handdator

Visa fullständig version : hjälp med aktivitetsfaktor :)


soulsplinter
2007-07-03, 11:35
Jag har svårt för att bestämma aktivitetsfaktor när jag räknar ut hur mkt energi jag behöver under en dag. Mitt basala energibehov blev 1388 kcal/dygn. Jag jobbar 9 h om dagen i en mindre klädbutik. typ sitter 50% av tiden o resten står/går ja runt o fixar med kläderna/gör mat os.v... Reser sammanlagt tre timmar, mest sittandes, till och från jobbet. Vilken aktivitetsfaktor tror ni är rimlig?

:smash:

GymTT
2007-07-03, 11:41
Jag har svårt för att bestämma aktivitetsfaktor när jag räknar ut hur mkt energi jag behöver under en dag. Mitt basala energibehov blev 1388 kcal/dygn. Jag jobbar 9 h om dagen i en mindre klädbutik. typ sitter 50% av tiden o resten står/går ja runt o fixar med kläderna/gör mat os.v... Reser sammanlagt tre timmar, mest sittandes, till och från jobbet. Vilken aktivitetsfaktor tror ni är rimlig?

:smash:

Tror det finns trådar om detta redan.

soulsplinter
2007-07-03, 11:43
Tror det finns trådar om detta redan.

det var ju intressant att det finns många trådar om mitt energibehov redan, trodde det varierade från person till person? ;)

GymTT
2007-07-03, 11:52
det var ju intressant att det finns många trådar om mitt energibehov redan, trodde det varierade från person till person? ;)

Visst är de det, men alla har frågat precis samma fråga som du:)
Det finns bra formler att gå efter osv.
Prova sök, tror det skall finnas där!

lycka till

Eddie Vedder
2007-07-03, 12:12
det var ju intressant att det finns många trådar om mitt energibehov redan, trodde det varierade från person till person? ;)

Hur kommer det sig då att andra kan läsa dessa trådar och kanske tänka lite själv, sedan dra egna slutsatser om sin aktivitetsfaktor?

Klart det är individuellt, det betyder väl inte att vi andra kan lista ut hur aktiv du är bättre än vad du kan själv?

soulsplinter
2007-07-03, 12:24
eddie v: okejokej jag misstog mig helt enkelt bara när jag antog att den här sidan och dess medlemmar fanns till för att vi skulle hjälpa varandra. Om jag visste vilket värde jag skulle ta, så behövde jag väl inte fråga? Det verkade iaf som att t.ex. du är en sån som har koll på sånt här med träning.

Gym TT: Jo det förstod jag också, men jag tycker ändå det är svårt att avgöra :)

formula4shape
2007-07-03, 12:41
eddie v: okejokej jag misstog mig helt enkelt bara när jag antog att den här sidan och dess medlemmar fanns till för att vi skulle hjälpa varandra. Om jag visste vilket värde jag skulle ta, så behövde jag väl inte fråga? Det verkade iaf som att t.ex. du är en sån som har koll på sånt här med träning.

Hörde du eddie? :D

Eddie Vedder
2007-07-03, 12:46
eddie v: okejokej jag misstog mig helt enkelt bara när jag antog att den här sidan och dess medlemmar fanns till för att vi skulle hjälpa varandra. Om jag visste vilket värde jag skulle ta, så behövde jag väl inte fråga? Det verkade iaf som att t.ex. du är en sån som har koll på sånt här med träning.

Klart det går att göra uppskattningar, men å andra sidan är det ju knappast enkelt för det. Du säger att du går runt och fixar lite i en klädaffär, tränar du aldrig exempelvis?

Klart det går att få hjälp på kolozzeum, du själv har bl.a. fått en hel del hjälp på sistone i flera trådar eller hur?

Det är inte samma sak som att starta en helt ny tråd om exakt samma sak som andra gjort, varför inte bara söka reda på en sådan tråd, läsa själv och sedan om frågetecken finns så frågar du i den tråden?

Jag menar inte att vara otrevlig men att iaf försöka hitta något själv innan man startar en tråd kan inte vara särskilt svårt?

Men om man utgår från att kontorsarbete är 1.2 kanske ditt jobb är 1.3 och sedan eventuell träning på det så kanske 1.4 är rimligt? Om vi nu säger att ration är 1.2-2.0, i vissa fall är det ju 1.0-2.5 och då blir ju siffrorna annorlunda.

Angående om jag är "en som har koll på sånt här med träning" så är ju inte ens frågan du ställer träningsrelaterad, du har ju inte ens nämnt eventuell träning i tråden.

soulsplinter
2007-07-03, 12:55
:Virro Klart det går att göra uppskattningar, men å andra sidan är det ju knappast enkelt för det. Du säger att du går runt och fixar lite i en klädaffär, tränar du aldrig exempelvis?

Klart det går att få hjälp på kolozzeum, du själv har bl.a. fått en hel del hjälp på sistone i flera trådar eller hur?

Det är inte samma sak som att starta en helt ny tråd om exakt samma sak som andra gjort, varför inte bara söka reda på en sådan tråd, läsa själv och sedan om frågetecken finns så frågar du i den tråden?

Jag menar inte att vara otrevlig men att iaf försöka hitta något själv innan man startar en tråd kan inte vara särskilt svårt?

Men om man utgår från att kontorsarbete är 1.2 kanske ditt jobb är 1.3 och sedan eventuell träning på det så kanske 1.4 är rimligt? Om vi nu säger att ration är 1.2-2.0, i vissa fall är det ju 1.0-2.5 och då blir ju siffrorna annorlunda.

Angående om jag är "en som har koll på sånt här med träning" så är ju inte ens frågan du ställer träningsrelaterad, du har ju inte ens nämnt eventuell träning i tråden.



Jag HAR kollat gamla trådar men inte blivit klokare av det :Virro

Jo jag tränar, men när jag jobbar 10-19 lördag till fredag (7 dagar alltså) och har tre timmars resetid på det är de svårt att hinna träna de veckor jag jobbar. 12 timmar går ju åt till jobbet bara. Annars tränar jag nästan varje dag :)

Jag vill helt enkelt bara veta hur mycket mat jag ska stoppa i mig för att ligga +/- 0 och inte gå upp eller ner i vikt. På jobbet alltså. Men om jag tar typ 1,3 som aktivitetsfaktor dåra så blir det 1804 kcal. Det var ju inte mycket man fick äta då helt enkelt :P fasiken!

Rhino
2007-07-03, 12:57
Jag jobbar 9 h om dagen i en mindre klädbutik. typ sitter 50% av tiden o resten står/går ja runt o fixar med kläderna/gör mat os.v...
Vilken aktivitetsfaktor tror ni är rimlig?

Gillar du att räkna lite så kan du titta på den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275

För själva arbetet så kanske denna aktivitet på caloriesperhour.com kan vara rimlig för dig:

Walking - inside at work 4.8 km/h (moderate)

Fråga om du behöver hjälp.

soulsplinter
2007-07-03, 12:57
Ang det där med träningen Eddie; jag bara orkade inte skriva det ord jag egentligen menade, kom inte på det och så fick jag precis en kund på jobbet. Men då ändrar jag träning till typ diet, deff och fettminskning :) OCH träning :P

soulsplinter
2007-07-03, 12:59
Gillar du att räkna lite så kan du titta på den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275

För själva arbetet så kanske denna aktivitet på caloriesperhour.com kan vara rimlig för dig:

Walking - inside at work 4.8 km/h (moderate)

Fråga om du behöver hjälp.



TACK :D precis en sån tråd jag sökte men inte hittade!

Eddie Vedder
2007-07-03, 13:00
Det är nog högre än 1.3 i såna fall, just det här är jag väldigt dålig på. Först måste jag ju veta värdena du går efter. Använder du Rhinos program för uträkning av energibehov som han har postat här på forumet så gäller ju siffrorna mellan 1.0 och 2.5.

Då har du säkert betydligt högre än 1.3 än om spannet ligger mellan 1.2 och 2.0.

EDIT: Såg att Rhino lade in sin tråd, tack Rhino då slapp jag!:thumbup:

Rhino
2007-07-03, 13:10
Först måste jag ju veta värdena du går efter. Använder du Rhinos program för uträkning av energibehov som han har postat här på forumet så gäller ju siffrorna mellan 1.0 och 2.5.

Då har du säkert betydligt högre än 1.3 än om spannet ligger mellan 1.2 och 2.0.

Angående spannet av aktivitetsfaktorer så är det min uppfattning att något sådant egentligen inte existerar och att det inte finns någon sådan "magisk" faktor/skala. Åtminstone är det så långt jag har kommit i mina grubblerier. :) Det blir alltså ingen skillnad om skalan är mellan 1.0 och 5.0 eller något annat, bara den är tillräckligt stor för att täcka det man förbrukar. Därför höjde jag upp den till 2.5 i programmet, men den skulle utan att förändra något kunna vara hur hög som helst.

Varje steg på skalan är ju helt enkelt tio procent av sin basenergiförbrukning, och är förmodligen bara ett enkelt sätt att uttrycka det. Säg att man har 2000 i basförbrukning och gör någon sak under dagen som förbrukar ca 200 kcal, ja då skall aktivitetsfaktorn upp ett steg. OM man nu vill ha just en aktivitetsfaktor! Vet man hur mycket man förbrukar så har man ju redan svaret. Omräkningen tillbaka till en "faktor" är mest för att det är en spridd konvention att tänka i aktivitetsfaktor antar jag.


EDIT: Såg att Rhino lade in sin tråd, tack Rhino då slapp jag!:thumbup:

Ja, måste jag så måste jag! ;)

soulsplinter
2007-07-03, 13:11
Det är nog högre än 1.3 i såna fall, just det här är jag väldigt dålig på. Först måste jag ju veta värdena du går efter. Använder du Rhinos program för uträkning av energibehov som han har postat här på forumet så gäller ju siffrorna mellan 1.0 och 2.5.

Då har du säkert betydligt högre än 1.3 än om spannet ligger mellan 1.2 och 2.0.

EDIT: Såg att Rhino lade in sin tråd, tack Rhino då slapp jag!:thumbup:

Hmm.. jag använde den där Harris & Benedict metoden och fick fram 1388 kcal. Skulle ju kännas skönt om det iaf var 2000 kcal m dagen man fick äta haha. Äsch jag låtsas att 200 kcal/dag är rätt värde bara... då har jag aktivitetsfaktor på 1,45 :D

soulsplinter
2007-07-03, 13:13
oj vad jag skriver otydligt när jag är ofokuserad: 1388 kcal/dag var grundförbränningen. Jag chansar på en aktivtetsfaktor på 1,45 o får då äta 2012,6 kcal ;) hur noga är det där egentligen?

Rhino
2007-07-03, 13:16
Jag chansar på en aktivtetsfaktor på 1,45 o får då äta 2012,6 kcal ;) hur noga är det där egentligen?

Noga och noga, det är ju bara din kropp som "vet" det exakta svaret. Äter du mer än den gränsen så går du upp i vikt, äter du under så går du ned. Du kan naturligtvis enkelt testa dig fram och se resultatet under en tid.

Att räkna på det är mest för att lite lättare få en ungefärlig siffra att utgå från.

soulsplinter
2007-07-03, 13:46
då utgår jag från 200 kcal/dag tills vidare då, så märker jag ju om jag ändrar vikt :)

LadyInsane
2007-07-03, 19:28
då utgår jag från 200 kcal/dag tills vidare då, så märker jag ju om jag ändrar vikt :)

Du lär gå ned.....:D;)

svartellervitt
2007-07-08, 16:59
borde inte den här länken också funka (och vara mkt enklare) om man vill räkna ut sitt kcal-behov:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open

?

eller stämmer den inte alls?

Endura
2007-07-09, 11:02
borde inte den här länken också funka (och vara mkt enklare) om man vill räkna ut sitt kcal-behov:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open

?

eller stämmer den inte alls?


Den är i mina ögon helt ute och cyklar. Trots att jag försöker ange väldigt extra låga aktiviteter menar den att jag har ett energibehov på 3000kcal/dag. Jag äter ca 1700kcal per dag just nu och både cyklar 1 mil och gymmar varje dag. Visst, det har genererat i en långsam viktnedgång, men skulle uppladdningens sida stämma skulle inte mycket finnas kvar av mig nu :S
Jag tror min dagliga förbränning just nu ligger snarare runt 2000-2200kcal per dag... ska köpa våg och börja få mer koll... nån gång :)

Nej, lita hellre på Rhinos uträkningar än uppladdningens!

soulsplinter
2007-07-09, 12:35
Du lär gå ned.....:D;)

jag menade såklart 2000 kcal / dag haha

svartellervitt
2007-07-09, 13:08
Den är i mina ögon helt ute och cyklar. Trots att jag försöker ange väldigt extra låga aktiviteter menar den att jag har ett energibehov på 3000kcal/dag. Jag äter ca 1700kcal per dag just nu och både cyklar 1 mil och gymmar varje dag. Visst, det har genererat i en långsam viktnedgång, men skulle uppladdningens sida stämma skulle inte mycket finnas kvar av mig nu :S
Jag tror min dagliga förbränning just nu ligger snarare runt 2000-2200kcal per dag... ska köpa våg och börja få mer koll... nån gång :)

Nej, lita hellre på Rhinos uträkningar än uppladdningens!

ok, jag är inte sådär jätte-med på såna kcal-räknar saker =D

men 1700 kcal på så mkt motion, borde inte det bara bryta ned musklerna, med tanke på att du aldrig har någon vilodag heller?

fast nu när jag såg din avatar så.. ja då har du ju rejält med muskler =D

Endura
2007-07-09, 13:46
Mitt basala behov är bara 1400 kcal per dag utifrån min ålder/kön/vikt/längd och jag har ett väldigt stillasittande jobb, så cyklandet till och från jobbet samt gymmandet är enda motionsdelen jag får om dagarna. Jag tror snarare att det är just motionen som gör att jag går ner i den långsamma takt som jag gör, men skulle jag enbart äta mina 1700-1800 kcal per dag utan att cykla skulle jag troligen stå ganska stilla i vikt...

Tack för komplimangen :) är själv extremt stolt över mina resultat... Tar det ganska lugnt just nu, går ju som sagt ganska sakta ner i vikt, men jag räknar med att starta en bulktråd i september med sikte på pallplats nästa år :thumbup:

Nån som hakar på och utmanar mig? ;)

Edit: Klart jag har vilodagar... blev en miss med "gymmar varje dag"... frossade hembakta scones och tacos igår på sofflocket med tv-spelshandkontroll i högsta hugg som enda motion, så nog får jag min vila allt ;)
Tack för omtanken ändå!