handdator

Visa fullständig version : Nytt schema, vad tycks?


Sir Klabbe
2007-07-01, 00:15
Måndag – Biceps, underarmar

Tisdag – Bröst, triceps

Onsdag - Rygg, biceps

Torsdag – Axlar, triceps

Fredag – Ben

Lördag – Valfritt, inte ben pga. dagen innan

Söndag – Mage

Ska börja igen i slutet av Juli, vad tycks? Är det bra?

Edit: Be mig nu inte skriva ut alla namn på latin bara för att jag gjorde det på överarmsmuskeln och bakre överarmsmuskeln, pallar bara inte skriva överarmsmuskel överallt.

nboi
2007-07-01, 00:37
Nej. För dåligt upplägg, varför bara tex träna biceps och underarmar under en dag. Känns väldigt slött hehe. Och träna överkroppsmuskler 3dagar i följd är inte heller bra. Mitt förslag, finns tusen andra upplägg :).

Bröst, Axlar
Ben
Rygg, Mage
Biceps, Triceps, underarmar

Sir Klabbe
2007-07-01, 00:46
Nej. För dåligt upplägg, varför bara tex träna biceps och underarmar under en dag. Känns väldigt slött hehe. Och träna överkroppsmuskler 3dagar i följd är inte heller bra. Mitt förslag, finns tusen andra upplägg :).

Bröst, Axlar
Ben
Rygg, Mage
Biceps, Triceps, underarmar

Javisst känns det slött, men jag vill träna varje dag och det tar runt 1h att köra igenom en muskel. Ska jag då köra Bröst och Axlar på samma dag så tar det ju tamefan 2h ...

nboi
2007-07-01, 00:57
Javisst känns det slött, men jag vill träna varje dag och det tar runt 1h att köra igenom en muskel. Ska jag då köra Bröst och Axlar på samma dag så tar det ju tamefan 2h ...

Men varför dela upp överkropps muskler på fyra dagar ?, känns lite overkill. I så fall kan du dela upp benmusklerna också på två dagar.

Dav0d
2007-07-01, 01:57
1: 1h timme för en muskelgrupp? Dessutom en sådan liten muskelgrupp som biceps eller triceps? Låter ju slött och mesigt.

2: Helst ska du fixa ett schema som är fixerat vid en ordning av pass genom dagar. Inte lägga passen på speciella veckodagar. För om du skulle missa t.ex tisdag, då kommer du inte kunna improvisera in den träningen dagen efter. Därför ska det hellre se ut

Dag 1,2,3 istället för Mån,Tis,Ons.

3: Biceps, Underarmar på en dag? Mage på en dag? Du delar upp kroppen för mycket. Med rätt vila och kost kan du trycka på kroppen mycket hårdare än du tror.

Sverker
2007-07-01, 06:03
Njaa...det är ju lite beroende på hur INTENSIVT du tränar. Fungerar alldeles utmärkt ifall du går ned på gymmet för att vara social och köra igenom kroppen på lätta vikter.

I det ögonblicket du börjar lasta på tyngder och närma dig tunga träningsvikter kommer du att blåsa sönder ditt centrala nervsystem och överträna dig fullständigt. Först lämnar armarna in eftersom de aldrig får vila.



Jag tycker det är bättre att TRÄNA när man är på gymmet och vila annars.

GymTT
2007-07-01, 07:51
Mata ihop fler grupper och mindre pass istället. Är du inte i början av ditt träningsliv? varför köra typ 6 pass i veckan?

Allan
2007-07-01, 09:26
Njaa...det är ju lite beroende på hur INTENSIVT du tränar. Fungerar alldeles utmärkt ifall du går ned på gymmet för att vara social och köra igenom kroppen på lätta vikter.

I det ögonblicket du börjar lasta på tyngder och närma dig tunga träningsvikter kommer du att blåsa sönder ditt centrala nervsystem och överträna dig fullständigt. Först lämnar armarna in eftersom de aldrig får vila.



Jag tycker det är bättre att TRÄNA när man är på gymmet och vila annars.

:thumbup:

Sir Klabbe
2007-07-01, 09:49
Njaa...det är ju lite beroende på hur INTENSIVT du tränar. Fungerar alldeles utmärkt ifall du går ned på gymmet för att vara social och köra igenom kroppen på lätta vikter.

I det ögonblicket du börjar lasta på tyngder och närma dig tunga träningsvikter kommer du att blåsa sönder ditt centrala nervsystem och överträna dig fullständigt. Först lämnar armarna in eftersom de aldrig får vila.



Jag tycker det är bättre att TRÄNA när man är på gymmet och vila annars.

Det är ju det jag gör på gymmet.

Jag försöker träna intensivt under hela tiden jag är där, verkligen.

Sir Klabbe
2007-07-01, 09:55
1: 1h timme för en muskelgrupp? Dessutom en sådan liten muskelgrupp som biceps eller triceps? Låter ju slött och mesigt.

2: Helst ska du fixa ett schema som är fixerat vid en ordning av pass genom dagar. Inte lägga passen på speciella veckodagar. För om du skulle missa t.ex tisdag, då kommer du inte kunna improvisera in den träningen dagen efter. Därför ska det hellre se ut

Dag 1,2,3 istället för Mån,Tis,Ons.

3: Biceps, Underarmar på en dag? Mage på en dag? Du delar upp kroppen för mycket. Med rätt vila och kost kan du trycka på kroppen mycket hårdare än du tror.

Det var ju det jag ville, jag förstår inte hur man skall kunna träna varje dag om man delar upp kroppen mer ...

JAG ÄR INTE SLÖ, närmare maniskt inställd, jag hatar att sitta still och får ångesttankar och blir totalt tokig. Därför försökte jag göra ett schema där man tränare varje dag.

mini
2007-07-01, 10:01
Du kommer få sämre resultat av att träna varje dag. Bättre att träna hårt fyra dagar i veckan och tillåt kroppen att återhämta sig resterande tid. Du måste lära dig att göra saker lagom. Nbois förslag på splitt är bra. Ett halvkroppsschema skulle funka också.

Snake
2007-07-01, 10:01
Det var ju det jag ville, jag förstår inte hur man skall kunna träna varje dag om man delar upp kroppen mer ...

JAG ÄR INTE SLÖ, närmare maniskt inställd, jag hatar att sitta still och får ångesttankar och blir totalt tokig. Därför försökte jag göra ett schema där man tränare varje dag.

Det första du måste förstå är att du kommer inte växa mer om du tränar varje dag som du gör nu, snarare tvärt om.
Du ligger på en högre träningsmängd än vissa proffs gör - does it ring a bell?

Tolkia
2007-07-01, 10:09
Det var ju det jag ville, jag förstår inte hur man skall kunna träna varje dag om man delar upp kroppen mer ...

JAG ÄR INTE SLÖ, närmare maniskt inställd, jag hatar att sitta still och får ångesttankar och blir totalt tokig. Därför försökte jag göra ett schema där man tränare varje dag.
Sverker har givit ett bra svar på vad som kommer att hända om du kör järnet med det upplägg du visar här. Det är bra att träna, men för att träningen skall ge resultat måste man också låta kroppen vila. Din ångest kring träningen botar du INTE genom att ge efter för den och låta dig hetsas till att träna varje dag, den botar du genom att tvinga dig att vila så mycket som du behöver, även när det känns jobbigt att göra det.

Fråga dig varför det är så viktigt för dig att träna varje dag. vad är det som kommer att hända om du INTE tränar varje dag? Obs. att "då får jag ångest" är ett ickesvar; VARFÖR får du ångest om du inte tränar, vad kretsar din ångest kring? Är du rädd för att bli en tjockis om du inte tränar varje dag (det kommer inte att ske)? Är du rädd för att förvandlas till en klen liten makaron om du inte tränar varje dag (det kommer inte att ske)? Det är JÄVLIGT JOBBIGT att ta tag i den här typen av neurotiskt beteende, men ju längre du väntar med att göra det, desto längre tid kommer det att ta, och du kommer definitivt inte att må bra medan du väntar. Ju snabbare du tar tag i det, desto snabbare kommer du också att börja må som folk igen.

Rikimaru
2007-07-01, 10:14
Precis som Sverker sa; dina armar kommer inte orka i längden. Att träna biceps på måndagen och onsdagen blir lite för mycket.
Observera att vila 3 dagar innan du tränar samma muskelgrupp igen.

Jorgen
2007-07-01, 10:14
Det var ju det jag ville, jag förstår inte hur man skall kunna träna varje dag om man delar upp kroppen mer ...

JAG ÄR INTE SLÖ, närmare maniskt inställd, jag hatar att sitta still och får ångesttankar och blir totalt tokig. Därför försökte jag göra ett schema där man tränare varje dag.

Vad har du för mål med din träning?

Jorgen
2007-07-01, 10:15
Precis som Sverker sa; dina armar kommer inte orka i längden. Att träna biceps på måndagen och onsdagen blir lite för mycket.
Observera att vila 3 dagar innan du tränar samma muskelgrupp igen.

Det är inte bara armarna som inte kommer att orka.

Commando1980
2007-07-01, 11:49
börja med en 3 eller 4 dagars split som du sedan kan öka till en 5 dagars split när du blir varm i kläderna. träningsprogrammet du nu postade känns lite ostrukturerat.

exempel på 4 split:

1. Bröst, framsida axlar
2. rygg, baksida axlar
3. vila
4. armar
5. ben
6-7: vila
starta om...

Dav0d
2007-07-01, 12:30
Du vill köra ofta?

1: Bröst, Triceps, Mage
2: Rygg, Biceps, Handleder
3: Axlar, Ben, Mage
4: Vila
5: Börja om från 1:

Där har du ett schema som är tufft om du presterar hårt. Men du får inte ut mycket vila medans du kör det. Allting beror på hur du sköter dig under träning, efter träning. Efter träning innebär vila, sömn, kost, stress etc.

Därför är det enbart du som vet hur mycket du verkligen kan pressa din kropp och vad för schema som i slutet bygger bäst för dig. Jag har tränat allting från en muskelgrupp per dag till hela kroppen varje dag. Beroende på min livs situation varierade resultatet och sättet jag skulle träna för att uppnå bäst resultat för mitt mål.

Sir Klabbe
2007-07-01, 13:07
[QUOTE=Dav0d;2384899]Du vill köra ofta?

1: Bröst, Triceps, Mage
2: Rygg, Biceps, Handleder
3: Axlar, Ben, Mage
4: Vila
5: Börja om från 1:
QUOTE]

Tror inte jag hinner både rygg, biceps och handleder ...

Rygg med alla roddövningar+chins+trapezius+rotatorcuffarna ... kommer ta flera timmar.

Jorgen
2007-07-01, 13:12
Rygg med alla roddövningar+chins+trapezius+rotatorcuffarna ... kommer ta flera timmar.

Hur ser ett ryggpass ut för dig?

Allan
2007-07-01, 13:24
Okey, lite farbroderliga råd från mig som tränat och tränat med folk på alla möjliga nivåer. Du krånglar till det. Först: det tar många år att lära sig träna hårt, och vi är alla barn i början. Du är knappast i närheten av att ens veta hur man tränar hårt även om du vill tro det.
Två: du ger dig på för avancerade grejor. För att ta en liknelse som jag använt många gånger - som nybörjare i friidrott skulle du knappast kopiera eller överträffa de etiopiska långdistansarnas träningsdos. Nå, det kan direkt överföras på styrketräning. Det är inte under träning du växer utan under vilan.
Tre: du har redan fått goda råd av människor som hunnit glömma mer styrketräning än du hittills har lärt dig. Gör inte det misstaget. Du gör samma misstag som tusen andra före dig - tro inte din tråd är direkt unik här på Kolozzeum - och alla, precis alla, har fått ge upp och muttrande acceptera att vi_har_rätt. Det är kärvt men det är bara så.
Gör om, gör rätt. Tränar du tillräckligt bra räcker det utmärkt med z_bumbis tränigsförslag som ligger som sticky i det här forumet.
Lycka till!

Dav0d
2007-07-01, 13:54
Tror inte jag hinner både rygg, biceps och handleder ...

Rygg med alla roddövningar+chins+trapezius+rotatorcuffarna ... kommer ta flera timmar.


Självklart, alla ryggövningar jag kan komma på och du kommer spendera 10 timmar på gymmet om du ska träna dem. Men vem är dum nog att köra alla på ett pass? Det räcker med 4 stabila övningar per pass (ungefärlig siffra, beror på ens mål och typ av träning). Eftersom det har inte med hur många övningar eller set du kör, det har med hur du kör dem!

Allan skrev något ovanför mig du måste suga upp som en tvättsvamp. Dra in på best of kolozzeum, läs och förstå allting. Det har hjälpt hundratals personer.

JohnRick
2007-07-01, 15:13
[QUOTE=Dav0d;2384899]Du vill köra ofta?

1: Bröst, Triceps, Mage
2: Rygg, Biceps, Handleder
3: Axlar, Ben, Mage
4: Vila
5: Börja om från 1:
QUOTE]

Tror inte jag hinner både rygg, biceps och handleder ...

Rygg med alla roddövningar+chins+trapezius+rotatorcuffarna ... kommer ta flera timmar.

Det kommer det inte alls att göra om du sänker volymen till förmån för högre frekvens. Var det mini som sa halvkroppspass?

jojjep91
2007-07-01, 15:35
jag kommer vara på gymmet varje dag, fast jag bara tränar varannan, älskar o vara på gymmet, även på vilo dagar kan man ta de lugnt , strecha jogga lite mm.

Sir Klabbe
2007-07-01, 17:55
Okey, lite farbroderliga råd från mig som tränat och tränat med folk på alla möjliga nivåer. Du krånglar till det. Först: det tar många år att lära sig träna hårt, och vi är alla barn i början. Du är knappast i närheten av att ens veta hur man tränar hårt även om du vill tro det.
Två: du ger dig på för avancerade grejor. För att ta en liknelse som jag använt många gånger - som nybörjare i friidrott skulle du knappast kopiera eller överträffa de etiopiska långdistansarnas träningsdos. Nå, det kan direkt överföras på styrketräning. Det är inte under träning du växer utan under vilan.
Tre: du har redan fått goda råd av människor som hunnit glömma mer styrketräning än du hittills har lärt dig. Gör inte det misstaget. Du gör samma misstag som tusen andra före dig - tro inte din tråd är direkt unik här på Kolozzeum - och alla, precis alla, har fått ge upp och muttrande acceptera att vi_har_rätt. Det är kärvt men det är bara så.
Gör om, gör rätt. Tränar du tillräckligt bra räcker det utmärkt med z_bumbis tränigsförslag som ligger som sticky i det här forumet.
Lycka till!

Hmm okej, kollar hans tråd ...

Tack iaf.

Handcuff
2007-07-01, 18:52
jag kommer vara på gymmet varje dag, fast jag bara tränar varannan, älskar o vara på gymmet, även på vilo dagar kan man ta de lugnt , strecha jogga lite mm.

När var det du skulle börja träna på gym?