handdator

Visa fullständig version : Triceps


LadyInsane
2007-07-01, 12:57
Jag har väldigt svårt för triceps-övningar. Känns inte riktigt som om jag får kontakt med muskeln. Brukar köra smalbänk, dips, pushdown, extentions. Vet egentligen inte vad det beror på.

Vilken tricepsövning föredrar ni? Samt varför? Kanske något tips till mig också?

Mass-Tech
2007-07-01, 13:00
Jag tycker om att köra tät-bänkpress, dips, pushdown och extentions.

Du använder kanske inte full rom eller för mycket vikt?

Commando1980
2007-07-01, 13:02
jag gillar french press , skullcrushers (med rak stång) och smalbänk i smithmaskin. Dessa övningar ger en bra stretch förutsatt att man kör med full rörelse bana + att man kan lasta på mycket vikt. Testa och köra samtliga dessa i samma träningspass. :thumbup:

Emil_Larsson
2007-07-01, 13:05
Jag vet inte om denna är den ultimata övningen men dips av ALLA slag tycker jag tar för j-dra bra i triceps, speciellt triceps med viktskiva på magen och fötterna på en bänk.

LadyInsane
2007-07-01, 13:05
Jag tycker om att köra tät-bänkpress, dips, pushdown och extentions.

Du använder kanske inte full rom eller för mycket vikt?

Vilken av dina övningar isolerar triceps bäst? Vid dips känner jag alltid att det tar alldels förmycket på bröst också.

Är extentions i cable kanske bättre än fritt?

jag gillar french press , skullcrushers (med rak stång) och smalbänk i smithmaskin. Dessa övningar ger en bra stretch förutsatt att man kör med full rörelse bana + att man kan lasta på mycket vikt. Testa och köra samtliga dessa i samma träningspass. :thumbup:

Skullcrusher?

French press har jag inte prövat på. På gymmet ha de ingen bra sittställning till denna övning.

Är det bättre att köra smalbänk i smith istället för fritt?

LadyInsane
2007-07-01, 13:06
Jag vet inte om denna är den ultimata övningen men dips av ALLA slag tycker jag tar för j-dra bra i triceps, speciellt triceps med viktskiva på magen och fötterna på en bänk.

Alltså inte i dipsställningen? Fötterna på en bänk, och händerna på en annan. Krävs något för att hålla fast dipsskivan?

Mass-Tech
2007-07-01, 13:12
Vilken av dina övningar isolerar triceps bäst? Vid dips känner jag alltid att det tar alldels förmycket på bröst också.

Är extentions i cable kanske bättre än fritt?
Enarms hantelextentions och rep-pushdown tycker jag isolerar bäst.
Ang dipsen, pröva att köra dem lite senare i passet, håll kroppen upprätt och gå inte riktigt ända ner.

Har du prövat kick-backs?

Commando1980
2007-07-01, 13:12
Vilken av dina övningar isolerar triceps bäst? Vid dips känner jag alltid att det tar alldels förmycket på bröst också.

Är extentions i cable kanske bättre än fritt?



Skullcrusher?

French press har jag inte prövat på. På gymmet ha de ingen bra sittställning till denna övning.

Är det bättre att köra smalbänk i smith istället för fritt?



skullcrusher=liggande tricep extensions med stång

french press kan du köra utan ryggstöd eller eventuellt sitta bakvänd på en preacher curl bänk eller stående.

vet inte om det är bättre att köra smalbänk i smith än med fristång, men tycker det är lättare att fokusera på att trycka med triceps så mycket som det går.

för mycket lallande med pushdowns ger inte så mkt enligt mig...

för ett par feta armar är skullcrushers och french press no 1.(för att de isolerar triceps och man kan köra tungt),sedan kommer smalbänk och dips (inklusive dipsmaskin)

var dessutom inte rädd för att mata på med ett antal set.

Ulf A Big
2007-07-01, 13:16
Sänk vikterna tills du kan köra 20-30 reps. Kör så ett par tre pass så att du nervbanar in triceps sedan kan du börja lasta på vikt så att du hamnar till slut mellan 8-12 reps. En bra vikt för muskelbyggning.

Timme
2007-07-01, 13:21
Liggande triceps extensioner runt huvudet är den bästa övningen för enbart triceps.

Liten Men Fet
2007-07-01, 13:25
Angående skullcrushers så är det ju liggande tricepsextension med stång och så tar man ner stången mot pannan. Jag tycker det är mycket bättre att köra den vanligare varianten där man kör runt huvudet istället för mot pannan. Kör man mot pannan får man kortare rörelsebana och möjlighet att slå sig både i pannan och näsan, dessutom vet jag flera som fått ont i armbågarna av skullcrushers. Kör man däremot runt huvudet så det en av dom bästa tricepsövningarna som finns.

Angående kontakt med triceps:
Kickback är den tricepsövning som ger mig mest kontakt och en av dom som bygger absolut sämst.
Liggande tricepsextension runt huvudet, smalbänk och dips är övningar som bygger bra med triceps, det är i princip omöjligt att misslyckas med dom.
Sen kan man väl kasta in pushdowns om man vill på slutet av passet.
Kör två av dom övningarna på varje tricepspass och börja som Ulf sagt med lite fler reps för att lära dig övningarna.

mvda
2007-07-01, 13:57
Kör smalbänk och sen superset på pushdown (rep) och kickback. Känns kanon!

Dav0d
2007-07-01, 13:59
Många personer som inte får kontakt med sina triceps lurar ofta sig själva att de kör strikt. Triceps är en muskel som jag tycker kräver ett extremt strikt utförande för att få kontakt. Därför sänker jag gärna vikterna och känner den enorma kontakten man får. Resultaten är, Triceps + Lite viktkåt = Ingen bra kombination. Om det krävs börja med väldigt låga vikter och arbeta dig själv upp, efter ett tag kommer du ha lärt dig känna din kropp väl och allting kommer flyta på.

Bara ett tips jag brukar ge till allmänheten, behöver inte ta åt dig om du vet att fallet verkligen inte är så.

Yes
2007-07-01, 14:32
Mina favvoövningar för Optimal Tricepsutveckling(tm) ;) är dips, pullovers(helst i maskin - tar för jäkla bra på triceps långa huvud) och pushdowns.

I pushdowns kan det vara en fördel att låta armbågarna följa med upp då rotationen i axelled aktiverar långa huvudet på triceps.

Tycker också det låter som ett bra tips att köra högreps och fokusera på kontakt tills du fått upp känslan lite.

Jay-Z
2007-07-01, 14:33
Liggande tricepsextension och frenchpress med skivstång är bäst. Bäst, I tell you.

jojjep91
2007-07-01, 14:58
varje gång jag kört bänkpress (bröst)

efter mina bröstpass- tricepspass så börjar jag med kick-back med bra teknik!
kanske för jag kört slut lite på triccen med bröstövningar
men ändå får mycket bra kontakt. Prova!

Eddie Vedder
2007-07-01, 15:33
Jag tycker dips är kungen, dock kör jag triceps och bröst på samma pass jämt och gör man inte det kanske en mer "tricepsspecifik" övning är bättre. Dips tar ju en hel del på både triceps och bröst.

Jag älskar den iaf!*flex*

flux110
2007-07-01, 16:14
BRukar köra smalbänk, plankbänk, hangbar, hantel press b. nacke http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html

Bara att köra genom diverse övningar och kolla vilket som tar mest!
Varriation är förståss bäst :)

Liten Men Fet
2007-07-01, 16:28
varje gång jag kört bänkpress (bröst)

efter mina bröstpass- tricepspass så börjar jag med kick-back med bra teknik!
kanske för jag kört slut lite på triccen med bröstövningar
men ändå får mycket bra kontakt. Prova!

Bra teknik eller inte spelar inte så stor roll för kickback är en skitövning pga att rörelseomfånget är ungefär hälften av vad det borde vara.
Man har bara viktbelastning på triceps från det att underarmen är vertikal i förhållande till marken till att man har sträckt ut armen helt. Man har alltså som mest 90 graders rörelseomfång jämfört med till exempel pushdown där man har ca 170 graders rörelsomfång.
Om man lägger till att det är en extrem isolationsövning där man inte kan hantera några större mängder vikt så tycker jag att man kan spendera den tiden på vettigare övningar.
Kontakt får man så in i bänken men det betyder inte att det är en bra övning.
Är man så trött i triceps så man inte kan köra smalbänk, liggande tricepsextension runt huvudet eller dips så tycker jag pushdown är ett av dom bättre alternativen.

Rahf
2007-07-01, 17:17
Brukar låta dips stå för övergången mellan bröst- och tricepsspecifika övningar under passet. Därefter varierar jag med det mesta som skrivits i tråden.

jojjep91
2007-07-01, 17:20
Bra teknik eller inte spelar inte så stor roll för kickback är en skitövning pga att rörelseomfånget är ungefär hälften av vad det borde vara.
Man har bara viktbelastning på triceps från det att underarmen är vertikal i förhållande till marken till att man har sträckt ut armen helt. Man har alltså som mest 90 graders rörelseomfång jämfört med till exempel pushdown där man har ca 170 graders rörelsomfång.
Om man lägger till att det är en extrem isolationsövning där man inte kan hantera några större mängder vikt så tycker jag att man kan spendera den tiden på vettigare övningar.
Kontakt får man så in i bänken men det betyder inte att det är en bra övning.
Är man så trött i triceps så man inte kan köra smalbänk, liggande tricepsextension runt huvudet eller dips så tycker jag pushdown är ett av dom bättre alternativen.

okej! det visste jag inte, men de borde stämma för när man sträckt ut armen helt så är det då de bränner. Thx alot bra o veta.

Balken
2007-07-01, 17:21
extentions=bäst :D

jojjep91
2007-07-01, 17:21
men om man hänger i luften o gör kickback så borde den ju vara som pushdown bara att man är upp och ner :D

bubbe
2007-07-01, 17:25
men om man hänger i luften o gör kickback så borde den ju vara som pushdown bara att man är upp och ner :D

upside/down kickbacks är en grymt bra övning, kör den hängades i chinsräcket varje tricepspass.

Rahf
2007-07-01, 17:26
men om man hänger i luften o gör kickback så borde den ju vara som pushdown bara att man är upp och ner :D

Brukar föredra att använda kickback som en ren pumpövning. Den bygger inte så mycket styrka i jämförelse heller och därför brukar jag rata ner den i prioriteringslistan.

paragon
2007-07-01, 17:32
känner du inte triceps i dips så är du inte tillräckligt rak i kroppen.

i pushdowns kör med rep där du drar ut det åt sidorna i övningens slutskede.

kan nästan inte föreställa mig hur man INTE kan känna triceps i dessa övningar

jojjep91
2007-07-01, 18:33
upside/down kickbacks är en grymt bra övning, kör den hängades i chinsräcket varje tricepspass.

jasså de finns en sådan övning, nice
men då borde man ju få 10L blod samtidigt i skallen

Liten Men Fet
2007-07-01, 19:53
jasså de finns en sådan övning, nice
men då borde man ju få 10L blod samtidigt i skallen

Ja och så ska man klättra upp i ställningen å ha sig. Nä då kör jag hellre liggande tricepsext. runt huvudet.

bubbe
2007-07-01, 20:03
Ja och så ska man klättra upp i ställningen å ha sig. Nä då kör jag hellre liggande tricepsext. runt huvudet.

Den är jättebra, man kan även innan kickbacks köra reverse hanging shrugs, dvs man håller i stången med händerna medans man hänger i knäna så drar man explosivt upp kroppen medelst shrug.































Jojje: jag bara hittar på......

jojjep91
2007-07-01, 21:50
Den är jättebra, man kan även innan kickbacks köra reverse hanging shrugs, dvs man håller i stången med händerna medans man hänger i knäna så drar man explosivt upp kroppen medelst shrug.































Jojje: jag bara hittar på......

Hahahahah omg, ffs, säg inte sånt te mej, ja går på allting, rätt vare är så klättar jag runt överallt på maskinerna i gymmet, o folk tror ja e dum i huvet.

RassK
2007-07-01, 22:00
Liggande Triceps extensions bakom huvudet.

Full stretch, full rörelsebana, kan gå tungt och (om man gör rätt) isolerar nästan triceps (i vissa delar av rörelsen iaf).

Piranha
2007-07-01, 22:08
Mina favoriter i rangordning.

Dips
liggande triceps ext smith
liggande triceps ext fritt
smalbänk
liggande tric ext hantel

Deceiver85
2007-07-01, 22:31
1. Smalbänk är ett måste för mig att börja triceps-passen med, en bra och tung övning att komma igång med.

2. Dips är en bra övning för triceps, men tar en hel del på bröst också.

3. Liggande Triceps Extensions med hantlar tycker jag är mycket lättare att behålla tekniken i, utan att de liggande extensions blir någon pullover.

4. När det gäller pumpövning så är kick-back bra, men för er/oss som har en sittande bröstpress av märket Nordic på gymmet så är denna utmärkt att pumpa ut triceps i. Det finns ett speciellt par "triceps-handtag" att köra med, greppa och pumpa på.

pony
2007-07-01, 22:46
Om jag bara fick göra en tricepsövning resten av mitt liv skulle jag välja sittande hantelextention med BÅDA armarna (tänk blanding av den (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBOneArmTriExt.html) och den (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBTriExt.html)).
Ta en riktigt tung hantel, fatta ena änden med båda händerna, så att hanteln hänger ner vertikalt mot golvet och vilar i övre handflata och fingrar på dig. Håll in armbågarna och kör. Kontakt! *cupid*

Jay-Z
2007-07-01, 22:49
Om jag bara fick göra en tricepsövning resten av mitt liv skulle jag välja sittande hantelextention med BÅDA armarna (tänk blanding av den (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBOneArmTriExt.html) och den (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBTriExt.html)).
Ta en riktigt tung hantel, fatta ena änden med båda händerna, så att hanteln hänger ner vertikalt mot golvet och vilar i övre handflata och fingrar på dig. Håll in armbågarna och kör. Kontakt! *cupid*

Den är skön, men svårt att köra den med full ROM när hanteln blir större.

pony
2007-07-01, 23:13
Den är skön, men svårt att köra den med full ROM när hanteln blir större.

Ah, tänkte inte på det. Olyckligtvis har jag inte det problemet ännu.

LadyInsane
2007-07-01, 23:19
Tack för alla inlägg! Triceps om några dagar och då ska jag se till att ta tillvara på alla bra tips. :)

Lilla Lisa
2007-07-01, 23:35
Tack för alla inlägg! Triceps om några dagar och då ska jag se till att ta tillvara på alla bra tips. :)

Tycker franskpress lång ner bakomhuvudet med stång, ez eller rak, och dips mellan bänkar sitter bäst, eller franskpress i kabel supersettat med push down i rep med utåt vridning i nedersta läget:thumbup:

Läs Arne Perssons inlägg i artiklar på Bodys forum. Han har masser bra tips där!

Zakath
2007-07-02, 00:09
Bästa sättet att träna upp kontakten för mig har alltid varit att posera/spänna musklerna. Prova att spänna triceps så hårt det går, om du nästan får kramp så har du väldigt bra kontakt. :) Sen vet jag inte hur viktigt det egentligen är att träna armar specifikt, träna upp kontakten + basövningar (ffa pressövningar för tricpes) tycker jag räcker för att få en bra grund.

Galvatron
2007-07-02, 13:37
Ingen som nämnt Tate-pressar verkar det som!?

Det är grejer det också! Älskar när precis all kraft bara går ur muskeln mitt i allt när man kör dem och det känns att man ansträngt den ordentligt.

Ectomorph
2007-07-02, 15:05
1. Liggande tricepsextensions runt huvudet som körs med rak stång, numero uno! Minst 10 set!

2. Frenchpress och dips på delad andra plats.