handdator

Visa fullständig version : vita bönor i tomatsås

Laijza
2007-07-01, 10:58
Vita bönor i tomatsås... kan ätas med skinka, korv, kassler, fiskpinnar eller vad som helst. Och gott är det!
Men hur nyttigt är det egentligen? Får det insulinnivån att åka berg-o-dalbana pga av den söta tomatsåsen? *rolleyes*

regus
2007-07-01, 11:02
Får det insulinnivån att åka berg-o-dalbana pga av den söta tomatsåsen? *rolleyes*

Antagligen inte.

Laijza
2007-07-01, 11:24
mhm.. tänkte ifall vanliga bönor utan någon sås var väldigt mycket bättre, hade isf kunna tänka mig att ta dom ist fastän dom verkar så jobbiga att tillaga.

regus
2007-07-01, 11:27
mhm.. tänkte ifall vanliga bönor utan någon sås var väldigt mycket bättre, hade isf kunna tänka mig att ta dom ist fastän dom verkar så jobbiga att tillaga.

Det är bara vita bönor utan tomatsås.
Tomatsås är inte farligt, tomat, lite konserveringsmedel och en försumbar mängd socker.

Ät du din vita bönor i tomatsås med gott samvete;)

King Grub
2007-07-01, 11:43
Är det något som får insulinfrisättning att ske i den burken, är det själva bönorna och processen som dom har konserverats med, inte sockersåsen. Socker frisätter inte mycket insulin per energienhet, trots att många tror det.

Och vita bönor i tomat är bra mat.

Alfred Nobel
2007-07-01, 11:52
vita bönor i tomat är bra mat.

end of story

Eddie Vedder
2007-07-01, 12:14

Om du nu av någon anledning skulle föredra vita bönor som inte är i tomatsås så förstår jag inte varför du ser tillagningen som ett problem. Du köper vita bönor med tomatsås på burk så då kan du väl köpa vita bönor utan tomatsås på burk oxå? Jag förstår inte varför "tomatsåsfria" vita bönor inte kan inhandlas i burkform likagärna?

Personligen tycker jag det är betydligt godare att äta vita bönor och sen blanda i krossade tomater, går att göra betydligt godare tomatsås på det sättet än slemsåsen på burk.;)

Alfred Nobel
2007-07-01, 12:21
Om du nu av någon anledning skulle föredra vita bönor som inte är i tomatsås så förstår jag inte varför du ser tillagningen som ett problem. Du köper vita bönor med tomatsås på burk så då kan du väl köpa vita bönor utan tomatsås på burk oxå? Jag förstår inte varför "tomatsåsfria" vita bönor inte kan inhandlas i burkform likagärna?

Personligen tycker jag det är betydligt godare att äta vita bönor och sen blanda i krossade tomater, går att göra betydligt godare tomatsås på det sättet än slemsåsen på burk.;)

Stora vita böner med krossadetomater och lite dijonsenap, im in heaven my friend :)

Laijza
2007-07-01, 12:42

aha! nej, de visste jag faktiskt inte att det fanns. alltså vita bönor på burk utan tomatsåsen... jag får använda ögonen lite bättre ;)

LadyInsane
2007-07-01, 12:43
aha! nej, de visste jag faktiskt inte att det fanns. alltså vita bönor på burk utan tomatsåsen... jag får använda ögonen lite bättre ;)

Eller så köper du de med tomatsås, slänger i de i ett durkslag och sköljer bort såsen. ;)

Laijza
2007-07-01, 12:52
Eller så köper du de med tomatsås, slänger i de i ett durkslag och sköljer bort såsen. ;)

...ja.. alla förslag är bra, förutom dom dåliga *whistle*

LadyInsane
2007-07-01, 12:54
...ja.. alla förslag är bra, förutom dom dåliga *whistle*

Haha var det en pik?:D

Laijza
2007-07-01, 12:57
..and I rest my case :angel:

LadyInsane
2007-07-01, 13:00
..and I rest my case :angel:

Tycker ändå inte att det var ett dåligt tips. Har bara de med tomatsås hemma själv, och vill jag inte äta såsen sköljer jag helt sonika bort den. Orka tillaga bönor med allt vad det innebär. :Virro

Hemi
2007-07-02, 11:54

Kul att det togs upp till slut. Har alltid haft känslan av att jag håller på med fjantig lyx när jag häller i lite tjock tomatpuré i "slemsåsen" och kanske lite krydror. Att blanda med en burk 'kidney-bönor i chilisås', brukar funka, tycker jag. Snabblagat.

Eddie Vedder
2007-07-02, 15:39
Att blanda med en burk 'kidney-bönor i chilisås', brukar funka, tycker jag. Snabblagat.

Låter grymt gott, vanans makt är stark och ibland får jag känslan av att just vita bönor har nån sorts "patent" på att blandas med tomatsås.;)

Med en burk krossade tomater och rätt kryddning kan man göra fantastiskt goda såser, däri funkar alla möjliga sorters bönor. Personliga favoriter är sojabönor, borlottibönor och stora vita bönor (även kallade elefantbönor). Även linser och kikärter är mycket gott.:thumbup:

Cohen
2007-07-02, 21:35
Själv brukar jag blanda en burk valfria vita bönor i tomatsås med en burk avrunna black-eye bönor på burk från Zeta. Om jag känner för det kryddar jag blandningen lite extra med kryddor eller en aning socker.

Tycker att de vanliga vita bönorna i tomatsås är lite för "såsiga", liksom för mycket sås och för lite bönor. Med black-eye bönorna till blir det lagom proportioner.

För övrigt, ni som blandar bönor med krossade tomater, blandar ni de två bara rakt av i en bytta eller tillagar ni det hela på något sätt?

Eddie Vedder
2007-07-02, 21:55
För övrigt, ni som blandar bönor med krossade tomater, blandar ni de två bara rakt av i en bytta eller tillagar ni det hela på något sätt?

Jag värmer dom krossade tomaterna i en kastrull och sen tillsätter jag bönor och "piffar upp" såsen efter behag. Kryddor, och ibland hackad lök, brukar räcka för min del men det är ju bara fantasin som sätter gränser precis som i alla sorters såser.:thumbup:

Cohen
2007-07-02, 22:42
Jag värmer dom krossade tomaterna i en kastrull och sen tillsätter jag bönor och "piffar upp" såsen efter behag. Kryddor, och ibland hackad lök, brukar räcka för min del men det är ju bara fantasin som sätter gränser precis som i alla sorters såser.:thumbup:

I see, I see.

Blir det inte lite com Chili con Carne utan carne? Låter som det!

Ska testas. :thumbup: