handdator

Visa fullständig version : Hjälp med vektorisering!


Nimille
2007-06-30, 21:15
Skulle behöva hjälp med att förstora lite bilder, till a4 storlek ungefär.
Vektorisering är att föredra för att hindra att de blir pixliga, eller om det finns andra tekniker?
Well, om någon kunnig, snäll person skulle kunna få upp dessa bilder i a4strlk samt något sådär högupplösta så skulle jag bli glad :D
http://static.pici.se/pictures/hmpiYOeZc.jpg
http://static.pici.se/pictures/cBCYZWxgo.jpg

Jax
2007-06-30, 21:31
Den sista går inte och den första kräver förbannat mycket arbete för att det ska bli bra. Den sista kan du lika väl förstora i Photoshop med image size-funktionen. Du lär inte få det särskilt mycket bättre utan en massa jobb.

Nimille
2007-06-30, 21:43
Den sista går inte och den första kräver förbannat mycket arbete för att det ska bli bra. Den sista kan du lika väl förstora i Photoshop med image size-funktionen. Du lär inte få det särskilt mycket bättre utan en massa jobb.
Okej tack för ditt svar! (även om det inte glädjer mig.)

Hemi
2007-06-30, 21:46
Vektorisering av den övre bilden finns det en HP-skanner som skulle fixa, om du har bilden på papper. Alla andra vektoriseringsprogram t ex Streamline gör det inte. Det var iofs ett tag sedan jag var i branschen. För hand är svårt att säga, då det är lite svårt att se hur den ser ut exakt.

Är det de där småbilderna du skall förstora? Det är bast att utgå från originalen och där bestämma vad som skall göras.

Nimille
2007-06-30, 21:48
Vektorisering av den övre bilden finns det en HP-skanner som skulle fixa, om du har bilden på papper. Alla andra vektoriseringsprogram t ex Streamline gör det inte. Det var iofs ett tag sedan jag var i branschen. För hand är svårt att säga, då det är lite svårt att se hur den ser ut exakt.

Är det de där småbilderna du skall förstora? Det är bast att utgå från originalen och där bestämma vad som skall göras.
Tyvärr är bilderna sådär små orginal.
HP skanner, vad menar du? En speciell modell för x antal tusen eller vad, i så fall var finns sådana att tillgå?

Jax
2007-06-30, 21:52
Illustrator eller andra program som kan vektorisera automatiskt skulle hjälpligt kunna vektorisera den översta bilden, men när du förstorar så skulle det antagligen inte se speciellt bra ut utan att man lägger ner en massa energi på att fixa till diverse punkter. Har du tur så är någon sugen på att göra ett försök.

Hemi
2007-06-30, 21:54
Tyvärr är bilderna sådär små orginal.
HP skanner, vad menar du? En speciell modell för x antal tusen eller vad, i så fall var finns sådana att tillgå?

Det är eller var en hyfsat vanlig skanner jag själv köpte men lämnade tillbaks. Det är det enda förträffliga automatiska vektoriseringsverktyg jag stött på, pga att skannern själv, skannar direkt till vektorformat och gör det förb. bra. Jag har sett den här och där. HP = Hewlett Packard, minns ej modellens namn.

Men nu är det ju inte aktuellt eftesom dina bilder är digitala, väl

StrongVoice
2007-06-30, 21:59
Om man kör förstoring med posterize i photoshop så får man inte lika mycket detaljer men iaf inte lika pixligt som om man bara förstorar. Beror på hur kräsen du är :)

Edit: bilden försvann, pm:a din e-postadress

Löjtnant Blank
2007-06-30, 22:00
Min gissning är att det är för mycket jobb för att någon skulle vilja göra det gratis.

Nimille
2007-06-30, 22:05
Illustrator eller andra program som kan vektorisera automatiskt skulle hjälpligt kunna vektorisera den översta bilden, men när du förstorar så skulle det antagligen inte se speciellt bra ut utan att man lägger ner en massa energi på att fixa till diverse punkter. Har du tur så är någon sugen på att göra ett försök.
Snabb fråga, hur kör man automatisk vektorisering i illustrator? Har cs2 (eng), men har aldrig orkat sätta mig in i det.
Hoppas någon vänlig själ försöker!
Det är eller var en hyfsat vanlig skanner jag själv köpte men lämnade tillbaks. Det är det enda förträffliga automatiska vektoriseringsverktyg jag stött på, pga att skannern själv, skannar direkt till vektorformat och gör det förb. bra. Jag har sett den här och där. HP = Hewlett Packard, minns ej modellens namn.

Men nu är det ju inte aktuellt eftesom dina bilder är digitala, väl
Jo visserligen, dock skulle det ju funka att skriva ut de med en hyffsad fotoskrivare och sedan scanna in de.
Men blir nog svårt att få tag på en sån modell utan att köpa den..

Nimille
2007-06-30, 22:06
Min gissning är att det är för mycket jobb för att någon skulle vilja göra det gratis.

Mjo :( Can´t blame them..

Hemi
2007-06-30, 22:15
Den undre bilden är nog meningslös att vektorisera pga gåtonerna, dock, om du inte skall förenkla den men det var väl knappast målet med jobbet. Du vill ha dem stora och snygga. Använder du Illustrator är Mac en fördel, åtminståne fram till de versionerna jag var med på, ca 9. Där måste du, om du vektoriserar för hand, börja göra egna val eftersom bilden (den övre) är suddig i kanterna. Hur man automatiserar vektorisering i Illustrator kan jag återkomma med om ingen annan hinner före. Men det blir inte bra kan jag nästan garantera.

Hemi
2007-06-30, 22:17
Om man kör förstoring med posterize i photoshop så får man inte lika mycket detaljer men iaf inte lika pixligt som om man bara förstorar. Beror på hur kräsen du är :)



Tror mest på det.

Nimille
2007-06-30, 22:17
Återkom gärna med det, är värt ett försök i alla fall.

Hemi
2007-06-30, 22:43
Ok. har för mig att det fanns ett annat sätt i Illustrator men annars är det 'Auto Trace' i verktygspaletten. Ett rätt struligt verktyg. Flash kan göra det liksom Streamline som sagt, samt ett gäng andra program. Förvänta dig inga underverk. 'StrongVoice' har nog den hittils bästa lösningen.

Nimille
2007-06-30, 22:53
Första bilden, enligt strongvoice:
http://pici.se/thumbs/t_KWtpHgsrv.gif (http://pici.se/81726)
Fungerar bra :)

Bild nr2, är det bara att ge upp gällande den?
Eller kan nån ge sig på ett försök, skippa detaljer osv. bara konturerna och viss detalj finns.

machine gun
2007-07-01, 01:02
Texten i mustaschen försvann juh. Fast det kanske inte spelar någon roll för det du ska ha bilden till?

Nimille
2007-07-01, 09:29
Texten i mustaschen försvann juh. Fast det kanske inte spelar någon roll för det du ska ha bilden till?
Visserligen skulle det vara nice om det fortfarande stod chaplin i mustachen men, bättre utan än ingenting.
Alternativet blev så här:
http://pici.se/thumbs/t_nSmVqvkrZ.gif (http://pici.se/81859)
Texten kvar, något sämre upplösning.