handdator

Visa fullständig version : Semesterstängt...


prinsesson
2007-06-30, 07:31
Hej!

Jag är då en tjej på 15, snart 16 år som just nu tränar på gym två dar i veckan och simmar en gång däremellan. Dessutom går jag morgonpromenader, vanliga promenader, rör mig mycket på sommarjobbet, cyklar osv. osv.

Men nu till mitt bekymmer. Jag har en rätt bra kondition enligt mig själv och vill förstås inte tappa den. Men nu är det så att simhallen har semsterstängt hela juli och då de väl öppnar kommer jag vara på semster i Turkiet. Då jag simmar kör jag oftast 1 km som jag tar på ca 35 min. Sakta, jag vet men jag har kanske inte världens bästa simteknik så jag blir ganska flåsig ändå.

Tror ni att min kondition hinner försämras mycket om jag inte byter ut simningen mot något? Har dessutom problem med ett knä så löpning är något jag helst undviker, cykling är det tråkigaste som finns och nån roddmaskin etc. finns inte på mitt gym *gah!*

King Grub
2007-06-30, 07:43
Kondition är så mycket av en färskvara att en månads frånvaro från konditionsträning innebär försämrad sådan, ja.

Om du har möjlighet att cykla, och är intresserad av att behålla din kondition, är "tråkig" inte en faktor. ;)

Annars accepterar du, att din kondition kommer att vara sämre om en månad. Den är ju inte sämre för alltid för det.

prinsesson
2007-06-30, 07:46
Hittade ett intervallprogram som jag tror mitt knä klarar av på iform.se. Vad tycks? Något som du tror skulle hålla igång konditionen?

Vecka 1

4 x 400 meter
Gå/jogga 200 meter i pausen
mellan intervallerna


Vecka 2

6 x 400 meter
Gå/jogga 200 meter i pausen
mellan intervallerna


Vecka 3

2 x 800 meter följt av
4 x 400 meter
Gå/jogga halva distansen
mellan intervallerna


Vecka 4

4 x 800 meter följt av
4 x 400 meter och
2 x 200 meter
Gå/jogga halva distansen
mellan intervallerna


Vecka 5

4 x 800 meter följt av
4 x 400 meter och
4 x 200 meter
Gå/jogga halva distansen
mellan intervallerna


Vecka 6

6 x 800 meter följt av
2 x 400 meter och
2 x 200 meter
Gå/jogga halva distansen
mellan intervallerna

L-Sami
2007-06-30, 08:28
Ett konditionsprogram som höjer din kondition. Värm upp ordentligt och var rädd om dina knän.