handdator

Visa fullständig version : Ska prova kreatin. Har jag bra koll på kosten?


orre_
2007-07-03, 19:38
Kan börja med att säga att jag har haft styrketräning som hobby i lite drygt ett år nu. När jag började var jag totalt nollad, men har jobbat upp mig gradvis och tränar nu runt 4 tillfällen per vecka.

Har tidigare tagit lite extra proteintillskott, i form av vassleprotein, men har ökat på köttintaget senaste tiden och tänkte prova att lägga pengarna på kreatin istället, som (nästan) alla lovordar så mycket. Men innan jag sätter mina nya planer i rullning vill jag vara säker på att min vanliga kost är någorlunda godtagbar och fixar näringsbehoven nåtsånär.




Så här ser en vanlig träningsdag ut för mig:

Morgon: Fil och müsli, samt macka med köttpålägg på.

~3h (Cyklar till jobbet, ca 10 km)

Mellanmål: Brödrulle med kött i, samt banan.

~3h

Lunch: Lagad mat. Alltid nån form av kött såklart.

~3h

Mellanmål: Likadant som tidigare mellanmål.

~1h

TRÄNING

~5 min

Ännu ett mellanmål.

~2 h (Cyklar tillbaka hem, samma sträcka.)

Kvällsmat: Oftast lagad mat, annars macka med stekt ägg. Brukar slänga i mig en liten multivitamintablett också.




Mellanmålen kanske inte är de mest varierade. Ähum.. Men det gäller att orka gå upp och fixa dom snabbt på morronen och då finns det inte så mycket utrymme för kulinariska upptåg. Plus att man ska slänga i sig dom snabbt så inte chefen går och gruffar över att man står för mycket vid kylen när det inte är lunchtid. :) Vanligtvis har jag som pålägg antigen köttbullar, rostbiff eller kalkon, både i rullarna och på mackorna.

Så vad tycker ni kan förbättras här utan att det krävs jättestora insatser, är lite osäker på om det är bra att käka så tätt inpå som en timma innan träning, borde jag öka utrymmet där? Annars uppskattar jag alla generella kommentarer jättemycket!

Wikner89
2007-07-03, 21:00
en timme innan träning fungerar utmärkt. Står att du äter mycket kött och det är bra man tänk på att få i dig kolhydrater från t.ex pasta, ris eller potatis. Ät grönsaker också som mor alltid brukar säga :D ser bra ut i övrigt tycker jag iaf.

Eddie Vedder
2007-07-03, 22:52
Kosten är ju inte extremt specifik men det du redovisar ser ju jättebra ut, wikner89's tips om grönsaker är givetvis ett bra tips som man lätt glömmer bort.

Du verkar väldigt inriktad på att nämna kött, kött och mera kött och kött är ju inte fel i sig men du behöver inte vara manisk i ditt proteinintag heller. Mer protein innebär inte per automatik mer muskler så försök sträva efter en balanserad fördelning mellan fett, kolhydrater och protein. Vid ett kaloriöverskott, en kolhydratrik kost och styrketräning är ditt proteinbehov inte särskilt stort även om många tror det är gigantiskt.

Du täcker detta utan problem även om du sänker ordentligt på köttintaget skulle jag våga påstå. Dock inte sagt attdu bör göra det, tycker du det smakar gott så ät på!:thumbup:

Om du sedan täcker ditt behov kan ingen svara på, du nämner inte ålder, kön, längd, vikt, hur ofta och hur hårt du tränar, hur aktiv du är i övrigt o.s.v. Så din kost ser bra ut, om den är tillräcklig rent energimässigt vet du enbart själv utifrån vad vågen och spegelbilden säger.:)

Lycka till!:thumbup:

orre_
2007-07-04, 20:19
Låter bra det ni säger, mycket betryggande. Man undrar hur mycket man behöver få i sig när man ser folk på gymmet som kutar runt och jonglerar med sina enorma shakers.. :) Men det blir till att fimpa vassleproteinet nu i alla fall.

Tackar så mycket för responsen!

Wikner89
2007-07-04, 21:22
Det där med att alla har shakers med en massa tillskott är ju som många säger bara onödigt. Det är ju till för att komplettera maten men många skulle inte behöva äta tillskott. Jag kör med vassle och kreatin och jag kan nästan garantera att jag får i mig för lite proteiner ändå. Men med din kost så kan du lätt skippa protein tillskotten men kreatinet går ju mer eller mindre inte att få i sig på annat sätt än tillskott så satsa på det.

Eddie Vedder
2007-07-05, 05:45
kör med vassle och kreatin och jag kan nästan garantera att jag får i mig för lite proteiner ändå.

Varför tror du det? Ligger du på ett jättelågt energiintag, är du vegan eller har du någon allergi/intollerans?

Varför jag frågar är för att det nästan är en bedrift att inte få i sig nog med protein om man äter en blandkost som är tillräckligt energirik totalt sett.

Wikner89
2007-07-05, 17:03
Du svarade på det själv. Om man äter blandkost. Käkar inte alltid blandkost, kan mycket väl bli en tallrik spagetti och sist jag kollade var det inte så proteinrikt. Vet att det är värdelös kost men om man stått och lagat mat i åtta-tio så är man inte direkt sugen på att laga mat.

Eddie Vedder
2007-07-05, 17:16
Du svarade på det själv. Om man äter blandkost. Käkar inte alltid blandkost, kan mycket väl bli en tallrik spagetti och sist jag kollade var det inte så proteinrikt. Vet att det är värdelös kost men om man stått och lagat mat i åtta-tio så är man inte direkt sugen på att laga mat.

Okej, ja det sätter ju saken i ett helt annat sammanhang förstås. Har du ett otillräckligt proteinintag från kosten tillhör du ju faktiskt den skaran som kan tänkas behöva tillskott till din kost PÅ RIKTIGT, inte bara för att man vill intala sig själv att man tränar hårt och utsätter sin kropp för omänsklig påfrestning vid fyra pass styrketräning i veckan.:D

Jag skall inte moralpredika för dig om att bättra på din kost och komma med pekpinnar. Du vet uppenbarligen själv att det finns brister i din kost och har du svårt önskar jag bara att problemen löser sig och att du mår bra trots detta.:)

Wikner89
2007-07-05, 18:03
Går kock utbildning så jag vet vikten av näringsrik mat :D problemet är att jag är lat efter att ha slitit en hel dag. Om det endast blir kolhydrat mat till middag så brukar jag försöka komplettera med keso/kvarg mm. Inte den bästa kosten men jag lever inte så 365 dagar om året. Blir vissa veckor då och då när man tressar sönder sig o dylikt