handdator

Visa fullständig version : Dåliga gener anlag?


lindo
2007-06-29, 12:53
Hej

Har en fråga om gener och anlag. Om man föds som en spinkig person med kassa gener för att bygga muskelmassa och bli stor stark vad beror det på? Vad är det i generna som är annorlunda från en framgångsrik kroppsbyggares arvsmassa?

Är det hur mycket testosteron kroppen tillverkar?

King Grub
2007-06-29, 13:02
Det är en faktor, en faktor av tusentals, kanske miljontals. Alldeles för komplex fråga för att besvara i ett foruminlägg.

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/543/2/399

Yes
2007-06-29, 13:08
Till att börja med föds alla spinkiga, så det i sig är inget uttryck för dåliga gener. Annars så...

Muskelbukarnas längd och senornas fästen
Hormonnivåer
Myostatin (http://en.wikipedia.org/wiki/Myostatin)
Nervsystemets effektivitet
Mängden fettceller och vart kroppen lagrar fett(påverkar hur lätt/svårt man har för att se hård ut)

Sen finns det säkert en del psykologiska faktorer också, fast det går ju att påverka i mycket större utsträckning.

lindo
2007-06-29, 13:23
Ok har fått svar på min fråga. Tack så mycket ni kan stänga tråden.

Tolkia
2007-06-29, 13:25
Något man bör komma ihåg när man diskuterar olikheter i arvsmassan är att olikheten inte nödvändigtvis måste synas när man tittar på innehållet i DNA. Det kan lika gärna röra sig om olikheter i hur kroppen "läser av" DNA (som kan ses som ett slags bruksanvisning för kroppen; jämför med hur man läser och tolkar en bruksanvisning till någon apparat) eller hur de processer som sker efter "avläsningen" (hur man agerar sedan man läst bruksänvisningen).

Fagen
2007-06-29, 15:51
Något man bör komma ihåg när man diskuterar olikheter i arvsmassan är att olikheten inte nödvändigtvis måste synas när man tittar på innehållet i DNA. Det kan lika gärna röra sig om olikheter i hur kroppen "läser av" DNA (som kan ses som ett slags bruksanvisning för kroppen; jämför med hur man läser och tolkar en bruksanvisning till någon apparat) eller hur de processer som sker efter "avläsningen" (hur man agerar sedan man läst bruksänvisningen).

Har du lust att utveckla detta?

jwzrd
2007-06-29, 15:55
Har du lust att utveckla detta?

Skillnaden mellan mp3-filen och mp3-spelaren.

Fagen
2007-06-29, 16:04
Skillnaden mellan mp3-filen och mp3-spelaren.

Jo, jag tro jag hängde med på resonemanget. Det jag inte förstår är hur "kroppen" ska veta "hur den ska läsa av", om denna information inte finns i DNA? För om den infon finns i DNA, borde man då inte kunna se den när man studerar DNA?

jwzrd
2007-06-29, 16:08
Jo, jag tro jag hängde med på resonemanget. Det jag inte förstår är hur "kroppen" ska veta "hur den ska läsa av", om denna information inte finns i DNA? För om den infon finns i DNA, borde man då inte kunna se den när man studerar DNA?

Det är klart att de strukturer som dekodar DNA också byggts av annan DNA, det här blir en fråga om hur långt man tar det. Man kan tänka sig att Miljön(tm) påverkar det hela och att olika saker som gäller just din kropp gör att vissa orsaker i din kropp får en verkan som inte skett givet samma orsaker i en annan kropp.

Tolkia
2007-06-29, 17:04
Jo, jag tro jag hängde med på resonemanget. Det jag inte förstår är hur "kroppen" ska veta "hur den ska läsa av", om denna information inte finns i DNA? För om den infon finns i DNA, borde man då inte kunna se den när man studerar DNA?
Ytterst finns naturligtvis all information i DNA (dock skall man ta med i beräkningen att anpassningar till den ytte miljön ju är beroende av hur miljön ser ut; ingen anpassar sig ju till något vederbörande aldrig konfronteras med, även om anpassningsmöjligheten finns där; alltså kommer man aldrig att se att "anlaget" för en viss anpassning finns), det är som jwzrd säger en fråga om hur långt man vill ta det. Oftast - och även här, som jag tolkar trådstartadens fråga - när man pratar om att "genetiken spelar roll" syftar man emellertid på DNA:s uppbyggnad, som vi kan undersöka den, d.v.s. i vilken ordning kvävebaserna sitter. DNA-strängen är dock inte så lång att det finns ett avsnitt för varje "sak" utan olika avsnitt kombineras ihop på olika sätt i "avläsningen" (jag förenklar grovt nu). VILKA avsnitt som kombineras ihop för att bestämma vad har vi i de allra flesta fall ingen som helst aning om. Man kan säga att vår kunskap om DNA är ungefär som att kunna alfabetet. Det är en god sak att kunna alfabetet, men om någon ger en Nordisk Familjebok och säger "läs" så hjälper det inte så långt om man inte vet vad bokstavskombinationerna betyder. Problemet när man söker efter orsaker till det ena med det fjärde i genetiken är alltså inte genetiken, utan vår begränsade kunskap. Vi ser det, men vi vet inte vad vi ser.

Uttrycket av DNA sker ju i flera steg, och i varje steg kan det bli "fel". Det är svårt att avgöra om t.ex. en sjukdom beror på ett fel i DNA i sig, ett fel hos det enzym som läser av DNA och tillverkar RNA eller i uppbyggnaden av det protein som den avlästa DNA-biten kodar för och i de allra flesta fallet har vi inte en susning.

Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/DNA) förklarar nog bättre än jag vad jag menar.

paragon
2007-06-29, 17:45
ju närmare apa man är ju bättre (dvs lite utvecklad människa)
ju mindre apa man är ju sämre (dvs mycket utecklad människa)

vissa proffs byggare ser ju ut som gorillor man rakat av pälsen på. dom har ju ena foten i apstadiet så att säga fortfarande. medans bill gates inte har en suck i gymet.

Crazylover
2007-06-29, 17:50
Hur stor kan skillnaden vara? kan det vara så att "Pojk med bra gener" blir lika vältränad som en annan som har tränat i 5 år på ett par månader? Finns det nån procentsats mellan bra normala och sämre "" träningsgener "" ?

MVH CL

paragon
2007-06-29, 17:51
Hur stor kan skillnaden vara? kan det vara så att "Pojk med bra gener" blir lika vältränad som en annan som har tränat i 5 år på ett par månader? Finns det nån procentsats mellan bra normala och sämre "" träningsgener "" ?

MVH CL



om man har gener som ronnie coleman kanske.

StarkeMats
2007-06-29, 18:11
Oavsett hur det är så låt dig inte hindras av att träna. De finns säkert exempel på att korta/små människor också kan skapa sig en bra kropp. Det gäller att inte bli blind av ronnie coleman och andra stora bjässar eftersom att de skiljer sig ofta i längd/vikt UTAN träning än en annan individ oavsett. Sedan så tror jag itne de är drogfria för fem. Kör på och tro på dig själv och framför, tillåt dig att vara nöjd/stolt över din kropp FÖR DIG SJÄLV. :)

EDIT: kanske inte hörde till topic direkt men tåldes definitvt att sägas.

paragon
2007-06-29, 18:13
dubbelpost

Ulf A Big
2007-06-29, 21:47
Jag tror att de flesta sk storbyggare från forntiden var av den här kroppstypen från början ta bara Larry Scott och Arnie två riktiga sugrör.

Ta Larry smalaxlad lite kutryggig och en säkert retad i plugget för det...
Man ser det tydligt i den lilla filmen om hans liv som bodybuilder
t9zW-wNs_SE

Och det kanske är det som är den sanna drivkraften dvs att slå från underläge för att orka med det hårda arbete som krävs för uppgiften

Yes
2007-06-29, 22:07
Vadfan, han har ju min kroppsbyggnad ju! :D

Det där är faktiskt jäkligt intressant. Visar hur stor skillnad "lite" muskler kan göra.

Sergio Oliva ser inte heller så värst bredaxlad ut idag(även om han är klart bredare än Larry Scott):
G5TxnbhW_Go

Mickaz
2007-06-29, 23:06
det är 50 gener och 50 du kan bygga själv.. men igentligen så ska man ej tro på det.. bara kolla in de flesta byggare dom liksom är grymma oavsett gener =D men 50/50 är det

Fagen
2007-06-30, 09:34
Det är klart att de strukturer som dekodar DNA också byggts av annan DNA, det här blir en fråga om hur långt man tar det...

[QUOTE=Tolkia;2381889]Ytterst finns naturligtvis all information i DNA (dock skall man ta med i beräkningen att anpassningar till den ytte miljön ju är beroende av hur miljön ser ut; ingen anpassar sig ju till något vederbörande aldrig konfronteras med, även om anpassningsmöjligheten finns där; alltså kommer man aldrig att se att "anlaget" för en viss anpassning finns), det är som jwzrd säger en fråga om hur långt man vill ta det... QUOTE]

Tackar för infon, jwzrd och tolkia. Vet inte om jag blev så mycket klokare dock. Men det har med min begränsade förmåga, snarare än era förklaringar, att göra.

Ulf A Big
2007-06-30, 10:57
Det finns de som förändrar sina geners begränsningar i mycket stor omfattning i den här sporten och då sådant är möjligt är det bara etiken, den egna moralen och lagstiftningen som sätter punkt på hur långt man går in i sin satsning.

lindo
2007-07-01, 11:11
Har fått läsa många jätte bra svar.