Visa fullständig version : Småhungrig efter middagen när man missar näringstiming
Ibland när jag har styrketränat och det har dykt upp något så att middagen har blivit senarelagd 2-3 tim...dvs. jag har sumpat min näringstiming...ja, då upplever jag sötsug och behov av mer mat inom kort efter middagen....vad beror det på?
Att du känner sug efter sötsaker kanske beror på att kroppen skriker efter snabba kolhydrater, vilket socker är.
Ett förslag är - ifall du inte redan gör på detta vis - är att slänga i dig tex banan, riskakor, vassle eller ngt direkt efter träning.
Alfred Nobel
2007-07-03, 14:40
Brukar du vanligtvis äta efter middag?
Jag råder dig att laga något litet innan den sena middagen och jämföra om du fortfaranade får ett sötsug efter ordinarie middag. Eller så kan du alltid försöka dig på att laga din egen middag efter din dagliga rutin.
Varför du får ett sötsug har jag tyvärr inte den blekaste om. Kanske har med inculinet att göra? Kanske är inviduellt?
Spontant skulle jag säga att det är så enkelt som att du är hungrig.
Spontant skulle jag säga att det är så enkelt som att du är hungrig.
Ha, ha...den var bäst!
Då är det med andra ord bara att gilla läget och käka på då...
Det kan också ligga något i Niklas idé om insulinet...
Grub kanske har nån studie ;)
Att du känner sug efter sötsaker kanske beror på att kroppen skriker efter snabba kolhydrater, vilket socker är.
Ett förslag är - ifall du inte redan gör på detta vis - är att slänga i dig tex banan, riskakor, vassle eller ngt direkt efter träning.
Gör alltid det, tack..
Vassle + malto el. banan...
I normalaste fall middag inom 1-1,5 tim....det är när det går 2-3 tim sötsuget kommer..
Eddie Vedder
2007-07-03, 18:35
Varför du får ett sötsug har jag tyvärr inte den blekaste om. Kanske har med inculinet att göra?
Jag har lite svårt att få ihop hur insulinet skulle spela in mer i det här fallet än efter andra måltider faktiskt.
Insulinets uppgift är ju bland annat att sänka blodsockret och transportera ut glukos från blodbanan in i cellerna, så långt är jag med Niklas. Men jag vet inte riktigt varför just det skulle göra skillnad i det här specifika fallet jämfört med en måltid med likvärdigt kaloriintag och samma makrofördelning närmare inpå träningen.
Syftar du på eventuellt försämrad insulinkänslighet iom att det tagit tre timmar jämfört med exempelvis en timme eller i direkt samband med avslutat pass innan matintag?
Själv tror jag helt enkelt att blodsockret har hunnit sjunka så lågt iom den långa väntetiden att kroppen trots matintaget fortfarande vill ha mer. Det är ju verklige inte ovanligt att man överäter när man väntar tills man är vråkhungrig jämfört med att äta lite tidigare och "möta hungern". Så Tolkias teori känns ganska enkel och trovärdig tycker jag. Så mycket krångligare och invecklad förklaring än för lite mat och för lång väntan efter fysisk ansträngning känns inte särskilt trolig.
Kan bara säga att jag förstår vad du menar Jacky eftersom jag får precis likadant, trots att jag äter något "snabbt" direkt efter träningen.
Får jag inte en ordentlig måltid inom en timme efter träning så känns det som jag är småsugen resten av dagen.
MMmm...ja, det hela är lite skumt.
Jag har vissa kompisar som får ett enormt sötsug på kvällen om de missar sin förmiddags-frukt även om de äter mer till lunch och middag...lite samma sak lixom..
MMmm...ja, det hela är lite skumt.
Jag har vissa kompisar som får ett enormt sötsug på kvällen om de missar sin förmiddags-frukt även om de äter mer till lunch och middag...lite samma sak lixom..
Men det kan väl ha att göra med vad för mat de ätit? Viss mat blir man ju mätt längre på och annan mat hinner man ju knappt äta upp innan man är hungrig igen..
Sen att du får ett sötsug efter styrketräningen och missad näringstiming är väl eftersom blodsockret sjunkit rätt lågt, skulle iaf jag tro. Men att det skulle hålla i sig hela dagen låter ju konstigt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.