handdator

Visa fullständig version : mitt kostschema

tomasa
2007-07-01, 18:58
sådärja när jag började träna åt jag bara köttbullar och makaroner, falukorv, pizza å sånt.

nu ere helt andra grejjer som gäller. har verkligen sett resultat bl.a. tack vare era tips och support.
här är mitt kostschema på en träningsdag.

Frukost: Fullkornsflingor med tinade hallon och mjölk, två bananer och bröd med ost, skinka och paprika (och smör så klart)

Lunch: Ngt stort mål, ät frukt före

Mellanmål: se frukost eller gör ngt annat passande.

En timme innan gym: pasta (eller kolhydratspulver)

Efter gym: ev. proteinpulver + frukt (släng i dig det så fort som möjligt efter träningen)

Middag: Kött, fisk eller kyckling. Koka ägg medan du lagar mat och ät tonfisk ur burk (det skall vara filé bitar i VATTEN), tomater, morötter och keso.
Till proteinerna äter du antingen pasta, ris eller potatis (ät mer än du orkar och mycket mera) Till maten dricks vatten som även skall drickas i kopiösa mängder vare sig man tränar eller inte. Drick mjölk också.

Tre timmar innan läggdags: Keso och ngt lagom stabilt mål.

Lite senare: Godis och ett glas cola eller ngt annat onyttigt i den storleken (en tårtbit kanske) kroppen behöver kalorier också.

Precis innan läggdags: två matskedar linfrön.

följ det så blirre grejjer minsann!

Sir Klabbe
2007-07-01, 19:02
sådärja när jag började träna åt jag bara köttbullar och makaroner, falukorv, pizza å sånt.

nu ere helt andra grejjer som gäller. har verkligen sett resultat bl.a. tack vare era tips och support.
här är mitt kostschema på en träningsdag.

Frukost: Fullkornsflingor med tinade hallon och mjölk, två bananer och bröd med ost, skinka och paprika (och smör så klart)

Lunch: Ngt stort mål, ät frukt före

Mellanmål: se frukost eller gör ngt annat passande.

En timme innan gym: pasta (eller kolhydratspulver)

Efter gym: ev. proteinpulver + frukt (släng i dig det så fort som möjligt efter träningen)

Middag: Kött, fisk eller kyckling. Koka ägg medan du lagar mat och ät tonfisk ur burk (det skall vara filé bitar i VATTEN), tomater, morötter och keso.
Till proteinerna äter du antingen pasta, ris eller potatis (ät mer än du orkar och mycket mera) Till maten dricks vatten som även skall drickas i kopiösa mängder vare sig man tränar eller inte. Drick mjölk också.

Tre timmar innan läggdags: Keso och ngt lagom stabilt mål.

Lite senare: Godis och ett glas cola eller ngt annat onyttigt i den storleken (en tårtbit kanske) kroppen behöver kalorier också.

Precis innan läggdags: två matskedar linfrön.

följ det så blirre grejjer minsann!

Ska du äta samma sak varje dag?

Eddie Vedder
2007-07-01, 19:13
Tycker det ser alldeles utmärkt ut tomasa.

Tre saker:

1.) Lite grönsaker är inte fel, jättebra att du äter såpass mycket frukt men att slänga in lite broccoli, spenat, kokta morötter, paprika, lök o.s.v. är ytterligare "plus på näringskontot" samt ger lite extra variation, färg och god smak på maten.:thumbup:
2.) Varför dina linfrön på kvällen? Linfrön är bra för magen, men låt dom istället ligga i blöt och blanda i dom i gröten på morgon om du nu behöver sätta lite extra fart på magen. Att äta linfrön (d.v.s. tugga i sej dom) är helt värdelöst, ger i stort sett ingen näring alls men lite cyanid lär du få i dej. Ganska onödigt med andra ord.;)
3.) Köttbullar och falukorv är inte "dålig" mat det heller, inte heller en pizza då och då.:) Ville bara tydliggöra det så att du inte förbjuder dig själv från att äta det också om du skulle känna för det då och då.:thumbup:

King Grub
2007-07-01, 19:14
Att äta linfrön (d.v.s. tugga i sej dom) är helt värdelöst, ger i stort sett ingen näring alls men lite cyanid lär du få i dej.

Krossade linfrön är faktiskt synnerligen näringsrika.

Eddie Vedder
2007-07-01, 19:16
Krossade linfrön är faktiskt synnerligen näringsrika.

Jo jag vet det, men två futtiga matskedar innehåller dock inte särskilt mycket näring. Särskilt inte i förhållande till att det ändå inte är särskilt lämpligt av andra anledningar.

tomasa
2007-07-01, 19:18
Tycker det ser alldeles utmärkt ut tomasa.

Tre saker:

1.) Lite grönsaker är inte fel, jättebra att du äter såpass mycket frukt men att slänga in lite broccoli, spenat, kokta morötter, paprika, lök o.s.v. är ytterligare "plus på näringskontot" samt ger lite extra variation, färg och god smak på maten.:thumbup:
2.) Varför dina linfrön på kvällen? Linfrön är bra för magen, men låt dom istället ligga i blöt och blanda i dom i gröten på morgon om du nu behöver sätta lite extra fart på magen. Att äta linfrön (d.v.s. tugga i sej dom) är helt värdelöst, ger i stort sett ingen näring alls men lite cyanid lär du få i dej. Ganska onödigt med andra ord.;)
3.) Köttbullar och falukorv är inte "dålig" mat det heller, inte heller en pizza då och då.:) Ville bara tydliggöra det så att du inte förbjuder dig själv från att äta det också om du skulle känna för det då och då.:thumbup:

broccolin å det går bara inte ner, tonfisken tvingade jag i mig gång efter gång och numera är det knappt äckligt längre men broccoli och spenat går bara inte ner :)

håller med om att köttbullar inte är dålig mat men det är inte så proteinrikt men det äter jag kanske till lunch å så men aldrig efter träningen. pizza äter jag nästan 3 ggr i veckan nu under bulken fy fan va gott det är. icas mozarella pizza e så snuskit god.

linfrön på morgonen säger du? kanske man borde göra. ngn sa att det var bättre att ta dom på kvällen men det är nog sant att det är bättre i gryningen.

King Grub
2007-07-01, 19:19
En eller ett par matskedar krossade linfrön om dagen trodde jag bara var nyttigt, både ur fett- och fibersynpunkt. :confused:

linfrön på morgonen säger du? kanske man borde göra. ngn sa att det var bättre att ta dom på kvällen men det är nog sant att det är bättre i gryningen.

Spelar ingen roll vad klockan är.

Eddie Vedder
2007-07-01, 19:20

Tidpunkten spelar ingen roll, jag tänkte mest på det att det är ganska smidigt att blanda i gröten. Och gröt äter du ju på morgon uppenbarligen.;)

Men i vilket fall svarade du inte på frågan riktigt. Är det p.g.a. dess effekter på magen du vill ha linfrön (d.v.s. så att dom passerar oförstörda genom systemet och sätter fart på magen) eller tuggar du i dig dom?

Eddie Vedder
2007-07-01, 19:21
En eller ett par matskedar krossade linfrön om dagen trodde jag bara var nyttigt, både ur fett- och fibersynpunkt. :confused:

Jag baserar bara det jag säger på vad SLV rekommenderar. Eller har det uppdaterats på sistone?

King Grub
2007-07-01, 19:24
1-2 matskedar innebär ingen risk för cyanidexponering.

Eddie Vedder
2007-07-01, 19:32
1-2 matskedar innebär ingen risk för cyanidexponering.

Jag anser fortfarande att det är rätt onödigt att äta, jag syftade aldrig på tomasas ringa mängd just i det fallet utan mest i allmänhet.

Då ser jag faktiskt ingen anledning att stoppa i sig just linfrön för att tillgodogöra sig saker man utan problem kan hitta någon annanstans.

*Lite linfrön, ingen fara för cyanidexponering men inte särskilt mycket näring heller så jag tycker helt enkelt inte det är särskilt nödvändigt i annat syfte än för magens skull.

*Mycket linfrön, betydligt mer näring men betydligt mer cyanid också.

Helt subjektivt förstås och jag menar inte att det jag säger är en sanning och ska tolkas bokstavligt. Bara en sida av myntet.;)

EDIT: I-landsdiskussion ftw:D