handdator

Visa fullständig version : Russin


kandetvaramartin
2007-07-01, 18:39
Goddagens alla glada

Jag har blivit beroende av att sitta och gluffsa i mig russin och mjölk framför tv'n/datorn.

Är russin ett bra alternativ istället för godis/chips etc?

Finns det några för/nackdelar med att sitta och gluffsa i sig russin?

Att gluffsa i sig menar jag att jag äter ca 200-400g russin, PER DAG!

Tack på förhand!

Eddie Vedder
2007-07-01, 18:47
Om det är en nackdel eller ej beror ju främst på hur det påverkar din vikt utifrån dina ambitioner.

Annars är det väl mest den stora andelen fruktos som skulle kunna tänkas vara negativ. Jag vet inte hur mycket fruktos 400 gram russin är men rent spontant känns det som den mängden rätt upp och ner troligtvis kan innehålla fruktos i tillräcklig mäng för att mätta levern.

Rent energimässigt är det ju typ som godis, dock innehåller det ju fibrer, flavonoider och näringsämnen (relativt järnrikt bl.a.).

EDIT: Kollade upp fruktosmängden i russin och det förefaller som ungefär hälften av dom digererbara kolhydraterna är fruktos:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=428&lang=sv

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Kolhydrater.xls

Total mängd kolhydrat från russin ligger runt 60-70 gram/100gram. Låt oss då säga att du käkar 300 gram russin en kväll:
-Om vi utgår från 60 kolhydrat varav 50% är fruktos innebär detta alltså totalt sett 180g kolhydrater och således 90g från fruktos.
-180g kolhydrater innebär 720kcal, total mängd kcal från fruktos = 360kcal utifrån dom givna förutsättningarna (vilka givetvis kan variera både upp och ner:)).

Slartibartfast
2007-12-11, 12:33
Åfan. Såpass?

Har alltid trott att russin e ganska nyttiga, som komprimerad frukt ungefär.

Men en näve russin i havregroggen kanske inte är hela världen.

Animalistic
2007-12-11, 12:39
Åfan. Såpass?

Har alltid trott att russin e ganska nyttiga, som komprimerad frukt ungefär.

Men en näve russin i havregroggen kanske inte är hela världen.

en fis i rymden *whistle*

liten chock över kcal-mängden ändå.

Slartibartfast
2007-12-11, 13:03
En näve russin (ca 30 g) ger lika mycket fruktos som en stor frukt (ca 200g).

Eddie Vedder
2007-12-11, 13:12
En näve russin (ca 30 g) ger lika mycket fruktos som en stor frukt (ca 200g).

Ja och det är ju knappast någon katastrof, 20 russin är 20 vindruvor. Så det är, precis som du säger, komprimerad frukt.

Energimässigt motsvarar det typ godis men även mikronäringsämnena är ju "komprimerade". Så vill du se det som mer kcal och fruktos per 100 gram kan du ju göra det, vill du de det som mer fibrer, järn o.s.v. per 100 gram kan du ju göra det.:)

Doctor Snuggles
2007-12-11, 13:40
Gissa vad jag skulle tillägga angånde fruktos och hälsoeffekter, Edward. ;)