handdator

Visa fullständig version : hjälp...detta kommer att bli plågsamt!


sussieH
2007-07-03, 09:27
Har räknat ut att jag måste ligga på 1223 kcal om dagen för att minska 0.5/vecka tog aktivitets faktor 1,3

Vilket borde stämma ganska bra, har räknat ut med diet trainer oxå...ska bort med mina 4 extra sitta på rumpan och studera kg, har inte tillgång till gym under sommaren tyvärr...men löptränar och går morgon prommenader

tillsak...hur ska jag kunna äta så lite och må bra och vad, någon som har något bra upplägg...hungrig person

Någon annan som ligger på så här pass lite? hur gör ni?

Har ganska stor koll på kosten och har hjälp andra men svårt när det kommar till en själv och när man har höga krav!

Någon som vet nåt gott proteinpulver som mättar bra...gärna choklad smak!

// tacksam för hjälp

Handcuff
2007-07-03, 09:32
Ät mer energi och öka energiförbrukningen istället?

Mirre
2007-07-03, 09:35
1223 kcal/dag låter oerhört lite. Längd/vikt?

Handcuff
2007-07-03, 09:39
1223 kcal/dag låter oerhört lite. Längd/vikt?

Mjo..tänkte på det också. Men läste detta så Har ganska stor koll på kosten och har hjälp andra men svårt när det kommar till en själv och när man har höga krav!...

sussieH
2007-07-03, 09:43
väger 56 ska ner till 52 och 162 lång...

visst kan jag höja aktivitets nivån, men jag kan inte tänka mig att springa mer än 60 min/dag (har bara varit igång med löpträningen 8 veckor så jag kan inte öka hur mycket som helst ännu) då lär det bli prommenader för resten...

kan i och försig börja med lite korta intervaller...
tyvärr så jobbar jag heltid på ett ganska stilla sittande jobb så man har inte jätte mycket tid över heller...

man kan ju göra det långsammare också men då hinner jag inte till semestern i slutet av Augusti...och det är målet

tntballe
2007-07-03, 09:51
Det är inte så jättelite om man vill gå ner i vikt vid vila. Med dina promenader o löpträningen måste du väl få äta mer?

Mirre
2007-07-03, 09:57
väger 56 ska ner till 52 och 162 lång...

visst kan jag höja aktivitets nivån, men jag kan inte tänka mig att springa mer än 60 min/dag (har bara varit igång med löpträningen 8 veckor så jag kan inte öka hur mycket som helst ännu) då lär det bli prommenader för resten...

kan i och försig börja med lite korta intervaller...
tyvärr så jobbar jag heltid på ett ganska stilla sittande jobb så man har inte jätte mycket tid över heller...

man kan ju göra det långsammare också men då hinner jag inte till semestern i slutet av Augusti...och det är målet
Inget fel på promenader med inslag av intervaller under en timme per dag! :thumbup: Du ahr säkert tillgång till en trappa, spring upp och ner tills du inte orkar mer och ta tiden. Tävla mot dig själv så blir det aningens roligare. :D
Jag gissar på att du äter lite offseason oxå? För om det inte har hänt något på den svältnivån, är frågan om du verkligen räknar rätt och tar med allt du stoppar i dig?

Masson
2007-07-03, 09:57
Någon som vet nåt gott proteinpulver som mättar bra...gärna choklad smak!

// tacksam för hjälp

Om det stämmer med 1223Kcal och du ändå skall ut ocj jogga så tycker jag, detta är min högst personliga åsikt, att du borde satsa på mer kolhydrater istället för protein. Annars kommer du inte orka med att springa eller ha orken till dina morgonpromenader.

Lyckatill!

sussieH
2007-07-03, 10:02
inte om jag vill ner 0,5 i veckan men man kan ju alltid prova sig fram svårt att exakt uppskatta sin aktivitets nivå...det är svårare då man ska ner det lilla extra!

1200 är lite för mig som jämt är hungrig löppass på 40 min ger inte så mycket 300 Xtra kanske

hur tycker ni jag ska lägga upp dagen?

sussieH
2007-07-03, 10:07
jag vet svält läger! jag har ju inte börjat på allvar kört 2 veckor ur fantasin (har mått pyton till och från) och så tänkte när jag var ute och sprang i morse jag att jag borde göra det här vetenskapligt nu...kollade den här sidan och räknade ut med den där vad det nu är och sen kollade jag med min egna som jag haft till mina tjocka tanter alltså diet trainer och 1200 stämmer troligen!

i regel så har det varit till att dra ner på KH och öka protein för att slippa insulin, men kanske ska prova att ha lite mer KH, dom här veckorna då jag kört nu har jag haft mycket sallad och protein

ska börja i morgon med att väga allt jag stoppar i mig så får vi väl se, kanske jag måste byta nån måltid mot en drink om detta ska gå?!

King Grub
2007-07-03, 10:11
1200 är (tyvärr) inte alls "otroligt lite" för en 56 kilo vägandes kvinna som vill ligga på -500 kcal per dag. Det låter snarare högst rimligt. Roligt är dock säkert inte.

Hur du delar upp måltiderna spelar ingen roll för fettförlust. Och det är svårt att förutsäga hur någon annan trivs med måltidsfrekvens och liknande. Vissa gillar att äta 5-6 små mål, andra färre och större. Personligen skulle jag valt 2 större mål med runt 600 kcal per dag; ingen tillfredsställelse att plutta med 200-kcalmåltider.

Slartibartfast
2007-07-03, 10:34
Personligen skulle jag valt 2 större mål med runt 600 kcal per dag; ingen tillfredsställelse att plutta med 200-kcalmåltider.

Jag också. Då får man vara mätt åtminstone en del av dagen. delar man upp 1200 kcal i pyttemål så är man hungrig hela dagen.

Mirre
2007-07-03, 10:35
1200 är (tyvärr) inte alls "otroligt lite" för en 56 kilo vägandes kvinna som vill ligga på -500 kcal per dag. Det låter snarare högst rimligt. Roligt är dock säkert inte.

Jag kanske blir förblindad eftersom allt under 3000 är diet för mig men att äta 1700 kcal/dag och inte vara på diet låter verkligen lite i mina öron...

Slartibartfast
2007-07-03, 10:43
Jag kanske blir förblindad eftersom allt under 3000 är diet för mig men att äta 1700 kcal/dag och inte vara på diet låter verkligen lite i mina öron...

När jag vägde 100 kg låg jag på energibalans på knappa 2800 kcal om dagen. Det är väldigt individuellt.

Mirre
2007-07-03, 12:27
När jag vägde 100 kg låg jag på energibalans på knappa 2800 kcal om dagen. Det är väldigt individuellt.
Exakt. Det är väldigt individuellt eftersom energiförbrukningen varierar. Jag rör på mig rätt mkt dagligen. Skulle jag bara träna styrketräning och sitta vid min dator på jobbet så skulle jag inte behöva äta mer än max 2500 per dag.

Eddie Vedder
2007-07-03, 12:38
i regel så har det varit till att dra ner på KH och öka protein för att slippa insulin

Protein stimulerar också till insulinutsöndring, vissa proteiner mer t.o.m. Insulin är inget "hormon från helvetet" utan oerhört nödvändigt för att vi ska må bra, ligger du på underskott kommer inte fettinlagringen överstiga fettförbränningen i vilket fall.

Du tränar mycket, alltså har du troligtvis en bra insulinkänslighet och som sagt stimuleras insulinutsöndringen även av protein.

För övrigt krävs inte ens tillgång till insulin för fettinlagring. Insulin transporterar fett till fettcellerna, glukos till muskelcellerna etc. med utan tillgång till insulin kommer ändå fettet du äter kunna lagras in via acylationsstimulerande protein (ASP).

Slutsats: Oroa dig inte över insulinet.;)

sprakis
2007-07-03, 13:04
Någon annan som ligger på så här pass lite? hur gör ni?

// tacksam för hjälp

Jag är inne på min 7´e deffvecka och har legat på runt 1200-1300 per dag.

Detta äter jag varje dag.
Frukost: 34g havregryn
1 ägg, en halv skiva fullkornsbröd(den som smakar och ser ut som en brun tegelsten)
7g kesella på mackan

Lunch:
150g 10% nötfärs
50 okokt pasta (kokar den givetvis innan inmundigande)

Middag: samma som lunch

mellanmål: 2 shakear whey 100 och 2 tomater om dagen

Omega3, multivitamin, krealkalyn

runt 135g protein om dagen.
Fördelningen är P37% K38% F25%

5km morgonpromenad varje morgon förutom när det regnar och under en vilodag i veckan där jag låter kroppen ta igen sig.
4 dagars split på gymmet. 20min promenad efter gymmet.
Fö så är jag 178 och väger 99kg

Jag är en ganska enkel människa som kan äta samma sak dag ut och dag in om jag tycker om det. Hungern är inga större problem heller om du sprider ut måltiderna under dagen (detta kan inte poängteras tillräckligt). Känner jag vissa dagar att jag är skithungrig så kan jag köra kyckling och potatis istället eftersom jag kan få i mig mer av det och fortfarande hamna på 1300kcal.

Ladda ner och använd den excellmallen som finns här på forumet den underlättar nått enormt. Är det nått du undrar närmare så fråga gärna så ska jag försöka svara med min begränsade erfarenhet av min deff.

Sen hur min viktnedgång ser ut är nått helt annat *cry*

Jacky
2007-07-03, 14:23
Jag skulle kör IF om jag vore som du...
8 timmars ätande följt av 16 timmars fasta...
Ät 300 kcal före träningen som du lämpligen utför på eftermiddagen..
Då har du 900 kcal till middag....kan bli en skaplig måltid..
Du kommer nog vara riktigt hungrig första dagarna, men det går över.

Tycker också att 1200 kcal låter lite.
Kläm i med 1600 kcal och se vad som händer. Minskar du inte i vikt på 3 veckor kan du ju öka med promenader. Med tanke på din ursprungsvikt har du ju knappast brådis att bli smalare.

sussieH
2007-07-03, 14:53
Många bra tips!

testar att matregistrera i morgon och se om jag kan klara att hålla mig på runt 1300 annars får jag väl göra det långsamare då...trodde innan jag började räkna hur mycket jag omsätter att jag skulle kunna lägga mig på 1500...sen vaknade jag


frukost yoghurt+ 1/2 dl dinkelhavregryn m kanel mindre än 1/2 mjölk och kaffe

sallad till lunch (med lite fettiga saker som oliver, fetaost och avocado) skinka och räkor eller en 1/2 burk tonfisk och ett ägg

mellanmål kaffe+mjölk och frukt

Middag liknade lunchen

....sen börjar problemen hungrig på kvällen, äter jag inget vaknar jag på natten och är hungrig...

kanske får prova att spara på dagarna då det går bra så jag har "råd" att äta fil el gröt el dyl på kvällen

Jag återkommer säkert med fler frågor!
OCH jag har bråttom ska ha hårdmage till semestern, den här degen känner jag mig ej hemma med!

sussieH
2007-07-03, 15:14
Eddie vart kan jag läsa om acylationsstimulernade protein, några bra artiklar?

Sansibar
2007-07-03, 15:35
Många bra tips!

testar att matregistrera i morgon och se om jag kan klara att hålla mig på runt 1300 annars får jag väl göra det långsamare då...trodde innan jag började räkna hur mycket jag omsätter att jag skulle kunna lägga mig på 1500...sen vaknade jag


frukost yoghurt+ 1/2 dl dinkelhavregryn m kanel mindre än 1/2 mjölk och kaffe

sallad till lunch (med lite fettiga saker som oliver, fetaost och avocado) skinka och räkor eller en 1/2 burk tonfisk och ett ägg

mellanmål kaffe+mjölk och frukt

Middag liknade lunchen

....sen börjar problemen hungrig på kvällen, äter jag inget vaknar jag på natten och är hungrig...

kanske får prova att spara på dagarna då det går bra så jag har "råd" att äta fil el gröt el dyl på kvällen

Jag återkommer säkert med fler frågor!
OCH jag har bråttom ska ha hårdmage till semestern, den här degen känner jag mig ej hemma med!

Jag har precis avslutad en lyckad deff (i alla falla enligt min definition;) ) där jag för lite mindre än två månader sen hade precis samma utgångsläge som du har längd o viktmässigt. Är nu nere på 50 kg, o känner mig super nöjd med hårdheten osv, dock är 52 en mkt bra vikt också ska du veta :). Om du vill ha tips om träning o kost hur jag lyckades får du gärna PM:a mig så kan jag berätta lite, know the feeling u know.. själv också student. O jag la på mig 5-6 kilo här på mitt utlandsår i Sydamerika.. o en dag fick det bara vara nog o det blev till att ta tag idet. ;)

King Grub
2007-07-03, 15:40
vart kan jag läsa om acylationsstimulernade protein, några bra artiklar?

Acylation Stimulating Protein (ASP) is a small (mol wt 14,000), basic (pI 9.0) protein present in human plasma. When examined in vitro with normal human cultured skin fibroblasts and adipocytes, ASP appears to be the most potent stimulant of triglyceride synthesis yet described. In this study, a competitive ELISA assay for ASP has been developed using immunospecific polyclonal antibodies, and ASP levels have been measured in seven normal subjects. Following an oral fat load, a sustained significant increase in ASP occurs, whereas after an oral glucose load, ASP levels do not change significantly. These responses are entirely opposite to those of insulin, which rises sharply but transiently after an oral glucose load but is unchanged after an oral fat load. Both the fasting and peak ASP levels were significantly related to the postprandial lipemia. These data provide the first in vivo evidence that Acylation Stimulating Protein may play an important physiological role in the normal response to an oral fat load.

J Lipid Res. 1989 Nov;30(11):1727-33 Metabolic response of Acylation Stimulating Protein to an oral fat load.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9822948&dopt=Abstract

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/2/E241

http://www.jlr.org/cgi/content/full/47/3/643

sussieH
2007-07-06, 08:20
Dag tre och det är plågsamt särskilt på kvällen men det går!

Nån som vet hur länge det tar innan man mår lite bättre? Jag är inte hungrig bara kraftlös och svårt att sova! Finns inte en chans att jag orkar springa, prommenader är det som gäller...men blir bättre?

När jag når mitt mål och börjar käka lite mer igen så kommer ju vätska mm att fylla på...vilket gör att vikten kommer att öka...hur mycket tror ni?

Ett annat problem middag med svärmor, jag ska laga delvis maten...men det kommer bli omöjligt att hålla på med vågen å krångla där ute i stugan (orkar inte med frågot och kommentare, HON är rund!)

Antingen kör jag på som vanligt och låter få ett överskott på lördag, eller så äter jag typ så lite som möjligt så jag har mycket kvar till kvällen...hur gör ni?

Tolkia
2007-07-06, 08:59
Kör på som vanligt. Det överskott som blir på lördagen kommer att göra att det tar lite längre tid att gå ned bara, inte att du sväller upp till barbapappa. Att försöka "spara ihop" till kvällen genom att inte äta under dagen är att bädda för att du tappar kontrollen och äter mycket mer än du hade tänkt göra när du väl börjar äta.

sussieH
2007-07-06, 16:14
jag får se hur jag gör...grymt svårt eftersom jag vet att det kommer vara svårt för mig att följa planen tis-ons nästa vecka då vi sk atill Stockholm...

man får göra sitt bästa...kanske får lugna ner mig och sänka mitt mål lite så att det blir lite plats för att vara spontan nu i sommar! Köra hårt de dagar det går! Man kan ju passa på att träna hårt "fusk dagarna"