handdator

Visa fullständig version : Pengarna försvann, och kom sen tillbaks


zam_zap
2007-07-02, 16:01
Köpte en liten dyrare sak hos elgigantens nätbutik förra veckan. Res.Köp x kronor stod det på kontoutdraget när jag kollade om de dragit pengarna. Allt var som det skulle vara. Gick nu in i helgen och tittade igen. Tyckte att jag hade alldeles för mycket pengar mot vad jag borde ha haft och ja, köpet hos elgiganten hade försvunnit helt från kontoutdraget och pengarna har jag nu tillgängligt på kontot och produkten jag köpte står också här hemma.

Antar att det är lika bra att kontakta dem och fråga vad de håller på med. Troligtvis så drar de pengarna någon gång i framtiden endå för det är nog inte så vanligt att de ger bort saker gratis. Eller ska man spela dum och säga att man trodde att man varderas kund nr. x och att jag därför fick den gratis?

King Grub
2007-07-02, 16:04
Låtsas du som intet kommer dom att kräva betalning eller återlämnande av varan senare i vilket fall som helst. Och det kommer dom att ha rätt att göra.

Jorgen
2007-07-02, 16:04
Eller ska man spela dum och säga att man trodde att man varderas kund nr. x och att jag därför fick den gratis?

Något som naturligtvis inte fungerar.

Olsson
2007-07-02, 16:16
Jag har en kompis som köpte en LCD-tv och fick hem den. Någon vecka senare hörde butiken av sig och sa att de hade blivit av med hans tv men han skulle få en så fort som möljigt. Han ringde och förklarade att han redan hade fått en TV men blev vidare skickad gång på gång och förklarade. De svarade bara att TVn inte hade blivit registrerad och försvunnit nånstans. Så ett tag senare stog han där med en TV till :)

Han försökte ju vara ärlig åtminstonde. Det är nog inte ofta man har sådan tur.

Spiffy
2007-07-02, 16:17
Spara pengarna och låtsa som inget så länge det går. Går det så går det.

Löjtnant Blank
2007-07-02, 16:28
Japp, dra en fuling. Spela dum bara.

dynamo
2007-07-02, 16:29
Reserverat belopp är inte detsamma som att de dragit pengarna. De har bara reserverat de på ditt konto. Sådan reservation brukar släppa efter 7 dagar eller dylikt om företaget inte gått in och dragit pengarna ännu. De kommer med största sannolikhet att dra pengarna från ditt konto senare. Har du inte täckning på kontot för det köpet, så kommer du hamna på ett negativt saldo och troligtvis åka på övertrasseringsavgift och ränta på lånade pengar från din bank.

Zakath
2007-07-02, 16:29
Äsch, kontakta dem så har du gjort dagens goda gärning istället. I längden lönar sig sånt för alla. :)

hum
2007-07-02, 19:06
Halvt apropå ingenting glömde tjejen i kassan att ta betalt när jag hämtade ut ett postförskottspaket för några år sedan. Har fortfarande inte behövt betala... *whistle*

StefanC
2007-07-02, 19:09
Halvt apropå ingenting glömde tjejen i kassan att ta betalt när jag hämtade ut ett postförskottspaket för några år sedan. Har fortfarande inte behövt betala... *whistle*

Så kommer ränta på ränta vid pensionen, då är det bäst att du sparat pengar till en pistol så du sliper lida. Snåla inte, köp en kula eller två med.

Liten Men Fet
2007-07-02, 19:38
Så kommer ränta på ränta vid pensionen, då är det bäst att du sparat pengar till en pistol så du sliper lida. Snåla inte, köp en kula eller två med.

Ja för det är så drygt att ta livet av sig genom att svälja pistolen.

Mantus
2007-07-03, 19:55
Köpte en liten dyrare sak hos elgigantens nätbutik förra veckan. Res.Köp x kronor stod det på kontoutdraget när jag kollade om de dragit pengarna. Allt var som det skulle vara. Gick nu in i helgen och tittade igen. Tyckte att jag hade alldeles för mycket pengar mot vad jag borde ha haft och ja, köpet hos elgiganten hade försvunnit helt från kontoutdraget och pengarna har jag nu tillgängligt på kontot och produkten jag köpte står också här hemma.

Antar att det är lika bra att kontakta dem och fråga vad de håller på med. Troligtvis så drar de pengarna någon gång i framtiden endå för det är nog inte så vanligt att de ger bort saker gratis. Eller ska man spela dum och säga att man trodde att man varderas kund nr. x och att jag därför fick den gratis?

Sedan hamnar saken i domstol genom att företaget ifråga väcker en fullgörelsetalan, domarna skrattar ut dig (eller domaren som det mycket väl kan tänkas bli i ett sådant här småmål) och dömer dig att betala fakturan. Gör du inte det har företaget befogenhet att gå till kronofogden och visa upp domen som räknas som ett underlag för exekutiva åtgärder och då kommer kronofogden att mäta ut pengarna direkt från ditt konto eller mäta ut saker hemma hos dig. Inte vidare roligt och dessutom mycket dyrt för din del.

backflash
2007-07-03, 20:07
ta pengarna och åk till brasilien, inget utlämningsavtal har jag hört!

Marcelo_Garcia
2007-07-03, 20:55
Nä, snuten skjuter dig istället för att lämna ut dig ;)
W1ZhOxSIRlc

Fatalist
2007-07-03, 23:25
Äsch, kontakta dem så har du gjort dagens goda gärning istället. I längden lönar sig sånt för alla. :)

Vissa har den föreställningen ja. *rolleyes*

FreCKo
2007-07-04, 05:53
Reserverat belopp är inte detsamma som att de dragit pengarna. De har bara reserverat de på ditt konto. Sådan reservation brukar släppa efter 7 dagar eller dylikt om företaget inte gått in och dragit pengarna ännu. De kommer med största sannolikhet att dra pengarna från ditt konto senare. Har du inte täckning på kontot för det köpet, så kommer du hamna på ett negativt saldo och troligtvis åka på övertrasseringsavgift och ränta på lånade pengar från din bank.

Vad jag sett så är det väldigt många företag som kan dröja en vecka eller tre med att dra pengarna, och då går det inte igenom då det är för långt mellan köpet och transaktionen. Då måste bankanställda göra det manuellt *gah!*

Baha
2007-07-04, 08:18
låt pengarna stå kvar på kontot nån månad bara, troligtvis dras dom ju senare men gör dom det inte så har du tjänat en slant lyckigt ovetande som du är.

Zakath
2007-07-04, 11:04
Vissa har den föreställningen ja. *rolleyes*

Du menar att samhället i längden skulle tjäna på att folk blev mer oärliga och gärna stal så länge de inte utsätts för markant risk? :thumbup: