handdator

Visa fullständig version : När ska man börja använda bälte?


anders90
2007-07-02, 10:00
Hej!

När bör man börja använda bälte? Nybörjare eller otränade bör ju inte använda bälte, utan träna upp stabilstyrkan om jag har förstått det rätt. Är det när man börjar använda lite tyngre vikter som man bör överväga att införskaffa sig ett bälte?

För övrigt så är det främst vid knäböj och marklyft som jag funderar på att börja använda bälte. Jag kör 6 set böj och mark vardera (dock inte på samma pass). Det tyngsta set(en) brukar ligga runt 95-100kg i böj, och 115-120kg i mark (ökar sakta men säkert :D). Om det har någon betydelse så har jag styrketränat i drygt ett år, men idrottat för övrigt hela mitt liv.

Vad rekommenderar ni?

Daniel_S
2007-07-02, 10:14
Känner du dig stabil när du lyfter dina tyngsta serier? Så länge du är stabil (be gärna någon kolla från sidan så du inte "tappar" ryggslutet) så är inte bälte nödvändigt. Jobba hela tiden på att bli starkare i bålen med t.ex. ryckböj, frontböj och vanliga tunga magövningar.

Om du har koll på dina ökningar och inte försöker på för tunga vikter för dig, så kan det vara så att du inte behöver använda bälte. Känner du för att öka böjen med 20 kg en vacker dag så skulle jag rekommendera användning.

stevebc
2007-07-02, 17:06
Känner du dig stabil när du lyfter dina tyngsta serier? Så länge du är stabil (be gärna någon kolla från sidan så du inte "tappar" ryggslutet) så är inte bälte nödvändigt. Jobba hela tiden på att bli starkare i bålen med t.ex. ryckböj, frontböj och vanliga tunga magövningar.

Om du har koll på dina ökningar och inte försöker på för tunga vikter för dig, så kan det vara så att du inte behöver använda bälte. Känner du för att öka böjen med 20 kg en vacker dag så skulle jag rekommendera användning.+1

Själv har jag kört utan bälte sen jag började. Vet inte om det finns någon vikt som innebär ren livsfara utan bälte men jag är rätt långt därifrån. Tränar man upp och har en stark bål borde man iaf kunna köra i 200-250-snåret utan bälte? Över det har jag ingen koll...

Inzza
2007-07-02, 17:09
+1

Själv har jag kört utan bälte sen jag började. Vet inte om det finns någon vikt som innebär ren livsfara utan bälte men jag är rätt långt därifrån. Tränar man upp och har en stark bål borde man iaf kunna köra i 200-250-snåret utan bälte? Över det har jag ingen koll...

inte överdrivet många som böjer 250 raw dock :D

BigForre
2007-07-02, 19:06
Känns lite som att det är väldigt beroende av vilka mål man har med träningen. Själv ser jag gärna att bålen hänger med i övningarna så jag har valt att köra utan. Hade jag tävlat i SL hade jag nog inte gjort som jag gör nu t.ex. eller vad det nu månne vara. Så mitt svar är att du aldrig behöver bälte, men...ja se ovan.