handdator

Visa fullständig version : Är jag helt vilsen..?


TaZty
2007-07-01, 15:31
Jag kör 3-4 pass i veckan och vid varje pass så kör jag Biceps, Triceps, Underarmar, Rygg samt Bröst...
ibland byter jag bara ut en av dem mot t.ex Ben/vader eller Mage. Alltid 45-60min varje pass och max 1 min "andningspaus" mellan varje rep. (cirka 10rep x 3-5 per omgång)

Borde jag istället portionera upp det till ett snyggt schema, eller är dte bara att köra på?
Jag har kört i 2 månader och har inte haft träningsvärk sen efter vecka 2.

Har lite "löpträning" oregelbundet med galen fotbollsmatcher med polare på en mindre plan.
Och äter som en tjur samt dricker protein 10min efter träning.

Jag är 27 bast på lördag och ligger på 95kg (vägde 90 vid start)

Liten Men Fet
2007-07-01, 16:30
Jag kör 3-4 pass i veckan och vid varje pass så kör jag Biceps, Triceps, Underarmar, Rygg samt Bröst...
ibland byter jag bara ut en av dem mot t.ex Ben/vader eller Mage. Alltid 45-60min varje pass och max 1 min "andningspaus" mellan varje rep. (cirka 10rep x 3-5 per omgång)

Borde jag istället portionera upp det till ett snyggt schema, eller är dte bara att köra på?
Jag har kört i 2 månader och har inte haft träningsvärk sen efter vecka 2.

Har lite "löpträning" oregelbundet med galen fotbollsmatcher med polare på en mindre plan.
Och äter som en tjur samt dricker protein 10min efter träning.

Jag är 27 bast på lördag och ligger på 95kg (vägde 90 vid start)

Gå in på best-of delen och så hittar du tråden med programförslag för nybörjare som finns där, där finns mycket bra förslag på både helkroppspass och splittar.

TaZty
2007-07-01, 16:40
Gå in på best-of delen och så hittar du tråden med programförslag för nybörjare som finns där, där finns mycket bra förslag på både helkroppspass och splittar.


Tänkte mer höra om det jag gör idag är helt åt helvete fel, eller om jag kan fortsätta med det jag gör?
Är inte ute efter att bli "Arnold stor" utan vill öka styrkan och om det ger lite resultat rent utseendemässigt så tackar jag inte nej till det. :)

Har dessutom läst 95% av allt på best-of delen, ville bara beskriva hur det ser ut för mig, och sen se ifall det redan av det jag beskrev gav
någon varningssignaler hos någon erfaren som då tänker "Ohh shit, grabben back of och gör si och så istället".

Frågar man inte så får man inget veta. :hbang:

bubbe
2007-07-01, 17:09
Tänkte mer höra om det jag gör idag är helt åt helvete fel, eller om jag kan fortsätta med det jag gör?
Är inte ute efter att bli "Arnold stor" utan vill öka styrkan och om det ger lite resultat rent utseendemässigt så tackar jag inte nej till det. :)

Har dessutom läst 95% av allt på best-of delen, ville bara beskriva hur det ser ut för mig, och sen se ifall det redan av det jag beskrev gav
någon varningssignaler hos någon erfaren som då tänker "Ohh shit, grabben back of och gör si och så istället".

Frågar man inte så får man inget veta. :hbang:

Ohh shit, grabben back of........

Du är på väg att göra samma misstag och lägga massa onödig tid (i vissa fall år) precis som många andra nybörjare.

För det första tycker du ska fundera lite på din målsättning, bli arnold stor med vanlig hederlig styrketräning är ungefär lika lätt som att bli världsmästare i schack genom att läsa schackdrag i morgontidningen. Lite starkare säger du din målsätting är, stark hur då? En bra målsättning i början tycker jag kan vara att man sätter upp tex 1 års träning med minst 2 gymbesök i veckan, no excuses.

Nybörjarschemat blir bäst, kör på med det ett bra tag, det viktiga för att träna upp kroppen är inte optimalaste vinkelövningen i kabelsnurrhandtaget utan att man faktiskt tränar regelbundet hela kroppen under längre tid.

TaZty
2007-07-01, 17:18
Tackar... bättre att höra det nu än om 1år. :)

Målsättningen... Bara att må bra helt enkelt, inga synliga mål, mest att få kroppen att må så bäst som den kan.
Jag är ju 187cm, så jag har lagt ut mina 95kg jämt fördelat, men vill kanske forma till den en aning samtidigt som jag går mot en ökning till 100kg.

Fler synpunkter gott folk?

Jax
2007-07-01, 17:42
Triceps, biceps och underarmar är inte de muskler du bör lägga mest kraft på. Rygg, bålstabilitet, bröst och ben är viktigare.

Som bubbe säger så är kontinunitet viktigt. För att uppnå det så är det viktigaste att man tycker att träningen är roligt. Gillar du exempelvis att köra på ett visst sätt så kör så även om förståsigpåarna säger att om du gör såhär istället så får du 0,1% bättre resultat. Ett exempel här är din konditionsträning. Ett pass fotboll med grabbarna i veckan är ett utsökt sätt att göra träningen roligare.

TaZty
2007-07-01, 19:47
Härligt, för jag tycker att det är kul, går ofta ensam och tränar, men ibland med vänner, dock så orkar de inte med lika ofta.
Jag tar det soft, försöker inte dra på mer vikter än jag klarar av.

Skönt att bara stänga av skallen från omvärlden och köra helt enkelt.
Sinnesro? :)

foxx
2007-07-02, 05:40
Du tränar väl axlar också?!

TaZty
2007-07-02, 11:49
Du tränar väl axlar också?!

Japp... i maskin... kan inga direkta övningar för det, men ska undersöka saken.

Edit: Såg nyss att Barbell Upright Row var för axlar, så den kör jag iofs. :P