handdator

Visa fullständig version : Powerbreathe


~nikita~
2007-06-29, 13:23
Är det någon som kan gå i god för den här produkten? www.powerbreathe.com

Om någon känner någon som har provat eller provat själv så är jag rätt nyfiken på om det har gett något resultat eller om det är en dyr bluff.... ? ;)

Guddi
2007-06-29, 20:57
Har ingen erfarenhet av produkten men det finns en del forskning som visar på förbättrad uthållighet när man tränar andningsmuskulaturen. Berätta gärna hur det fungerade för dig om du köper en.

Fatality
2007-06-30, 09:16
intressant får man en bättre andningskapacitet? :P

Guddi
2007-06-30, 16:58
intressant får man en bättre andningskapacitet? :PMan får en bättre uthållighet och styrka i musklerna och får därför i sig mer luft vid varje andetag. Det har visat sig öka prestationsförmågan i en hel del idrotter. Inga jättesiffror men några procent ser det ut att hjälpa även om vissa studier inte visar på någon förbättring. Gör en sökning i pupmed på "inspiratory muscle training" och lägg till något som du är intresserad av typ, repeated sprints, endurance exercise eller liknande så hittar du säkert en del.

ex: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=12165887&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Sniggel
2007-06-30, 17:06
Just det, den där grejen tipsade min kusin om. Funderar själv på att testa den för studien jag läste om apparaten verkade tala sitt tydliga språk.
Är nog speciellt bra för mig som astmatiker och skulle ha nytta av att kunna få in mer luft vid ansträngning.
Jag kommer nog att skaffa den inom någon månad och utvärdera den och bumpa tråden efter att jag använt den ett tag (2-3 månader)

machine gun
2007-06-30, 17:10
Just det, den där grejen tipsade min kusin om. Funderar själv på att testa den för studien jag läste om apparaten verkade tala sitt tydliga språk.
Är nog speciellt bra för mig som astmatiker och skulle ha nytta av att kunna få in mer luft vid ansträngning.
Jag kommer nog att skaffa den inom någon månad och utvärdera den och bumpa tråden efter att jag använt den ett tag (2-3 månader)

Ser fram emot rapporten :thumbup:

~nikita~
2007-07-03, 20:35
Kul att ingen dissade den rakt av iaf. Jag fick syn på den när jag var inne på runners store (www.runnersstore.se). Personalen där sa att det var en grym liten grej men jag hann inte prata så mycket om den med dem, för dom skulle precis stänga. Dagarna efter så kollade jag med några polare och ingen hade hört talas om den + alla trodde att det var en bluff.
Visst kan man kika på forskningen och statistik, men man måste ju veta att den är äkta också.
Det vore iaf kul om någon som gillar löpträning eller dylikt och har provat den vill betygsätta den :)

Lycka till med testet Sniggel! Dom sa på affären att det skulle vara bra för astmatiker också :)

Kappy
2007-07-03, 21:21
Ser fram emot rapporten :thumbup:

Jag med, som astmatiker skulle det inte sitta fel med lite hjälp :p

Sniggel
2007-07-03, 23:10
Kul att ingen dissade den rakt av iaf. Jag fick syn på den när jag var inne på runners store (www.runnersstore.se). Personalen där sa att det var en grym liten grej men jag hann inte prata så mycket om den med dem, för dom skulle precis stänga. Dagarna efter så kollade jag med några polare och ingen hade hört talas om den + alla trodde att det var en bluff.
Visst kan man kika på forskningen och statistik, men man måste ju veta att den är äkta också.
Det vore iaf kul om någon som gillar löpträning eller dylikt och har provat den vill betygsätta den :)

Lycka till med testet Sniggel! Dom sa på affären att det skulle vara bra för astmatiker också :)

Det låter iofs som den skulle fungera. Den fungerar ju så att det blir ett motstånd när man andas, och eftersom andningsmuskelrna ofast inte utsätts för så stora krafter borde det bli en typ utav styrketräning för dem (diafragman och intercostales musklerna t ex), och vi vet ju att styrketräning av muskler leder till starkare muskler.
Jag tror helt klart att man kan få ut nån form av effekt från apparaten.

Piranha
2007-07-04, 08:34
Är det någon som kan gå i god för den här produkten? www.powerbreathe.com

Om någon känner någon som har provat eller provat själv så är jag rätt nyfiken på om det har gett något resultat eller om det är en dyr bluff.... ? ;)

Hej ÄGGET.

Det var ett tag sen sist, om du frågar mig så tror jag att sluta röka för din del
kommer ha en mycke större inverkan.

Puss & Kram.

LadyInsane
2007-07-04, 10:36
Jag med, som astmatiker skulle det inte sitta fel med lite hjälp :p

Precis!

Guddi
2007-07-04, 11:47
Är nog speciellt bra för mig som astmatiker och skulle ha nytta av att kunna få in mer luft vid ansträngning. Lite of topic men tar upp det ändå då det kanske är intressant för dig. Som astmatiker är inte problemet att få in luft utan problemet är att få ut luften man redan har i lungorna. Orsaken till att nästan alla astmatiker utrycker det som att de har problem med att få in luft är att de helt enkelt inte lyckats bli av med luften som redan finns i deras lungor och det finns då ingen möjlighet att släppa in ny luft.

Kappy
2007-07-04, 12:40
Kan det inte innebära nedsatt lungkapacitet också?

Krampus
2007-07-04, 12:48
Hello! :)
Jag har ingen aning om frågan, men fin personlig bild du har! :D

soulsplinter
2007-07-04, 13:17
Annars är ju faglig djupandning cokså ett bra sätt att öka andnngskapaciteten och välbefinnandet :) typ inan man ska sova så kan man andas genom at förstå fylla magen med luft, sedan bröstet. andas sedan ut genom att först tömma bröstet på luft sedan magen. upprepa ett antal ggr lååångsamt

soulsplinter
2007-07-04, 13:18
*daglig

Sniggel
2007-07-04, 20:58
Lite of topic men tar upp det ändå då det kanske är intressant för dig. Som astmatiker är inte problemet att få in luft utan problemet är att få ut luften man redan har i lungorna. Orsaken till att nästan alla astmatiker utrycker det som att de har problem med att få in luft är att de helt enkelt inte lyckats bli av med luften som redan finns i deras lungor och det finns då ingen möjlighet att släppa in ny luft.

Hej Guddi :-)
Jag har hört den där förut. Jag har astma sen jag varit 10 år (alltså i 16 år) och jag vet att det inte stämmer. Det är trögt för mig att andas både på vägen in och på vägen ut. Jag känner alltså ett motstånd åt båda hållen. Får "ta i" när jag andas in och när jag andas ut. Det har inget med hur mycket syrebrist jag har att göra.

~nikita~
2007-07-19, 08:57
Hej ÄGGET.

Det var ett tag sen sist, om du frågar mig så tror jag att sluta röka för din del
kommer ha en mycke större inverkan.

Puss & Kram.


Hej NÖT.

Det märks att det var ett tag sen vi sågs, jag slutade röka i september förra året så nu har det gått snart 1 år :hbang:
Sen dess har jag jobbat endel med att förbättra min kondition och det går rätt bra, men är ändå nyfiken på den där lilla prylen ;)
Jag tränar undervattenrugby sedan årsskiftet och där behövs en hel del lungor *pust*

Allt bra annars?

Puss puss

Troll
2007-07-19, 21:23
Annars är ju faglig djupandning cokså ett bra sätt att öka andnngskapaciteten och välbefinnandet :) typ inan man ska sova så kan man andas genom at förstå fylla magen med luft, sedan bröstet. andas sedan ut genom att först tömma bröstet på luft sedan magen. upprepa ett antal ggr lååångsamt

Håller med om att andningstekniker och djupandning säkert funkar lika bra för att öka andningskapaciteten som apparaten i fråga.
men att även dra ner luften i magen ett flertal ggr innan läggdags däremot är jag tveksam till, om man inte vill kräka upp kvällsmaten vill säga.*spy*

~nikita~
2007-07-26, 05:48
Hello! :)
Jag har ingen aning om frågan, men fin personlig bild du har! :D

Haha hey mään, ja det var den finaste bilden jag kunde hitta :D hihi

~nikita~
2007-07-26, 05:57
Håller med om att andningstekniker och djupandning säkert funkar lika bra för att öka andningskapaciteten som apparaten i fråga.
men att även dra ner luften i magen ett flertal ggr innan läggdags däremot är jag tveksam till, om man inte vill kräka upp kvällsmaten vill säga.*spy*

Ja, jag håller med också om att man bör träna lite andningskapacitet själv. Jag brukar dutta endel med andningsträning när jag springer, jag tror att det ger mer att andningsträna då när hela systemet är på högvarv än när man har lagt sig på kvällen. Men inget är att fördömma, lite är alltid bättre än inget! =)

Barbastark
2012-06-20, 09:51
Nån som har provat den??

Har tänkt skaffa en sådanhär: http://www.powerbreathe.com/powerbreathe-products/powerbreathe-ironman-plus-iron-girl-plus-series/powerbreathe-ironman-plus-heavy-resistance.html

Dem görs i light, medium och heavy och jag vet inte riktigt vilken jag ska ta.

Nån som har provat?

Ofta är det ju så att medium är under medium. Stark sås på pizzerian liksom. Men enligt mailkontakt med tillverkaren så verkar "heavy" vara jäkligt tung.

Vill ju inte skaffa en som man "växer ur" vecka 3.

Barbastark
2012-06-29, 08:55
Har beställt en Powerbreath med heavy resistance nu. Väntar spänt!

Barbastark
2012-07-11, 14:40
Har kört nu ett par dagar, morgon och kväll sen jag fick den och jag tror helt klart att denna kommer hjälpa till med att få till det där djupa, fulla andetagen under längre tid på konditionspassen.