handdator

Visa fullständig version : kost & viktfråga


Trytter
2007-06-30, 23:17
Tänkte be om lite hjälp med ett kostrelaterat dilemma.
Vet inte om den platsar bättre i kosttillskott-delen, isåfall är jag ledsen och postar gärna där istället.
Utan att bli långrandig har jag en lång historia av ätstörningar och har nyligen nått över den magiska BMI gränsen för undervikt.
Om det nu är relevant på något sätt.
En av de mindre allvarliga av alla konstiga vanor jag fått för mig genom åren är en kopiös konsumption av grön te i samband med måltiderna.
Flera liter om dagen för att specificera.
Något jag dragit ner kraftigt på den senaste tiden.
Samtidigt har jag utan synbar förklaring gått upp en del och känner mig märkbart plufsig (utöver vad psykiska demoner har en tendens att orsaka).
Då jag väger minsta gram jag stoppar i mig och fortfarande har stenkoll på fysisk aktivitet etc. Började jag misstänka att viktuppgången hade något att göra med att jag slutade med det gröna teet??
Någon bättre förklaring har jag inte då jag ätit exakt samma mängd kcal/dag och motionerat i samma utsträckning..
En oförklarad viktuppgång är minst sagt en virtuell katastrof i en ätstörd värld så jag har desperat letat efter någon slags förklaring för att på något sätt förstå den.
Något jag märkt hjälper oerhört är om man kan förstå de fysiska symptom kroppen visar när man tar itu med ätstörningen.
Därför tänkte jag fråga om lite hjälp här.
Är det någon som vet om viktuppgången kan bero på att jag som sagt slutat med det gröna teet, eller finns det en bättre förklaring?
För en orsak finns ju alltid.
Jag är alltså inte ute efter att banta bort viktuppgången utan bara förstå vad som orsakat den..

Man tackar för uppmärksamheten.
Ha det juliaktigt.....:cheers:

rbn
2007-06-30, 23:36
Tråkigt att du lider av en ätstörning.

Förklaringen kanske är att du helt enkelt tappat så mycket vikt att energiunderskottet du från början låg på, inte längre är ett energiunderskott?

Sir Klabbe
2007-06-30, 23:56
Tänkte be om lite hjälp med ett kostrelaterat dilemma.
Vet inte om den platsar bättre i kosttillskott-delen, isåfall är jag ledsen och postar gärna där istället.
Utan att bli långrandig har jag en lång historia av ätstörningar och har nyligen nått över den magiska BMI gränsen för undervikt.
Om det nu är relevant på något sätt.
En av de mindre allvarliga av alla konstiga vanor jag fått för mig genom åren är en kopiös konsumption av grön te i samband med måltiderna.
Flera liter om dagen för att specificera.
Något jag dragit ner kraftigt på den senaste tiden.
Samtidigt har jag utan synbar förklaring gått upp en del och känner mig märkbart plufsig (utöver vad psykiska demoner har en tendens att orsaka).
Då jag väger minsta gram jag stoppar i mig och fortfarande har stenkoll på fysisk aktivitet etc. Började jag misstänka att viktuppgången hade något att göra med att jag slutade med det gröna teet??
Någon bättre förklaring har jag inte då jag ätit exakt samma mängd kcal/dag och motionerat i samma utsträckning..
En oförklarad viktuppgång är minst sagt en virtuell katastrof i en ätstörd värld så jag har desperat letat efter någon slags förklaring för att på något sätt förstå den.
Något jag märkt hjälper oerhört är om man kan förstå de fysiska symptom kroppen visar när man tar itu med ätstörningen.
Därför tänkte jag fråga om lite hjälp här.
Är det någon som vet om viktuppgången kan bero på att jag som sagt slutat med det gröna teet, eller finns det en bättre förklaring?
För en orsak finns ju alltid.
Jag är alltså inte ute efter att banta bort viktuppgången utan bara förstå vad som orsakat den..

Man tackar för uppmärksamheten.
Ha det juliaktigt.....:cheers:

Har du legat på underskott så har din ämnesomsättning sänkts. Har du legat på överskott så ska jag börja med grönt te imorgon.

Grattis till att du har nått över BMI gränsen för undervikt, du ska dock inte lita för mycket på BMI då denne inte tar hänsyn till om din kropp är av fett eller muskler.

HMG
2007-07-01, 01:24
nu har jag ingen stenkoll i ämnet och bör väl egentligen inte uttala mig utan att ha kollat upp fakta men är det inte så att te,t innehåller en del koffein och vid flera liter om dagen bör dessa mängder bli ganska stora vilket gör att nu när du slutat inta dessa mängder så tar kroppen igen sig eftersom förbränningen i förhållande till energiinteget ändrats?

ikmor
2007-07-01, 01:51
Jag googlade:

---
viktuppgång grönt te
---

Och fick upp en del sidor som antydde att grönt te höll vikten nere. Huruvida detta är sant..*rycker på axlarna*.

/Kim

Eddie Vedder
2007-07-01, 06:03
Om du druckit flera liter om dagen som du säger, ja då kan jag tänka mig att det faktiskt får en märkbar (inte bara mätbar) ergogen effekt. Särskilt om det bruket pågår regelbundet under lång tid, vilket jag uppfattar det som.

Du påsåt dessutom att du känner dig "plufsig", det skulle ju kunna ha att göra med att du samlat på dig lite mer vätska nu när det enorma tédrickandet minskat? Bara en tanke som slog mig förstås, men té är ju väldigt vätskedrivande och vid ett intag på flera liter om dagen känns det som man lär pissa ut en hel del natrium. Natrium som i sin tur binder vätska i huden, efter ett riktigt enormt saltintag (typ julbord) ser jag så svullen ut i ansiktet som om jag skulle ha åkt på stryk.;) Det senare med saltet och plufsigheten var som sagt bara en tanke, mer belägg än så har jag inte.

Dock en viss "förlust" av ergogen effekt från téet tillsammans med att du kanske har räknat lite fel fast du påstår att du inte har det (att ha skurit ner på tédrickandet kanske fått upp aptiten en aning?) kan nog ha bidragit till en något positiv energibalans som med tiden inneburit en viss viktuppgång.


Det är mina lekmannateorier förstås, inget att ta på för stort allvar.;)

Hursomhelst är det alltid kul och upplyftande att läsa om personer som på allvar försöker ta sig ur osunda beteendemönster och strävar efter att må bättre.:)
Hoppas du lyckas nå dina mål och fortsätter mot ett bättre välbefinnande och sundare vikt. Lycka till!:thumbup:

Sverker
2007-07-01, 06:23
Jag är helt inne på Eddie Vedders bana.

Tolkia
2007-07-01, 09:53
Kan, som Eddie Vedder och Sverker skriver, mycket väl ha med saltbalansen att göra. Nu vet jag inte hur länge du har "hållit på med att gå upp i vikt", men det är väldigt vanligt att man när man ökar i vikt efter att ha varit väldigt mager drar på sig vätska och blir just lite "plufsig". Det går över med tiden, allt eftersom födointag och träningsmängd (och även födo"utgift" för dem som ´provocerat kräkning/använt laxermedel) normaliseras och kroppen börjar fungera normalt igen. Det är inte heller så ovanligt att viktuppgången "sätter sig" lite ojämnt från början, vilket lätt kan ge upphov till ångest ("hjälp kommer jag att se ut så här resten av mitt liv, hjälp"). Det absolut snabbaste sättet att få "plufsigheten" att gå över är att vara stenhård med att fortsätta äta "normalt" och inte falla för frestelsen att börja knapra in på energiintaget här och var i tron att det skall göra kroppen snyggare (något som kan kräva en hel del ansträngning; betydligt mer än man kan tro).

Jag kan rekommendera boken "Mattillåtet (http://www.bokrecension.se/9137126768)" av Gisela van der Ster Wallin, som tar upp bland annat sånt här på ett bra sätt.

Trytter
2007-07-01, 13:31
Tack så mycket!

Jag har själv funderat i banorna av det Vedder skriver.
Saltbalansen är nog en faktor men iofs har jag medvetet försökt tumma på vägandet för att succesivt släppa det vilket innebär att jag gått up från ca 59kg till 64 på ungefär ett år.
Dock känns det som sagt på sista tiden som om det "rusat iväg" och att man tappat kontrollen över viktuppgången.
Hmm svårt att formulera, men jag tror redan jag beskrivit det så bra som jag kan i min tidigare post.
Hursomhelst, tack igen för tankar teorier och hjälp.

Och tack för boktipset Tolkia, jag har läst boken ett antal ggr på rekommendation av hjärndoktorn men det skadar inte att läsa igen:cheers: .

Ha det bra!
Mvh

soulsplinter
2007-07-03, 11:19
hmm.. har haft många vänner som lidit/lider av ätstörningar av olika slag. Kan ju ta en som exempel. Hon åt nästan ingenting under en lån period och gick följdaktigen ner mycket fort i vikt. Höll på sådär i typ två år. Nu när hon är "frisk" är hon större, väger mer, än innan eftersom (troligtvis) hennes ämnesomsättning sjunkit. Jag har även hört av henne att hennes läkare sagt att den plötsliga viktuppgången även beror på avsaknad av muskler, då kroppen i brist på andra näringskällor helt enkelt börjat "äta up sig själv inifrån". Alltså musklerna hade helt enkelt förtvinat och det gör att då hon började äta "normalt" i kombination med sänkt ämnesomsättning bara svällde upp - det fanns ingenting som "stabiliserade" eller "höll inne" fettet eller vad man ska säga. Mne om man börjar träna och så igen och är aktiv, äter bra så kanske ämnesomsättningen kan höjas igen, på lång sikt iaf? :)

Jacky
2007-07-03, 14:15
Fantastiskt att du tagit ditt ur anorexia-världen. Grattis.

Själv tror jag inte att förbränningseffekten av ditt te-drickande har någon betydelse. Instämmer med föregående skibenter om natrium och den vätskedrivande effekten.

En annan tanke som slog mig, men som jag inte vet något om egentligen är att...ja ...kan människor binda olika mängd vätska per gram kolhydrater.
Jag har hört att 1g kolisar binder 4g vätska. Kan en person X som inte ätit så mycket kolhydrater bli extra "känslig" och binda typ 6g vätska istället?
OM det är så borde din kropp vänja sig efter hand..

Som sagt...tycker inte du ska vara alltför orolig. Din kropp kommer säkert att förändras en hel del på vägen och bli mer balanserad. Det tar tid.
Staden Rom byggdes inte på en dag!

Eddie Vedder
2007-07-03, 14:34
En annan tanke som slog mig, men som jag inte vet något om egentligen är att...ja ...kan människor binda olika mängd vätska per gram kolhydrater.
Jag har hört att 1g kolisar binder 4g vätska. Kan en person X som inte ätit så mycket kolhydrater bli extra "känslig" och binda typ 6g vätska istället?
OM det är så borde din kropp vänja sig efter hand..

1 gram glykogen binder ca. 2.7 gram vatten. Om det varierar individuellt vet jag inte men att det skulle vara det dubbla känns mycket. Men jag vet som sagt inte och du kanske har rätt.:)

Det är dock oväsentligt i det här fallet eftersom vi inte diskuterar glykogenbunden vätska i musklerna utan "plufsighet" som troligtvis kan bero på natriumbunden vätska som vilken kan bindas i huden. Glykogenbunden vätska innebär att man blir grövre, inte plufsig.

Hur kommer det sig att du inte tror tédrickandet spelar någon roll? Flera liter lär faktiskt ha en viss ergogen effekt, inte så att det är ensam faktor men påverkar tror jag nog det gör faktiskt.

Tolkia
2007-07-03, 14:55
Hur kommer det sig att du inte tror tédrickandet spelar någon roll? Flera liter lär faktiskt ha en viss ergogen effekt, inte så att det är ensam faktor men påverkar tror jag nog det gör faktiskt.
I och för sig var frågan inte riktad till mig, men saltbalansen torde ha bra mycket större effekt än grönt te (och det här är något som man mycket ofta ser hos personer som börjar äta efter att ha svultit sig en längre period), även om det rör sig om litervis. Det är ju inte direkt knark vi pratar om.

Eddie Vedder
2007-07-03, 15:01
I och för sig var frågan inte riktad till mig, men saltbalansen torde ha bra mycket större effekt än grönt te (och det här är något som man mycket ofta ser hos personer som börjar äta efter att ha svultit sig en längre period), även om det rör sig om litervis. Det är ju inte direkt knark vi pratar om.

Nej jag håller med dig, jag tror också saltbalansen är den främsta orsaken.

Dock kan man inte helt och hållet bortse från att litervis med grönt té ändå lär påverka energiförbrukningen en aning, jag menar mest som en faktor av flera. Hundra procent oväsentligt tror jag inte det är även om jag inte tror det är den avgörande faktorn.

King Grub
2007-07-03, 15:01
Om det varierar individuellt vet jag inte

Nope.

Jacky
2007-07-03, 17:24
Jag tror inte att flera liter kan påverka...borde vara marginellt...ja..så marginellt som att tyngden på "de vanliga" gympaskorna vid träningen skulle påverka kcal-förbrukningen...obs! tror

Saltet is the shit säger jag...!

Om du har börjat snusa i samma veva så innehåller ju det oxå salt som skulle kunna bidra ytterligare.,,,,en tanke bara..

Militären
2007-07-03, 19:34
Du påsåt dessutom att du känner dig "plufsig", det skulle ju kunna ha att göra med att du samlat på dig lite mer vätska nu när det enorma tédrickandet minskat? Bara en tanke som slog mig förstås, men té är ju väldigt vätskedrivande och vid ett intag på flera liter om dagen känns det som man lär pissa ut en hel del natrium. Natrium som i sin tur binder vätska i huden, efter ett riktigt enormt saltintag (typ julbord) ser jag så svullen ut i ansiktet som om jag skulle ha åkt på stryk.;) Det senare med saltet och plufsigheten var som sagt bara en tanke, mer belägg än så har jag inte.



Kan samma effekt uppstå om man dricker mycket kaffe? Jag blev lite förbryllad av formuleringen av din post. Gör mycket kaffe konsumption att kroppen binder mer vatten eller tvärtom? För jag lider lite av samma problem. Dricker mycket kaffe varje dag och om jag käkar väldigt mycket en dag så är jag svullen och liknande dagen efter.

King Grub
2007-07-03, 19:38
Gör mycket kaffe konsumption att kroppen binder mer vatten eller tvärtom?

Tvärtom om något, även om kaffets vätskedrivande effekt är överdriven (man skall räkna med ev kaffedrickande i dagens vätskeintag).

Eddie Vedder
2007-07-03, 22:44
Gör mycket kaffe konsumption att kroppen binder mer vatten eller tvärtom? För jag lider lite av samma problem. Dricker mycket kaffe varje dag och om jag käkar väldigt mycket en dag så är jag svullen och liknande dagen efter.

Ja tvärtom, att dricka flera liter té kaffe kommer innebära en hel del kiss. Oavsett hur överskattade dessa dryckers vätskedrivande effekt är så är det fortfarande litervis med vätska vi talar om och troligtvis dricker man mer än bara té/kaffe under en dag.

Alltså, mycket kissande mycket natriumförluster. Mycket mat, mycket salt (i regel), mycket natriumbunden vätska i huden. Det är så jag grundade min hypotes om plufsighetens orsak. Helt enkelt an kombination av större matintag och mindre vätskeförluster.

Endura
2007-07-04, 08:24
Jag har en benägenhet att lätt binda vätska under huden. Kan skilja upp till 2kg på vikten över en dag. Vaknar på morgonen med tendens till synliga magrutor, för att sedan vara något plufsigare vid sänggående.
Har ett stillasittande jobb och märker om jag har snörda skor att ben och fötter sväller under dagen, vilket kräver att jag ställer mig upp eller tar en liten promenad för att lätta på det. Flygturer är en helvete...
Efter en grövre ansträngning försvinner ofta plufsigheten.

Har börjat kolla upp möjligheten att få ta ett blodprov och kolla min saltbalans och med det njurarnas och hjärtats funktion... är lite orolig för om något inte funkar helt som det ska. Vätskeansamlingen har liksom förvärrats med åren och jag är inte direkt mindre aktiv, tvärtom.

Noteras bör att jag skyr salt i maten, så mina natriumvärden borde var normala eller låga och jag röker inte eller dricker inge alkohol.

Däremot märker jag skillnad på hur pass mycket jag binder med vad jag äter. Vill inte klanka ner på kolhydrater, men vissa typer tex vitt mjöl har en tendens att förvärra läget verkar det som, men jag är inte säker...
Allt jag vet just nu är att det är olika från dag till dag, och jag har börjat föra en kostdagbok för att få ett hum om vad det kan hänga ihop med...

Kan hålla er up-to-date om ni vill :)
Om nån annan har nåt tips vore det tacksamt!

Jacky
2007-07-04, 11:41
Jag har en benägenhet att lätt binda vätska under huden. Kan skilja upp till 2kg på vikten över en dag. Vaknar på morgonen med tendens till synliga magrutor, för att sedan vara något plufsigare vid sänggående.
Har ett stillasittande jobb och märker om jag har snörda skor att ben och fötter sväller under dagen, vilket kräver att jag ställer mig upp eller tar en liten promenad för att lätta på det. Flygturer är en helvete...
Efter en grövre ansträngning försvinner ofta plufsigheten.

Har börjat kolla upp möjligheten att få ta ett blodprov och kolla min saltbalans och med det njurarnas och hjärtats funktion... är lite orolig för om något inte funkar helt som det ska. Vätskeansamlingen har liksom förvärrats med åren och jag är inte direkt mindre aktiv, tvärtom.

Noteras bör att jag skyr salt i maten, så mina natriumvärden borde var normala eller låga och jag röker inte eller dricker inge alkohol.

Däremot märker jag skillnad på hur pass mycket jag binder med vad jag äter. Vill inte klanka ner på kolhydrater, men vissa typer tex vitt mjöl har en tendens att förvärra läget verkar det som, men jag är inte säker...
Allt jag vet just nu är att det är olika från dag till dag, och jag har börjat föra en kostdagbok för att få ett hum om vad det kan hänga ihop med...

Kan hålla er up-to-date om ni vill :)
Om nån annan har nåt tips vore det tacksamt!

Samma här!
Däremot saltar jag maten rikligt.
Kan också variera från magrutor till inga alls på bara ett par timmar...
Smäller jag i mig vitt bröd el. pizza...ja, dvs. mycket vetemjöl...då blir det mycket vätska i kroppen. Har också samma problem med mitt stillasittande jobb - märken efter byxor och strumpor...Det hela började för ca 3 år sedan..
Jag dricker inte heller alkohol, däremot 3-4 koppar kaffe om dagen.
Ett träningspass sätter fart på vätskan.

Endura
2007-07-04, 12:21
Däremot saltar jag maten rikligt.

Anledningen att jag nämnde att jag inte gillar salt var just att natrium i salt ska ha en vätskeansamlande egenskap.
Var det 3 år sen som du började salta mycket?
Prova skära ner på saltet och se om det gör någon skillnad för dig. Om inte kan det vara intressant för dig med att kolla upp.

Jag ringde min husläkare idag och har begärt tid för blodprov. Jag vill veta om det kan hänga ihop med nån nersatt njurfunktion eller liknande. Särskilt som mina övriga kvinnliga släktingar har samma bekymmer i olika stor bemärkelse.