handdator

Visa fullständig version : Hur vet man hur stor hdd datorn klarar av?


bengdoktor
2007-06-30, 18:01
Ska köpa en ny intern hdd men vet inte hur stor kapacitet den klarar av. Det är väl moderkortet som styr det? Kan man kolla det på nåt sätt? Supporten vägrar eftersom jag inte har garanti kvar..

Datorn är en gammal Dell 8400.

NiXPhoenix
2007-06-30, 18:10
Ska köpa en ny intern hdd men vet inte hur stor kapacitet den klarar av. Det är väl moderkortet som styr det? Kan man kolla det på nåt sätt? Supporten vägrar eftersom jag inte har garanti kvar..

Datorn är en gammal Dell 8400.


Supporten vägrar ens att tala om det eftersom garantitiden gått ut?
Det var ju snällt av Dell. *rolleyes*
Inte så att du bad om hjälp hur du skulle gå tillväga för att sätta in disken, utan du ville bara veta ifall moderkortet stödde stora diskar eller inte. Right?


Kan du säga mer exakt vad du har för komponenter, jag hittade t ex den här när jag sökte på 8400 men de kan ju ha kört med den beteckningen i evigheter, vad vet jag.
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=5318

Liknar den den?
Jag tror inte det ska vara några problem, dock så är det bra att veta om kortet har platser för SATA-diskar eller om det bara är IDE.


Gå in på kontrollpanelen-system-hårdvare-enhetshanteraren. Kolla IDE ATA/ATAPI controllers. Har du någon SATA där??

NiXPhoenix
2007-06-30, 18:14
Sen kolla även på systemhanteraren om du har Service Pack 2 inne. Du hittar info om datorn där under general/allmänt.

KniveN
2007-06-30, 18:17
borde gå o få in ganska stor, hur stor hade du tänkt dig?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?postid=7446347
han fick iaf in 670gb

Sniggel
2007-06-30, 18:22
Ska köpa en ny intern hdd men vet inte hur stor kapacitet den klarar av. Det är väl moderkortet som styr det? Kan man kolla det på nåt sätt? Supporten vägrar eftersom jag inte har garanti kvar..

Datorn är en gammal Dell 8400.

Är du en HemPC kund? (leasar(de) av ditt jobb)
Isåfall så har du ingen telefonsupport efter 3 år.

KniveN
2007-06-30, 18:25
Är du en HemPC kund? (leasar(de) av ditt jobb)
Isåfall så har du ingen telefonsupport efter 3 år.

Men en så enkel fråga borde dom kunna svara på, kan ju inte ta mer än 30 sek.

bengdoktor
2007-06-30, 18:33
svårt att säga. datorn har kraschat ett par ggr nu så det är dags att köpa en ny hdd isället för att formatera den gamla.. det är 3ghz, 1gb ram, 160gb hdd. liknande den på länken men inte riktigt den. tror det kan vara samma modell men min är nog den minst utrustade i serien..

NiXPhoenix
2007-06-30, 18:51
svårt att säga. datorn har kraschat ett par ggr nu så det är dags att köpa en ny hdd isället för att formatera den gamla.. det är 3ghz, 1gb ram, 160gb hdd. liknande den på länken men inte riktigt den. tror det kan vara samma modell men min är nog den minst utrustade i serien..


Jag tror inte det är några problem med en större hårddisk, däremot kanske du bör satsa på en IDE även ifall det visar sig att du har SATA-portar. Kolla enhetshanteraren som sagt.
Det är nämligen lite krångligt att installera windows direkt på en SATA-disk, i alla fall om du inte har (eller skaffar) en skiva med Service Pack2.

Sniggel
2007-06-30, 20:20
Men en så enkel fråga borde dom kunna svara på, kan ju inte ta mer än 30 sek.

Om det varit jag som tagit samtalet hade jag definitivt svarat på den frågan iaf ja (jag jobbar nämligen för dells telefonsupport). Men man ska egentligen inte och man kan vara stressad och behöver hjälpa de kunder som har rätt till hjälp som väntar i telefonkön.