handdator

Visa fullständig version : Träna 2ggr om dan.


vedor
2007-07-02, 19:28
Om man inte hunnit med att träna en dag går det då bra att hämta upp det dagen efter genom att träna 2ggr den dagen.
Förmiddag och eftermiddag. Eller kommer detta vara bortkastat och slita mer än vad det ger?
Låt säga att det handlar om 4dagars split och att lägga ihop 2dagar till 1.

MVH

XAdAMx
2007-07-02, 19:31
Om man inte hunnit med att träna en dag går det då bra att hämta upp det dagen efter genom att träna 2ggr den dagen.
Förmiddag och eftermiddag. Eller kommer detta vara bortkastat och slita mer än vad det ger?
Låt säga att det handlar om 4dagars split och att lägga ihop 2dagar till 1.

MVH
Det går uttmärkt se bara till och vila effter:)

Jackie Dee
2007-07-02, 20:25
Annars kör du bara där du är. Inte hela världen om du missar ett pass.

vedor
2007-07-02, 21:57
Jo jag vet att det inte är hela världen om jag missar ett pass. Men det jag undrar är om det är bortkastat att göra på detta viset?

Doris
2007-07-02, 22:01
Jo jag vet att det inte är hela världen om jag missar ett pass. Men det jag undrar är om det är bortkastat att göra på detta viset?

Visst kan du köra så, körde en split förut då jag körde tunga bas övningarna på morgonen, tex böj, sen på kvällen körde jag bensparkar och lårcurls som komplement.

Sniggel
2007-07-02, 22:34
Omöjligt att svara på med säkerhet i just ditt fall eftersom så många faktorer spelar in. Men om jag skulle gissa så tjänar du nog på att inte träna 2 ggr på en dag.

vedor
2007-07-02, 22:44
Vad för faktorer är det som spelar in?

Vill lägga ihop dagens Ben/Mage pass med morgondagens Rygg pass.

Tänkte isåfall köra Rygg förmiddagen? Och Ben/Mage på eftermiddagen.
Eller kanske lägga ihop passen så de blir nån form av helkropp? Vettefan, nu blev det för komplicerat :P.

Kör nog en vanlig dag imorrn, vore ändå kul att veta om man kunde tjäna på det för isåfall träna mer varje vecka.

Rahf
2007-07-02, 22:51
Om du börjar träna mer varje vecka så dröjer det inte länge innan du blir helt toksliten i kroppen. Energiåtgången kommer vara ganska mastig om du kör basövningar också så ditt eftermiddagspass kommer att lida, även om du känner dig fräsch för det. Att missa ett pass är inte hela världen, alla gör det nån gång och de allra flesta gör det fler gånger.

flux110
2007-07-03, 18:49
Elitidrottare tränar 2gg/dag inför säsongen har jag för mig dom stiger upp äter frukost, tränar, sover, äter, tränar, äter, sover nåt i den ordningen typ.. :)
Fast en annan sak är hur länge kroppen orkar?

Rahf
2007-07-03, 19:23
Elitidrottare tränar 2gg/dag inför säsongen har jag för mig dom stiger upp äter frukost, tränar, sover, äter, tränar, äter, sover nåt i den ordningen typ.. :)
Fast en annan sak är hur länge kroppen orkar?

Eliten ja, de har knappast så mycket annat för sig än just träning och behöver inte fokusera på något annat.

Vilken kraftsport menar du?

flux110
2007-07-03, 19:35
Eliten ja, de har knappast så mycket annat för sig än just träning och behöver inte fokusera på något annat.

Vilken kraftsport menar du?

Sprinter löpare främst, vet dock inte hur det ligger till inom styrkelyft? *rolleyes*

MilkmaN
2007-07-03, 19:59
Jag har ofta tränat 3 pass om dagen, dock ej bara styrkepass.

Det kan se ut som såhär:

ca 14:00 Styrka
ca 19:00 Löpning
ca 20:00 Handboll

Det är ganska så jobbigt *spy*

Se till att äta ordentligt, och käka massa kolhydrater efter alla passen.

Olof
2007-07-03, 20:11
Jag har ofta tränat 3 pass om dagen, dock ej bara styrkepass.

Det kan se ut som såhär:

ca 14:00 Styrka
ca 19:00 Löpning
ca 20:00 Handboll

Det är ganska så jobbigt *spy*

Se till att äta ordentligt, och käka massa kolhydrater efter alla passen.

Blir inte handbollen väldigt lidande?

När jag styrketränar på morgonen och sedan kör kampsport på kvällen känner jag att jag förlorar expolsivitet och kvickhet i stegen. Leder ofta till sparringen blir lidande.

MilkmaN
2007-07-03, 20:16
Blir inte handbollen väldigt lidande?

När jag styrketränar på morgonen och sedan kör kampsport på kvällen känner jag att jag förlorar expolsivitet och kvickhet i stegen. Leder ofta till sparringen blir lidande.

Jo, man känner helt klart av tappad förmåga på planen, men att vara nedtränad mitt under en försäsong hör till. Det är inte nu jag ska vara på topp och att det känns lite är bara bra. Desto kvickare blir man på den riktiga säsongen.

Allan
2007-07-03, 20:28
Det är inte många på Kolo som skulle ha nytta av att träna två gånger om dagen, om man menar dubbla pass styrka. Fundera inte ens på det.

Tuniz
2007-07-03, 22:46
Det är inte många på Kolo som skulle ha nytta av att träna två gånger om dagen, om man menar dubbla pass styrka. Fundera inte ens på det.

Och vilka skulle ha nytta av det? :D Jag är bara nyfiken.

Behöver ju inte nämna namn, men syftar du på personer med lång styrketräningserfarenhet (jisses vilket långt ord..) eller personer som kör speciella / korta / ej tunga program?

man blir ju nyfiken... *whistle*

maRRtin
2007-07-03, 22:54
Om man inte hunnit med att träna en dag går det då bra att hämta upp det dagen efter genom att träna 2ggr den dagen.
Förmiddag och eftermiddag. Eller kommer detta vara bortkastat och slita mer än vad det ger?
Låt säga att det handlar om 4dagars split och att lägga ihop 2dagar till 1.

MVH
Är det inte bättre att lägga ihop det till ett lite längre pass?
Är ju inte direkt svårt att hinna med rygg, ben och mage om man bara kör basövningarna som kopplar in många muskelgrupper.

norsk_gadd
2007-07-04, 09:32
Och vilka skulle ha nytta av det? :D Jag är bara nyfiken.

Behöver ju inte nämna namn, men syftar du på personer med lång styrketräningserfarenhet (jisses vilket långt ord..) eller personer som kör speciella / korta / ej tunga program?

man blir ju nyfiken... *whistle*

De med extremt bra genetiska förutsättningar kanske skulle klara av det, jag skulle tippa på att ingen på kolo skulle få bäst resultat av sådan träning. Det kräver en extrem tur i det genetiska lotteriet och om någon hade sådana förutsättningar så hade det märkts i medlemsbilder. :D

Tuniz
2007-07-04, 15:50
Det kräver en extrem tur i det genetiska lotteriet och om någon hade sådana förutsättningar så hade det märkts i medlemsbilder. :D

*Stirrar på norsk_gadds medlemsbild...* *drool* ;) :laugh: