handdator

Visa fullständig version : Virtuella RAW tävlingar


Kristoffer Lindqvist
2007-07-03, 19:13
Det var med stor glädje jag noterade Kolos RAW serie! Har nämligen själv sedan augusti 2006 jobbat intensivt med att bygga upp ett liknande koncept där lyftare från hela världen kan tävla tillsammans över nätet oberoende av nivå. Projektet finns på Virtualmeet.net (http://virtualmeet.net/). Sajten finns tillsvidare endast på engelska, men fr.o.m. nästa år börjar vi jobba med att spränga den engelska språkmuren! Kan lova att svenska kommer att vara ett av våra projektspråk.

Vår första tävling (http://virtualmeet.net/meets/200702full/) hölls i februari med sex deltagare från fyra länder (introduktionsvideo på YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=NVYk1OA9U98)). Responsen på projektet har varit mycket positivt och vi laddar nu upp inför nästa tävling den 7-9 september (http://virtualmeet.net/community/forum/meet-talk/40/0/).

Varmt välkomna alla intresserade! Jag svarar gärna på eventuella frågor i denna tråd, i vårt eget forum (http://virtualmeet.net/community/forum/) (English only tillsvidare) eller privat per e-post kris@virtualmeet.net.

Strandbyggarn
2007-07-03, 19:37
låter jävligt spännande , kul med innovationer !! kör hårt på det . du kanske kan tjäna storkovan om det slår igenom

Kristoffer Lindqvist
2007-07-03, 19:43
du kanske kan tjäna storkovan om det slår igenom

Blir snarast via eventuella sponsorpengar eller donationer isåfall, några deltagaravgifter kommer jag INTE att införa. Det är alltså helt gratis att delta och kommer så att förbli!

Kristoffer Lindqvist
2007-09-30, 20:35
Resultaten för septembers tävling (http://virtualmeet.net/meets/200709pl/) ligger nu ute på Virtualmeet.net. Tre kvinnor och nio män från fem länder vågade sig under stången denna gång. Den sammanställda videon finns också på YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=rYDwxWoL8HI).

För de som eventuellt känner sig hugade kan jag också meddela att vår nästa tävling är en militärbänk tävling (strikt bänk med fötterna i luften) som går av stapeln den 23-25 november (http://virtualmeet.net/community/forum/meet-talk/88/0/). Ett preliminärt schema för alla tävlingar år 2008 finns här (http://virtualmeet.net/community/forum/meet-talk/87/0/).

Kristoffer Lindqvist
2008-02-04, 20:32
Jag kan nu stolt meddela att Virtualmeet.net har öppnat dörrarna på svenska (plus tyska och finska) som ett viktigt steg mot en verkligt internationell tävlingsgemenskap. Ni som känner er hugade är varmt välkomna att bekanta er med det svenska forumet (http://virtualmeet.net/community/forum/svenska/) där Olle Harju från Täby AK håller i trådarna som moderator. Reglerna finns naturligtvis nu också på svenska (http://virtualmeet.net/docs/virtualmeet_tavlingsregler.pdf) (pdf).

Den 7-9 mars smäller det med vår första flerspråkiga tävling (RAW styrkelyft). Jenkkarna har varit flitiga på att anmäla sig, så nu är den stora frågan om det finns några svenska representanter som känner för lite action det veckoslutet...? Anmälningar tas emot NU (http://virtualmeet.net/community/forum/svenska/128/0/)! :bpump:

mini
2008-02-07, 23:53
Vet man vad SSF säger om tävlingarna?

polaren
2008-02-08, 00:09
Vet man vad SSF säger om tävlingarna?

Jag tror inte att dom bryr sig ett piss. Men vill man vara säker så bör man inte delta.

Jättebra idé annars (som jag sagt förrut i någon gammal tråd ;))!

Nitrometan
2008-02-08, 08:43
Vet man vad SSF säger om tävlingarna?
Tyvärr vet man det.

Kommer du ihåg diskussionerna kring kolos lilla tävling?

En av SSF licensierad lyftare får inte deltaga i tävling som inte är sanktionerad av SSF. :(

Damien Thorne
2008-02-08, 09:13
Tyvärr vet man det.

Kommer du ihåg diskussionerna kring kolos lilla tävling?

En av SSF licensierad lyftare får inte deltaga i tävling som inte är sanktionerad av SSF. :(

Det stämmer.

Det var många som inte vågade vara med i Kolos tävling pga det var rädda att förlora licensen. De viste inte om det var tillåtet eller inte.

Så jag skrev ett email och frågade.

Svaret var att det är som du skrev, ej tillåtet.

Damien Thorne
2008-02-08, 09:15
Jag har kvar mailet jag fick :

Hej! Se regel nedan. Licensierad ska alltså inte delta i styrkelyft/bänkpress tävling som ej är av förening som är medlem i SSF. I princip all träning sker på fritiden i vår sport!

/Mvh Alex


POLICY GÄLLANDE KONKURRERANDE ORGANISATIONER STYRKELYFT/BÄNKPRESS

Det är inte tillåtet för SSF lyftare eller funktionär att deltaga i:
Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där arrangören inte är godkända av
RF / SSF / IPF.
Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där dopingavstängd lyftare eller lyftare
i konkurrerande organisation deltar.
Bryter man mot någon av ovanstående regel upphör gällande licens omedelbart att verka
och bestraffning med avstängning 24 månader väntar. Upprepas förseelsen gäller
automatiskt samma regler som vid dopingavstängning, men endast inom SSF.

Damien Thorne
2008-02-08, 09:17
Då skrev jag :

Tack för det snabba svaret.

Då kan jag alltså skicka det svaret vidare.

Det är inte okej för de som har tävlingslicens att vara med i en internettävling även om lyften utförs enskilt för var och en på sitt eget gym.

Mvh/Magnus

Svaret blev :

Japps!

Tyvärr måste vi dra alla över samma regel då det förekommer olika former av tävlingar och därför har vi satt till den regeln. Sv.Styrkelyftförbundet äger rätten på Styrkelyft/Bänkpress som tävlingsform iom att vi är det förbundet inom RF och då ska man va medlem hos oss för att arrangera tävlingar

/Mvh Alex

mini
2008-02-08, 10:15
Vilket då är märkligt då Olle Harju som är inblandad i det också är licensierad lyftare. Han kanske inte är med och lyfter i tävlingen, men jag undrar om han är medveten om SSF's inställning.

Damien Thorne
2008-02-08, 10:37
Har en fråga angående regel nr3 på bänkpressen.

"Det är tillåtet att använda omvänt grepp."

Finns det någon som brukar lyfta med omvänt grepp? kan man verkligen lyfta en tyngre vikt med det greppet?

Damien Thorne
2008-02-08, 10:40
Vilket då är märkligt då Olle Harju som är inblandad i det också är licensierad lyftare. Han kanske inte är med och lyfter i tävlingen, men jag undrar om han är medveten om SSF's inställning.

Han bryter mot reglerna.

Detta skrev han för 2 dagar sedan :

"På grund av tidsbrist måste jag sluta som moderator här på Virtualmeet. Jag kommer fortsätta att promota Virtualmeet i Sverige och även deltaga och döma tävlingar. Täby AK kommer fortsätta sitt nära arbete med Virtualmeet så att vi inom en överskådlig framtid kanske kan anordna en fullskalig Virtualmeet tävling i sverige"

Reglerna säger :

Det är inte tillåtet för SSF lyftare eller funktionär att deltaga i:
Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där arrangören inte är godkända av
RF / SSF / IPF.

En domare räknas väl som funktionär?

DarcyGrahn
2008-02-08, 18:01
Har en fråga angående regel nr3 på bänkpressen.

"Det är tillåtet att använda omvänt grepp."

Finns det någon som brukar lyfta med omvänt grepp? kan man verkligen lyfta en tyngre vikt med det greppet?

Jag tror att det var en som hette Anthony Clark som använde omvänt grepp bänkpress. Tror han hade världsrekord förut också?

ramagoen
2008-02-08, 18:05
åh, coolt med tyngdlyftning, hinner jag bli frisk stläler jag väl upp!

[MUPP]Animal
2008-02-08, 23:39
Han bryter mot reglerna.

Detta skrev han för 2 dagar sedan :

"På grund av tidsbrist måste jag sluta som moderator här på Virtualmeet. Jag kommer fortsätta att promota Virtualmeet i Sverige och även deltaga och döma tävlingar. Täby AK kommer fortsätta sitt nära arbete med Virtualmeet så att vi inom en överskådlig framtid kanske kan anordna en fullskalig Virtualmeet tävling i sverige"

Reglerna säger :

Det är inte tillåtet för SSF lyftare eller funktionär att deltaga i:
Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där arrangören inte är godkända av
RF / SSF / IPF.

En domare räknas väl som funktionär?

Hade faktiskt inte alls tänkt i dessa banor och vi har nu ändrat förusättningar för detta och kommer inte erbjuda våra lyftare möjligheten att ställa upp i Virtualmeet.net. Idén och engagemanget är mycket intressant, därför är det nästan skrattretande att vi inte kan ställa upp. Min personliga åsikt är att SSF är riktiga jekla bakåtsträvare och är riktig bra på att se till att styrkelyft är och kommer förbli en gargesport*grr* . Men men regler är regler.

Så summa sumarum, inga licenserade lyftare från Täby AK kommer att deltaga i Virtualmeet.net tävlingar, om våra motionärer vill ställa upp så blir jag bara glad och jag hoppas att de får dem att börja tävla i styrkelyft inom SSF.*flex*

Damien Thorne
2008-02-09, 08:50
Animal;2809254']Hade faktiskt inte alls tänkt i dessa banor och vi har nu ändrat förusättningar för detta och kommer inte erbjuda våra lyftare möjligheten att ställa upp i Virtualmeet.net. Idén och engagemanget är mycket intressant, därför är det nästan skrattretande att vi inte kan ställa upp. Min personliga åsikt är att SSF är riktiga jekla bakåtsträvare och är riktig bra på att se till att styrkelyft är och kommer förbli en gargesport*grr* . Men men regler är regler.

Så summa sumarum, inga licenserade lyftare från Täby AK kommer att deltaga i Virtualmeet.net tävlingar, om våra motionärer vill ställa upp så blir jag bara glad och jag hoppas att de får dem att börja tävla i styrkelyft inom SSF.*flex*

Skulle vara bra om några som är lite kända i styrkelyftarvärlden (tex du) skulle skriva till dom och fråga om dom kan ändra reglerna. Eller göra ett undantag i reglerna så att man får tävla på internettävlingar iallafall.

[MUPP]Animal
2008-02-09, 11:07
Skulle vara bra om några som är lite kända i styrkelyftarvärlden (tex du) skulle skriva till dom och fråga om dom kan ändra reglerna. Eller göra ett undantag i reglerna så att man får tävla på internettävlingar iallafall.

Jo man borde driva på ärendet. Kommer uppmuntra och se till att alla våra styrkelyftare ställer upp i tyngdlyftningstävlingen istället...*kissass*

Nitrometan
2008-02-09, 20:42
Animal;2809254']Min personliga åsikt är att SSF är riktiga jekla bakåtsträvare och är riktig bra på att se till att styrkelyft är och kommer förbli en gargesport*grr* .
Japp.

Kanske nåt att motionera om till årsmötet?

Nitrometan
2008-02-09, 20:45
Jag tror att det var en som hette Anthony Clark som använde omvänt grepp bänkpress. Tror han hade världsrekord förut också?
Japp. Det var då det blev förbjudet i IPF. Så typiskt.

Damien Thorne
2008-02-09, 21:00
Jag tror att det var en som hette Anthony Clark som använde omvänt grepp bänkpress. Tror han hade världsrekord förut också?

guceYdo6pF8

Kristoffer Lindqvist
2008-02-10, 00:03
åh, coolt med tyngdlyftning, hinner jag bli frisk stläler jag väl upp!

Välkommen! :) Jobbet med att köra in tyngdlyftning på sajten på lika villkor med styrkelyft kommer snart att börja så vi ska nog vara beredda att hälsa alla intresserade tyngdlyftare (och Täby AK styrkelyftare...) välkomna i oktober!


POLICY GÄLLANDE KONKURRERANDE ORGANISATIONER STYRKELYFT/BÄNKPRESS

Det är inte tillåtet för SSF lyftare eller funktionär att deltaga i:
Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där arrangören inte är godkända av RF / SSF / IPF. Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där dopingavstängd lyftare eller lyftare i konkurrerande organisation deltar.
Bryter man mot någon av ovanstående regel upphör gällande licens omedelbart att verka och bestraffning med avstängning 24 månader väntar. Upprepas förseelsen gäller automatiskt samma regler som vid dopingavstängning, men endast inom SSF.

Regeln i sig kommer inte som någon överraskning. Det är snarast, som Olle också antydde, att ingen av oss ärligt talat i våra vildaste drömmar tänkt att vårt lilla hobbyprojekt som strävar efter att vara fullständigt inofficiellt och att inte stiga på några tår inom organiserat styrkelyft skulle komma att ses som en "konkurrerande organisation" på vilken denna regel kunde appliceras. Men är det så att hänvisningen till e-posten från SSF ovan representerar den offentliga linjen så är det ju dessvärre klart som korvspad att vad som gäller för Kolos RAW-serie även gäller för Virtualmeet.net. Jag kan bara beklaga och hälsa er varmt välkomna på marklyft den 5-7 september och tyngdlyftning den 3-5 oktober. :thumbup:

Tog och kollade upp vad IPFs regler säger om ärendet.

Enligt IPFs Constitution (http://www.powerlifting-ipf.com/IPF-Const2001.htm) gäller följande:

14.9 Participating in Non-IPF Competition
Any lifter, coach, referee or official who competes or participates in an international Powerlifting or Bench Press competition not organised, sanctioned or approved by the IPF shall not be permitted to take part in any IPF international or regional competition for a period of 12 months from the date of that non-approved competition.

Det kan konstateras att denna regel förut omfattade ALLA tävlingar som inte är godkända av IPF, men att regeln ändrades 2005 (pdf) (http://www.powerlifting-ipf.com/IPF%202005%20Congress%20Minutes.pdf) för att endast beröra internationella tävlingar. I Sverige tycks dock den äldre linjen leva vidare.

Min tolkning, som kan vara felaktig, är att Virtualmeet.net inte representerar internationella tävlingar annat än i den bemärkelse att lyftare från flera länder deltar i våra tävlingar. Vi saknar de kännetecken som betecknar en internationell tävling i idrottsammanhang, t.ex. världsmästerskapstitlar och närvaro av endast elitidrottare. Även Eliot Feldmans inlägg (med hänvisning till gällande regel), tidigare lyftarnas representant i USAPL, stöder denna tolkning:


The change means that lifters who compete in international championships of other federations will not be able to compete in NAPF or IPF meets for one year. Lifting in a meet with foreign lifters does not constitute a breach. Nor does attending a non-IPF international championship. Athletes who compete in sanctioned/unsanctioned local and national meets will not be affected. It is only the world class of the USAPL family who will be effected.

Men det återstår att se i vilket ljus IPF kretsar väljer att läsa våra tävlingar.

Tack för stödet allihop! :bpump:

Kristoffer Lindqvist
2008-02-10, 20:41
Skickade iväg ett mail till Förbundsstyrelsens ordförande Alexander Frankenberg i syfte att få ett entydigt svar även gällande Virtualmeet.net:


Hej,

Jag representerar Virtualmeet.net (http://virtualmeet.net/), ett projekt som ordnar fullständigt inofficiella och gratis RAW styrkelyftstävlingar på internet. Tävlingarna går ut på att deltagarna filmar sina egna lyft och laddar upp snuttarna för bedömning. Med hänvisning till nedanstående tråd på Kolozzeum, och med avsikt att kunna ge våra svenska medlemmar ett pålitligt svar i frågan, önskar jag få veta huruvida deltagande i våra tävlingar faktiskt kommer att leda till avstängning för SSF-licenserade lyftare i enlighet med ert antidopingprogram?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97396

Om så är fallet, undrar jag också om regeln omfattar deltagande i våra tävlingar i militärbänk där fötterna hålls i luften ovanför bänken? Och hur är det med tävlingar i andra moment än bänkpress och styrkelyft såsom t.ex. tävlingar i endast marklyft eller tävlingar i bänkpress och marklyft (push-pull)?

Med vänliga hälsningar,
-Kristoffer Lindqvist, administratör

Damien Thorne
2008-02-12, 10:54
Bra skrivit Kristoffer.

Det blir intressant att höra svaret.

Kristoffer Lindqvist
2008-02-14, 21:16
Inget svar ännu. Man kan ju hoppas det betyder att de kollar upp ärendet ordentligt...

mini
2008-02-19, 10:25
Inget svar ännu. Man kan ju hoppas det betyder att de kollar upp ärendet ordentligt...

Optimist.
Jag tycker att det är respektlöst att inte ens slänga iväg ett svar att man fått frågan och ska titta på det.

Kristoffer Lindqvist
2008-02-20, 21:45
Optimist.
Jag tycker att det är respektlöst att inte ens slänga iväg ett svar att man fått frågan och ska titta på det.

Aldrig fel med lite optimism. :)

För att utesluta att mejlet inte kommit fram (Yahoos spamfilter...?) har jag nu även e-postat till SSF:s huvudaddress med hopp om respons. Hör de inte av sig återstår väl bara att ringa upp då. Man skulle ju tycka att de skulle vara rätt villiga att svara på en regelfråga med så pass stränga potentiella konsekvenser för sina medlemmar.

När jag nu en gång sticker in huvudet passar jag också på och meddelar att våra regler nu översatts till sitt femte språk, nämligen ryska (http://virtualmeet.net/community/forum/svenska/160/0/)! Vi saknar också domare för vår nästa tävling den 7-9 mars, så om det finns någon (icke-SSF ansluten OBS! OBS! *gah!*) som känner för det så kan ni anmäla ert intresse på forumet (http://virtualmeet.net/community/forum/svenska/128/0/) eller genom att e-posta mig direkt kristoffer@virtualmeet.net. Domarkort krävs naturligtvis inte, men roligt är det kan jag lova!

Kristoffer Lindqvist
2008-02-21, 22:26
För att utesluta att mejlet inte kommit fram (Yahoos spamfilter...?) har jag nu även e-postat till SSF:s huvudaddress med hopp om respons.

Fick omedelbart svar av generalsekreteraren på kansliet som meddelade att hon vidarebefodrat mina frågor till tävlingskommittén.

Damien Thorne
2008-02-21, 22:56
Fick omedelbart svar av generalsekreteraren på kansliet som meddelade att hon vidarebefodrat mina frågor till tävlingskommittén.

Bra... Så vill man att frågor ska hanteras :thumbup:

Nitrometan
2008-02-22, 14:40
Bra... Så vill man att frågor ska hanteras :thumbup:
När man efter 10 dagar skickar ett mail till så får man svar att de har skickat det vidare?

Okaj.

Kristoffer Lindqvist
2008-02-28, 22:22
Fick svar från Alexander Frankenberg på tisdag efter att han bett om lite ytterligare information om hur bedömningen av våra tävlingar sker:

Hej igen! Vår målsättning är inte att sätta käppar i hjulen och detta är säkert en rolig idé, men för oss finns bara en tävlingsform och det är den som sker live och inte med bedömning via webben. SSF äger rätten till Styrkeyft i Sverige där våra regler är baserade på IPFs regler. Alla andra organisatörer i Styrkelyft/ Bänkpress som inte är anslutna till oss är ej tillåtna för våra utövare/funktionärer med hänvisning till SSF:s Tävlingsbestämmelser 10:13 Deltagande i konkurrerande organisation
Det är förbjudet att som lyftare/funktionär delta i tävling/uppvisning i styrkelyft/bänkpress där dopingavstängd lyftare eller lyftare i konkurrerande organisation deltar.

samt IPF:s Constitution
14.9
Any lifter, coach, referee or official who competes or participates in an internationel Powerlifting or Bench Press compettition not organised, sanctioned or approved by the IPF shall not be permitted to take part in any IPF international or regional competition for a period of 12 months from the date of that non-approved competition.


/Mvh Alex

Ärligt talat hade han väl inte så mycket alternativ än att ta det beslut som är det säkra i ljuset av de nuvarande svenska reglerna. Det är helt klart att vi som nytt fenomen inte riktigt passar in i de traditionella ramarna och det är väl i sista hand en tolkningsfråga om huruvida våra inofficiella tävlingar ska ses som internationella tävlingar ordnade av en "konkurrerande organisation" eller inte. Vill bara konstatera att jag har full förståelse för beslutet, även om jag personligen skulle uppleva det som ganska dramatiskt att någon blev avstängd för deltagande i tävling av denna karaktär. Utan prejudikat kan man inte veta säkert om SSF skulle löpa linan ut, men signalen är klar och vi kommer för vår del att uppmana de lyftare som detta gäller att inte delta i våra evenemang i bänkpress och styrkelyft.

Däremot väntar jag ännu på ett entydigt svar på mina frågor om huruvida det är fritt fram för SSF deltagare att delta i andra lyftkombinationer än bänkpress och styrkelyft. Man behöver inte vara jurist för att se att SSF:s och IPF:s regler bara nämner tävling och uppvisning i dessa två grenar, men för att inga tvivel ska råda har jag bett att få svar på huruvida t.ex. militärbänk och push-pull (bänkpress och marklyft) är förbjudna eller ej. På basen av de nuvarande reglerna verkar det rätt klart att dessa evenemang inte är förbjudna, men i ett så pass allvarligt ärende som detta vill vi inte leva i ovisshet. :)

jwzrd
2008-02-28, 22:32
Jag är fortfarande intresserad av huruvida en sådan här paragraf är något man kan avtala om.

Hur skiljer SSF på maxningar i goda vänners lag på gymmet och uppvisningslyftning/lyftning tillsammans med dopade atleter?

Kristoffer Lindqvist
2008-02-28, 22:44
Hur skiljer SSF på maxningar i goda vänners lag på gymmet och uppvisningslyftning/lyftning tillsammans med dopade atleter?

Precis. Det är i sista hand som att dra en linje i vatten, men det är SSF:s olyckliga roll att som riksansvarig för styrkelyft i Sverige måste kunna svara på frågor gällande vad som är och icke är tillåtet enligt deras regler och stadgar. Personligen håller jag fullständigt med om att skillnaden mellan att maxa på gymmet med polarna (och man kan ju vara fullständigt säker på att djupet på böjen och pausen på bänken granskas noga då... *flex*) och att skicka in sina samma inofficiella gym max till en web site för bedömning av likasinnade inte verkar vara nämnvärd, förutom då att det senare leder till mycket större synlighet.

jwzrd
2008-02-28, 22:48
Precis. Det är i sista hand som att dra en linje i vatten, men det är SSF:s olyckliga roll att som riksansvarig för styrkelyft i Sverige måste kunna svara på frågor gällande vad som är och icke är tillåtet enligt deras regler och stadgar. Personligen håller jag fullständigt med om att skillnaden mellan att maxa på gymmet med polarna (och man kan ju vara fullständigt säker på att djupet på böjen och pausen på bänken granskas noga då... *flex*) och att skicka in sina samma inofficiella gym max till en web site för bedömning av likasinnade inte verkar vara nämnvärd, förutom då att det senare leder till mycket större synlighet.

Jag har aldrig gillat den där regeln. Jag menar, SSF kan och ska testa mig och alla andra som tävlar för dem så ofta de bara kan. Jävlart nu tvärt om så behövs. Det ändras ju liksom inte av att jag har den goda smaken att även ge dopade lyftare på läppen i en tävling om vem som kröker mest stål. Jag har ju ändå lovat att ställa upp på test när som helst. Men ja... välja sina strider osv...

Kristoffer Lindqvist
2008-02-28, 23:00
Som en liten parentes kan jag också nämna att vi fått några förfrågningar om huruvida man kan delta i Virtualmeet.net tävlingar genom att skicka in video från lyft utförda på riktiga tävlingar. Vi beslöt att förbjuda det för att inte trampa på några tår, men det är ju en intressant fråga om huruvida SSF skulle avstänga en lyftare som skickat in clips från en av deras tävlingar som bedömts av deras domare till oss.

EDIT: Detta förutsatt naturligtvis att man lyft SSF tävlingen RAW.

Damien Thorne
2008-02-29, 15:07
När man efter 10 dagar skickar ett mail till så får man svar att de har skickat det vidare?

Okaj.

Nej...

Att man istället för igognering får ett svar direkt, att det skickats vidare till någon som har koll på läget.

Det förra mejlet han skickade möttes av total tystnad. Sånt blir man bara arg på. Man vill gärna veta att de läser mejlen och vidaresänder det till dom som har hand om saken.

Kristoffer Lindqvist
2008-03-05, 00:05
Här är svaret.

Hej! Militärbänk är ok!

Det är svårt att vara helt tydlig då en del alltid ska leva på gränsen för vad som är tillåtet, men det står Styrkelyft och Bänkpress och då är det så.

Den tävlingsform som ni vill bedriva på nätet är säkert en kul grej, men den blir inte speciellt rättvis eftersom allt det beror på hur man ställer kameran, ingen kontroll finns (eller har jag fel) att dopade lyfatre inte finns med? etc etc...

Lycka till iaf!

/Mvh Alex

Summa summarum: Virtualmeet.net uppmanar SSF-anslutna lyftare att inte delta i våra evenemang i styrkelyft och bänkpress vare sig som lyftare eller domare. Däremot önskar vi även er varmt välkomna på våra andra tävlingar, den första varav är militärbänk den 16-18 maj. Det handlar alltså om bänk med fötterna i luften med endast minimal båge tillåten (övre och nedre ryggen i bänken). För exempel se vår första tävling i militärbänk (http://virtualmeet.net/meets/200711mb/) (med massiva två deltagare... har på känn att det rekordet kommer att slås i maj... *popcorn* )

Tack än en gång allihop!

Timme
2008-03-05, 00:20
Här är svaret.



Summa summarum: Virtualmeet.net uppmanar SSF-anslutna lyftare att inte delta i våra evenemang i styrkelyft och bänkpress vare sig som lyftare eller domare. Däremot önskar vi även er varmt välkomna på våra andra tävlingar, den första varav är militärbänk den 16-18 maj. Det handlar alltså om bänk med fötterna i luften med endast minimal båge tillåten (övre och nedre ryggen i bänken). För exempel se vår första tävling i militärbänk (http://virtualmeet.net/meets/200711mb/) (med massiva två deltagare... har på känn att det rekordet kommer att slås i maj... *popcorn* )

Tack än en gång allihop!

Man får också tävla i marklyft och man får tävla i böj men inte i Styrkelyft eller bänkpress. Kul med marktävlingar!

Kristoffer Lindqvist
2008-04-11, 23:18
Nu är det dags igen! Resultaten för marstävlingen i styrkelyft är publicerade (http://virtualmeet.net/meets/200803pl/) och rankingtabellerna (http://virtualmeet.net/rankings/) uppdaterade. Den editerade tävlingsvideon hittas också i sedvanlig ordning på YouTube (http://youtube.com/watch?v=Zyc2D4G2jvM).

Anmälningar tas nu emot för tävlingarna i bänkpress (http://virtualmeet.net/community/forum/svenska/177/0/) och militärbänk (http://virtualmeet.net/community/forum/svenska/178/0/) den 16-18 maj 2008. Deadline för lyftare att anmäla sig är 3 maj 2008 kl 01:00 svensk tid. Domare kan anmäla sig även efter detta datum.

Eftersom SSF inte tillåter att deras lyftare deltar i våra tävlingar i bänkpress och styrkelyft (se denna tråd), rekommenderar vi att ni som är SSF-licenserade inte deltar i bänkpresstävlingen. Däremot har SSF meddelat att militärbänk är ok.

Kristoffer Lindqvist
2008-08-20, 23:22
Nu har vi igen en SSF-vänlig tävling på dagsordningen, nämligen marklyft den 5-7 september. ANMÄLNINGSTIDEN GÅR UT MYCKET SNART, nämligen tisdag 26 september klockan 01:00 svensk tid (ett på natten alltså).
http://virtualmeet.net/community/forum/svenska/233/0/

Detta är tävling nummer 8. Våra tävlingar har hittills haft 48 unika deltagare, varav flera deltagit i flera tävlingar, och har resulterat i 408 lyftvideon. Marklyftrekordet innehas för tillfälle av Ron Villani (USA) och ligger på 249.5kg vid en kroppsvikt på 108.4kg och 50 års ålder. De senaste rankingen hittas här: http://virtualmeet.net/rankings/

Alla frågor, tankar, förslag, kritik mm. varmt välkomna som vanligt! :)

-Kristoffer

Fantomen
2008-08-21, 21:24
Nu har vi igen en SSF-vänlig tävling på dagsordningen, nämligen marklyft den 5-7 september. ANMÄLNINGSTIDEN GÅR UT MYCKET SNART, nämligen tisdag 26 september klockan 01:00 svensk tid (ett på natten alltså).
http://virtualmeet.net/community/forum/svenska/233/0/

Detta är tävling nummer 8. Våra tävlingar har hittills haft 48 unika deltagare, varav flera deltagit i flera tävlingar, och har resulterat i 408 lyftvideon. Marklyftrekordet innehas för tillfälle av Ron Villani (USA) och ligger på 249.5kg vid en kroppsvikt på 108.4kg och 50 års ålder. De senaste rankingen hittas här: http://virtualmeet.net/rankings/

Alla frågor, tankar, förslag, kritik mm. varmt välkomna som vanligt! :)

-Kristoffer

Hur fungerar rekordlistan egentligen? 2an på listan har lyft mer än 1an på listan och dessutom vid en lägre kroppsvikt???*rolleyes*

Doctor Snuggles
2008-08-21, 21:57
Fick svar från Alexander Frankenberg på tisdag efter att han bett om lite ytterligare information om hur bedömningen av våra tävlingar sker:

Quote:
Hej igen! Vår målsättning är inte att sätta käppar i hjulen och detta är säkert en rolig idé, men för oss finns bara en tävlingsform och det är den som sker live och inte med bedömning via webben. SSF äger rätten till Styrkeyft i Sverige där våra regler är baserade på IPFs regler. Alla andra organisatörer i Styrkelyft/ Bänkpress som inte är anslutna till oss är ej tillåtna för våra utövare/funktionärer med hänvisning till SSF:s Tävlingsbestämmelser 10:13 Deltagande i konkurrerande organisation
Det är förbjudet att som lyftare/funktionär delta i tävling/uppvisning i styrkelyft/bänkpress där dopingavstängd lyftare eller lyftare i konkurrerande organisation deltar.

samt IPF:s Constitution
14.9
Any lifter, coach, referee or official who competes or participates in an internationel Powerlifting or Bench Press compettition not organised, sanctioned or approved by the IPF shall not be permitted to take part in any IPF international or regional competition for a period of 12 months from the date of that non-approved competition.


/Mvh Alex

Jag förstår inte riktigt detta svaret, det är fyllt av tvetydigheter. Kanske en del av korrespondansen med dig Kristoffer är utelämnad som skulle ge en tydligare bild?

Det verkar finnas 3 huvudsakliga termer som problematiken berör:

Styrkelyft, tävling, organisation.

"för oss finns bara en tävlingsform, och det är den som sker live och inte via bedömning på webben"

Menar han att de bara räknar live styrkelyft som styrkelyft? Isf är det ju inget problem, för då räknas inte internettävlingar som "tävlingar" enligt SSF.
Denna punkten är delvis redan nämnd - t.ex. måste det vara i ordningen "böj, bänk, mark"? Är det fortfarande styrkelyft om man börjar med bänk?
Lägger man till press, samma sak? Byter man ut ett lyft, tar bort ett, ändrar på regler för utförande osv?

Och vad räknar SSF som styrkelyftstävling egentligen? Måste det finnas ett pris? Måste funktionärer mäta? osv

Vad är en konkurrerande organisation i sammanhanget? Vinstdriven/ideell? Och vad innebär det att tillhöra en organisation? Att vara medlem i ett forum? Internetcommunity? Lägger man upp videos på youtube själv för att visa att man kan matcha någon annans resultat (som också ligger på youtube), är det en organiserad tävling då?

Tycker det borde vara en bra ide att maila/ringa igen och få dessa saker förtydligade, för som läget är nu så är det en relativt godtycklig motivering till beslutet. ;)

Kristoffer Lindqvist
2008-08-21, 23:45
Hur fungerar rekordlistan egentligen? 2an på listan har lyft mer än 1an på listan och dessutom vid en lägre kroppsvikt???*rolleyes*

En bra fråga! Orsaken är att vi utöver att justera resultaten enligt kroppsvikt (enligt Mel C. Siffs styrkelyftsformler för de enskilda lyften, se kapitel 3.3.5 i hans bok Supertraining) också beaktar ålder för lyftare som fyllt 40 enligt McCullochs ålderskoefficienter (http://www.irondawg.com/master%20age%20formula.htm).

I detta fall har ettan lyft 249,5kg vid 108,4 kilos kroppsvikt mot tvåans 254kg vid en kroppsvikt på 98kg. Siffs marklyftsformel ger poängen 64.798058 för ettan och 67.830475 för tvåan. Men ettan är 50 år så hans resultat multipliceras med ålderskoefficienten 1.13 och således blir slutresultatet 73,22180554. Tvåan är däremot "bara" 37 år gammal så han får inget åldershandikapp.

Det finns en räknare på virtualmeet.net (http://virtualmeet.net/rankings/calculator/) som kan användas för att räkna ut rankingpoängen. Jag har också gjort räknare som kan användas för att jämföra flera lyftare med varandra enligt Siffs formler (http://tsampa.org/training/scripts/siff/) (denna utan ålderskoefficienter) och enligt det sammanlagda resultatet (http://tsampa.org/training/scripts/relative_strength/) användande Wilks, Glossbrenner, Reshel, Schwartz-Malone, Siff och NASA tillsammans med eller utan åldersjustering.

Valet av formler för tävlingarna var ganska enkelt. Siffs formler är de enda styrkelyftsformler jag känner till som har egna formler för de tre lyften. Använder man t.ex. Wilks, som liksom de flesta formler endast är designad för totalresultat, för att justera marklyft blir resultaten snedvridna till de lättare lyftarnas fördel eftersom korrelationen mellan kroppsvikt och marklyft är mycket svagare än mellan kroppsvikt och totalresultat (i bänkpress blir snedvridningen åt motsatt håll). Således kör vi med Siff när vi rankar de enskilda lyften.

För de sammanlagda lyften kör vi med Schwartz-Malone (http://www.apa-wpa.com/SCHWARTZMALONEFORMULA.html). Valet baserar sig på en korrelationsmätning mellan de existerande formlerna och RAW Powerlifting Classifications Standard (http://www.rawpowerlifting.com/pdf/RAWClassificationStandards.pdf) (utformad av Gregg Stott på basen av tävlingsresultat från drogtestade RAW tävlingar). En bild på korrelationen finns här (http://virtualmeet.net/vault/images/rawclassifications_schwartzmalone.png). "Trapporna" i diagrammen representerar de gränser för de olika styrkelyftsnivåerna (Class IV-Elite) för varje viktklass som RAW Classifications Standard ger. Linjerna som skär igenom trapporna är de mostvarande Schwartz-Malone resultaten uträknade vid tre punkter: lättaste kroppsvikten i varje klass, medianvikten i klassen och den tyngsta kroppsvikten i klassen. Uträknat enligt medianvikten får vi kurvor som mycket nära följer trappstegen i klassifikationsstandarden, dvs. det ger oss möjligheten att på mycket rättvisa grunder justera hela standarden enligt relativstyrka istället för enligt viktklass. Att Schwartz-Malone matchar standarden mycket bättre än de andra formlerna är inte så konstigt eftersom den baserar sig på data från 1970-talet då tävlingarna praktiskt taget var RAW. Utrustning påverkar korrelationerna olika, något som inte alltid tas i beaktande då man tävlar enligt formel. T.ex. Wilks baserar sig på IPF data och den gör sannolikt ett mycket bättre jobb än Schwartz-Malone för tävlingar med single-ply utrustning. Don efter person.

Tyvärr har Siff inga motsvarande formler för kvinnor (hans tyngdlyftningsformler finns för båda könen men det är en annan historia), så där har vi inte hittat några bättre alternativ än att köra med Schwartz-Malone också för de enskilda lyften och leva med de snedvridningar det medför.

Jag vill poängtera att i sista hand kan vi naturligtvis inte gå i god för hur bra formlerna motsvarar verkligheten. Skulle man vilja skapa en så rättvis formel som möjligt borde man också ta i beaktande sådant som kroppsbyggnad, arm och benlängd etc. etc... alla formler är statistiska modeller som i regel baserar sig på statistik från flera års tävlingar. Men på papper verkar de formler vi valt vara bäst anpassade för våra syften.

Jag förstår inte riktigt detta svaret, det är fyllt av tvetydigheter

Mycket intressanta och relevanta synpunkter! Inget väsentligt är utelämnat från korrespondansen som jag klistrat in här på forumet.

Jag håller absolut med om att man på goda grunder kunde utmana SSF:s motiveringar, men frågan är om det är någon större idé? De har vidarebefodrat sin åsikt och kommer knappast att backa även om man poängterar att det finns flera hål i deras motiveringar. Dessutom är målsättningen med sajten att fungera som en positiv virtuell tävlingsmiljö, inte som en konkurrent till traditionella (och framför allt officiella) tävlingar. I den bemärkelsen tror jag att det bara skulle röra upp onödigt ont blod att försöka utmana SSF. Vi vet var vi har dem och respekterar deras rätt att i enlighet med sina egna regler bestämma över i vilken regi deras licenserade lyftare tävlar. Väljer SSF lyftare att trots detta tävla med oss kommer vi naturligtvis inte att hindra dem, men det är viktigt att vi tar vårt ansvar och ser till att alla vet vad som gäller. Men synd är det.

Enskilda lyftare är naturligtvis välkomna att själva driva ärendet vidare för att få tävla med oss i bänk och styrkelyft om de så vill. Den kanalen är säkert dessutom mycket mer effektiv än att jag som arrangör ständigt knackar på i deras e-postlåda. Lyckas vi etablera oss som en större gemenskap kanske vindarna börjar blåsa åt ett annat håll, den som lever får se.

Doctor Snuggles
2008-08-22, 09:58
Mycket intressanta och relevanta synpunkter! Inget väsentligt är utelämnat från korrespondansen som jag klistrat in här på forumet.

Jag håller absolut med om att man på goda grunder kunde utmana SSF:s motiveringar, men frågan är om det är någon större idé? De har vidarebefodrat sin åsikt och kommer knappast att backa även om man poängterar att det finns flera hål i deras motiveringar. Dessutom är målsättningen med sajten att fungera som en positiv virtuell tävlingsmiljö, inte som en konkurrent till traditionella (och framför allt officiella) tävlingar. I den bemärkelsen tror jag att det bara skulle röra upp onödigt ont blod att försöka utmana SSF. Vi vet var vi har dem och respekterar deras rätt att i enlighet med sina egna regler bestämma över i vilken regi deras licenserade lyftare tävlar. Väljer SSF lyftare att trots detta tävla med oss kommer vi naturligtvis inte att hindra dem, men det är viktigt att vi tar vårt ansvar och ser till att alla vet vad som gäller. Men synd är det.

Enskilda lyftare är naturligtvis välkomna att själva driva ärendet vidare för att få tävla med oss i bänk och styrkelyft om de så vill. Den kanalen är säkert dessutom mycket mer effektiv än att jag som arrangör ständigt knackar på i deras e-postlåda. Lyckas vi etablera oss som en större gemenskap kanske vindarna börjar blåsa åt ett annat håll, den som lever får se.

Fast jag menar inte att man bör utmana dem, det är just det som är grejen - att ni INTE är en konkurrerande organisation. Poängen med att de vill ha ensamrätt är antagligen flerfaldig; pengar, kvalitetskontroll osv.
Om ni inte hotar dem i någon form så borde det ju inte vara något problem, på samma sätt som ett gäng grabbar o tjejejer (oavsätt om de känner varandra via gymmet eller via nätet) jämför sina resultat sinsemellan är ok.
Det skulle snarare gynna SSF att ändra sin inställning, då många nya lyftare potentiellt kan värvas genom att de får smygstarta hos er.

Men som sagt, interna kanaler är nog mer effektivt att gå igenom om man vill driva frågan vidare - det är ju SSF:s lyftare som "drabbas" av regeln.

Kristoffer Lindqvist
2008-08-22, 19:46
Fast jag menar inte att man bör utmana dem, det är just det som är grejen - att ni INTE är en konkurrerande organisation. Poängen med att de vill ha ensamrätt är antagligen flerfaldig; pengar, kvalitetskontroll osv.

Håller absolut med och i den bemärkelsen har jag förståelse för SSF:s inställning i frågan. Men ingen av oss som håller på med det här tror att vi gör officiella resultat och vi tar inga tävlingsavgifter, så ärligt talat hade jag hoppats på att vi inte skulle betraktas som en konkurrerande organisation. Men fair enough.

Det skulle snarare gynna SSF att ändra sin inställning, då många nya lyftare potentiellt kan värvas genom att de får smygstarta hos er.

Trenden verkar gå åt det hållet. Vi har redan haft flera lyftare som börjat sin tävlingsbana hos oss för att sedan delta i sina första riktiga tävlingar (det roliga är att de verkar fortsätta tävla virtuellt också). Vi samarbetar också med ett amerikanskt högstadium och gymnasium som deltagit med flera lyftare under sin strength coachs ledning i styrkelyft (http://virtualmeet.net/meets/200803pl/) och bänkpress (http://virtualmeet.net/meets/200805bp/). Där fungerar vi som en ypperlig plattform och motivationsfaktor för skolan som ligger ute på landsbyggden i Mississippi där möjligheterna och ambitionerna till riktigt tävlande är få. Att både nybörjare och erfarna lyftare deltar i tävlingarna är också mycket positivt, jag kommer att fortsätta jobba för att upprätthålla en miljö där alla känner sig välkomna oberoende av om de bänkar 40kg eller 240kg.

Vår domarlinje är naturligtvis långt ifrån perfekt då bara en del av våra domare har domarkort, men vi strävar efter att hålla en stram linje så att deltagarna får en realistisk bild av vad som krävs för att få sina lyft igenom på en riktig tävling. Att t.ex. 40% av alla knäböjar och 52% av alla bänkpressar blivit underkända tror jag pekar mot att vi lyckats ganska hyfsat med det. Bildvinklarna är begränsade, men det hjälper otroligt mycket att t.ex. kunna se på en böj 20 gånger om så behövs före man gör sitt beslut... det eliminerar kravet på ett rutinerat öga som kan bedöma ett lyfts alla delområden under de några sekunder ett live lyft tar.

Men som sagt, interna kanaler är nog mer effektivt att gå igenom om man vill driva frågan vidare - det är ju SSF:s lyftare som "drabbas" av regeln.

Bra sagt.

Doctor Snuggles
2008-08-22, 20:07
Mycket bra initiativ för övrigt, som jag glömde nämna. :thumbup:

Kristoffer Lindqvist
2008-08-22, 20:49
Mycket bra initiativ för övrigt, som jag glömde nämna. :thumbup:

Tackar för det. :)