handdator

Visa fullständig version : Bli av med underhudsfett, utan att förlora vikt?


BennJ
2007-07-01, 19:32
Är det möjligt att bli av med underhudsfett utan att förlora vikt? Så jag behåller min nuvarande styrka, samtidigt jag blir av med det lilla fettet jag har runt midjan.

Kanske dum fråga, vad vet jag? *rolleyes*

blekfet2
2007-07-01, 19:40
Så det som står på vågen är det som avgör din styrka?

BennJ
2007-07-01, 19:53
Så det som står på vågen är det som avgör din styrka?

Från vad jag har hört av en kompis som är jäkligt aktiv inom styrketräning, är: förlorar du vikt=förlora styrka

King Grub
2007-07-01, 20:02
Om du inte ökar något annat (muskler) lika mycket som du förlorar fett, är det inte möjligt. Och det lär inte vara möjligt på ett energiunderskott det heller.

L-Sami
2007-07-01, 20:13
förlorar du vikt=förlora styrka

Det är helt individuellt, vissa tappar styrka, andra behåller sin styrka eller ökar till och med vid viktnedgång.

BennJ
2007-07-01, 20:19
Om du inte ökar något annat (muskler) lika mycket som du förlorar fett, är det inte möjligt. Och det lär inte vara möjligt på ett energiunderskott det heller.

Så vad är det bästa om jag vill bli tyngre (muskler), samtidigt som jag vill bli av med fettet en gång för alla?

King Grub
2007-07-01, 20:22
samtidigt?

Det gör du inte.

Fettförlust kräver energiunderskott. Då går du ner i vikt och bygger inte muskler.

Muskeltillväxt kräver energiöverskott. Då går du upp i vikt, även fettvikt.

Rahf
2007-07-01, 20:22
Så vad är det bästa om jag vill bli tyngre (muskler), samtidigt som jag vill bli av med fettet en gång för alla?

Delar upp det i faser. Du kan inte bygga och deffa samtidigt utan måste välja att börja med en av dem. Många har frågat samma fråga och får samma svar.

För att ta ett exempel gällande mig själv så startade jag i Januari och kommer hålla på att ligga på energiöverskott (viktökning) till kanske Februari/Mars nästa år eller till jag nått någon form av målvikt. När det målet har uppnåtts kommer jag deffa bort det överflödiga fläsket och förmodligen vara ganska nöjd efter det.

BennJ
2007-07-02, 11:05
Delar upp det i faser. Du kan inte bygga och deffa samtidigt utan måste välja att börja med en av dem. Många har frågat samma fråga och får samma svar.

För att ta ett exempel gällande mig själv så startade jag i Januari och kommer hålla på att ligga på energiöverskott (viktökning) till kanske Februari/Mars nästa år eller till jag nått någon form av målvikt. När det målet har uppnåtts kommer jag deffa bort det överflödiga fläsket och förmodligen vara ganska nöjd efter det.

Kommer du inte få en massa löst skinn ovanpå musklerna då? Så man kanske ska börja med deff sedan öka vikt?
Rätta mig om jag har fel.

Kimball
2007-07-02, 11:56
Kommer du inte få en massa löst skinn ovanpå musklerna då? Så man kanske ska börja med deff sedan öka vikt?
Rätta mig om jag har fel.

Så länge de inte gäller en jäkla massa kilon överflödigt fläsk, aka om man vart grovt överviktig eller så, så brukar det inte vara några problem alls med skinnet. Det är inte alltid det blir något överflödigt skinn kvar efter stora viktnedgångar heller för den delen, kolla bara på en del på brädan som gått ner +30kg eller så. Förmodligen rätt individuellt också dock.

Rahf
2007-07-02, 12:06
Blir det löst skinn så blir det. Det går inte att säga idag vad som kommer att hända om 6 månader utan man får gissa och förbereda sig.

Att noja sig över alla saker som kan gå fel kommer leda till fullständig olycka i slutändan eftersom någonting kommer att gå fel oavsett hur mycket man förbereder sig. Sluta oroa dig och börja planera för vad du vill uppnå istället för att gardera dig in absurdum mot alla bieffekter.

Ett visst mått av kunskap är bra och ett visst mått av gardering mot oförutsedda händelser är också bra men det börjar gå överstyr när man börjar oroa sig "för sin egen skugga" så att säga, alltså när man börjar noja över minsta lilla sak som inte riktigt stämmer.