handdator

Visa fullständig version : EsaPro eller inte? Synpunkter?


Humanist
2007-07-02, 14:43
Tänkte se om jag kan få lite synpunkter på min frågeställning. Mina kosttillskott håller på att ta slut, och det börjar bli dags att göra lite inköp. Brukar köra på vassleprotein och kasein. Det förstnämnda blandas med 0.5 dl dextropur och intages efter träning, medan kaseinet intas på morgonen tillsammans med gröten.

Jag är en hobby-tränandes individ, utan vare sig ambition eller vilja att stå på scen eller liknande. Jag har tränat i snart fyra år regelbundet och det har jag gjort främst för mitt höga nöjes skull. Givetvis gillar jag tanken på att kroppen trots denna tid ska fortsätta att utvecklas, och jag skulle inte tacka nej till mer muskler. Detta är liksom mina premisser.

Hursomhelst, min fråga är om det kan anses motiverat i mitt fall att skippa vassleproteinet och istället satsa på EsaPro? Det kostar ju en del extra, samt kräver mer förberedelse i termer av matplanering. Därtill tvekar jag på att iallafall innan gymmet blanda dextro - EsaPro drinkar då jag gärna undviker att blanda hypertona lösningar (visst går det att mäta ut men såpass seriös är jag inte).

Tar gärna emot lite synpunkter!

EiseltUK
2007-07-02, 15:03
Hursomhelst, min fråga är om det kan anses motiverat i mitt fall att skippa vassleproteinet och istället satsa på EsaPro? Det kostar ju en del extra, samt kräver mer förberedelse i termer av matplanering. Därtill tvekar jag på att iallafall innan gymmet blanda dextro - EsaPro drinkar då jag gärna undviker att blanda hypertona lösningar (visst går det att mäta ut men såpass seriös är jag inte).

Tar gärna emot lite synpunkter!

Kostnaden för varje dos EsaPro är jämförbar med de billigaste vassleproteinerna, lite drygt 3 kr.

När det gäller förberedelserna så gäller egentligen samma sak med vassle. Tar du vassle med mat i magen eller riktligt med aminosyror i systemet så får du ingen ingen direkt anabol respons. Det är den snabba ökningen av essentiella aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Allt annat har en mer antikatabol effekt. Efter träningen spelar det ingen större roll, du kan ta EsaPro, Vassle, kasein eller en kombination och effekten blir ungefär samma. Själv brukar jag ta EsaPro och ganske tätt inpå en proteindrink med kasein och vassle alternativt en vanligt måltid. Men tar du EsaPro ska du absolut försöka ta en dos före träningen och då på tom mage.

Humanist
2007-07-02, 15:15
Kostnaden för varje dos EsaPro är jämförbar med de billigaste vassleproteinerna, lite drygt 3 kr.

När det gäller förberedelserna så gäller egentligen samma sak med vassle. Tar du vassle med mat i magen eller riktligt med aminosyror i systemet så får du ingen ingen direkt anabol respons. Det är den snabba ökningen av essentiella aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Allt annat har en mer antikatabol effekt. Efter träningen spelar det ingen större roll, du kan ta EsaPro, Vassle, kasein eller en kombination och effekten blir ungefär samma. Själv brukar jag ta EsaPro och ganske tätt inpå en proteindrink med kasein och vassle alternativt en vanligt måltid. Men tar du EsaPro ska du absolut försöka ta en dos före träningen och då på tom mage.

För min del brukar nog magen vara relativt tom innan träning. Tränar aldrig närmare inpå en måltid än c.a. 2 timmar, vanligtvis drygt 4 timmar efter måltid. Vill minnas att det är ungefär den tid matsmältning + tömning tar vid ett normalt mål mat.

Så EsaPro är alltså egentligen inte motiverat efter träning? Det är endast innan träning som EsaPro har sin stora fördel? Problemet för min del med tillskott innan träning är att jag verkar ha lätt för att känna av hypertona lösningar i magen. Blir lätt "uppstoppad" i magen (brist på bättre beskrivning). Här krävs ju åtskilliga andelar vatten för att blanda lösning med malto + EsaPro till en isoton lösning.

King Grub
2007-07-02, 15:20
Det har sin stora fördel jämfört med vassle före träning, men effekten efter träning är också större.

King Grub
2007-07-02, 15:22
Effekten av EAA-intag vid olika tillfällen i samband med styrketräning:

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

Humanist
2007-07-02, 15:36
Det har sin stora fördel jämfört med vassle före träning, men effekten efter träning är också större.

Att EsaPro är bra mycket bättre än vassle har jag insett. Dock har jag fått för mig att EsaPro kräver mer "planering" då man bör blanda i kolhydrat och inta drinken direkt inpå sitt pass. Kommer inte exakt ihåg hur fördelningen vatten, kolhydrat och EsaPro var för att få till en drink som "inte skvalpar omkring i magen" (läs hyperton). Sammantaget fick jag intrycket att vassle var lättare att hantera för mig som anser att nöjet att träna är en dimension minst lika viktig som eventuella träningsframgångar.

Många här på Kolozzeum är ju väldigt ambitiösa med sin träning. Ju längre man strävar desto mer måste man fokusera på detaljerna i sin träning, för att utvecklas. Därför förstår jag att många inhandlar EsaPro och de rabalder detta tillskott orsakade när det introducerades.

Jag befinner mig väl något över motionärs-gymmaren, vad gäller disciplin och träningsglädje. Absolut inga andra planer än att fortsätta ha kul. Eventuella framgångar är en bonus för min del. Det är utifrån dessa premisser jag undrar huruvida "omaket" med EsaPro kan vara motiverat med hänsyn till dess effekt.

En ganska omöjlig fråga visserligen, tänkte ifall andra kanske funderat i likartade banor som jag nu gör :em:

King Grub
2007-07-02, 15:42
Maltodextrinlösning blir isoton vid en kolhydratkoncentration av 15-20%.

EAA är bara att svälja och gilla läget.

Humanist
2007-07-02, 15:46
EAA är bara att svälja och gilla läget.

Fast jag vill minnas att för maximal effekt av EsaPro rekommenderas intag tillsammans med kolhydrat typ malto eller dextropur?

jwzrd
2007-07-02, 15:49
Fast jag vill minnas att för maximal effekt av EsaPro rekommenderas intag tillsammans med kolhydrat typ malto eller dextropur?

Jag roidar på såna här inlägg. Har du missat Slartis inlägg om apor med röda hattar? Han säger väl ingenstans vad du INTE ska göra, han säger ju för självaste bövelen vad du KAN göra?

King Grub
2007-07-02, 15:50
Ja, men jag menade att du inte behövde blanda med någon viss mängd vatten för EAA:ts skull.

Effekten av EAA och kolhydrat på proteinbalansen blir både oberoende och kombinerad. 1+1 = ... inte 2, men kanske 11, där EAA är 10 och kolhydrat 1.

Humanist
2007-07-02, 17:12
Ja, men jag menade att du inte behövde blanda med någon viss mängd vatten för EAA:ts skull.

Effekten av EAA och kolhydrat på proteinbalansen blir både oberoende och kombinerad. 1+1 = ... inte 2, men kanske 11, där EAA är 10 och kolhydrat 1.

Aha....Så m.a.o. är min föreställning om "omaket" med EsaPro ganska omotiverad. Både kostnadsmässigt och uppläggsmässigt är det inte vare sig dyrare eller särskilt mycket mer "komplicerat" än exv. vassle.

Jag roidar på såna här inlägg. Har du missat Slartis inlägg om apor med röda hattar? Han säger väl ingenstans vad du INTE ska göra, han säger ju för självaste bövelen vad du KAN göra?

Haha, roida loss på andra du. Om du läser tråden så ser du att jag aldrig ens haft ambitionen att vara "optimal" på något vis. Men när man väl har King Grub på tråden, kan man likväl fråga sådant man finner intressant.

Hade jag nu varit en sån där millimeter-snubbe, djupt nerdykt i alla detaljer, tror du inte jag redan hade inhandlat EsaPro när det väl introducerades? Hysterin har ju för fanken både kommit och gått.

Sebbe_H
2007-07-02, 22:12
Lånar tråden lite, vet någon när Esapro citrus är ute i shopparna, kanske Eiselt himself vet?

KniveN
2007-07-03, 04:25
Lånar tråden lite, vet någon när Esapro citrus är ute i shopparna, kanske Eiselt himself vet?

Ja, fick hem några burkar idag.

Humanist
2007-07-03, 12:11
Tänkte jämföra kcal-innehåll per servering mellan vassle och EsaPro, men kan plötsligt inte finna EsaPro i sortimentet? Har det tagit slut eller nåt? *mini*

Yankeee
2007-07-03, 12:13
Tänkte jämföra kcal-innehåll per servering mellan vassle och EsaPro, men kan plötsligt inte finna EsaPro i sortimentet? Har det tagit slut eller nåt? *mini*

6 gram esapro = 24 kcal
10 gram esapro = 40 kcal

Knappast något du behöver bry dig om.

Humanist
2007-07-03, 12:23
6 gram esapro = 24 kcal
10 gram esapro = 40 kcal

Knappast något du behöver bry dig om.

Oj vilken skillnad mot whey-80! Kollar på min burk och ser 113 kcal per portion.

En annan sak jag lurar över. Är EsaPro smaksatt med aspartam eller något liknande? Har för mig att jag läst att många klagat över smaken. Personligen är jag nog bara glad över att undvika mer aspartam än jag redan får i mig. Vassleproteinet använder jag ju konsekvent, och ifall jag kan ta bort aspartamintaget när det gäller detta tillskott så ser jag det som positivt.

Yankeee
2007-07-03, 12:28
Oj vilken skillnad mot whey-80! Kollar på min burk och ser 113 kcal per portion.

En annan sak jag lurar över. Är EsaPro smaksatt med aspartam eller något liknande? Har för mig att jag läst att många klagat över smaken. Personligen är jag nog bara glad över att undvika mer aspartam än jag redan får i mig. Vassleproteinet använder jag ju konsekvent, och ifall jag kan ta bort aspartamintaget när det gäller detta tillskott så ser jag det som positivt.

Det finns en ny smak nu med sukralos om jag minns rätt. Känns ganska onödigt tycker jag. Visst, vanliga smakar inte smultron direkt, men lägger man pulvret direkt i munnen och tar en klunk vatten och blandar det i munnen går det ner utan problem.

Humanist
2007-07-03, 12:36
Det finns en ny smak nu med sukralos om jag minns rätt. Känns ganska onödigt tycker jag. Visst, vanliga smakar inte smultron direkt, men lägger man pulvret direkt i munnen och tar en klunk vatten och blandar det i munnen går det ner utan problem.

Tack för informationen! Så fort EsaPro kommer upp i Kolozzeum-shoppen så får det bli ett inköp faktiskt. Fördelarna verkar ju uppenbara på alla fronter.

Undviker själv gärna aspartam/sukralos i möjligaste mån. Inte så att jag lusläser produkter för att undvika, men jag väljer isåfall hellre aspartamintaget att gälla produkter där det sockersötade alternativet känns betydligt sämre. Läsk är väl typ kardinalexemplet.

Lite lustigt faktiskt. Köpte en flaska ketchup av ren rutin, kollade aldrig innehållsdeklarationen utan plockade bara en flaska. Upptäckte hemma att den inte innehöll socker utan var sötad med aspartam. Visst man har inte upptäckt något direkt hälsovådligt med aspartam, men så som det används nu bör man nog ändå vara försiktig.

King Grub
2007-07-03, 13:31
Oj vilken skillnad mot whey-80! Kollar på min burk och ser 113 kcal per portion.

Det beror enbart på "portionens" storlek.

Humanist
2007-07-03, 17:27
Det beror enbart på "portionens" storlek.

Givetvis. Det verkar ju behövas mindre än hälften av EsaPro än av vassle. Jag utgick från portionsstorleken på förpackningen (28 g). I själva verket tar jag nog mer än så. Sen hyser jag inga föreställningar om vasslets "anabola" verkan, utan snarare använder jag det som ett tillskott av protein efter träning. Något som förhoppningsvis pressar upp mitt totala kcal-intag över min förbrukningsnivå, och därigenom i bästa fall kan resultera i lite mer muskelmassa.

Humanist
2007-07-04, 12:57
Hoppas någon kollar tråden, trots att själva trådfrågan är besvarad. Hursomhelst undrar jag varför EsaPro tagits ur sortimentet? Vill minnas att man kunde beställa i måndags, men nu kan jag inte hitta den någonstans?

Sebbe_H
2007-07-04, 13:00
Hoppas någon kollar tråden, trots att själva trådfrågan är besvarad. Hursomhelst undrar jag varför EsaPro tagits ur sortimentet? Vill minnas att man kunde beställa i måndags, men nu kan jag inte hitta den någonstans?

Du får maila webshopen, står väl "Kontakt" eller liknande nånstans.

Folket här på brädan har inget med shoppen att göra.

Humanist
2007-07-04, 13:16
Du får maila webshopen, står väl "Kontakt" eller liknande nånstans.

Folket här på brädan har inget med shoppen att göra.

Nej så klart. Eiselt har dock skrivit i tråden och jag hoppades att han kanske hade svar på min fråga.

EiseltUK
2007-07-04, 22:26
Nej så klart. Eiselt har dock skrivit i tråden och jag hoppades att han kanske hade svar på min fråga.

Tyvärr har jag ingen koll på sånt. Kanske är bortplockad för att de har slut på lagret?