handdator

Visa fullständig version : Bänkpressar experter!!


Doris
2007-07-02, 19:04
Jag får stramande smärta på baksidan av mina axlar när jag kör smithbänk / bänkpress beror det på något speciellt?, att jag har en svaghet i axeln? rotatorcuffen, eller svaga baksidor?

Cerwinbob
2007-07-02, 19:22
Gör det lika ont när du kör fritt? Testa det annars för att när du gör det i smith blir rörelsemönstret inte lika naturligt.

Doris
2007-07-02, 20:26
Gör det lika ont när du kör fritt? Testa det annars för att när du gör det i smith blir rörelsemönstret inte lika naturligt.

Vid hantelpress så e det lugnt, det var i smithen det började, och satt kvar när jag körde bänk.

Cerwinbob
2007-07-02, 21:37
Det brukar vara skonsammare för resten av kroppen att köra hantelpresar istället för bänkpress.

Är det speciellt när du kör tungt eller lätt?

Doris
2007-07-02, 21:40
Det brukar vara skonsammare för resten av kroppen att köra hantelpresar istället för bänkpress.

Är det speciellt när du kör tungt eller lätt?

var mest idag, körde relativt tungt 7 repp på 100 i smithen.

Cerwinbob
2007-07-02, 21:43
Testa och se ifall det blir bättre när du kör fritt.

Doris
2007-07-02, 21:51
Testa och se ifall det blir bättre när du kör fritt.

När jag kör fri bänk så sliter det mycket på framsidan av mina axlar, o tyvärr så har mitt gym inte tyngre hantlar än 48kg, så jag måste ta steget till o köra bänk förr eller senare för att fortsätta utveckla brösten.

Om mitt gym kunde övertygas om att ta in hantlar 51-71kg så skulle jag ha nåt o pyssla med kommande 2-3 åren.

jwzrd
2007-07-02, 22:37
Om du kallar 7x100 i smithbänk för relativt tungt så fuskar du något så överjävligt om 48kgs-hantlar inte räcker för dig. Kör hela rörelsen, lämna bs:et vid ytterdörren.

tano
2007-07-02, 23:08
alltså fattar inte att folk kan ta så mycket i hantelpress kontra bänkpress.

48 kgs hantlar är det inte en chans att jag får upp. Men 100 kg i bänken går.

36 kg hantlarna brukar räcka för mig. Det beror ju på hur van man är med respektive övning, men alltså 48 kg hantlar?

zeusden1
2007-07-03, 00:13
Jag gillar verkligen trådrubriken! :D

Lillgrabben
2007-07-03, 00:16
Jag gillar verkligen trådrubriken! :D


& precis vad tycker du ditt inlägg tillför till diskussionen i tråden?

Har du inget vettigt att skriva så tryck inte på "reply".

zeusden1
2007-07-03, 00:31
& precis vad tycker du ditt inlägg tillför till diskussionen i tråden?

Har du inget vettigt att skriva så tryck inte på "reply".

Säger samma sak till dig, du skulle kunnat PMat*whistle*

stevebc
2007-07-03, 00:46
I just det här fallet uppstår det pga grov särskrivning syftningsfel. Det kan tolkas som att han bänkar experter, dvs är så stark att han kan bänka flertalet "experter", vet inte hur dom skulle hänga på skivstången eller så...

Topic: Kör bänkpress fritt istället för smith, det blir en naturligare rörelse för kroppen (även om man ska pressa i en rak linje), om det funkar så testa spänna ihop skulderbladen under hela rörelsens gång. Jag har själv svårt för det men jag tror det skulle kunna lindra ditt problem och dessutom förkorta ROM om det är höga vikter i bänk du är ute efter.

Yip_man
2007-07-03, 07:33
alltså fattar inte att folk kan ta så mycket i hantelpress kontra bänkpress.

48 kgs hantlar är det inte en chans att jag får upp. Men 100 kg i bänken går.

36 kg hantlarna brukar räcka för mig. Det beror ju på hur van man är med respektive övning, men alltså 48 kg hantlar?

Enklelt man kör inte mycket bänk, då blir man också mindre bra på just bänk. Jag kör själv på 48kgs hantlar men klarar bara 110 i bänken. För mig är inte det något konsstigt i det.

tano
2007-07-03, 09:04
Enklelt man kör inte mycket bänk, då blir man också mindre bra på just bänk. Jag kör själv på 48kgs hantlar men klarar bara 110 i bänken. För mig är inte det något konsstigt i det.

precis det var det jag skrev, men att det ska vara en sådan skillnad.

Fast det är klart, har inte maxat i hantelpressen, tar väl något kg till då.

Men det lät som trådskaparen massa reps med 48 kg och de därför inte räckte till.

men som sagt, ni har kört bra med hantelpressar, jag har kört mer bänk.

tano
2007-07-03, 09:10
Förresten kan lägga till on topic att du troligtvis är svag skulderbladsmusklerna.

Finns en del att läsa på nätet, kolla in t-nation.

www.t-nation.com

formula4shape
2007-07-03, 10:44
Vid hantelpress så e det lugnt, det var i smithen det började, och satt kvar när jag körde bänk.

När du kör smith och bänk låser du överkroppens vänstra och högre sida i samma läge vid stången. Är man då stel eller har dålig rörlighet i baksidan kan det säkerligen kännas.

stevebc
2007-07-03, 12:22
Förresten kan lägga till on topic att du troligtvis är svag skulderbladsmusklerna.

Finns en del att läsa på nätet, kolla in t-nation.

www.t-nation.comFace pulls och stångrodd då med andra ord? Kanske shrugs?

Doris
2007-07-03, 13:28
Om du kallar 7x100 i smithbänk för relativt tungt så fuskar du något så överjävligt om 48kgs-hantlar inte räcker för dig. Kör hela rörelsen, lämna bs:et vid ytterdörren.

man kan inte fuska med tunga hantlar vid bröstpressar då bäddar man för skador, och ja jag e starkare i hantelpressarna än vad de flesta på mitt gym är som bänkar 10-20kg mer än mig.

på hantlarna så kan jag vrida händerna lite o avlasta mina axlar som har gamla skador, i bänken så kan jag inte göra detta gör att jag känner mig "låst" i den o kan inte andvända maximalt styrkemoment, och ja jag reppar på 48 kg's hantlarna.

vill du veta mer om hur jag tränar så har jag en journal ;) "doris bulkar vildsint"

Doris
2007-07-03, 13:29
Förresten kan lägga till on topic att du troligtvis är svag skulderbladsmusklerna.

Finns en del att läsa på nätet, kolla in t-nation.

www.t-nation.com

Jag e mycket starkare i ryggen jmf med brösten, och har bättre utvecklade bakre delts än främre, så det har nog med stelhet o göra, får lurka iväg till naprapat tror jag.

Doris
2007-07-03, 13:31
I just det här fallet uppstår det pga grov särskrivning syftningsfel. Det kan tolkas som att han bänkar experter, dvs är så stark att han kan bänka flertalet "experter", vet inte hur dom skulle hänga på skivstången eller så...

Topic: Kör bänkpress fritt istället för smith, det blir en naturligare rörelse för kroppen (även om man ska pressa i en rak linje), om det funkar så testa spänna ihop skulderbladen under hela rörelsens gång. Jag har själv svårt för det men jag tror det skulle kunna lindra ditt problem och dessutom förkorta ROM om det är höga vikter i bänk du är ute efter.

Ja jag suger på o skriva, internet har skadat mig för livet, ska köra på vanlig bänk innan smithen nästa bröstpass o kolla, tror nog det e smithen som gör det för mina axlar trycks bakåt och lite utåt i den.

jwzrd
2007-07-03, 13:31
man kan inte fuska med tunga hantlar vid bröstpressar då bäddar man för skador, och ja jag e starkare i hantelpressarna än vad de flesta på mitt gym är som bänkar 10-20kg mer än mig.

på hantlarna så kan jag vrida händerna lite o avlasta mina axlar som har gamla skador, i bänken så kan jag inte göra detta gör att jag känner mig "låst" i den o kan inte andvända maximalt styrkemoment, och ja jag reppar på 48 kg's hantlarna.

vill du veta mer om hur jag tränar så har jag en journal ;) "doris bulkar vildsint"

Klart man kan fuska. Trycka upp axlarna och bryta upp vikten, bara sänka dem halvvägs.

Doris
2007-07-03, 13:39
Klart man kan fuska. Trycka upp axlarna och bryta upp vikten, bara sänka dem halvvägs.

du kanske inte hängt med men jag kan inte "bryta" upp vikter genom att trycka upp mina axlar då dom e skadade, jag bröstar upp mig ordentligt som en tupp, sista reppen brukar man "cheata" ur lite på dvs trycka upp bröstet så man kopplar in nedre bröstet som är starkare än övre/medl delen av bröstet.

Jag reppar också på 38kg's hantlarna i axelpressar men klara knappt en 3:a på 70 i militärpress :P

Då mina bakre ledband på höger axel har dragits ut så destabiliserar dom min högra axel när jag ligger plant, detta verkar påverka bänken mera än hantlarna då jag kan koncentrera mig mera på brösten i hantlarna genom att vrida in dom lite.

Allan
2007-07-03, 17:58
Jag reppar också på 38kg's hantlarna i axelpressar men klara knappt en 3:a på 70 i militärpress :P



Har du ryggstödet uppe när du kör axelpress med hantlar?

Doris
2007-07-03, 19:27
Har du ryggstödet uppe när du kör axelpress med hantlar?

Jag kör med lätt lutning på ryggstödet för att få med pecregionen precis vid nyckelbenen, men det är medvetet :)

stevebc
2007-07-03, 23:13
Jag kör med lätt lutning på ryggstödet för att få med pecregionen precis vid nyckelbenen, men det är medvetet :)Alla jag sett har varit starkare i sittande hantelpress med ryggstöd än fritt stående militärpress.

überstarken
2007-07-04, 00:07
Alla jag sett har varit starkare i sittande hantelpress med ryggstöd än fritt stående militärpress.

Gäller inte mig dock, det skiljer 10 kg minst.

stevebc
2007-07-04, 00:22
Gäller inte mig dock, det skiljer 10 kg minst.Gött å höra en som inte kör lutande bänk för axlarna :)

Timme
2007-07-04, 09:30
Vill man träna axlar med pressar så tycker jag att man bör undvika ryggstöd. Antingen så står man upp (det mest manliga, hehe) eller så sitter man ned utan ryggstöd.

Doris
2007-07-04, 10:48
Alla jag sett har varit starkare i sittande hantelpress med ryggstöd än fritt stående militärpress.

Jo jag håller med att militärpressen e svårare då man inte kan lyfta den i mitten av huvudet utan man startar framför ansiktet, hantlarna kan man ju aktivera mera muskler från start med, jag gillar stående militärpressar och skulle vilja träna in stöt(man startar med stången på marken o ställer sig upp i en rörelse o trycker skiten över skallen), men gymmet jag tränar på har typ 2m i takhöjd så stående militärpressar blir minst sagt svåra o utföra :)

Sen så e vissa saker lite missvisande, jag har tex inte kör militärpressar på 2 månader, och har inte uppdaterat mina PB's så jag e nog lite starkare i bänk o militärpressar än vad som står här men jag uppdaterar inte mina PB's innan jag faktiskt lyft dom.

Jag personligen får ont i mina axlar lite här o var av o köra "stela" övningar så hantlar is "the way to go"

Jag tycker att tex. hantlar med ryggstöd är bättre än hantlar utan ryggstöd för vill jag träna bålen så kan jag köra mark/böj/mage o vill jag träna axlarna så kör jag axlar, jag e väl lite mera byggar inriktad än SL inriktad.

Nåja nog om det, om det finns mera nissar som e dukitga på bänk ev. gamla SL rävar som vet vad som kan förebygga smärta i baksida av axlar osv, jag rotatorkuffar loss med gummiband några ggr/vecka.

jwzrd
2007-07-04, 10:55
Jo jag håller med att militärpressen e svårare då man inte kan lyfta den i mitten av huvudet utan man startar framför ansiktet, hantlarna kan man ju aktivera mera muskler från start med, jag gillar stående militärpressar och skulle vilja träna in stöt(man startar med stången på marken o ställer sig upp i en rörelse o trycker skiten över skallen), men gymmet jag tränar på har typ 2m i takhöjd så stående militärpressar blir minst sagt svåra o utföra :)

Sen så e vissa saker lite missvisande, jag har tex inte kör militärpressar på 2 månader, och har inte uppdaterat mina PB's så jag e nog lite starkare i bänk o militärpressar än vad som står här men jag uppdaterar inte mina PB's innan jag faktiskt lyft dom.

Jag personligen får ont i mina axlar lite här o var av o köra "stela" övningar så hantlar is "the way to go"

Jag tycker att tex. hantlar med ryggstöd är bättre än hantlar utan ryggstöd för vill jag träna bålen så kan jag köra mark/böj/mage o vill jag träna axlarna så kör jag axlar, jag e väl lite mera byggar inriktad än SL inriktad.

Nåja nog om det, om det finns mera nissar som e dukitga på bänk ev. gamla SL rävar som vet vad som kan förebygga smärta i baksida av axlar osv, jag rotatorkuffar loss med gummiband några ggr/vecka.

Du påminner om en tidigare pajas här (då kallar jag inte dig för en pajas) vid namn Lars-Börje. Du ställer frågor med vad som verkar vara ärliga föresatser, sen brunar du dock i svaren.

Tips för hela axlar:
- skippa smith:en helt (eller kör åtminstone utan ryggstöd)
- skippa ryggstödet i hantelpressen, du bryter bara upp vikterna mot bänken
- om du har teknikbrister i bänkpressen, se om du kan få hjälp med den, annars lägger du ner bänkpressen helt - det är inte en hälsosam övning för axlarna (särskillt inte för någon med stora problem i dem redan)
- om du inte tränar hantelpressen för rattarna på Rätt vikt(tm) så bör du börja med det
- stretcha axlar, serratus, musklerna kring skulderbladen och brösten, t ex med kvastskaft
- träna rotationsövningar, LÄTTA vikter
- skippa tunga machoövningar för axlar och rattar ett tag
- skippa tunga machoövningar för axlar och rattar ett tag
- ja, du hörde!

stevebc
2007-07-04, 13:22
Haha fyfan jag trodde du skulle montera ner hela inlägget med start från utförandet av stöt till "byggar vs sl-inriktad" men det blev ett jävligt schysst och givande inlägg :thumbup:

Doris
2007-07-04, 15:00
Du påminner om en tidigare pajas här (då kallar jag inte dig för en pajas) vid namn Lars-Börje. Du ställer frågor med vad som verkar vara ärliga föresatser, sen brunar du dock i svaren.

Tips för hela axlar:
- skippa smith:en helt (eller kör åtminstone utan ryggstöd)
- skippa ryggstödet i hantelpressen, du bryter bara upp vikterna mot bänken
- om du har teknikbrister i bänkpressen, se om du kan få hjälp med den, annars lägger du ner bänkpressen helt - det är inte en hälsosam övning för axlarna (särskillt inte för någon med stora problem i dem redan)
- om du inte tränar hantelpressen för rattarna på Rätt vikt(tm) så bör du börja med det
- stretcha axlar, serratus, musklerna kring skulderbladen och brösten, t ex med kvastskaft
- träna rotationsövningar, LÄTTA vikter
- skippa tunga machoövningar för axlar och rattar ett tag
- skippa tunga machoövningar för axlar och rattar ett tag
- ja, du hörde!

Så det hade inte skadat o posta det här direkt istället för börja "trolla" tråden?

pm'a mig om du bor i sthlm eller kommer ner/upp hit nån gång så får du gärna tipsa mig i bänken o kolla mina hantelpressar, axlarna håller jag med om att jag kör dom med ryggstöd för att "alla" andra gör så, samt att jag e bekväm av mig o gillar att ha ryggstödet.

jwzrd
2007-07-04, 15:51
Så det hade inte skadat o posta det här direkt istället för börja "trolla" tråden?

pm'a mig om du bor i sthlm eller kommer ner/upp hit nån gång så får du gärna tipsa mig i bänken o kolla mina hantelpressar, axlarna håller jag med om att jag kör dom med ryggstöd för att "alla" andra gör så, samt att jag e bekväm av mig o gillar att ha ryggstödet.

Jag trollade inte utan försökte kapa bs:et bara. Jag tränar i stockholm under veckorna, du är välkommen till STK om en timme :)

Doris
2007-07-04, 16:36
Jag trollade inte utan försökte kapa bs:et bara. Jag tränar i stockholm under veckorna, du är välkommen till STK om en timme :)

Tränat idag redan. kommer pm'a dig ang ev. nästa vecka så tar jag mitt bröst pass på STK.

ofan tränar på STK najs, då lär vi synas, annars är du mer än välkommen till KAK - kallhälls atlet klubb, ett litet hål i marken.

Jag personligen tycker att man ska vara jävligt försiktig med att kalla saker för BS när man inte vet ett skit om bakgrunden för denna person osv, att anta saker i förväg får dej bara o se ignorant ut, det hade varit hel annorlunda om du frågat först: hur gammal eru? hur har du tränat? har du gamla skador? osv, men du försökte inte ens se bakomliggande orsaker utan bara direkt "O-M-G BULLSHEEEEIT" inte bara ignorant utan ganska arrogant också ;)

att inte tillföra något konstruktivt till en diskussion det är att Trolla vilket du gjorde så aja vad du ämnade o göra spelar ingen roll för du har faktiskt trollat. men aja skitsamma, jag har ju faktiskt lovat o besöka STK nån gång o nu får jag ännu en anledning.