handdator

Visa fullständig version : Katter? Kan nån förklara?


Nitrometan
2007-06-29, 17:24
Inte varför folk vill ha katter, det är upp till dem.



Men varför ska katter få släppas lösa hursomhelst?

Ingen kräver att kattägare ska uppfostra eller hålla koll på sina katter. De får släppa ut dem hur som helst.

De springer runt. De kissar och bajsar överallt. De äter fågelungar.



Hundägare ska ju hålla sina hundar uppfostrade och kopplade. De ska plocka upp bajset efter sina hundar.



Vad är skillnaden?

Båda två är ju rovdjur.

MasterChief
2007-06-29, 17:29
Kattbajs är småpluttigt och märks knappt. Sen sitter de gärna i en buske och klämmer. Har du sett högen efter en Grand Danois mitt på gräsmattan?

Hundar är betydligt mer korkade och ska sniffa på allt. De kan fan inte uppföra sig. En katt beter sig som en skygg liten räv. De stör inte och de utgör inget hot för någon.

Ska katter stoppas bör alla vilda djur stoppas. För de är ungefär lika jobbiga.

Yes
2007-06-29, 17:32
Katter kan iof vara fantastiskt bra på att förstöra folks trädgårdar - äter växter och har sig.

erks
2007-06-29, 17:32
- Hundar antastar folk med sina dreglande käftar
- Skiter ner trottoarerna
- De kan döda/skada småbarn.
- De är mycket större än katter, vilket utgör en större trafikfara.

Tigerkotten
2007-06-29, 17:32
Tycker MastChief sa allt som behövs, men främst är det väl att katter inte ses som ett speciellt hot. Lösa hundar gillar jag inte för 5öre, lite läskigt i utlandet när man ser en lös bjässe till hund.

O visst vissa katter bajsar i sandlådor, fast då gäller det att försöka ha upsikt över katten. ELLER att man kan göra sådan enkel sak, som att man lägger ett slags skynke över sandlådan när den ej används. Inte mysigt att trampa i en storhög av hundbajs :(

Zakath
2007-06-29, 17:33
Hundägare ska ju hålla sina hundar uppfostrade och kopplade. De ska plocka upp bajset efter sina hundar.


Som att de gör det? *grr* Säkert varannen eller var tredje person går med hunden okopplad (utan att verka ha koll på den då hunden oftast springer omkring på cykelbanan eller liknande, eller börjar jaga ensamma joggare - ja, jag har dåliga erfarenheter). Och de som plockar upp bajset efter sig slänger ju ändå bara påsen i nån buske istället för papperskorg.

Katter är åtminstone mindre, låter inte lika mycket och börjar inte jaga folk.

Men jag gillar hundar, bara inte folk som inte kan hålla koll på sina hundar. *grr27*

Jazen
2007-06-29, 17:35
kan du nämna en händelse där en katt har dödat eller skadat en person så denna har fått livshotande skador ?

Tigerkotten
2007-06-29, 17:36
Jag har dock träffat på en katt som var fett aggresiv, okastrerad vitpersier. Den bråkade me mina katter så jag försökte skrämma den, men lyckades typ inte utan den ville fightas me mig istället. O de där kan klösa på bra... Så jag gick därifrån :D

Nitrometan
2007-06-29, 17:36
Okej. Bra synpunkter.

Så det är storleken på bajset det hänger på?

Jag tycker iofs att kattbajset är lika irriterande. Dessutom är det äckligt att hitta det i sandlådan där barnen ska leka.


ELLER att man kan göra sådan enkel sak, som att man lägger ett slags skynke över sandlådan när den ej används.
Fast där tycker jag att kattägaren har ett större ansvar än den som har sandlådan.







Nästa punkt då? Varför ska inte katter uppfostras?

MasterChief
2007-06-29, 17:36
Katter kan iof vara fantastiskt bra på att förstöra folks trädgårdar - äter växter och har sig.

Skrämm skrället ett par gånger med vattenslangen så brukar ha ta omväg förbi tomten.

champion
2007-06-29, 17:38
Sen anser nog många att hundar är farliga framför en katt och därför får vara lösa ute. Många är hundrädda.

Jag tar då aldrig upp skiten efter mina två hundar. Det får nån annan göra om dom känner att det behövs. Det är naturligt att det ligger skit ute.

En granne slog ihjäl en katt för den sket i sandlådan förut.

Nitrometan
2007-06-29, 17:39
Som att de gör det? *grr* Säkert varannen eller var tredje person går med hunden okopplad (utan att verka ha koll på den då hunden oftast springer omkring på cykelbanan eller liknande, eller börjar jaga ensamma joggare - ja, jag har dåliga erfarenheter).
Jag mötte en okopplad och ouppfostrad rottis i skogen förra veckan. :(

Och de som plockar upp bajset efter sig slänger ju ändå bara påsen i nån buske istället för papperskorg.
Det beteendet förstår jag inte alls. Även om jag har sett spåren efter det. Då finns ju bajset kvar ända tills plastpåsen bryts ner.

Tigerkotten
2007-06-29, 17:40
Fast där tycker jag att kattägaren har ett större ansvar än den som har sandlådan.


Nästa punkt då? Varför ska inte katter uppfostras?

Tycker dock att hyresgästföreningen eller whatever kan fixa skydd för sandlådan.

Varför och hur tycker du de ska vara uppfostrade?

Jazen
2007-06-29, 17:41
Okej. Bra synpunkter.

Så det är storleken på bajset det hänger på?

Jag tycker iofs att kattbajset är lika irriterande. Dessutom är det äckligt att hitta det i sandlådan där barnen ska leka.



Fast där tycker jag att kattägaren har ett större ansvar än den som har sandlådan.







Nästa punkt då? Varför ska inte katter uppfostras?

Ja nästa punkt är det där med att skada människor, så du är mer rädd för lite kattbajs i sandlådan än att en aggressiv pitbull springer lös bland barnen ?
nå synpunkter om det?

DanielF
2007-06-29, 17:42
En granne slog ihjäl en katt för den sket i sandlådan förut.


Vilken idiot.

Jazen
2007-06-29, 17:42
Sen anser nog många att hundar är farliga framför en katt och därför får vara lösa ute. Många är hundrädda.

Jag tar då aldrig upp skiten efter mina två hundar. Det får nån annan göra om dom känner att det behövs. Det är naturligt att det ligger skit ute.

En granne slog ihjäl en katt för den sket i sandlådan förut.

ja du måste ju då vara väldigt sne...att man inte plockar upp efter sina hundar är fan jävligt illa, tänk om morsan din skulle låta bli o torka dig när du va liten...

MasterChief
2007-06-29, 17:44
Nästa punkt då? Varför ska inte katter uppfostras?


Inte helt lätt kan jag säga dig. De är motsträviga små kräk. Jag har dock lyckats få dem lyda ett par enkla kommandon. Krävdes ofattbart tålamod. Det är som att tämja en guldfisk.

Tigerkotten
2007-06-29, 17:45
Min katt hämtar just nu plastförpackningen som är runt näsdukar :D Kastar iväg till sängen, o hon hämtar det o lägger i min hand :] Men visst fan så klöser hon på soffan för det.... grrrrr!

Yes
2007-06-29, 17:46
Ja nästa punkt är det där med att skada människor, så du är mer rädd för lite kattbajs i sandlådan än att en aggressiv pitbull springer lös bland barnen ?
nå synpunkter om det?
När det kommer till barn är inte katter heller helt ofarliga. Visserligen inte lika farliga som stora hundar, men arga katter kan ändå lämna elaka sår.

Tigerkotten
2007-06-29, 17:48
När det kommer till barn är inte katter heller helt ofarliga. Visserligen inte lika farliga som stora hundar, men arga katter kan ändå lämna elaka sår.

De brukar inte bli farliga om man inte gjort något alls dock, visst vissa klappar man snällt etc o de lackar ur. Men gör man inte ens det så är ju inte risken stor att något kommer hända. Vissa katter gillar ju inte precis att bli bärda / bli klappade på magen.

Nitrometan
2007-06-29, 17:48
Tycker dock att hyresgästföreningen eller whatever kan fixa skydd för sandlådan.
Så om jag skulle ha en sandlåda i min trädgård och grannens katt bajsar i den så ska hyresgästföreningen komma och täcka över sandlådan?

Varför ska inte kattägaren ansvara för sitt djur?

Varför och hur tycker du de ska vara uppfostrade?
Varför inte? Den som äger ett djur ska väl ha nåt slags ansvar för djuret?
Det hade väl varit bra om katten kunde komma på inkallning?

Sen kanske de inte ska jaga djurungar i villakvarteren?













Jag var egentligen mest nyfiken på skillnaden i hur folk ser på hundar och katter.

mangemani
2007-06-29, 17:49
Kattbajs är småpluttigt och märks knappt. Sen sitter de gärna i en buske och klämmer. Har du sett högen efter en Grand Danois mitt på gräsmattan?




du säger det.
märks knappt?märks utav ungarna som leker i sandlådorna och speciellt utav oss som åker på att rensa skiten.
våran bostadsrätts förening ska införa en regel på att katterna ska hållas i koppel och det är nog 1 utav dom bästa iderna som någonsin har kommits på tycker jag.
fok som vägrar kommer det bli konsekvenser för skulle jag tro och rätt åt dom skulle jag vilja säga isf.

Trance
2007-06-29, 17:49
Katter tar massor av fåglar och gräver ofta upp land i trädgårdar. Men och andra sidan så är det inte så jäkla svårt att träffa en med luftgevär så det är väl 1-1.

Jazen
2007-06-29, 17:51
Katter tar massor av fåglar och gräver ofta upp land i trädgårdar. Men och andra sidan så är det inte så jäkla svårt att träffa en med luftgevär så det är väl 1-1.

hundar tar människor och kan lämna betydligt större avföringdepåer om inte ägarn plockar upp efter dom.men o andra sidan kanske ditt luftgevär kan träffa en sådan med.... 1-1 antar jag

Tigerkotten
2007-06-29, 17:52
Så om jag skulle ha en sandlåda i min trädgård och grannens katt bajsar i den så ska hyresgästföreningen komma och täcka över sandlådan?

Varför ska inte kattägaren ansvara för sitt djur?


Varför inte? Den som äger ett djur ska väl ha nåt slags ansvar för djuret?
Det hade väl varit bra om katten kunde komma på inkallning?

Sen kanske de inte ska jaga djurungar i villakvarteren?



Nej har du privat sandlåda på din tomt, tycker jag det är grannen som ska ta ansvar och fixa något skydd.

Katterna brukar komma när man visslar på de (om de nu har lust att komma in dvs :D )

Tycker inte att ta fåglar etc är någon speciell stor grej alls.

Trance
2007-06-29, 17:53
hundar tar människor och kan lämna betydligt större avföringdepåer om inte ägarn plockar upp efter dom.men o andra sidan kanske ditt luftgevär kan träffa en sådan med.... 1-1 antar jag

Inte i min trädgård och sällan i sandlådan där barn leker. Dessutom är det svårt att göra skada på en hund med luftgevär, lättare att träffa en katt på rätt ställe så den springer iväg och dör någonstans.

kelk
2007-06-29, 17:54
Borde inte småhundar få springa fritt då? Borde inte kunna göra så mycket mer skada än en katt.

Yes
2007-06-29, 17:56
De brukar inte bli farliga om man inte gjort något alls dock, visst vissa klappar man snällt etc o de lackar ur. Men gör man inte ens det så är ju inte risken stor att något kommer hända. Vissa katter gillar ju inte precis att bli bärda / bli klappade på magen.
Hundar brukar inte heller vara farliga, men det händer ändå. Största faran är väl om hunden leker och råkar välta omkull ungen så den slår sig. Fast sen finns det knäppa hundar. Jag har också stött på ett par riktigt sjuka katter. En gång kom en katt attackerandes helt oprovocerat när jag gick förbi. Inget större problem för mig, men tänk om den gett sig på en liten unge. En annan gång satt jag och klappade en katt, den låg och spann så sött i knät och verkade trivas tills rösterna i kattens huvud sade åt den att försöka klösa ut ögonen på mig. Den katten var lite speciell, fick jag lära mig senare.

Tigerkotten
2007-06-29, 17:57
Borde inte småhundar få springa fritt då? Borde inte kunna göra så mycket mer skada än en katt.

Bra fråga!

Risken är väl att katterna skulle fightas me de hundarna isåfall o spöa de :D
Sen är frågan om ägaren skulle vilja riskera att någon skulle ta hunden med.

Sen vart skulle gränsen få? Vissa småhundar är ju rätt "kaxiga" med.

kalle_banan
2007-06-29, 17:57
Låt oss säga att katter är kräk och du har rätt.
Vad får du ut av en sån tråd?


"Blå är en fin färg!!!!"
"NEH!"
"JOH!"
"ok"

Jazen
2007-06-29, 17:58
Inte i min trädgård och sällan i sandlådan där barn leker. Dessutom är det svårt att göra skada på en hund med luftgevär, lättare att träffa en katt på rätt ställe så den springer iväg och dör någonstans.

men katterna är i din trädgård o gräver upp gammla reliker eller? ne men då får du ta fram gammla elefantgeväret o skjuta på rätt ställe så kanske den avlider...

Nitrometan
2007-06-29, 17:59
Låt oss säga att katter är kräk och du har rätt.
Vad får du ut av en sån tråd?
Jag har aldrig påstått att katter skulle vara kräk.

Jag undrar bara vad det beror på att folk ser så olika på hundar och katter.

Nu har ju inte varför kommit fram så mycket än. Men det är ju ganska tydligt att folk ser väldigt olika på katter och hundar.

Tigerkotten
2007-06-29, 18:00
Hundar brukar inte heller vara farliga, men det händer ändå. Största faran är väl om hunden leker och råkar välta omkull ungen så den slår sig.


Brukar nej, men risken är större dock. Samt att det är enklare för en hund att skada någon.

Som sagt man ska "passa sig" för att klappa vissa katter ibland.

Går ju inte precis jämföra om en katt skulle gå/springa mot dig i jämförelse med säg en Rottweiler skulle göra samma sak. Helt annan respekt man får för hunden, och man vet att man ska passa sig.

MasterChief
2007-06-29, 18:01
du säger det.
märks knappt?märks utav ungarna som leker i sandlådorna och speciellt utav oss som åker på att rensa skiten.
våran bostadsrätts förening ska införa en regel på att katterna ska hållas i koppel och det är nog 1 utav dom bästa iderna som någonsin har kommits på tycker jag.
fok som vägrar kommer det bli konsekvenser för skulle jag tro och rätt åt dom skulle jag vilja säga isf.

Det är givetvis möjligt att man i vissa kattäta områden måste införa speciella regler. Men att införa allmänt koppeltvång osv på katter över hela landet blir ju lite löjligt. Jag har ju själv barn och i de sandlådor jag suttit i sista fem åren har kattavskräde inte funnit alls.

Trance
2007-06-29, 18:01
men katterna är i din trädgård o gräver upp gammla reliker eller? ne men då får du ta fram gammla elefantgeväret o skjuta på rätt ställe så kanske den avlider...

Katten? Nej, men varför skall jag skjuta hundar för. Ägarna släpper ju sällan ut hunden i min trädgård utan koll. Ser inte varför du blir upprörd, om man inte vill att katten skall bli skadad så håller man koll på den.

holabolakola
2007-06-29, 18:02
katter är ena jävla skadedjur.
kommer de in på min tomt så plockar jag fram salongsgeväret. kal .22 hålspets åtgärdar katt-problem enkelt och smärtfritt. Ja förutom att man får plocka upp kroppen och gräva ner den då.

Jazen
2007-06-29, 18:05
Katten? Nej, men varför skall jag skjuta hundar för. Ägarna släpper ju sällan ut hunden i min trädgård utan koll. Ser inte varför du blir upprörd, om man inte vill att katten skall bli skadad så håller man koll på den.

menade att du antydde på att katter gräver i trädgården, trodde du mena din egen...jag blir inte upprörd, blir bara lite irriterad när folk skriver dumma saker som tex att skjuta katter med luftgevär, vet inte om du nu skjuter katter med luftgevär men gör du det så är du en störd människa, men det ska väl finnas sånna också tydligen....

Jazen
2007-06-29, 18:06
katter är ena jävla skadedjur.
kommer de in på min tomt så plockar jag fram salongsgeväret. kal .22 hålspets åtgärdar katt-problem enkelt och smärtfritt. Ja förutom att man får plocka upp kroppen och gräva ner den då.

ta o väx upp

Tigerkotten
2007-06-29, 18:09
katter är ena jävla skadedjur.
kommer de in på min tomt så plockar jag fram salongsgeväret. kal .22 hålspets åtgärdar katt-problem enkelt och smärtfritt. Ja förutom att man får plocka upp kroppen och gräva ner den då.

Jag har tänkt på att personer som nu tänker som dig, hur fungerar du annars? Är du väldigt hatiskt / bitter person? Svårt att visa "kärlek" etc?


För jag har tänkt de som gillar djur speciellt katter, tycker om att gosa me de och visa "kärlek" (av ett slag då). O tror de är mera uppskattade bara som personer :)

Bara lite nyfiken.

MasterChief
2007-06-29, 18:09
katter är ena jävla skadedjur.
kommer de in på min tomt så plockar jag fram salongsgeväret. kal .22 hålspets åtgärdar katt-problem enkelt och smärtfritt. Ja förutom att man får plocka upp kroppen och gräva ner den då.

Tuffing!

holabolakola
2007-06-29, 18:17
jag har hund. den har det väldigt bra.
däremot avskyr jag katter.

Jazen
2007-06-29, 18:19
jag har hund. den har det väldigt bra.
däremot avskyr jag katter.

ja din förra statement va väldigt iq befriad dock

Yes
2007-06-29, 18:20
Brukar nej, men risken är större dock. Samt att det är enklare för en hund att skada någon.

Som sagt man ska "passa sig" för att klappa vissa katter ibland.

Går ju inte precis jämföra om en katt skulle gå/springa mot dig i jämförelse med säg en Rottweiler skulle göra samma sak. Helt annan respekt man får för hunden, och man vet att man ska passa sig.
Hundar är definitivt farligare, inte minst för att en stor hund biter bra mycket hårdare. Fast om man ignorerar kvällstidningsjournalistiken är ju de flesta hundar snälla gosiga pälsbollar som i värsta fall dreglar lite för mycket på folk. Samma sak med katter, förutom att de är lite skyggare och inte dreglar fullt så mycket. Sen finns förstås undantag och då är egentligen inget av dem bra.

holabolakola
2007-06-29, 18:20
eller också provocerar jag bara

Deceiver85
2007-06-29, 18:21
Katter erbjuder, till skillnad från hundar, ett intellektuellt utbyte.

Trance
2007-06-29, 18:22
menade att du antydde på att katter gräver i trädgården, trodde du mena din egen...jag blir inte upprörd, blir bara lite irriterad när folk skriver dumma saker som tex att skjuta katter med luftgevär, vet inte om du nu skjuter katter med luftgevär men gör du det så är du en störd människa, men det ska väl finnas sånna också tydligen....

Jag gillar katter, de är trevliga djur och jag har inte skjutit några katter alls. Men jag växte också upp i ett katt-tätt område och jag vet vissa tomter som en del katter utsedde till toalett. Skulle det vara min tomt skulle jag nog sätta upp en lapp i grannskapet och hjälper inte det så skulle geväret åka fram. Allvarligt. Du har ingen rätt alls att låta ditt djur uträtta sina behov i mina land och gräva sönder dem.

Trance
2007-06-29, 18:22
Katter erbjuder, till skillnad från hundar, ett intellektuellt utbyte.

Ja, katter ligger på samma nivå som du gör Herr Sverigedemokrat.

holabolakola
2007-06-29, 18:22
Katter erbjuder, till skillnad från hundar, ett intellektuellt utbyte.

*screwy*

Jazen
2007-06-29, 18:23
eller också provocerar jag bara

varför vill du provocera ? tråden handlar inte om att skjuta katter med en .22 gangsta style eller vad du nu vill kalla det...

Deceiver85
2007-06-29, 18:24
Ja, katter ligger på samma nivå som du gör Herr Sverigedemokrat.

Jag tvivlar på att någon katt har 100p universitetspoäng. Och vad har min politiska övertygelse att göra med min "nivå"? Inte ett smack...

Deceiver85
2007-06-29, 18:25
*screwy*

Det är ju sant..

Kasta en pinne åt en hund och den kan springa och hämta den i fan evigheter. Kasta en pinne åt en katt så glor den först på pinnen och sen på dig med en min i stil med "vadå? hämta din egen jävla pinne".

Akilles
2007-06-29, 18:26
Katter erbjuder, till skillnad från hundar, ett intellektuellt utbyte.

Kan du utveckla detta?

Edit: Helst med inte alltför krångliga ord.

holabolakola
2007-06-29, 18:26
Jag tvivlar på att någon katt har 100p universitetspoäng. Och vad har min politiska övertygelse att göra med min "nivå"? Inte ett smack...

vad har du poäng i då? djurkommunikation? på vilket sätt får du intellektuellt utbyte av katten?

Jazen
2007-06-29, 18:28
Jag gillar katter, de är trevliga djur och jag har inte skjutit några katter alls. Men jag växte också upp i ett katt-tätt område och jag vet vissa tomter som en del katter utsedde till toalett. Skulle det vara min tomt skulle jag nog sätta upp en lapp i grannskapet och hjälper inte det så skulle geväret åka fram. Allvarligt. Du har ingen rätt alls att låta ditt djur uträtta sina behov i mina land och gräva sönder dem.

det håller jag verkligen med om, har själv katt och det är en innekatt,blir själv lack ifall det springer en katt omkring och förstör andras egendom.Men däremot har jag mött okopplade hundar som springer emot en, och man blir aningen nervös när det springer en stor rottis mot en i fullfart, och då står ägarn 50m ifrån o skriker snällt "smulan" kom hit utan att hunden reagerar. Men att skjuta en hund/katt skulle jag nog aldrig göra även om ägarn inte bryr sig om lapparna man sätter upp, tar det hellre med föreningen och om det inte hjälper så kan man gå vidare till polisen med saken

MasterChief
2007-06-29, 18:28
Det är ju sant..

Kasta en pinne åt en hund och den kan springa och hämta den i fan evigheter. Kasta en pinne åt en katt så glor den först på pinnen och sen på dig med en min i stil med "vadå? hämta din egen jävla pinne".

Tror du på allvar på detta?

Deceiver85
2007-06-29, 18:29
Kan du utveckla detta?

Jag säger egentligen inte att katter är särskilt smarta, jag säger bara att hundar är ruskigt korkade, semi-moron epsilons i sitt ess.

vad har du poäng i då? djurkommunikation? på vilket sätt får du intellektuellt utbyte av katten?

Samhällskunskap och Engelska. Vad har du poäng i?

Jazen
2007-06-29, 18:30
ni båda verkar inte ha nått poäng som har att göra med tråden...

Deceiver85
2007-06-29, 18:30
Tror du på allvar på detta?

Alla dagar i veckan

Akilles
2007-06-29, 18:32
Jag säger egentligen inte att katter är särskilt smarta, jag säger bara att hundar är ruskigt korkade,

I vilket fall gör du en åtskillnad mellan katters och hundars intelligens. Kan du utveckla det?

semi-moron epsilons i sitt ess.

http://smilies.vidahost.com/ups/sicdeth/headscratch.gif

Trance
2007-06-29, 18:33
Det är ju sant..

Kasta en pinne åt en hund och den kan springa och hämta den i fan evigheter. Kasta en pinne åt en katt så glor den först på pinnen och sen på dig med en min i stil med "vadå? hämta din egen jävla pinne".

Jag tycker det är rätt coolt att man kan säga till hunden "skall vi gå ut och gå?" och den blir jätteglad och springer till där kopplet hänger. Sedan när man kommer till en korsning där ena leder till en kortare promenad och den andra leder till en längre så kan man fråga vilken runda hunden är sugen på så går den där den vill.

...samt även stå still och "vägra" gå med en stund om man fegar ut och inte orkar gå den långa när det är dags för den.

Men ja, en katt är ju så jäkla smart. Precis som en fågel, jag snackade med en kråka häromdagen och den bara "typ, du skall inte tro att du är någon" och sedan stack. Grymt smart.

Granatgiraffen
2007-06-29, 18:34
Inte i min trädgård och sällan i sandlådan där barn leker. Dessutom är det svårt att göra skada på en hund med luftgevär, lättare att träffa en katt på rätt ställe så den springer iväg och dör någonstans.

Vad är det för fjantigt luftgevär du har som har det svårt att göra skada på en hund? :( Du kan få ett nytt i julklapp.

holabolakola
2007-06-29, 18:35
Jag säger egentligen inte att katter är särskilt smarta, jag säger bara att hundar är ruskigt korkade, semi-moron epsilons i sitt ess.



Samhällskunskap och Engelska. Vad har du poäng i?

psykologi och kriminologi.

Hundar är inte korkade, de följer sin flockledare, precis som människor gör.

Akilles
2007-06-29, 18:36
http://img504.imageshack.us/img504/6637/julkattht7.jpg
...

kelk
2007-06-29, 18:39
Ähh. Jag är av den åsikten att både katter och hundar ska gå i koppel i bostadsområden. Bor man på landet så är det väl en annan grej.

Bra fråga!

Risken är väl att katterna skulle fightas me de hundarna isåfall o spöa de :D
Sen är frågan om ägaren skulle vilja riskera att någon skulle ta hunden med.

Sen vart skulle gränsen få? Vissa småhundar är ju rätt "kaxiga" med.

Jazen
2007-06-29, 18:39
psykologi och kriminologi.

Hundar är inte korkade, de följer sin flockledare, precis som människor gör.

förstod att du hade nått med kriminalitet att göra då du skrev din "bust a cap i katten" inlägget

Tolkia
2007-06-29, 18:43
För allas vår trevnad är det nog dags att att fram kammen, lite till mans. Jag förstår att det är ett oerhört brännande ämne, men vi får göra ett försök att hålla oss.

holabolakola
2007-06-29, 18:45
förstod att du hade nått med kriminalitet att göra då du skrev din "bust a cap i katten" inlägget

haha du ger dig inte va?

Jazen
2007-06-29, 18:46
haha du ger dig inte va?

blir svårt men ska hålla mig till ämnet

Osten80
2007-06-29, 18:47
Förbjud både katter och hundar.
Problem solved.

Yes
2007-06-29, 18:48
Jag tycker det är rätt coolt att man kan säga till hunden "skall vi gå ut och gå?" och den blir jätteglad och springer till där kopplet hänger. Sedan när man kommer till en korsning där ena leder till en kortare promenad och den andra leder till en längre så kan man fråga vilken runda hunden är sugen på så går den där den vill.

...samt även stå still och "vägra" gå med en stund om man fegar ut och inte orkar gå den långa när det är dags för den.

Min hund har jag lärt "kram!". En katt skulle aldrig förstå, de är så elaka och onda.

MasterChief
2007-06-29, 18:53
Min hund har jag lärt "kram!". En katt skulle aldrig förstå, de är så elaka och onda.

Nu har du fått en förbannelse på dig från ARI. Bara så du vet. Det är katter som gäller. Det vet du. Sälj hundskrället till Kina.

holabolakola
2007-06-29, 18:57
Nu har du fått en förbannelse på dig från ARI. Bara så du vet. Det är katter som gäller. Det vet du. Sälj hundskrället till Kina.

sälj kattens skinn till kina istället. både du och jag vet att en katt aldrig är värd lika mkt som min hund

Yes
2007-06-29, 19:00
Nu har du fått en förbannelse på dig från ARI. Bara så du vet. Det är katter som gäller. Det vet du. Sälj hundskrället till Kina.
Jag vet. Hotade dock att skicka över hunden till Peikoff så nu har han lovat att uppföra sig.

Katter är dock fina också. Vovven gillar dock att jaga bort katter... och kaniner, fåglar, hästar, kor m.m...

MasterChief
2007-06-29, 19:11
Jag vet. Hotade dock att skicka över hunden till Peikoff så nu har han lovat att uppföra sig.

Katter är dock fina också. Vovven gillar dock att jaga bort katter... och kaniner, fåglar, hästar, kor m.m...

Skrämmer han Alfor också? Han är ju garanterat snabbare i alla fall.

Jorgen
2007-06-29, 19:16
För allas vår trevnad är det nog dags att att fram kammen, lite till mans. Jag förstår att det är ett oerhört brännande ämne, men vi får göra ett försök att hålla oss.

Josåattliksomsåärdet.

Yes
2007-06-29, 19:17
Skrämmer han Alfor också? Han är ju garanterat snabbare i alla fall.
Han gillar Alfor. Sen springer han som en greyhound på steroider och rent adrenalin, så klart han är snabbare. :D

MasterChief
2007-06-29, 19:22
Josåattliksomsåärdet.

Har särskrivningsnojan slagit nya rekord eller? :D

MasterChief
2007-06-29, 19:23
Han gillar Alfor. Sen springer han som en greyhound på steroider och rent adrenalin, så klart han är snabbare. :D

Som jag trodde. :D

joriice
2007-06-29, 19:57
Okej, de som har katt, gillar vanligtvis katter mer än hundar, (och vice versa)
Jag har själv en katt som springer i området, jag har aldrig sett var den utför sina behov, men det finns mycket skog och liknande områden här omkring.. ibland kan man höra en annan katt skrika och ha sig i tid och otid, då kastar man lite smågrus efter den så den ger sig iväg. Men jag vet att den tillhör någon (ja, jag vet) så den JÄVLA tanken att vilja skjuta någons familjemedlem och faktiskt sätta det i verket är så absurd,
En katt gör fan ingen "skada" whatsover, det är små griniga mäniskor som skjuter djuren och finner sin egen extistens mer värd en alla andra varleser.
Nästa gång jag blir jagad, skälld på eller nafsad av en hund så skall jag fanimeg sparka det aset så det dör.

jag menar... den förstör för mig... :S

sluta resonera och var dumma. Svårt att jämföra hundar och katter!

von huff
2007-06-29, 20:30
Ibland kommer det en tjej som rider förbi vårt hus.Idag såg jag hur halva sandvägen var täckt med hästskit.En kattlort väger nog inte många gram men hästens väger säkert flera kilo*spy*

jenny
2007-06-29, 21:21
Jag tycker att det säger sig självt att man inte kan hålla efter en katt på samma sätt som en hund. De har helt olika beteenden. Det är t.ex. ytterst få katter som klarar av att gå i koppel. Har t.ex. träffat de som inte ens klarar att gå i koppel till en början utan bara ramlade. Min gamla katt morrade endast åt mig de få gånger jag försökte gå med honom i koppel.
Katter är inga flockdjur och de flesta katter går inte att uppfostra. Så antingen så accepterar man det eller så får man förbjuda katter i stan alternativt bestämma att de inte får vara ute.

Allan
2007-06-29, 21:25
För att citera förrförra seklets ledande tänkare - vilket jävla i-landsproblem!

Trance
2007-06-29, 22:28
För att citera förrförra seklets ledande tänkare - vilket jävla i-landsproblem!

Ja, visst känns det skönt att kunna bry sig om dessa problem medan det svälter ijhäl barn. Hmm, nu skall jag nog äta lite muffins, det skall bli gott.

egge
2007-06-29, 22:46
Jag tar då aldrig upp skiten efter mina två hundar. Det får nån annan göra om dom känner att det behövs. Det är naturligt att det ligger skit ute.

Är du seriös?

Sonny.
2007-06-30, 02:04
Håll extra utkik efter oranga katter när ni går i trånga gränder, eller när ni öppnar innergårdsdörrar, säger jag bara. Jag har trauma. Jag tror inte att katter kan uppfostras speciellt effektivt, men de gör normalt sett ingen skada, tycker jag.

Sonny.
2007-06-30, 02:18
Jag tar då aldrig upp skiten efter mina två hundar. Det får nån annan göra om dom känner att det behövs. Det är naturligt att det ligger skit ute.

Kul att ramla i och då är det lite för sent?

Whistler
2007-06-30, 03:05
Vet ni inte att det är katterna som bestämmer? Det är lönlöst att sitta här och diskutera, det är ju de som kommer avgöra ändå...

Deceiver85
2007-06-30, 03:09
http://img.photobucket.com/albums/v101/RoscotheIroc/cats/3872_image.jpg

marolss
2007-06-30, 07:56
hundar är definitivt inte farligare eller opålitligare än katter, det är däremot ÄGAREN som kan fostra den till och bli det... ganska stor skillnad.

Så kastrera alla idioter som fostra sina hundar till mördarmaskiner *screwy*

Hade nog inte funkat och ha lösspringande hundar tror jag personligen just för dem är så pass mkt mer sociala än katter (för det mesta). Där ligger väl den största skillnaden att katter håller sig undan, söker ytterst sällan kontakt med någon utan sköter sitt. Inkl att skita lite undangömt :D
Hunden vill ha sitt käk, han vill kunna lägga en skit i mitten på vägen etc etc

BTW trådskaparen, karlskronit?? ha ha, vilket gym är du på? (oxå karlskronit...)

hahavaffan
2007-06-30, 10:35
Hundar är betydligt mer korkade och ska sniffa på allt. De kan fan inte uppföra sig. En katt beter sig som en skygg liten räv. De stör inte och de utgör inget hot för någon.Mer korkade, yeees? En kattjävel är ju för dum för att ens ha intresset att lukta på saker, eller att lära sig hur man "uppför sig".

Katter är oberäkneliga, dumma och tråkiga. Dock söta att se på :)

Tolkia
2007-06-30, 10:59
Svårt att försöka jämföra hundars och katters intelligens egentligen; jag tror att det vi värderar när vi uttalar oss om den saken minst lika mycket är skillnader i beteende som har väldigt lite med intelligens att göra. Det är ju inte så att varje enskild katts/hunds beteende är ett resultat av ett medvetet övervägande som just den individen gör (fast jorden är ju en experimentstation som drivs av möss eller hur det var, så vi kan ju ha missat något där). Hunden är ett flockdjur och bryr sig därför på ett helt annat sätt än katten om att vara flockledaren till lags, samarbeta och sällskapa. Vi ser hunden som "dum" eftersom den gör som vi säger fast den inte "måste" (om nu hunden har ngåot begrepp om "måste"). Det påminner lite om en diskussion om hästars intelligens/dumhet som jag stött på ganska ofta: Hästen är stor och stark och kunde lätt döda en människa. Eftersom den inte gör det, utan tvärt om låter människan rida den, stänga in den i hagar osv. uppfattar vi den som korkad. Frågan är dock om hunden och hästen är så korkade, trots allt ökar ju beteendet deras chanser till överlevnad ganska rejält. Katten är inte ett flockdjur och uppvisar ett beteende som vi tolkar som "oberoende" och "integritet" (vilket det väl är tveksamt om katten har någon uppfattning om) - ett beteende som har funkat bra för den, med avseende på överlevnadsmöjligheter.

Kebab-Arne
2007-06-30, 11:01
Ibland kommer det en tjej som rider förbi vårt hus.Idag såg jag hur halva sandvägen var täckt med hästskit.En kattlort väger nog inte många gram men hästens väger säkert flera kilo*spy*

Det har ryttaren skyldighet att ta upp. Så är det här i Finspång iallafall. Inte många som gör det men det ska ryttarfolket göra.

budadi
2007-06-30, 11:26
Alla våra grannar har typ 2katter var, och våran tomt verkar vara nån form av högkvarter för alla kattjävlar. Förutom att skita och kissa överallt har dom tillåmed sprungit in i vårat garage och hus *mini*

Trance
2007-06-30, 11:31
Alla våra grannar har typ 2katter var, och våran tomt verkar vara nån form av högkvarter för alla kattjävlar. Förutom att skita och kissa överallt har dom tillåmed sprungit in i vårat garage och hus *mini*

Sätt upp en lapp som säger att om deras katter försvinner så skall de inte vara oroliga eftersom du har haft råttproblem och lagt ut gift. De kan knacka på för att få kroppen till begravning.

Det kanske hjälper.

Deceiver85
2007-06-30, 11:35
Mer korkade, yeees? En kattjävel är ju för dum för att ens ha intresset att lukta på saker, eller att lära sig hur man "uppför sig".

Eller så är det att katter är alldeles för smarta för att springa runt som en hund och lära sig en massa idiotiska partytrick som deras husse sedan kan skryta om inför polarna.

Katter äger hundar, alla dagar i veckan

Trance
2007-06-30, 11:40
Eller så är det att katter är alldeles för smarta för att springa runt som en hund och lära sig en massa idiotiska partytrick som deras husse sedan kan skryta om inför polarna.

Katter äger hundar, alla dagar i veckan

Jag argumenterade också så med min kompis när jag var 8. Good times, good times. Jag var hundmänniska och han kattmänniska.

Deceiver85
2007-06-30, 11:47
Jag argumenterade också så med min kompis när jag var 8. Good times, good times. Jag var hundmänniska och han kattmänniska.

Plz niggah, vad är hunden mer än ett tomt skal för människan att fylla med konster och tricks?

Kwon
2007-06-30, 11:51
Att hundar kan skada människor är väl det största skälet till att det är en sådan skillnad mellan reglerna för katter och hundar.

Har hänt att bebisar och småbarn blivit skadade/dödade av hundar.

Jag själv blev tacklad av en schäfer som liten och har ett grymt ärr över hela skallen som minne! (Kanske därför jag blev som jag blev åsse) ;)

Men visst kunde det ha slutat illa.

Inte så ofta en fet perserkatt med intryckt nos alt en spinkig siames gör liknande. ;)

Trance
2007-06-30, 11:56
Plz niggah, vad är hunden mer än ett tomt skal för människan att fylla med konster och tricks?

Förstod du verkligen inte ledtråden? Sluta vara som en 8-åring, det är irriterande.

Jompan
2007-06-30, 11:58
Att hundar kan skada människor är väl det största skälet till att det är en sådan skillnad mellan reglerna för katter och hundar.

Har hänt att bebisar och småbarn blivit skadade/dödade av hundar.

Jag själv blev tacklad av en schäfer som liten och har ett grymt ärr över hela skallen som minne! (Kanske därför jag blev som jag blev åsse) ;)

Men visst kunde det ha slutat illa.

Inte så ofta en fet perserkatt med intryckt nos alt en spinkig siames gör liknande. ;)

Jag blev faktiskt attackerad helt oprovocerat av en katt när jag var fem år. Den katten var allmänt galen. Enligt mina föräldrar kom den bara springande och hoppa på mig. Har bara en liten minnesbild av det, jag har sen dess dock full respekt för katter.

Blev biten av en schäfer när jag var nio. Vi sprang runt i en trädgård och lekte när hunden bet tag i benet på mig. Han trodde vi lekte, sen fick jag utskällning av ägaren till hunden som tyckte jag borde fattat att man inte skulle springa i närheten av hunden. :Virro

Kwon
2007-06-30, 12:01
Ajdå, men visst var det skillnad på "attackerna".

En attack från en hund kan ju vara mer livshotande en från en fjösarkisse. ;)

Att en katt skulle döda ett barn känns lite "unheard of", visst kan de anfalla ibland, men generellt kommer man ifrån denna attack med lite rivsår som värst.

En galen hund däremot, sheesh, big trouble.

blekfet2
2007-06-30, 12:03
Varför inte?

Jompan
2007-06-30, 12:05
Ajdå, men visst var det skillnad på "attackerna".

En attack från en hund kan ju vara mer livshotande en från en fjösarkisse. ;)

Att en katt skulle döda ett barn känns lite "unheard of", visst kan de anfalla ibland, men generellt kommer man ifrån denna attack med lite rivsår som värst.

En galen hund däremot, sheesh, big trouble.

Visst är det skillnad på attackerna.

Jag var ju helt klart mer skakad också efter attacken från Schäfern. Har aldrig gillat schäfrar sen dess.

Katter brukar ju också ge tecken på långt innan de faktiskt attackerar, en hund kan ju snäppa till ganska snabbt utan att man är beredd eller hinner reagera.

Deceiver85
2007-06-30, 12:07
Blev biten av en schäfer när jag var nio. Vi sprang runt i en trädgård och lekte när hunden bet tag i benet på mig. Han trodde vi lekte, sen fick jag utskällning av ägaren till hunden som tyckte jag borde fattat att man inte skulle springa i närheten av hunden. :Virro

Vissa hundägare är lika korkade som deras hundar...

Kwon
2007-06-30, 12:09
Katter brukar ju oftast fräsa till och gå in i försvarsposition först innan "the impending attack", medans hundar lätt kan rusa mot en från långt håll och charga en med en rejäl tackling.

Som liten brukade jag jämföra katterna med ninjor och hundarna med amerikanska fotbollsspelare! :D

Jompan
2007-06-30, 12:13
Vissa hundägare är lika korkade som deras hundar...

Jo, tyvärr!

Det är nog fler hundattacker som kan skyllas på hundägarna än själva hundarna.

Jompan
2007-06-30, 12:13
Som liten brukade jag jämföra katterna med ninjor och hundarna med amerikanska fotbollsspelare! :D

:laugh:

Kwon
2007-06-30, 12:14
Därav tror jag, det största skälet till att det är så stora skillnader mellan reglerna gällande hundar och katter.

Deceiver85
2007-06-30, 12:16
Jo, tyvärr!

Det är nog fler hundattacker som kan skyllas på hundägarna än själva hundarna.

Antagligen, och det är väl därför det finns så tydliga regler för hundar, för ägarna kan helt förstöra dem och skapa monster. En hund kan döda dig, en katt kan...ge svidande rivmärken?

Kwon
2007-06-30, 12:17
Att det finns folk som tränar upp/dresserar sina hundar till att bli riktiga "killers" vet vi, men inte så ofta en "killerkitty/killerpussy" förekommer. ;)

Pitbulls kan bli riktiga beefcakes! :D

Kwon
2007-06-30, 12:22
Vissa hundar är ju tydligen avlade just för strid, så visst är det skillnader mellan kissekatter och hundar.

Dessa är ju alla rediga beefcakes.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dog_fighting_breeds

http://tacoma.injuryboard.com/premises-liability/pit-bull-attacks-woman-and-greyhounds.php

Jompan
2007-06-30, 12:23
Att det finns folk som tränar upp/dresserar sina hundar till att bli riktiga "killers" vet vi, men inte så ofta en "killerkitty/killerpussy" förekommer. ;)


Haha! Min pappas katt kanske inte riktigt skulle kunna kallas killerkitty/killerpussy men han älskar att jaga efter en och kasta sig upp på benet och boxas till med tassarna (klorna inne), sen springer han iväg och väntar på att man ska leta upp honom. Hittar man honom springer man sen själv iväg och gömmer sig. Han letar upp en och ger en ett boxningsslag på benet och så upprepas det till en av oss tröttnar. :D

Kwon
2007-06-30, 12:27
En kattboxare i all ära, trots allt inget hot mot gemene man alt småbarnen i lekparken som vissa hundraser kan vara. ;)

Can't blame him for trying though! :D

Låter lite som han kör en sk "hit and run" taktik (en rak höger sen springer han och gömmer sig) medans en galen pitbull kör blitzkrieg rakt av och kan bita rejält på båd arm/ben/strupe.

Jompan
2007-06-30, 12:31
En kattboxare i all ära, trots allt inget hot mot gemene man alt småbarnen i lekparken som vissa hundraser kan vara. ;)

Can't blame him for trying though! :D

Låter lite som han kör en sk "hit and run" taktik (en rak höger sen springer han och gömmer sig) medans en galen pitbull kör blitzkrieg rakt av och kan bita rejält på båd arm/ben/strupe.

Näh, den rackarn är högst harmlös. *cupid*

Undrar om det finns katter dock som till rasen är mer aggressiva?

pragmatist
2007-06-30, 12:32
Min erfarenhet är att om man lär katten att gå på låda så gör den det även om man brukar släppa ut den. Katten som vi har haft i 18 år har mig veterligt aldrig någonsin bajsat någon annan stans än i sin låda (när hon har haft tillgång till den), och detsamma gäller de katter som släkt och vänner har haft. Det rör sig dock inte om några utpräglade utekatter utan innekatter som får gå ut då och då.

Kwon
2007-06-30, 13:30
http://www.caucasianlegend.com/modules/coppermine/albums/userpics/12234/Nurem-09302006-08.jpg

Jompan
2007-06-30, 13:35
UH! :(

Den hunden skulle inte jag vilja leka med.

Tigerkotten
2007-06-30, 22:53
http://www.caucasianlegend.com/modules/coppermine/albums/userpics/12234/Nurem-09302006-08.jpg

Är det där sådan där Japansk kamphund? Min farbror har/hade 4st sådana i Ecuador som vaktade deras tomt. Dock så skött grannen ihjäl antingen var det 2tjejer eller 2killar. Vet ej om det var pga man ej ville de skulle föröka sig, men är tydligen väldigt farliga. Påminner om de där på den bilden i.a.f.

David86
2007-06-30, 23:20
De brukar inte bli farliga om man inte gjort något alls dock, visst vissa klappar man snällt etc o de lackar ur. Men gör man inte ens det så är ju inte risken stor att något kommer hända. Vissa katter gillar ju inte precis att bli bärda / bli klappade på magen.
Min polares katt roidar om man inte klappar den, helt sinnessjuk, när den roidar biter den tag i någon kroppsdel och släpper inte tagit förrän man viftar allt man kan. Tjock är den också..

Kwon
2007-07-07, 17:13
Big Beef it Betil

http://a123.g.akamai.net/f/123/12465/1d/media.canada.com/idl/vitc/20070625/2192-640.jpg

Jompan
2007-07-07, 17:22
Big Beef it Betil

http://a123.g.akamai.net/f/123/12465/1d/media.canada.com/idl/vitc/20070625/2192-640.jpg

OMG!!!

Ser ju ut som en Belgisk blå, fast hundvariant. :(

Vad har den för egenskaper förutom att vara biffig? Är den snäll, sällskaplig, eller endast framavlad för att vara biffig och farlig?

Kwon
2007-07-07, 17:29
Rare genetic mutation increases muscles, weight of sleek breed

Wendy the Whippet has a genetic disorder that has resulted in an exceptionally muscular appearance.

Greyhounds är vanligtvis smala.

http://www.canada.com/victoriatimescolonist/story.html?id=67f15c17-2717-4022-bb76-1b982456e793

Jompan
2007-07-07, 17:34
Rare genetic mutation increases muscles, weight of sleek breed

Wendy the Whippet has a genetic disorder that has resulted in an exceptionally muscular appearance.

Greyhounds är vanligtvis smala.

http://www.canada.com/victoriatimescolonist/story.html?id=67f15c17-2717-4022-bb76-1b982456e793

Oj, stackarn! Glad att det inte var en framavlad egenskap. :)