handdator

Visa fullständig version : Rekommendera kvällsmat


Chosen
2003-04-02, 14:23
Försöker luska ut vad som är bra att äta som sista målet innan man knyter sig.

Först var jag helt inne på att gröt vore bra, men efter att ha studerat lite trådar här och andra ställen så ger det tydligen motsatt effekt, dvs man får massor med energi som inte nyttjas eftersom man bara sover = placeras runt magen :em:

Så söker nu råd på vad som är bra att äta på kvällen, för man ska väl fortfarande akta sig för snabba kolhydrater vid detta tillfälle(om man tränar på förmiddagen asså)?

//
Chosen

Munter
2003-04-02, 14:33
Kyckling, tonfisk, makrill, ägg.

Chosen
2003-04-02, 14:36
Man ska med andra ord satsa på protein?

Tonfisk är inte riktigt min grej men "King Grub" hade ett recept som såg ätbart ut:

"2 burkar Abba's Lättonfisk.

125 gram pasta (okokt vara).

75 gram majs.

75 gram keso.

1 burk skivade champinjoner.

Koka pasta, rör ihop och

Ätes med fördel kallt. Proteinbomb."

Vore det lämpligt som sista måltid innan man slocknar?

shirunai
2003-04-02, 14:38
försök undvika kolhydrater överhuvudtaget på kvällen, om du inte tränar sent dvs

precis som farbror munter säger är protein produkter det bästa :) tonfisk min favvo.....egentligen inte men det är billigt och går snabbt att pula i sig.

shirunai
2003-04-02, 14:39
Originally posted by Chosen
Man ska med andra ord satsa på protein?

Tonfisk är inte riktigt min grej men "King Grub" hade ett recept som såg ätbart ut:

"2 burkar Abba's Lättonfisk.

125 gram pasta (okokt vara).

75 gram majs.

75 gram keso.

1 burk skivade champinjoner.

Koka pasta, rör ihop och

Ätes med fördel kallt. Proteinbomb."

Vore det lämpligt som sista måltid innan man slocknar?

inte ska du äta en sallad innan du ska sova...ser du inte hur mycket kolhydrater det är i den där.....pastan... :nono:

Chosen
2003-04-02, 14:41
Hmm... oki då :smash:


får väl tvinga i sig lite ren tonfisk då hehe

z_bumbi
2003-04-02, 14:46
Jag ser inte problemet med lite havregrynsgröt innan läggdags ?
Kompleterar man med någon bra protein- och fettkälla så är det ju helt okey.
Kroppen är antagligen inte helt tömd på kolhydrater när man vaknar och tränar man på morgonen/förmiddagen så uppskattar man säkert detta faktum.

Under deff är det kanske inte samma sak men under normalt träning så är ju problemet oftast att man inte får i sig mat nog.

Grahn
2003-04-02, 14:48
Z-bumbi: ska man träna på morgonen så är givetvis långsamma kolhydrater på kvällen bäst. Men man kan då inte utnytja natten som förbränningsperiod för att minimera fettökningen lika bra som med ett P+F mål.

King Grub
2003-04-02, 15:02
Den där tonfisk- och pastaröran brukar jag ofta sätta i mig direkt innan jag går och lägger mig, plus några skivor grovbröd och några glas mjölk. Men så tränar jag vid 7-tiden på morgonen också.

Om man inte deffar ser jag inga som helst nackdelar med ett mål rikt på långsamma kolhydrater sent på kvällen. Det har man glädje av under passet dagen efter, oavsett vilken tid på dagen man tränar.

shirunai
2003-04-02, 15:26
7 på morgonen :bow:

feldtarn
2003-04-02, 15:34
en tallrik gröt ca 2h innan sängdags + protte!

Sen bara protein o fett innan sömn... funkar fint enligt mig!

så det blir 2 lagade mål mat efter min träning kompletta med fett protte o kolisar...

+ gainer o drink innan sömn!!!

z_bumbi
2003-04-02, 15:53
Grahn: Jag vet inte hur mycket extra fett man bränner om man bara äter p+f jämfört med p+f+k, har du några siffror ?
Med tanke på att man inte bränner så stor procent kolhydrater vid vila så kan väl inte skillnaden vara så stor ?

Grahn
2003-04-02, 15:55
Originally posted by z_bumbi
Grahn: Jag vet inte hur mycket extra fett man bränner om man bara äter p+f jämfört med p+f+k, har du några siffror ?
Med tanke på att man inte bränner så stor procent kolhydrater vid vila så kan väl inte skillnaden vara så stor ?

Inga siffror på rak arm nej. Men tänk från andra hållet, när ska du äta fettet annars? Kvällen är bäst lämpad.

Visserligen kan man ju sprida ut det och äta p+f+k måltider över hela dygnet men tanken är ju att dela upp det för att optimera resultaten(dvs mest muskler byggda med minsta fett under "bulk" och mest fett brännt med minsta prestandaförsämringen under deff).

z_bumbi
2003-04-02, 16:30
Grahn: Om man ska lära kroppen bränna fett som bränsle i högre grad än normalt så är ju frågan om den hinner lära sig det på de antal timmar som man bara äter p+f mål på kvällen ? Fördelen är ju att man tömmer leverns glykogenföråd tidigare och då får lita mer på fett och protein som energikällor.

Intressant ämne och något jag funderar lite på sen jag läste teorierna om att dela upp i p+f och p+k under dagen, den idén var för övrigt att äta varannat mål så att man inte skulle lagra in något fett när man fick insulinhöjningen av kolhydraterna men då "måste" man ju vara noga med ii så jag tror de har missat något i det upplägget också.

I stort tror jag detta mest är något på teorinivå och något som saknar praktiskt beydelse för både fettförbränning och muskelbyggnad men det är kul att diskutera. :)

Har du kört uppdelat i p+f och p+k under någon lägre tid ?

ivandrago
2003-04-02, 16:54
före jag går och lägger mig äter jag en 300grams köttbit med en stor klick cafe de paris-smör eller dylikt, och jag tappar fett varje vecka.

Grahn
2003-04-02, 18:04
Z-bumbi: ungefär 7månader och 16kg. Experimenterat med olika upplägg iofs.

Med intag av kolhydrater på kvällen kommer du givetvis att ha högre insulinnivåer än om du skippar kolhydrater hela kvällen och natten. Lägre insulin = bättre fettförbränning vilket du säkert håller med om.

För att "lära" kroppen bränna fett som energi så måste du ju se till att kroppen inte får för mycket kolhydrater. Dock är det ju önskvärt att skallen funkar under dagen och att man har energi till att träna.
Bästa sättet att uppnå detta är ju en diet med ett relativt högtfettinehåll men ändå inte slopa kolhydrater helt.

Alltså storamängder kolhydrater på morgon och under dagen fett på kvällen och natten.

Att äta varannatmål låter inte vettigt tycker iaf jag, bättre att utnytja dygnsrytmen till fullo istället för att studsa fram och tillbaka helatiden. Om du slopar kolhydrater på kvällen/natten så får du kolhydratssuget när du sover och då spelar det ju knapapst ngn roll. Att skallen blir seg när man sover gör ju knappast ngt heller.

Jag tror inte att kolhydrater på kvällen gör dig fet däremot tror jag att det är den ojämförbart bästa tiden på dygnet att begränsa dem för att tappa fett utan att dra ner på prestationsförmågan. Vad ska man med kolhydrater till på kvällen/natten(om man inte räknar maratonsex dvs )?

Visst tror jag detta har betydelse men det är ju sammtidigt finlir så att säga, basen är ju alltid densamma.

PS. Visst är det ett intressant ämne! :)

Herkulez
2003-04-02, 19:15
jag tar en proteindrink före läggdags, sen en till mitt i natten. men kliver man inte upp så ska man välja en långsammare proteinkälla

z_bumbi
2003-04-02, 19:25
Originally posted by Grahn
Vad ska man med kolhydrater till på kvällen/natten(om man inte räknar maratonsex dvs )?


Där har vi ju dilemmat, ska man dra ner på kolisarna och inte orka lika länge ? :em: :notme:

I övrigt så förstår jag tankegångarna bakom att dra ner på kolhydraterna ju längre dagen lider men jag ser det även som om att kolhydraterna är muskel- och proteinsparande också så att man är säker på att få energi till att växa samt att man även har protein kvar till denna process.

Insulinutsöndringen av 100 g gröt är ju förövrigt mindre än av 100 g biff om man får gå efter ii-tabellerna :)

Allmän fråga: Är det fler som kört så utpräglat med p+k tidigt på dan och p+f senare ?

Grahn
2003-04-02, 19:39
z-bumbi: tja extrem lågkolhydrat har ju vissa effekter på potensen tom så total keto är ju lite onödigt. :D

Visst kan man spara på protein genom att äta kolhydrater(funkar lika bra med fett) men hur ska du då bränna fett tänkte du?Ska man tokbulka så e det ju bara att köra så det knakar och skjuta insulinet i topp. :)
gröt må ge mindre insulin än biff men biffen stimulerar ju fettförbränning med andra medel(glukagon och fettet stimulerar testo etc). Tror itne att en skål havregrynsgröt på kvällen totalstopapr fettförbränningen men jag tror att P+F både ger bättre fettförbränning och bättre hormonstimulans.

Försöker förstå lite vad du ifrågasätter, ifrågasätter du om det överhuvudtaget fungerar att partionera upp näringstyperna eller bara just att begränsa kolhydraterna på kvällen?

Lellan
2003-04-02, 19:44
(tänkte bara säga att det var en intressant diskussion, sitter och följer den.. :thumbup: )

z_bumbi
2003-04-02, 19:58
Grahn: VIlken tur att jag aldrig kan köra keto då :D

Jag är nog ganska klar med fördelarna med att begränsa kolhydraterna på kvällen men sitter och letar efter nackdelar, jag är inte i läge för att prova så mycket olika dieter på mig själv och då måste jag fråga andra som provar hur det funkar.

Vissa av mina tankar i sådana här diskutioner kan även vara halvavslutade då jag ibland använder dem för att "tänka" vilket torde vara väldigt förvirrande för läsaren :D

OT Det där om biffen var nog menat som ett skämt på bekostnad av alla som slaviskt följer ii och gi, då man i alla fall måste ha i sig mer protein till gröten och då mängden mat ökar totalt så ger det högre isulinpåslag plus att så klart proteinet ger andra positiva effekter bl a de du räknade upp.

Grahn
2003-04-02, 20:03
Z-bumbi: aha :) oki bra att veta vad som pågår.

Nackdelar..tja...nackdelar jämfört med vad?

z_bumbi
2003-04-02, 21:27
Grahn: En av nackdelen jag kan komma på är om man bygger muskler sämre, iofs vill väl de flesta hålla sig i hyffsad form året runt och då kan det ju vara smart att kanske offra lite tillväxt.
Om man nu gör det vill säga. :)

Grahn
2003-04-02, 21:31
Z_bumbi: Tja visst kostar det antagligen lite tillväxt, men det har man nog igen i att man måste deffa mindre så den totala tiden spenderad i tillväxt blir nog större iaf.

Daemon
2003-04-03, 07:36
Originally posted by Grahn


...

Med intag av kolhydrater på kvällen kommer du givetvis att ha högre insulinnivåer än om du skippar kolhydrater hela kvällen och natten. Lägre insulin = bättre fettförbränning vilket du säkert håller med om.

För att "lära" kroppen bränna fett som energi så måste du ju se till att kroppen inte får för mycket kolhydrater. Dock är det ju önskvärt att skallen funkar under dagen och att man har energi till att träna.
Bästa sättet att uppnå detta är ju en diet med ett relativt högtfettinehåll men ändå inte slopa kolhydrater helt.

...

Alltså storamängder kolhydrater på morgon och under dagen fett på kvällen och natten.

PS. Visst är det ett intressant ämne! :)

Samma teori som jag tror på.
Äter så just nu, går på diet, fungerar hur bra som helst.

Mycket intressant ämne.

Lillen79
2003-05-01, 12:47
Tryck i dig en jävla pizza och håll käften istället.

Vi ses på gymet :kinky:

Ankarby
2003-05-03, 16:19
sallad med fet dressing över med olja

stridis
2003-05-03, 17:16
Originally posted by Grahn

Att äta varannatmål låter inte vettigt tycker iaf jag, bättre att utnytja dygnsrytmen till fullo istället för att studsa fram och tillbaka helatiden. Om du slopar kolhydrater på kvällen/natten så får du kolhydratssuget när du sover och då spelar det ju knapapst ngn roll. Att skallen blir seg när man sover gör ju knappast ngt heller.


Iallafall universitetsstudenter som pluggar en massa vill nog sova bra för att vara pigg i huvudet när man ska upp tidigt. Fan vad alla vill gå på idiot-dieter :D ! Keto-dieter och allt, man blir ju dum i huvudet! Men ni kanske har lite andra mål och medel...
Intressant diskussion keep the good work up!

Grahn
2003-05-03, 18:13
Man sover bättre med kolhydrater i kroppen menar du?

Erikkk
2003-05-03, 23:23
Före jag går och lägger mig brukar jag äta 10st chokladbollar och ett par baconmackor. :thefinger :notme: :kickass:

stridis
2003-05-04, 07:31
Tja om jag inte äter ngt med kolhydrater till kvällsmat sover jag oroligt, och jag anser min sömn vara helig. Men sover du bra och vaknar fräsch så är det ju inget problem för dig, kanske bara fördelar......

Grahn
2003-05-04, 08:03
Somnar snarare lättare då jag blir tröttare med begränsat kolhydratsintag.
Alla är vi olika iofs.

King Grub
2003-05-04, 11:30
Jag kan omöjligt sova utan en rejäl laddning kolhydrater i magen. En ordentlig portion pasta direkt innan sänggåendet, däremot, och jag sover som en björn.