handdator

Visa fullständig version : Hur viktig är stretchen?


StarkeMats
2007-06-29, 18:27
Anledningar för att stretcha? Själv gör jag faktiskt inte det. Berätta för en som inte vet vad stretch gör för mig som gymmar.

regus
2007-06-29, 18:29
Gör dig vigare.

StarkeMats
2007-06-29, 18:31
Gör dig vigare.

Thats it?
Det har ingenting med återhämtning osv att göra? Mer styrka? Mindre skaderisk? Utan det är mest för att man inte ska gå omkring och det ser ut som att man bär på ett kylskåp då?

regus
2007-06-29, 18:36
Thats it?
Det har ingenting med återhämtning osv att göra? Mer styrka? Mindre skaderisk? Utan det är mest för att man inte ska gå omkring och det ser ut som att man bär på ett kylskåp då?
Typ.
Så länge du kör med fullt rörelesmönster är strech rätt onödigt (om du nu inte behöver/vill bli vigare).

StarkeMats
2007-06-29, 18:41
Typ.
Så länge du kör med fullt rörelesmönster är strech rätt onödigt (om du nu inte behöver/vill bli vigare).

Okej! Tack för svar.

Cerberus
2007-06-29, 19:01
läste ngn pdf att det t.om kan öka skaderisk för oss som lyfter vikter iom att senor o grejer blir mer rörliga..eller något sådant.

Hemi
2007-06-29, 19:25
Har också hört att tester gjorts på amerikanska football players där mjukheten snart ökade skaderrisken. Kroppen skall vara i balans, rörlig, stabiliserad. I friidrotten blev vi ibland drillade att spara stelhet i underbenen t ex. Fast det var ett tag sedan. Överrörlighet kan vara negativt på många sätt. Själv har jag börjat lägga ned stretchingen mer och mer men det efter att ha stetchat hela kroppen dagligen i många år. Ser ändå till att handflatorna går ned i golvet jämt, av någon mental anledning.

Sverker
2007-06-29, 19:26
Hur många kör hela rörelsen där det är motiverat ? Jag gissar att 1 kanske 2 % av alla tränande kör hela rörelsen.

Det finns lite att tjäna på att vara mjuk och därmed KUNNA köra hela rörelsen;)

Micke
2007-06-30, 10:51
Desto mer rörelse en led kan utföra, desto större risk finns det för skador.

Och vill man nu absolut stretcha så är det kallstretch som ger de bästa resultaten.

SHUMMAN
2007-06-30, 10:57
blir man inte seg av att inte strecha ?

King Grub
2007-06-30, 11:01
Vadå "seg"?

soulsplinter
2007-06-30, 11:23
haha fasiken =P ja stretchar ju alltid skitmkt (gammal vana från dansen). Så är det skadligt att jag kan gå ner i spagat eller vaddå? Jag har alltid fått höra att de är minskad skaderisk om man stretchar... nu blev de osäkert här ;)

piraten99
2007-06-30, 13:00
undrar samma sak.

Sverker
2007-06-30, 13:20
Det är en balansgång mellan att ha full rörlighet och vara överrörlig i en led.

Var gränsen går är upp till var och en att upptäcka;)

Lexidos
2007-06-30, 14:18
Stretcha ska man göra tycker jag. Man tar ju inte precis någon skada av att vara lite rörlig :)

Bronkitkorv
2007-06-30, 14:34
Jag läste i "Iforms" bok om löpning att stretcning efter ett löppass inte gjorde så mycket nytta och ibland till och med skada..... Fast jag stretchar ändå för det känns bättre då dagen efter tycker jag, dock inte tokstretchande.

SHUMMAN
2007-06-30, 14:37
Vadå "seg"?

menade stel.. vig som ett kylskåp *whistle*

BigForre
2007-06-30, 14:49
Om man behöver stretcha är säkert rätt individuellt och beroende på hur man definierar stretch. Räknas det som att jag stretchar om jag lägger in tre set hantelflyes sist på bröstpasset och kliver ner och jobbar väldigt djupt? Sedan när det kommer till frågor som frammåtroterade axlar och liknande så har jag upplevt att stretch är som en tillfällig nödlösning, för att få bukt på liknande problem krävs arbete i rätt rörelsebanor och en jämn styrka (över hela rörelseomfånget) mellan antagonister.

DudX
2007-06-30, 15:47
Det är nog väldigt individuellt.

För mig är det viktigt att stretcha då jag har korta hamstrings och att ryggmusklerna är väldigt stela och jag har haft problem med ryggen.

Som sagt, det är mycket bra med full rörlighet och dåligt med över-rörlighet.

StarkeMats
2007-06-30, 15:51
många olika åsikter om att man ska strecha eller om man inte ska göra det. tack för alla svar iaf, man får helt enkelt gå på sitt sunda förnuft och logiken här :)

BigForre
2007-06-30, 15:51
Det är nog väldigt individuellt.

För mig är det viktigt att stretcha då jag har korta hamstrings och att ryggmusklerna är väldigt stela och jag har haft problem med ryggen.

Som sagt, det är mycket bra med full rörlighet och dåligt med över-rörlighet.

Lyckas du öka rörligheten något i hamstrings någon längre tid? Tycker att det är lönlöst så länge man inte börjar arbeta i det nya rörelseomfånget, raka marklyft ftw! Vad har du haft för problem med ryggen?

Hemi
2007-06-30, 16:00
haha fasiken =P ja stretchar ju alltid skitmkt (gammal vana från dansen). Så är det skadligt att jag kan gå ner i spagat eller vaddå? Jag har alltid fått höra att de är minskad skaderisk om man stretchar... nu blev de osäkert här ;)

Nej, vissa sporter som gymnastik och dans kräver en större rörlighet. Det är inte säkert att den rörligheten är bra till vissa andra fysiska sporter som t ex football. Dessutom beror det lite på vilka muskler som stretchas. Att kunna gå ned i spagat är nog inte 'farligare' än att inte kunna göra det. Då är det bla hamstrings och höftböjare som skall stretchas i balans. Knän och rygg behöver vara stabila. Att en led börjar bändas över, så att den vinklas åt 'fel' håll är inte så bra.

Hemi
2007-06-30, 16:04
blir man inte seg av att inte strecha ?
Om det inte följs upp av annan träning så kan man bli förslappad fysiskt, om man skall utföra snabba accelerationsmoment, har jag blivit drillad till. 'Seghet', avslappnad kan jag känna mig efter att ha stretchat igenom kroppen.

Hemi
2007-06-30, 16:20
Angående förhållandet mellan stretching, stretch shortening cycle och acceleration och explosivitet finns det en del olika åsikter om, mina tränare trodde på en sak. Själv kan jag inte redogöra för det.

Rahf
2007-06-30, 16:57
Någon gång i veckan skadar inte. Om du inte vill ha en vetenskaplig förklaring så kan du göra det för att det är skönt och avslappnande. Jag somnar som en barnunge efter en helkroppsstretch.

obesogen
2007-06-30, 18:19
Stretch kan vara nog så viktig, men det beror självklart på vad du vill uppnå.
Dock tycker jag att alldeles för få vet vad som behöver stretchas och hur, detta är självklart mycket individuellt och jag ser ofta folk stå och stretcha överrörliga leder. Sen tycker att att uttrycket "träna i full rörelsebana" används allt för ofta. För att träna i "full rörelsebana" måste man veta det är för respektive muskel. Jag har då aldrig sett någon träna en "full rörelsebana" för biceps, om man ska se till anatomin.

Tolkia
2007-06-30, 18:32
Sen tycker att att uttrycket "träna i full rörelsebana" används allt för ofta. För att träna i "full rörelsebana" måste man veta det är för respektive muskel. Jag har då aldrig sett någon träna en "full rörelsebana" för biceps, om man ska se till anatomin.
Instämmer.

Jag har den här diskussionen med min far lite nu och då; han är s.a.s. "anti-stretching" och jag tar på mig rollen som "pro". Jag vet att åsikterna går isär och jag antar att det inte är så fantastiskt bra som de mest aktiva förespråkarna vill göra gällande, inte heller så farligt/dåligt/onödigt som de mest aktiva motståndarna menar. För egen del upplever jag att jag får mindre träningsvärk och känner mig mindre stel efteråt om jag stretchar efter ett pass, så därför gör jag det. Om det bara är placeboeffekten spelar egentligen inte så stor roll; det funkar ju, och då är jag nöjd.

Rahf
2007-06-30, 18:51
Stretch kan vara nog så viktig, men det beror självklart på vad du vill uppnå.
Dock tycker jag att alldeles för få vet vad som behöver stretchas och hur, detta är självklart mycket individuellt och jag ser ofta folk stå och stretcha överrörliga leder. Sen tycker att att uttrycket "träna i full rörelsebana" används allt för ofta. För att träna i "full rörelsebana" måste man veta det är för respektive muskel. Jag har då aldrig sett någon träna en "full rörelsebana" för biceps, om man ska se till anatomin.

Full rörelsebana i den mån övningen fortfarande kan utföras säkert och effektivt. Att i kanske marklyft dra bak ryggen till du har hamnat i en halv brygga är väl inte så bra, för att dra ett extremt exempel.

Sundsarn
2007-06-30, 21:18
Jag har i regel varit ganska noggrann med stretching framförallt i samband med ishockeyn. Ett år skadade jag mig i ryggen och blev borta en 6-7 månader ungefär och stretchade ingenting eftersom jag trodde det inte spelade någon roll. Men pga skadan borde jag nog ha stretchat då jag idag är alltför stel i kroppen och har bl a problem med ryggen för att jag slarvat med stretching i samband med träningen (framförallt under föregående säsong).

Så jag stretchar och kommer fortsätta med det även när jag blir bra.

mommy
2007-07-01, 09:03
Jag läste i "Iforms" bok om löpning att stretcning efter ett löppass inte gjorde så mycket nytta och ibland till och med skada..... Fast jag stretchar ändå för det känns bättre då dagen efter tycker jag, dock inte tokstretchande.

Stretchar inte jag efter mina löppass får jag löparknä. Hade det i några veckor, gick till sjukgymnast och fick diagnos, stretchade kanske 10 ggr på två dar och sen dess har jag inte känt av löparknäet mer (stretchar nu efter varje pass).