handdator

Visa fullständig version : Ledigt pga begravning?


soulsplinter
2007-06-30, 11:20
Nu är det så att min älskade lilla mormor har somnat in efter lång tids sjukdom. Begravningen hålls i Juli. Problemet är att min chef inte verkar vilja ge mig ledigt (den är i Umeå så ja måste åka upp dagen innan o kommer hem två dagar efter) . men måste man inte få ledigt från jobbet för att gå på begravning? Och jag har även hört något om att man då har betald ledighet, stämmer det? Någon som vet? :)

Allan
2007-06-30, 11:23
Nej, du har inte lagstadgad rätt till ledighet för begravning. Däremot regleras det lokalt i avtal i många branscher. Det betyder att det beror på vad du jobbar med. Det är möjligt att vissa företag kan ge ledighet med ersättning men det lär vara sällsynt.
http://www.personalaktuellt.se/fragorochsvar/frledighet.htm

Granatgiraffen
2007-06-30, 11:24
Nej, du har inte lagstadgad rätt till ledighet för begravning. Däremot regleras det lokalt i avtal i många branscher. Det betyder att det beror på vad du jobbar med. Det är möjligt att vissa företag kan ge ledighet med ersättning men det lär vara sällsynt.

Då är mitt företag sällsynt.

Stoltz
2007-06-30, 11:25
Nu är det så att min älskade lilla mormor har somnat in efter lång tids sjukdom. Begravningen hålls i Juli. Problemet är att min chef inte verkar vilja ge mig ledigt (den är i Umeå så ja måste åka upp dagen innan o kommer hem två dagar efter) . men måste man inte få ledigt från jobbet för att gå på begravning? Och jag har även hört något om att man då har betald ledighet, stämmer det? Någon som vet? :)

Beklagar sorgen.

Jackie Dee
2007-06-30, 11:29
Vi får alltid ledigt under sådana omständigheter. "enskilda angelägenheter" går det som, betalt dessutom. Får du inte ledigt från ditt jobb för att gå på din mormors begravning kanske du ska säga upp dig från jobbet. Ingen chef man vill slita för.

Alternativt sjukskriv dig.

oath5
2007-06-30, 11:34
På mitt företag får man ledigt med betalt om man ska på begravning, om man ska flytta och om man fyller 50 år.

Löjtnant Blank
2007-06-30, 11:44
Svinig chef.

Jompan
2007-06-30, 11:44
Beklagar sorgen!

Ni som svarat att ni får ledigt med betalt: hur pass nära måste man stå personen för att få ledigt? Eller gäller det oavsett vem som ska begravas?

Jackie Dee
2007-06-30, 11:47
Beklagar sorgen!

Ni som svarat att ni får ledigt med betalt: hur pass nära måste man stå personen för att få ledigt? Eller gäller det oavsett vem som ska begravas?

Tror att vi har 2 dagar per år man får använda för det, och det spelar ingen roll vems begravning det är. Men bara två dagar sen får man använda semestern. Får hoppas man aldrig behöver mer än 2 dagar på ett år.

Spiffy
2007-06-30, 11:47
Vi får alltid ledigt under sådana omständigheter. "enskilda angelägenheter" går det som, betalt dessutom. Får du inte ledigt från ditt jobb för att gå på din mormors begravning kanske du ska säga upp dig från jobbet. Ingen chef man vill slita för.

Alternativt sjukskriv dig.

Håller med. Riktigt usel stil.
Vad har din chef för anledning egentligen?
Beklagar sorgen.

soulsplinter
2007-06-30, 11:48
Tack allihop!

Någon som vet hur kollektivavtalet inom handel ser ut när det gäller detta? Eller vart jag kan gå in och läsa om det? Jobbar i en klädbutik

soulsplinter
2007-06-30, 11:49
Nej de menar att de är svårt att hitta folk som kan/vill joba istället. Man e alltid ensam i butiken o folk har semester + att jag är nyanställd har bara jobat en månad... Hon vill typ att ja ska jobba nu nio dagar i sträck plus massa dagar under min eldiga vecka istället då för o få ledigt :S

Jackie Dee
2007-06-30, 11:50
Tack allihop!

Någon som vet hur kollektivavtalet inom handel ser ut när det gäller detta? Eller vart jag kan gå in och läsa om det? Jobbar i en klädbutik

Nu verkar ju din chef en aning blåst, annars är det bara att säga till han att du vill se kollektivavtalet, annars kontaktar du facket så kollar dom upp det åt dig (om du är med förstås)

Såg nu att vi får 10 dagar ledigt per år.



Enligt flertalet kollektivavtal har du möjlighet till tjänstledigt med bibehållen lön då någon nära anhörig är svårt sjuk eller har avlidit. Du kan även vara ledig med lön vid begravning och gravsättning. Hur lång tjänstledigheten kan bli avgörs av din relation till den avlidna och eventuell tidsåtgång. Inom kommun, landsting och regioner ger kollektivavtalet rätt till ledighet under högst 10 dagar under ett år.

Osten80
2007-06-30, 11:51
Jag fattar inte varför man jobbar kvar på arbetsplatser där chefen beter sig som ett svin.

holabolakola
2007-06-30, 11:52
Jag fattar inte varför man jobbar kvar på arbetsplatser där chefen beter sig som ett svin.

för man får inga andra jobb? svårt att komma in på arbetsmarknaden om man inte haft ngt jobb innan dessutom.

Jompan
2007-06-30, 11:53
Nej de menar att de är svårt att hitta folk som kan/vill joba istället. Man e alltid ensam i butiken o folk har semester + att jag är nyanställd har bara jobat en månad... Hon vill typ att ja ska jobba nu nio dagar i sträck plus massa dagar under min eldiga vecka istället då för o få ledigt :S

Usch, vilken hemsk arbetssituation. Här snackar vi ju minimal personalvård. Att de tror att folk gör sitt bästa på jobbet när man får den behandlingen förvånar mig.

holabolakola
2007-06-30, 11:55
Kan dock inte förstå varför du måste åka dagen innan och komma hem två dagar efter? har du inte hört talas om flyg?

soulsplinter
2007-06-30, 11:56
För att lönen funkar o ja inte får jobb som något annat än telesäljare eftersom jag precis tagit studenten :( (har provat telesäljare, de va ingen höjdare) Om ingen här har någto najs tips förstås :D

Funderar på o tvinga mig till en receptionstjänst på gymmet där jag tränar skulle va riktigt trevligt, då kan man ju ta någon instruktörsutbildning också hihi

mangemani
2007-06-30, 12:25
du verkar inte ha den bästa chefen precis.
när syrran skulle giffta sej så bad jag om ledighet.
sa bara att jag skulle vara ledig och chefen tvekade då en aning,sa sen att jag skulle på bröllop och då gav han mej ledigt direkt.

betalt fick jag ej och det är väl en självklarhet om man nu ber om ledighet,varför skulle jag få vara ledig och inte göra någonting och dom betala för det=/?
skillnad om det hade varit semesterdagarna eller om man var sjuk.

jakke
2007-06-30, 13:18
Jag fick betald ledighet förra sommaren när jag var på min mormors begravning...
Mamma fick en massa dagar betald ledighet för att åka upp tidigare + betald tid för att kunna vaka med mormor.

Rock'nRoll
2007-06-30, 13:23
Jag fattar inte varför man jobbar kvar på arbetsplatser där chefen beter sig som ett svin.

Din location talar sitt tydliga språk :D

coxie
2007-06-30, 13:29
Hade sjukanmält mig en hel vecka bara för att jävlas om jag fick ett sådant svar (för det är väl 7 dagar man får vara sjuk utan krav på sjukintyg?).

Lillgrabben
2007-06-30, 13:49
Nej, du har inte lagstadgad rätt till ledighet för begravning. Däremot regleras det lokalt i avtal i många branscher. Det betyder att det beror på vad du jobbar med. Det är möjligt att vissa företag kan ge ledighet med ersättning men det lär vara sällsynt.
http://www.personalaktuellt.se/fragorochsvar/frledighet.htm


Min arbetsgivare ger "permission med full lön" vid närståendes begravning samt vid bröllopp & liknande. Som närstående menas närmaste släkten dvs mor & farföräldrar, barn, syskon & päronen.

Baha
2007-06-30, 14:34
metallavtalet med får man permission några dagar vid bregavning o liknande, om det nu tillför ngt till diskussionen

machine gun
2007-06-30, 17:33
www.handels.se

Osten80
2007-06-30, 17:34
Din location talar sitt tydliga språk :D

It's a bitter sweet victory.

tjabon
2007-06-30, 18:47
Prata med facket.

Först med den lokala representaten om denna är vettig,
annars, kontakta nån på Handels centralt.

Denstillasittande
2007-06-30, 19:00
På min arbetsplats har vi 2dagar fullt betalda för begravning. Tycker det verka konstigt att din chef inte ger ledigt.

Beklagar sorgen.

hulken
2007-06-30, 19:19
Om du nu inte får ledigt för det, så kan du ju alltid sjukskriva dig.

Mirre
2007-06-30, 19:31
Beklagar sorgen. Hoppas du får ledigt! Ett tips är att söka annat jobb under tiden. Som chef får man ställa upp för sina anställde i en sådan situation, det är givande och tagande. Han/hon borde visa medlidande och kunna ställa sig själv i butiken. Jag hade verkligen inte varit långvarig med en sådan chef.
/Mirre

Stoltz
2007-06-30, 19:36
Jag fattar inte varför man jobbar kvar på arbetsplatser där chefen beter sig som ett svin.

Välkommen till Sverige! Här kan man inte alltid välja och vraka ;)

Baha
2007-06-30, 20:03
en sjukskrivning är väl egentligen givet om du inte får ledigt.