handdator

Visa fullständig version : Några risker med ökad insulinproduktion efter träning?


hullan
2007-07-01, 18:35
Hej, ny här på forumet!

Har sökt lite men hittade inte rätt frågeställning.

Min fråga lyder som titeln, alltså:

Tar man en gainer efter träning ökar ju insulinproduktionen väldigt markant (iaf med den jag använder, eiselt maxgain). Kan detta i ett längre perspektiv utgöra någon risk för diabetes/insulinkänslighet?

Eller är det helt enkelt så bukspottkörteln/insulin-nivåerna inte utgör någon skada när man intar detta efter träning?

PS Det handlar om styrketräning.

Hoppas någon kunnig vill ta sig tid!

Mvh Johan

Sir Klabbe
2007-07-01, 18:38
Hej, ny här på forumet!

Har sökt lite men hittade inte rätt frågeställning.

Min fråga lyder som titeln, alltså:

Tar man en gainer efter träning ökar ju insulinproduktionen väldigt markant (iaf med den jag använder, eiselt maxgain). Kan detta i ett längre perspektiv utgöra någon risk för diabetes/insulinkänslighet?

Eller är det helt enkelt så bukspottkörteln/insulin-nivåerna inte utgör någon skada när man intar detta efter träning?

PS Det handlar om styrketräning.

Hoppas någon kunnig vill ta sig tid!

Mvh Johan

Jag kan personligen ingenting om insulin, inte mycket iaf. Men det här har jag sätt en något sånär kunnig person skriva:

Efter ett hårt träningspass är nämligen musklerna helt utsvultna på näring. Glykogendepårna är helt tömda och kroppen skirker bokstavligen efter näring. Därför utsöndrar du mycket mindre insulin, oavsett om du äter snabba kolhydrater direkt efter träning

Eddie Vedder
2007-07-01, 18:44
Tar man en gainer efter träning ökar ju insulinproduktionen väldigt markant (iaf med den jag använder, eiselt maxgain). Kan detta i ett längre perspektiv utgöra någon risk för diabetes/insulinkänslighet?

Eller är det helt enkelt så bukspottkörteln/insulin-nivåerna inte utgör någon skada när man intar detta efter träning?

Efter ett hårt pass är din insulinkänslighet so allra bäst. Insulin fungerar antikatabolt på muskelnedbrytningen samtidigt som det är ett transporthormon som skickar ut glukos och andra näringsämnen ut i cellerna. Vid bra insulinkänslighet kommer kolhydraterna "hitta rätt", d.v.s. insulinkänsligehetn styr både hur mycket insulin som är lagom mängd samt vart näringen bör hamna. I detta fall är det muskelcellerna i arbetande muskulatur.

Både vassleproteinet och dom snabba kolhydraterna stimulerar till väldigt hög insulinutsöndring, detta är enbart positivt i samband med träning.

Vassleprotein är dessutom ett protein som akut ger väldigt stor insulinfrisättning men som i det långa loppet faktiskt förbättrar insulinkänsligehetn.:thumbup:

von huff
2007-07-01, 18:49
Betyder det att jag som är diabetiker har nytta av att ta insulin när jag avslutat passet?Iofs är man ju tvungen att ta det då gainern höjjer blodsockret

Eddie Vedder
2007-07-01, 18:53
Betyder det att jag som är diabetiker har nytta av att ta insulin när jag avslutat passet?Iofs är man ju tvungen att ta det då gainern höjjer blodsockret

Det ska du nog inte fråga här, låter riskabelt att ge tips till en diabetiker om såna här saker.

Fråga din doktor istället.:)

hullan
2007-07-02, 01:19
Jag tackar för ett mycket informativt svar!

Bra forum det här!

I'll be comin' back!

Racso
2007-07-03, 21:13
Vassleprotein är dessutom ett protein som akut ger väldigt stor insulinfrisättning men som i det långa loppet faktiskt förbättrar insulinkänsligehetn.:thumbup:


Det där var riktigt intressant! Hur går det ihop, man skulle ju kunna tro att man reglerar ner receptorerna av massa insulintoppar?

King Grub
2007-07-03, 21:24
Vassle är lipolytiskt (fettförbrännande), kasein är lipogent (fettinlagrande), och vassle är proteinet av dom som förbättrar insulinkänsligheten.

Hos djur som får vassle i stället för kasein ser man en signifikant nedreglering av hepatiska lipogena enzymer som glukos-6-fosfatdehydrogenas, adenosintrifosfatcitratlyas, acetylkoenzym A karboxylas och FASN. Dessutom, i jämförelse med kasein, ger vassleprotein ökad FASN-aktivitet i skelettmuskulatur och mRNA.

Råttor som får vassle alt rött kött:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/134/6/1454/T2

Racso
2007-07-03, 21:31
Hos djur som får vassle i stället för kasein ser man en signifikant nedreglering av hepatiska lipogena enzymer som glukos-6-fosfatdehydrogenas, adenosintrifosfatcitratlyas, acetylkoenzym A karboxylas och FASN. Dessutom, i jämförelse med kasein, ger vassleprotein ökad FASN-aktivitet i skelettmuskulatur och mRNA.



Fattade inte alla detaljer *rolleyes*, men jag är övertygad...

Racso
2007-07-03, 21:33
Kan man dra någon slutsats om proteinets hastighet och ovan nämnda effekt?

Tänker på EAA...

Eddie Vedder
2007-07-03, 23:02
Fattade inte alla detaljer *rolleyes*, men jag är övertygad...

Det är underbart när man kan säga en sak och sedan förlita sig på att King Grub övertygar med vetenskapliga referenser på beställning.:D

Racso
2007-07-04, 10:01
Det är underbart när man kan säga en sak och sedan förlita sig på att King Grub övertygar med vetenskapliga referenser på beställning.:D



Tänkte samma sak när jag skrev det :D Skulle nog gå på rätt mycket bara han skickade med en referens och lite namn på enzymer...

Animalistic
2007-07-04, 10:30
Tänkte samma sak när jag skrev det :D Skulle nog gå på rätt mycket bara han skickade med en referens och lite namn på enzymer...

haha :)
+1

Davil
2007-07-04, 16:01
Betyder det att jag som är diabetiker har nytta av att ta insulin när jag avslutat passet?Iofs är man ju tvungen att ta det då gainern höjjer blodsockret

Jag tror det är individuellt.

Jag är också diabetiker och jag tog med mig min blodsockermätare för att kolla vad jag låg på för värden före,under,efter passet då jag började med maltodextrin + vassle.
Jag tror jag har hittat en för mig perfekt balans mellan humaloginsulin och kosten i samband med mina träningspass.

Lycka till.

formula4shape
2007-07-04, 16:40
Det är underbart när man kan säga en sak och sedan förlita sig på att King Grub övertygar med vetenskapliga referenser på beställning.:D

King Grub är lite av ett lyckopiller :D