handdator

Visa fullständig version : Redskap för avlastning av handled


Upptaget
2007-07-03, 18:11
Hej

Jag funderar på och köpa något band eller något som avlastar handlederna och händer när man tränar typ Biceps eller Bänkpress.. Vad tycker ni om denna produkt?

http://i86.photobucket.com/albums/k81/upptaget/230070-999.jpg

Väldigt tajta och starka wristwraps för dig som kräver det bästa. Detta är din bästa träningspartner för tunga lyft!

Det står ju inget om att det avlastar handlederna, vet ni om dom banden gör det?

Yankeee
2007-07-03, 18:13
De avlastar handlederna om du använder dem rätt, iallafall i övningar där du har vikten "på" händerna sas t.ex pressar av olika slag.

Upptaget
2007-07-03, 18:23
Finns det inget band eller något som avlastar handelderna när man kör tex Bänkpress och biceps curl ? är nämligen i behov utav dom 2 egenskaperna..

Cerwinbob
2007-07-03, 18:26
Varför ska du ha stöd till handlederna? Är det för att du har skadat dem eller för att du har extremt tunga vikter och inte vill riskera att skada dig?

flux110
2007-07-03, 18:29
Nja avbelasta är väll fel ord... Samma belastning är ju på hela tiden om du avbelastar så minskar du belastningen = tar bort vikt

Handlindorna funkar som ett extra "skal" som stärker handlederna om du frågar mig så tycker jag det är stor skillnad att köra med handlindor på 120kg i bänkpress och jämfört med utan! I bicepcurlen stabiliserar dom väll i viss mån men som Yankee sa så används dom mest i olika typer av press moment...
Värt att köpa enligt mig kostar inte många € :)

Upptaget
2007-07-03, 18:30
Varför ska du ha stöd till handlederna? Är det för att du har skadat dem eller för att du har extremt tunga vikter och inte vill riskera att skada dig?

Jag får ont i mina handleder när jag kör Bicep curl. Min kusin har varit Personlig tränare på gym och han tror att smärtan kommer ifrån bänkpressen, för jag har väldigt svårt för hålla mina handleder raka när jag kör 60+ kg och det kommer troligen där ifrån, så jag vill ha ett band/rem eller något som kan hjälpa mina handledera och bli stadigare.. :)

Upptaget
2007-07-03, 18:32
Nja avbelasta är väll fel ord... Samma belastning är ju på hela tiden om du avbelastar så minskar du belastningen = tar bort vikt

Handlindorna funkar som ett extra "skal" som stärker handlederna om du frågar mig så tycker jag det är stor skillnad att köra med handlindor på 120kg i bänkpress och jämfört med utan! I bicepcurlen stabiliserar dom väll i viss mån men som Yankee sa så används dom mest i olika typer av press moment...
Värt att köpa enligt mig kostar inte många € :)

aha okej...

men menar du typ sådana här handlindor då?


http://i86.photobucket.com/albums/k81/upptaget/230087-999.jpg

De ultimata dragremmarna för tunga lyft! Kombinerad tålig och glidfri yta och neoprenvadderade handtag. Tillverkad av nylon, bomull och neopren. Finish i svart.

MilkmaN
2007-07-03, 18:32
Jag får ont i mina handleder när jag kör Bicep curl. Min kusin har varit Personlig tränare på gym och han tror att smärtan kommer ifrån bänkpressen, för jag har väldigt svårt för hålla mina handleder raka när jag kör 60+ kg och det kommer troligen där ifrån, så jag vill ha ett band/rem eller något som kan hjälpa mina handledera och bli stadigare.. :)

Du ska inte ha raka handleder när du kör bänkpress.

Cerwinbob
2007-07-03, 18:36
Nackdelen med att börja med lindor på så "förhållandeviss lätta" vikter är att du kommer få dras med svaga handleder hela livet. Börja träna och stärk handlederna istället för att "glömma bort" dem genom hjälpmedel.

flux110
2007-07-03, 18:42
Håller med Cerwinbob träna upp handlederna istället! Försök med att lägga in några underarms övningar i ditt schema... :)

Men om du ändå känner att det inte går så är det "wristwraps" (den första bilden du skall ha). Dragremmar används i olika drag övningar som namnet säger tex. marklyft med stötfattning, rodd, chins

Liten Men Fet
2007-07-03, 18:53
Jag får ont i mina handleder när jag kör Bicep curl. Min kusin har varit Personlig tränare på gym och han tror att smärtan kommer ifrån bänkpressen, för jag har väldigt svårt för hålla mina handleder raka när jag kör 60+ kg och det kommer troligen där ifrån, så jag vill ha ett band/rem eller något som kan hjälpa mina handledera och bli stadigare.. :)

Precis som MilkmaN skriver så ska du inte ha raka handleder när du kör bänkpress. Dom ska vara "böjda bakåt".
Kör du möjligtvis bicepscurl med EZ-stång, en sån där kurvig historia?

Upptaget
2007-07-03, 19:58
Precis som MilkmaN skriver så ska du inte ha raka handleder när du kör bänkpress. Dom ska vara "böjda bakåt".
Kör du möjligtvis bicepscurl med EZ-stång, en sån där kurvig historia?

aha okej, jag trodde man skulle ha raka handleder :P

Jag kör med EZ stången (tror jag) om det är den stången som är kurvig, jag får ganska ont i underarmarna/handlederna när jag kör den, ska jag inte köra med den kanske? :S

Tack för alla svaren har fått mer kött på benen, ska fundera vidare nu om jag då verkligen behöver sådant där band..

Handcuff
2007-07-03, 19:59
Jag kör med EZ stången (tror jag) om det är den stången som är kurvig, jag får ganska ont i underarmarna/handlederna när jag kör den, ska jag inte köra med den kanske? :S



Vad tror du själv?

Upptaget
2007-07-03, 20:04
Vad tror du själv?

Jag får ont när jag kör med en rak stång också, men inte lika mycket.. Och en sådan EZ stång är väl till för att träna biceps med?? varför skulle den tillverkas om man får ont utav den, och jag har sett många kört med en sådan innnan..

Liten Men Fet
2007-07-03, 21:31
Jag får ont när jag kör med en rak stång också, men inte lika mycket.. Och en sådan EZ stång är väl till för att träna biceps med?? varför skulle den tillverkas om man får ont utav den, och jag har sett många kört med en sådan innnan..

Problemet med EZ-stången är att vinkeln på händerna/handlederna kan göra att man blir stelare i en muskel i underarmarna och när man går på en rak stång så påfrestas den förkortade muskeln å man får ont.
Kommer inte ihåg detaljerna nu men det har diskuterats tidigare i ett par trådar så vi får hoppas att någon länkar in dom.
Arne P brukar ha en del att säga om det här.


Problemet uppstår alltså när man använder EZ-stången.