handdator

Visa fullständig version : Stångrodd vs Hantelrodd


Slartibartfast
2003-04-02, 08:14
Vilken övning tycker ni är bättre, stång- eller hantelrodd, för ryggutvecklingen?

Jag har kört stångrodd ett bra tag nu, men igår var jag tvungen att inse att min korsrygg inte orkar med det, eftersom den får så mycket stryk av knäböj och STDL några dagar innan. Hamnar att gå över till hantelrodd istället och ville bara höra hur ni anser övningarna är i förhållande till varandra, för att kanske minska min kognitiva dissonans (ångest över gjort beslut) ;)

Munter
2003-04-02, 08:55
Jag kör alltid både och. Stångrodden arbetar längre ner och prickar dessutom där kring skulderbladen om man utför den korrekt... hantelrodden biter på himla fint på ytterkanterna av ryggen. Det är mina erfarenheter i alla fall, så jag skulle nog aldrig få för mig att köra antingen eller. Får grym värk på nämnda ställen av båda två.

Slartibartfast
2003-04-02, 09:18
Originally posted by Munter
hantelrodden biter på himla fint på ytterkanterna av ryggen.

Det är det som jag är lite orolig för. Jag vill nämligen absolut inte bli bredare om ryggen(eller axlarna) än jag redan är. Jag försöker fylla ut så mycket som möjligt mellan skulderbladen. Har du nåt bra tips för hur man möjligtvis kunde avbelasta korsryggen vid stångrodd, eller nån annan bra övning för övre ryggen. Chins tar inte ett skit på ryggen för mig (dessutom bygger de på bredden) :confused:

shirunai
2003-04-02, 11:14
Originally posted by Slartibartfast


Det är det som jag är lite orolig för. Jag vill nämligen absolut inte bli bredare om ryggen(eller axlarna) än jag redan är. Jag försöker fylla ut så mycket som möjligt mellan skulderbladen. Har du nåt bra tips för hur man möjligtvis kunde avbelasta korsryggen vid stångrodd, eller nån annan bra övning för övre ryggen. Chins tar inte ett skit på ryggen för mig (dessutom bygger de på bredden) :confused:


tänk om man var som du...inte ville bli bredare...roligt :)

Slartibartfast
2003-04-02, 12:17
Originally posted by shirunai
tänk om man var som du...inte ville bli bredare...roligt :)

Njäe, det vill du nog inte. Eller, visst ger det en viss visuell fördel att vara skapt med en sådan benbyggnad, men jag hade nog varit mera symmetrisk om jag hade fått bestämma. Innan jag fick uppbiffat armarna lite såg jag mest ut som om jag hade axelskydd för amerikansk fotboll på mig under t-shirten. Tränar väldigt lite axlar och "vingar", och då bara för styrka. Mycket traps för att få axlarna att slutta mera.

Valrossen
2003-04-02, 13:15
Originally posted by Slartibartfast


Njäe, det vill du nog inte. Eller, visst ger det en viss visuell fördel att vara skapt med en sådan benbyggnad, men jag hade nog varit mera symmetrisk om jag hade fått bestämma. Innan jag fick uppbiffat armarna lite såg jag mest ut som om jag hade axelskydd för amerikansk fotboll på mig under t-shirten. Tränar väldigt lite axlar och "vingar", och då bara för styrka. Mycket traps för att få axlarna att slutta mera.

Mina trapz gåt som en slalombacke ner till vaderna. Dom växer av allting även fast jag inte tränar dom. Har till och med lagt ner Marklyften och Stångroddden för att bli mer symetrisk. :insane: :insane:

Munter
2003-04-02, 13:33
Slartibartfast, jag hade det där problemet då jag började med stångrodden också men man får helt enkelt träna upp ländryggen så att den håller pall för tunga roddar. Så gjorde jag i alla fall och idag är ryggstyrkan det minsta problemet jag har. Tänk hela tiden på att man ska dra ihop skulderbladen så mycket möjligt, inte att man ska jobba med armar eller ländryggen... men bästa tipset är nog att du kör mycket marklyft, viktade ryggcurl, goodmornings och annat smaskens som bygger upp ländryggsstyrkan. Den har man nytta av i stort sett alla övningar.

Niclaaas
2003-04-02, 14:01
jag antar att du står lutad 90 grader? minska lutningen o stå lite mer upprätt, då tar det längre upp på ryggen och mindre på korsryggen

iaf äre så för mig

Slartibartfast
2003-04-02, 15:14
Originally posted by Niclaaas
jag antar att du står lutad 90 grader

No way in hell! 45 grader högst. Skulle jag luta mig 90 grader skulle jag gå av på mitten. Kanske jag kör med för mycket vikt. Jag brukar köra 8-10 reps med 93 kg.

Survivor
2003-04-02, 16:38
Originally posted by Slartibartfast
Vilken övning tycker ni är bättre, stång- eller hantelrodd, för ryggutvecklingen?

Jag har kört stångrodd ett bra tag nu, men igår var jag tvungen att inse att min korsrygg inte orkar med det, eftersom den får så mycket stryk av knäböj och STDL några dagar innan. Hamnar att gå över till hantelrodd istället och ville bara höra hur ni anser övningarna är i förhållande till varandra, för att kanske minska min kognitiva dissonans (ångest över gjort beslut) ;)
Vad jag tycker är att hantelrodden har en klar fördel eftersom att man får ett större rörelseomfång, bättre träning av musklerna, gräver mer på djupet eller vad jag ska säga.

Tyvärr så brukar ju de största hantlarna på gymmen bara ligga runt 50-60 kg och det är ju inte så mycket att hurra för. Så det blir stångrodd i alla fall, för min del :(