Visa fullständig version : Hur?
absolut_johan
2007-07-02, 20:15
Jo, det är såhär va..
Jag ska iväg och gymma i morgon förmiddag, heeeelt ny på detta dock.
Jag har läst lite om kvarg/kesella och andra ingredienser för att göra en bra gainer. Ska göra detta imrogon bitti, men ska jag ta den innan eller efter passet, eller både och?
Skulle väldigt gärna vilja ha ett bra "nybörjar-schema" på övningar om det är någon som har!
Vet inte om denna hamnade i rätt forumdel, flytta om det behövs! ;)
Träningsprogram för nybörjare, klicka mig! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)
Gällande kvarg så är förslaget att du tar det efter träning om du ska använda det som ett gainer-substitut. Kom ihåg att ha med någon form av kolhydratkälla för att återställa energidepåerna efteråt.
Annars kan du använda tillskott i form av färdig gainer ifall du har pengar över. Vill du inte använda tillskott så är det absolut inga problem. Kom dock ihåg att även få i dig någon form av större måltid efter träningen, allt detta för att hjälpa återhämtningen inför nästa ansträngning.
Alfred Nobel
2007-07-02, 20:30
Ät kvarg/kesella drygt 1h innan/efter din träning. Istället, när du byter om i omklädningsrummet, tycker jag du skalar en banan och klämmer i dig den och kör stenhårt. Sedan efter träning tar du dig en banan och drick mjölk!
Sen när du kommer hem äter du något proteinrikt i form av kyckling, fisk, kött eller annat som du vet om och snabba kolhydrater som pasta.
Eller ev. din kvarg/kesella som jag älskar att blanda tillsammans med blåbär, funlight(rasberry/lime) och en näve nötter :)
Emil_Larsson
2007-07-02, 20:52
Lite grann off detta:
Vad är det billigaste, hyffsat bra hemmagjorda gainern man skulle kunna göra. Har hört folk säga att druvsocker är billigt, men vad ska man ta i proteinväg som är billigt.. Mjölk?
Keso, kvarg, kött av alla de sorter osv.
absolut_johan
2007-07-02, 22:16
Ät kvarg/kesella drygt 1h innan/efter din träning. Istället, när du byter om i omklädningsrummet, tycker jag du skalar en banan och klämmer i dig den och kör stenhårt. Sedan efter träning tar du dig en banan och drick mjölk!
Sen när du kommer hem äter du något proteinrikt i form av kyckling, fisk, kött eller annat som du vet om och snabba kolhydrater som pasta.
Eller ev. din kvarg/kesella som jag älskar att blanda tillsammans med blåbär, funlight(rasberry/lime) och en näve nötter :)
Okej, tack för snabba svar! ;)
Mitt schema för imorgon kommer altså se ut ungefär såhär:
8:30, stiger upp och drar till Vivo för att inhandla keso och kesella, kanske frysta hallon/jordgubbarm en banan eller så..
9:30, går hem, klämmer i mig halva keson och gör en gainer med kesellan, lite mjölk och bär.
10:30, Dricker lite på vägen till träningen och trycker i mig en banan.
10:45, börjar träna. Kör:
Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max., under tiden dricker jag lite av min gainer.
11:45-12:00, dricker upp resten av gainern och äter den sista bananen.
12:15, kommer hem och äter upp resten av keson plus lite fullkornsbröd med skinka på.
Hur låter det? Är det något jag ska ändra på? :)
Kebab-Arne
2007-07-02, 22:28
Krånga inte till det i onödan bara. Om du som du själv säger är helt ny på detta så behövs inte mycket för att göra ökningar i början.
absolut_johan
2007-07-02, 22:30
Okej..
Vad är det jag inte ska krångla till? Altså, är det någonting som jag har skrivit upp i mitt schema som inte är nödvändigt för en nybörjare?
Okej..
Vad är det jag inte ska krångla till? Altså, är det någonting som jag har skrivit upp i mitt schema som inte är nödvändigt för en nybörjare?
Som nybörjare är det vanligt att man krånglar till väldigt mycket kring träning och kost, trots att det i själva verket för de flesta är något ganska simpelt.
Man strävar efter att vara så optimal som möjligt och gör både det ena och det andra onödiga i tron om att det ska leda till bättre resultat. Typiska misstag är väl onödiga (och dyra) kosttillskott, onödig näringstiming och skyhögt proteinintag. Onödig fokus på mat helt enkelt. För de flesta funkar vanlig mat i stora (tillräckliga) mängder utmärkt.
absolut_johan
2007-07-02, 22:59
Okej, tack för svaret.
Så jag bör altså bara äta en vanlig stabil frukost? Sen drar iväg och gymmar? Kan nog klämma in lite extra fukt också, det är nog inga problem..
Kebab-Arne
2007-07-03, 16:28
Okej, tack för svaret.
Så jag bör altså bara äta en vanlig stabil frukost? Sen drar iväg och gymmar? Kan nog klämma in lite extra fukt också, det är nog inga problem..
Som du tänkt äta i sig är det inga fel på.
Det jag menade var att finns en risk att börja tänka typ: "Å nej nu har jag inte ätit 142.33 gram protte då kan jag inte träna". "Nej kan inte äta chips på fredag då förstörs magrutorna", istället för att hålla det enkelt och bara köra på. :)
absolut_johan
2007-07-05, 10:33
Okej, jo men det ska jag tänka på..
Värt att notera är att jag är fjorton år, 180 cm/60kg.
diablogtr
2007-07-05, 12:21
Okej, tack för snabba svar! ;)
10:45, börjar träna. Kör:
Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max., under tiden dricker jag lite av min gainer.
Hur låter det? Är det något jag ska ändra på? :)
I framtiden: Träna inte massa olika muskelgrupper samma pass. Koncentrera dig på förslagsvis Bröst/Triceps en dag och nästa dag Rygg/Biceps och ta Mage/Axlar en annan dag. :hbang:
Nu när du är i starten så spelar det kanske inte så stor roll, känns som att du "värmer upp" musklerna genom att ta lite av varje.:Virro
krakowww
2007-07-05, 12:27
I framtiden: Träna inte massa olika muskelgrupper samma pass. Koncentrera dig på förslagsvis Bröst/Triceps en dag och nästa dag Rygg/Biceps och ta Mage/Axlar en annan dag. :hbang:
Nu när du är i starten så spelar det kanske inte så stor roll, känns som att du "värmer upp" musklerna genom att ta lite av varje.:Virro
Tvärtom skulle jag säga, inget fel på att köra helkroppspass.
absolut_johan
2007-07-06, 18:41
Okej, tack så mycket för all hjälp!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.