55g dock. :(

Raggis
2007-07-03, 23:07
Japp, på ICA bl.a., 30kr för 55g dock. :(

Holy :| Jag avstår :D (I'm a poor, poor student).


Edit: Man kan tydligen köpa det ganska billigt på Ebay. Känns dock lite sådär :)

Cohen
2007-07-03, 23:19
Jupp, dyrt är det men gott som tusan!

Dessa är mumma, finns på ica
http://www.linksnacks.com/

Dessa tror jag mig ha sett lite var stans. Inte lika goda som Jerky dock
http://www.solberga.nu/undersidor/img/PAbilder/wildchips.jpg

torregen
2007-07-04, 14:50
ägg med mycke salt på! :D GODIS!

Alfred Nobel
2007-07-04, 15:21
Rädisor ;)

heraso
2007-07-04, 15:25
Rädisor ;)

Är äckligt! Huga vad beska de är.*spy*

Alfred Nobel
2007-07-04, 15:44
Är äckligt! Huga vad beska de är.*spy*

Jag älskar rädisor med lite salt på, sitter fint som tilltugg :)

Niclaaas
2007-07-04, 15:50
Rädisor ;)

ja, de är ju proteinrika.

onT säger jag: proteinbars. det är proteinrikt godis ;)

zeusden1
2007-07-04, 16:01
Om det inte är så viktigt med en hög proteinhalt, så funkar skumbananer!

tomasa
2007-07-04, 17:39
ojoj vad mkt trams, lyssna inte på dom lyssna på mig. ät istället bra proteinrik mat (det är skitäckligt i början men efter några veckor känner man både behov och behag för det) och sedan kanske en eller två timmar innan läggdags kan du äta vilket godis du vill :D eftersom kroppen behöver kallorier också så kan du låtsas som om det är proteiner i godiset hihi var får jag allt ifrån...? :D

noterade dock att ngn skrev nötter det är bra och gott, annars glass :D det är ju mjölk i så det är protein minsann jag brukar blanda vaniljglass och mjölk och sedan blanda med en såndär konstig Braunstav eller vare heter det blir ju snuskit gott.

mommy
2007-07-04, 18:34
Har ni några förslag på gott godis som är proteinrikt. Munchies...

Eftersom jag är en sucker för choklad brukar jag köra 1 burk Lätt Kesella, typ 20 g kakao, 5 msk sötningsmedel som mellanmål. *drool*

Annars har jag ett recept på chokladmousse som är underbart:

Chokladmousse
2 port

8 äggvitor
8 msk sötningsmedel
8 msk kakao

Vispa äggvitor och socker till ett fast skum.
Blanda ner kakao och rör till en jämn och fin smet.
Klicka ut chokladmoussen i portionsglas. Låt ev. stå i kylen, men inte mer än en timme.

mommy
2007-07-04, 18:35
sedan blanda med en såndär konstig Braunstav eller vare heter

Stavmixer. ;)

Alfred Nobel
2007-07-04, 19:32
Eftersom jag är en sucker för choklad brukar jag köra 1 burk Lätt Kesella, typ 20 g kakao, 5 msk sötningsmedel som mellanmål. *drool*

Annars har jag ett recept på chokladmousse som är underbart:

Chokladmousse
2 port

8 äggvitor
8 msk sötningsmedel
8 msk kakao

Vispa äggvitor och socker till ett fast skum.
Blanda ner kakao och rör till en jämn och fin smet.
Klicka ut chokladmoussen i portionsglas. Låt ev. stå i kylen, men inte mer än en timme.


Kan man ta några skedar vassleprotein istället för kakao? Och vipsar du för hand eller tar du hjälp av el-redskap? :)

joriice
2007-07-04, 19:40
varför äta proteinrikt godis överhuvudtaget? Ät mat! Och vilket godis som helst...

Alfred Nobel
2007-07-04, 19:47
varför äta proteinrikt godis överhuvudtaget? Ät mat! Och vilket godis som helst...

Det har med ens psyke att göra antar jag. Jag mår mentalt mycket bättre av att äta något som placeras i det "nyttiga" facket istället för någon kaloribomb/godispåse. Men sen skiljer sig det från person till person. Jag håller dock med dig, är det godis som är frågan är det godis som är svaret. Men sen om torkat älgkött räknas? Vette fan :)

joriice
2007-07-04, 19:56
Hah, sannerligen. Men torkat älgkött som godis?

Hah.. dessa snubbarna är galna, skit i älgkött om du inte tycker det räknas som "godis" eller om du inte uppriktigt gillar det.
Men det förstår du väl själv.

Alfred Nobel
2007-07-04, 20:11
Hah, sannerligen. Men torkat älgkött som godis?

Hah.. dessa snubbarna är galna, skit i älgkött om du inte tycker det räknas som "godis" eller om du inte uppriktigt gillar det.
Men det förstår du väl själv.

Nej!
För mig är torkat ägkött ett alternativ till jordnötter under en mysig innesittarkväll framför brasan. Och självklart i en gammal stuga ute i bushen, annars hade tv'n funnits och då fungerar inget annat än choklad och lakrits!

mommy
2007-07-04, 20:12
Kan man ta några skedar vassleprotein istället för kakao? Och vipsar du för hand eller tar du hjälp av el-redskap? :)

Har aldrig provat vassleprotein i Kesella, men det kan väl funka - om man gillar smaken alltså (det gör inte jag). Behövs inte lika mycket sötningsmedel då i alla fall (kanske inget alls). Du får väl prova och rapportera hur det smakar. :)

Jag vispar för hand, eftersom det blir en väldigt fast konsistens är det inga problem att få det slätt. :)

mommy
2007-07-04, 20:14
varför äta proteinrikt godis överhuvudtaget? Ät mat! Och vilket godis som helst...

Det jag tipsade här över ser jag som lika gott (om inte godare) än godis, så att det är lite "nyttigare" än lösviktsgodis etc gör väl knappast saken sämre. ;) Men jag håller med om att det är galet att äta saker som/istället för godis bara för att det är proteinrikt om man nu föredrar godis/chips istället.

Action
2007-07-04, 20:15
Optimum Nutritions MorSo´s, praliner med protein.. mumsigt värre..

Raggis
2007-07-04, 20:16
Optimum Nutritions MorSo´s, praliner med protein.. mumsigt värre..

Det där säger du bara för att du är sponsrad av dom :D

Alfred Nobel
2007-07-04, 20:16
Jag tänkte vispat ägg med chokladprotein och någon tsk sötningsmedel?

Men kesella kvarg ska jag också testa :) Nytt för imorgon, me like!

Action
2007-07-04, 20:17
Det där säger du bara för att du är sponsrad av dom :D

Har du provat dem?

Alfred Nobel
2007-07-04, 20:19
Det där säger du bara för att du är sponsrad av dom :D

De ser väldigt goda ut faktiskt :(

joriice
2007-07-04, 20:19
Nej!
För mig är torkat ägkött ett alternativ till jordnötter under en mysig innesittarkväll framför brasan. Och självklart i en gammal stuga ute i bushen, annars hade tv'n funnits och då fungerar inget annat än choklad och lakrits!

Okej, fine.. jag har faktiskt aldrig smakat på torkat älgkött, men jag menar principen att bara för att folk slänger upp förslag på proteinrikt "godis" så häpnar man över vad som räknas som godis...
Om exempelvis Grub hade skrivit torkat harlort som "godis" så hade en jäkla massa hängt på, inte för den goda smakens skull (godisets funktion) utan för proteinets.

mommy
2007-07-04, 20:31
Jag tänkte vispat ägg med chokladprotein och någon tsk sötningsmedel?


Har inte provat det heller, men som sagt gillar jag inte chokladsmaken på proteinpulver, tycker inte det smakar riktig choklad. Men prova. :)

Alfred Nobel
2007-07-04, 20:35
Har inte provat det heller, men som sagt gillar jag inte chokladsmaken på proteinpulver, tycker inte det smakar riktig choklad. Men prova. :)

Såfort min käre mor och syster kommer hem från deras joggingtur skall jag stå där, i hallen, med en chokladmouss alá mommy i handen. Blir de nöjda får jag tacka dig, om inte, är du skylldig mig morgondagens frukostägg ;)

mommy
2007-07-04, 20:37
Såfort min käre mor och syster kommer hem från deras joggingtur skall jag stå där, i hallen, med en chokladmouss alá mommy i handen. Blir de nöjda får jag tacka dig, om inte, är du skylldig mig morgondagens frukostägg ;)

Hehe, låter bra. Än har ingen blivit besviken på min mousse, så jag är inte orolig. *whistle*

Alfred Nobel
2007-07-04, 20:41
Haha lets find out!

He-man
2007-07-05, 00:08
Optimum Nutritions MorSo´s, praliner med protein.. mumsigt värre..

Min favorit bland barer (praliner)

Dalblads är inte så tokig de heller! :thumbup:

gribby
2007-07-05, 02:39
Några hälsokraftbutiker har ju proteinchips som smakar någorlunda bra.

Degpekka
2007-07-05, 04:24
Eiselts bars är sjukt goda! :) cocos, äpple eller banan... Det e fint det! :)

Timme
2007-07-05, 09:49
Rostade sojabönor.

Östrogen protein, kör på!

Zakath
2007-07-05, 10:04
Östrogen protein, kör på!

Och varför skulle det vara så farligt? Sojabönor är en utmärkt råvara. :thumbup:

JohnRick
2007-07-05, 11:16
Östrogen protein, kör på!

Du vet väl om att isoflavoner och flavonoider såsom soja också har antiöstrogen effekt då det konkurrerar om det kroppsegna östrogenet att fästa på befintliga receptorer?

Sir Klabbe
2007-07-06, 11:03
Jordnötter :)
25g protein/100g.

Dock runt 600 kcal också ...

Eddie Vedder
2007-07-06, 13:54
Jordnötter :)
25g protein/100g.

Dock runt 600 kcal också ...

Och proteinkvalitén i jordnötter är totalt värdelös.

petah
2007-07-06, 14:16
Du vet väl om att isoflavoner och flavonoider såsom soja också har antiöstrogen effekt då det konkurrerar om det kroppsegna östrogenet att fästa på befintliga receptorer?

Say what? :confused:

JohnRick
2007-07-06, 15:38
Say what? :confused:

Soja och alla många andra nyttiga prylar med de ämnena har östrogena såväl som antiöstrogena egenskaper, om än en mild sådan. Det kan användas i båda syftena, så att hävda att soja har en väldigt svag östrogen effekt stämmer, men vid överflödig östrogenproduktion konkurrerar sojans isoflavonoider om receptorerna där östrogen fäster, och kan även förändra nedbrytningen och transporten av östrogen.

King Grub
2007-07-06, 15:45
Protein från soja är rätt undermåligt att använda som byggmaterial i proteinsyntesen för en styrketränande (bara en parantes i sojadiskussionen).

Tipton 2007:

JohnRick
2007-07-06, 16:14
Protein från soja är rätt undermåligt att använda som byggmaterial i proteinsyntesen för en styrketränande (bara en parantes i sojadiskussionen).

Tipton 2007:


Visst är det så. Soja har ju inget glutamin i sig ( om jag inte missminner mig?). Man kan ju däremot välja att se det som ett billigt komplement, men inte substitut, om man känner för att snaska icke-animaliskt.

MrKashchei
2007-07-06, 16:22
Visst är det så. Soja har ju inget glutamin i sig ( om jag inte missminner mig?). Man kan ju däremot välja att se det som ett billigt komplement, men inte substitut, om man känner för att snaska icke-animaliskt.
Glutamin? Var kommer det in i bilden?

JohnRick
2007-07-06, 16:29
Glutamin? Var kommer det in i bilden?

Som jag skrev. Glutamin är en aminosyra, som efter vad jag minns (men jag kan ju förstås ha fel, även om det inte händer väldigt ofta ), inte finns i soja.

JohnRick
2007-07-06, 16:35
Som jag skrev. Glutamin är en aminosyra, som efter vad jag minns (men jag kan ju förstås ha fel, även om det inte händer väldigt ofta ), inte finns i soja.

Rättelse - glutamin finns visst i soja. Oavsett vilket så är soja inte fullvärdigt. Tror däremot att det är methionin som saknas, så variation är bäst.

sussieH
2007-07-06, 16:35
okej måste bara säga att jag brukar vara godis experten...kanske inte på den här sodan men privat!

Ostkaka då?
kesella, mixade med frysta blåbär+ valfritt sötningsmedel (hurrrraaa det blir nästan glass!)
negerbollar å va faan sätt i lite proteinpulver
protein muffins finns massor med recept
kladdkaka...jag börjar spåra ur, behöver jag tala om att jag bantar och att jag har mens!

Ant
2007-07-06, 16:41
http://www.chicnuts.se/index2.html


Wow!!! Goda är de också! Finns på Hemköp

Eddie Vedder
2007-07-06, 18:05
Rättelse - glutamin finns visst i soja.

Det inte bara finns glutamin i sojabönor det är rikt på glutamin. Nu är det ju ganska oväsentligt såklart men ändå värt att nämnas i det här fallet.

100g kokta sojabönor innehåller 2080mg glutamin och samma mängd okokta är 6440mg glutamin.

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Aminosyrorper100g.xls

Saikyou
2007-07-06, 18:53
Eftersom jag är en sucker för choklad brukar jag köra 1 burk Lätt Kesella, typ 20 g kakao, 5 msk sötningsmedel som mellanmål. *drool*

Annars har jag ett recept på chokladmousse som är underbart:

Chokladmousse
2 port

8 äggvitor
8 msk sötningsmedel
8 msk kakao

Vispa äggvitor och socker till ett fast skum.
Blanda ner kakao och rör till en jämn och fin smet.
Klicka ut chokladmoussen i portionsglas. Låt ev. stå i kylen, men inte mer än en timme.


2 portioner? Man blir ju helt dödsmätt på 1-2 vispade äggvitor, men med kakao vet jag inte :Virro Måste testas iallafall :thumbup:

mommy
2007-07-06, 21:06
2 portioner? Man blir ju helt dödsmätt på 1-2 vispade äggvitor, men med kakao vet jag inte :Virro Måste testas iallafall :thumbup:

I originalreceptet var det där 4 portioner :em: Men jag behöver myyycker choklad om jag ska bli nöjd. *drool* Och speciellt mätt tycker jag inte att man blir direkt...

MrKashchei
2007-07-07, 19:34
Som jag skrev. Glutamin är en aminosyra, som efter vad jag minns (men jag kan ju förstås ha fel, även om det inte händer väldigt ofta ), inte finns i soja.
Ok, jag reagerade mest på att du nämnde glutamin efter att ha citerat Grub ang. att sojabönor är undermåligt som byggmaterial i proteinsyntesen, varpå du skriver "Visst är det så. Soja har ju inget glutamin i sig". Det jag inte greppade var med andra ord sambandet mellan glutamin och proteinsyntes...

Sir Klabbe
2007-07-08, 11:04
Och proteinkvalitén i jordnötter är totalt värdelös.

Hmm ... okej.

Kan du kanske skriva upp vilka livsmedel som innehåller bra protein och vilka som innehåller dåligt?

Eddie Vedder
2007-07-08, 11:09
Beror ju helt på det enskilda livmsedlets aminosyresammansättning, du tror väl inte jag vet hur den ser ut i alla livsmedel?

Ska man förenkla väldigt så är det animaliskt protein=fulvärdigt och vegetabiliskt protein=icke fullvärdigt. Sen varirar det i BV (Biologiskt värde) mellan både fullvärdiga och icke fullvärdiga proteinkällor. I vissa fall kan ett icke fullvärdigt protein med en viss aminosyresammansättning kompletteras med ett annat icke fullvärdigt protein med en anna aminosyresamansättning och på så sätt tillsammans bilda ett fullvärdigt protein, spannmål tillsammans med baljväxter är det bästa exemplet på det.

Jordnötters protein är så värdelöst att jag är tveksam til om det ens kan kompletteras upp.

Högst BV av alla proteiner tror jag vassle har, följt av ägg.

Sir Klabbe
2007-07-08, 11:18
Beror ju helt på det enskilda livmsedlets aminosyresammansättning, du tror väl inte jag vet hur den ser ut i alla livsmedel?

Ska man förenkla väldigt så är det animaliskt protein=fulvärdigt och vegetabiliskt protein=icke fullvärdigt. Sen varirar det i BV (Biologiskt värde) mellan både fullvärdiga och icke fullvärdiga proteinkällor. I vissa fall kan ett icke fullvärdigt protein med en viss aminosyresammansättning kompletteras med ett annat icke fullvärdigt protein med en anna aminosyresamansättning och på så sätt tillsammans bilda ett fullvärdigt protein, spannmål tillsammans med baljväxter är det bästa exemplet på det.

Jordnötters protein är så värdelöst att jag är tveksam til om det ens kan kompletteras upp.

Högst BV av alla proteiner tror jag vassle har, följt av ägg.


Okej, men om man bara äter till exempel spannmål, och bara får i sig protein därifrån - hjälper proteinet med något eller ger det bara energi?

Eddie Vedder
2007-07-08, 11:27
Det finns något man kallar för den begränsande aminosyran i alla proteiner. I spannmålsprotein är denna lysin.

Den begränsande aminosyran avgör hur mycket av dom andra som kan absorberas och användas i syntes av vävnad. Med andra ord beöver du äta mycket mer av ett icke fulvärdigt protein för att få tillräcklig mängd essentiella aminosyror för syntes av exempelvis muskelprotein.

Man brukar prata om "proteinpoäng" när det pratas om hur mycket av proteinet som är digererbart och som verkligen absorberas och används till syntes.