handdator

Visa fullständig version : möjligt att bli längre genom styrketräning?


fightor
2007-06-30, 18:53
är 16 år och 173-174cm lång. Läste för några dagar sen nånstans att genom att äta rätt och styrketräna kan man få "optimala tillväxtmöjligheter". Alltså nå den längden man förväntas nå . )chanserna ökar(
anleding: styrketräning ökar GH (tillväxthormon) och Testosteron.
något sådant löd det , så skulle bara höra vad ni vet om det eller har nåra erfarenheter`?? , är nöjd med längden men kanske man kan växa ett par cm till:)

Tolkia
2007-06-30, 19:02
Min spontana reaktion är att det är omöjligt att kontrollera om det där stämmer. Det är nyttigt att äta bra och röra på kroppen, och i länder där befolkningen har tillräckligt med mat brukar man generellt bli längre än i länder där man svälter (jämför svenskarnas längd nu och på 1700-talet), men det är oerhört svårt att beräkna någons "förväntade" längd, så man kommer aldrig att kunna säga om personen blev så lång som han/hon borde ha blivit (vem som nu bestämde vad "borde" var) eller om man bara gissade fel (för gissande är vad det är).

major Pectoralis
2007-06-30, 19:18
Ja, bra levnadsförhållande ger större kropp, även på längden. Rent historiskt är detta något som periodvis gav adelsklassen ytterligare ett psykologiskt övertag på allmogen: adelsmännen kunde äta ordentligt och kunde därmed bli 2 meter långa och längre medan medellängden hos almogen låg kring 160cm. Exempelvis lär Peter den store ha varit ca. 2,10cm lång, vilket sägs vara en inte oviktigt del del av hans maktpolitiska framgångssaga
Det är även så att om man börjar "sträcka på sig" kan man bli några centimeter längre på några månader. Styrketräning kan leda till en bra hållning, dvs. att man sträcker på sig, och således blir längre.
Själv stannade jag ett tag i växten (mellan 14-19år ?) men återupptog den åter och blev ytterligare 3cm. Detta berodde på att jag gjorde lumpen, där man dagligen och ständigt fick gå och "sträcka på sig".

fightor
2007-06-30, 21:29
hmm, intressant, ska ta och börja sträcka på mig några min om dagen och se ifall jag växer ett par cm ett par månader framåt. annars är det ju alltid bra att sträcka på sig och stretcha*flex* :)

Laijza
2007-06-30, 21:56
Skulle vara riktigt gütt om detta stämmer. 161 cm får mig att känna mig som en halv dvärg :MrT:

paragon
2007-06-30, 22:38
tvivlar på att det finns nånting någon nånsin gjort som kunnat påverka längden en endaste centimeter överhuvudtaget. (med undantag av elevator shoes, hög sprayad frisyr och medel mot dvärgväxt som sätts in i unga år)

Liten Men Fet
2007-06-30, 23:03
tvivlar på att det finns nånting någon nånsin gjort som kunnat påverka längden en endaste centimeter överhuvudtaget. (med undantag av elevator shoes, hög sprayad frisyr och medel mot dvärgväxt som sätts in i unga år)

Jag är säker på att jag blivit lite kortare sen jag började styrketräna, dock är det så lite så det är väl försumligt.
Dom som skriver här i tråden och hoppas på att bli längre har nog störst chans om dom är unga, som trådskaparen, och äter ordentligt.
Jag har kompisar som började bli långa först i 18-19 årsåldern och då växte ganska mycket mer kanske 1 dm.
Jag tror man inte ska sätta för stort hopp till att styrketräningen ska påverka längden speciellt mycket utan man får hoppas att man blir längre naturligt och äta mycket så kroppen har rätt förutsättningarna för att växa.
Sen finns det ju andra och som jag tycker tyngre vägande skäl för att styrketräna: Man blir större, tyngre och starkare och gör man rätt så blir man också friskare.

JohnRick
2007-07-01, 08:27
Ja, bra levnadsförhållande ger större kropp, även på längden. Rent historiskt är detta något som periodvis gav adelsklassen ytterligare ett psykologiskt övertag på allmogen: adelsmännen kunde äta ordentligt och kunde därmed bli 2 meter långa och längre medan medellängden hos almogen låg kring 160cm. Exempelvis lär Peter den store ha varit ca. 2,10cm lång, vilket sägs vara en inte oviktigt del del av hans maktpolitiska framgångssaga
Det är även så att om man börjar "sträcka på sig" kan man bli några centimeter längre på några månader. Styrketräning kan leda till en bra hållning, dvs. att man sträcker på sig, och således blir längre.
Själv stannade jag ett tag i växten (mellan 14-19år ?) men återupptog den åter och blev ytterligare 3cm. Detta berodde på att jag gjorde lumpen, där man dagligen och ständigt fick gå och "sträcka på sig".

Det kan också vara så att med längden följde bättre levnadsförhållanden, inte tvärtom.

Liten Men Fet
2007-07-01, 13:02
Det kan också vara så att med längden följde bättre levnadsförhållanden, inte tvärtom.

Det verkar ju snurrigt så det förslår. När människorna blev längre och större så fick dom automatiskt mer att äta.
Det kan ju vara så att dom nådde upp till fruktträden när dom blev längre... :smash: