handdator

Visa fullständig version : Ungefärligt kcalvärde i en pizza?

Sir Klabbe
2007-06-29, 18:17
Hmm, nu har det åter igen gått ... ett tag, och mitt kcalintaghar i genomsnitt varit 1200 kcal per dag, vilket borde ge mig ett underskott på iaf -500 om dagen.

Tänkte unna mig en pizza nu imorgon (som förövrigt blir det ända jag äter då), har gått ett par månader sen sist, men jag kan ju fan inte be pizzagubben väga in allting. Så jag undrar hur mycket kcal en ungefärlig pizza kan innehålla? Samt kebabrulle och lite övrigt?

Över 1000 solklart, men över 2000?

Handcuff
2007-06-29, 18:18
Sökt på "pizza" ?

Sir Klabbe
2007-06-29, 18:21
Sökt på "pizza" ?

Japp, gör fortfarande, men hittar inte mycket av värde.

Lepras
2007-06-29, 18:24
Fortsätt sök,,varit minst 4-5 trådar senaste månaderna...

Eddie Vedder
2007-06-29, 19:21
Sök på "Pizza" som sagt, efter det bör du även söka för dina tydliga ätstörningar.:(

Sir Klabbe
2007-06-29, 19:22
Sök på "Pizza" som sagt, efter det bör du även söka för dina tydliga ätstörningar.:(

Vad är en ätstörning?

Är det en störning att vilja äta en pizza någon gång i månaden? *gah!*

Eddie Vedder
2007-06-29, 19:26
Vad är en ätstörning?

Är det en störning att vilja äta en pizza någon gång i månaden? *gah!*

Nej men att starta trådar dag ut och dag in om kcal, viktnedgång, underskott, o.s.v. o.s.v. Bara en sådan sak som att du inte tänker äta något annat än en pizza, hur kan du påstå att du "unnar" dig något om du då vägrar äta nåpnting annat? Du svälter ju dig själv i vilket fall, bara det att svältkosten just den här gången råkade vara ett kaloririkt mål istället för flera kalorisnåla.

Tycker du inte själv att du är besatt av din viktnedgång och din diet? Tycker du inte själv att något är fel när man "unnar sig" en pizza men sen utelsuter övrig mat den dagen?

Handcuff
2007-06-29, 19:50
Tror de flesta ser dina tendenser Sir Klabbe :( Inget att skämmas för eller känna dig dum för. Ett tips är att du pausar och funderar lite på hur du mår och vad du vill uppnå :thumbup:

Lepras
2007-06-29, 20:55
Jag åt pizza idag,,och 1 glass,,och 1 snickers,,och middag,,och 1 lakritsbit...mmmmm

LadyInsane
2007-06-29, 21:16
Jag åt pizza idag,,och 1 glass,,och 1 snickers,,och middag,,och 1 lakritsbit...mmmmm

*cupid*

Ge mig...!

kahn
2007-06-29, 22:21
Tror de flesta ser dina tendenser Sir Klabbe :( Inget att skämmas för eller känna dig dum för. Ett tips är att du pausar och funderar lite på hur du mår och vad du vill uppnå :thumbup:

+ 1 på den. För din egen skull.

Sir Klabbe
2007-06-29, 22:44

Ehm, pausar?

Tack för tipset :).

Vilka tendenser och vad skulle jag skämmas för?

Eddie Vedder
2007-06-30, 05:06
Vilka tendenser och vad skulle jag skämmas för?

Du ska inte skämmas, och tendenserna ifråga är ditt uppenbart osunda matbeteende. Du ser det tydligen inte själv men ingen kan undgå att märka det utifrån alla trådar du startar och alla desperata frågor du ställer.

Du kan inte äta en pizza utan att svälta resten av dagen, tycker du helt allvarligt att det låter sunt?

Ingen vill vara taskig mot dig Sir Klabbe. Dock är det omöjligt att inte uppmärksamma att du har ett tydligt ätstörningsbeteende och, som sagt, ett mycket osunt förhållande till mat och ätande.:(

Sir Klabbe
2007-06-30, 09:49
Du ska inte skämmas, och tendenserna ifråga är ditt uppenbart osunda matbeteende. Du ser det tydligen inte själv men ingen kan undgå att märka det utifrån alla trådar du startar och alla desperata frågor du ställer.

Du kan inte äta en pizza utan att svälta resten av dagen, tycker du helt allvarligt att det låter sunt?

Ingen vill vara taskig mot dig Sir Klabbe. Dock är det omöjligt att inte uppmärksamma att du har ett tydligt ätstörningsbeteende och, som sagt, ett mycket osunt förhållande till mat och ätande.:(

Okejdå, jag kanske får i mig för lite protein idag isf.

Jag kör 500g kvarg och frysta bär på 450 kcal till frukost, då pizzan är runt 2000 kcal kanske jag ändå kan hamna på energibalans med en rejäl långpromenad sen.

Tack Eddie *cupid*

Eddie Vedder
2007-06-30, 10:12
Okejdå, jag kanske får i mig för lite protein idag isf.

Jag kör 500g kvarg och frysta bär på 450 kcal till frukost, då pizzan är runt 2000 kcal kanske jag ändå kan hamna på energibalans med en rejäl långpromenad sen.

Tack Eddie *cupid*

Det låter ju iaf bättre, en dag då du helt enkelt försöker ligga i energibalans. Att ta en långpromenad är alltid bra, det behöver inte vara i syfte att förbruka så mycket kcal du bara kan utan helt enkelt för att man mår bra av det.:)

Som jag skrev tidigare är det ingen som säger saker för att vara otrevlig eller jävlig, det är bara det att man utifrån ett annat perspektiv än ditt eget uppfattar beteendet annorlunda. Därmed inte sagt att du har ätstörningar, men du är nog på god väg att utveckla det känns det som.

Så ha det i åtanke iaf, det kommer du förhoppningsvis må bäst av i längden.:)

Tolkia
2007-06-30, 10:17
Jag håller med tidigare skribenter i tråden: Att döma av dina inlägg hittills har du en inställning till mat som inte är särskilt sund, och som du på sikt inte kommer att må bra av. Snarast är det väl så att det verkar som om du redan nu inte mår särskilt bra av den. Jag känner inte dig, så jag kan ha fel - men jag tror inte det.
Här nedan tre trådar att läsa och fundera över:

Kolhydrater (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=77682)

Få tillbaka förlorat underhudsfett (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34643&highlight=%E4tst%F6rningar)

Hur mycket behöver jag egentligen? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=44539&highlight=%E4tst%F6rningar)

Det är vanligare att tappa fotfästet än man kanske tror, och ätstörningar är inte alls bara en "tjejgrej". Här ett exempel från forumet (http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=1187627&pp=25) som du påminner mig en del om. Lite läsning en regnig dag.

Super_Johan
2007-06-30, 10:38
en pizza innehåller 2000 kcal dock :o

LadyInsane
2007-06-30, 10:46

Det kan variera i en oändlighet, tänk på det.

Eddie Vedder
2007-06-30, 10:53

Det kan variera i en oändlighet, tänk på det.

I ärlighetens namn tycker jag kaloridiskussionen i den här tråden borde upphöra även opm det är just vad topic råkar handla om.

Känns lite dumt att efter Tolkias formidabla inlägg fortsätta mala på med ytterligare snack om kcal hit och kcal dit.

K_Aronsson
2007-06-30, 12:29
jag förstår inte problemet folk har med sina ätardagar, jag har gått på låg kolhydrtas diet sen den 5 mars o har gått ner ca 18 kg

jag har 1 ätardag i veckan då jag äter precis det jag känner för e jag inte sugen den dagen så skiter jag i det e jag sugen påå nåt så äter jag det, till exempel idag så har jag ätit än så länge

frukost
4 tjocka fransbrödsskivor
1 n#gerboll
1 pan pizza (billys)
1 liter apelsinjuice

träning ca 2 timmar

100 gr proteinpulver
3 dl juice
1 hamburgare 150 gram (orka inte hela)
3 stora glas cola

detta funkar ypperligt för mig, men de enda problemet är att jag längtar till varje lördag hahaha

Sir Klabbe
2007-06-30, 13:15
jag förstår inte problemet folk har med sina ätardagar, jag har gått på låg kolhydrtas diet sen den 5 mars o har gått ner ca 18 kg

jag har 1 ätardag i veckan då jag äter precis det jag känner för e jag inte sugen den dagen så skiter jag i det e jag sugen påå nåt så äter jag det, till exempel idag så har jag ätit än så länge

frukost
1 n#gerboll
1 pan pizza (billys)
1 liter apelsinjuice

träning ca 2 timmar

100 gr proteinpulver
3 dl juice
3 stora glas cola

detta funkar ypperligt för mig, men de enda problemet är att jag längtar till varje lördag hahaha

Jag har gått på högkaloridiet sen 25 mars och har gått ner mer än 20 kg *bs*.

Dav0d
2007-06-30, 13:32

frukost
1 n#gerboll
1 pan pizza (billys)
1 liter apelsinjuice

träning ca 2 timmar

100 gr proteinpulver
3 dl juice
3 stora glas cola

Det där är ju det jag äter när jag påbörjar min viktnedgång. :)

tobias_
2008-04-02, 03:28
Jag drar upp den här gamla tråden. Har räknat lite på en enkel pizza jag gjorde i dag.

Hur pass korrekt eller kompatibel med random pizzeriapizza denna uträkning är har jag ingen aning om, men i alla fall ... jag gjorde en vanlig deg på vetemjöl special, jäst och salt (ingen tillsatt olja). Tomatsås på burktomater, olivolja, vitlök och kryddor.

Tog 170 g deg och bakade ut till en relativt liten och tunn pizza (typ hälften så stor och tjock som en köpepizza). Sedan lade jag på tomatsås, oliver, mozzarella och parmesan och sköt in i ugnen. Några minuter senare kommer 310 g rykande het pizza ut.

Totalt blev detta 555 kcal – alltså 179 kcal per 100 g. Ungefär 66 % av kalorierna kommer från degen, 27 % från osten. Jag tror att en köpepizza som brukar ha lite tjockare deg och mer ost kan landa på ännu mer. Men att baka hemma eller be om en lite mindre och tunnare pizza (och se upp med allt för mycket ost) av bagaren kan ju göra att man gott kan trycka i sig en pizza när man blir sugen.

RTB
2008-04-02, 09:29
Varför inte bara titta i en tabell typ slv och sen väga pizzan och räkna?
Finns många tabeller och de flesta ger samma svar så det lär väl stämma?

mm pizza idag kanske*drool*