handdator

Visa fullständig version : Styrketräna i converse-skor?


boo fan
2007-06-29, 12:36
Jag hade tänkt att köpa ett par nya träningsskor och jag har kollat lite på ett par converseskor(http://www.converse.com/zproductdetails.asp?zcatid=2&zsubcatid=4&zgenid=&sku=M9160). Jag hade tänkt att använda dem när jag böjer och kör marklyft mm men jag är lite orolig för att stabiliteten i sidled är för dålig. Någon som tränar med converse? Hur stabil är den? Fungerar den att ha när ni böjer och kör marklyft? Har ni något annat tips på någon bra och billig träningssko?

redbrigade
2007-06-29, 12:41
finns ingen bild på skorna men äre vangliga converse eller? varför inte köpa ett par vanliga gympa dojjor

BigForre
2007-06-29, 12:48
finns ingen bild på skorna men äre vangliga converse eller? varför inte köpa ett par vanliga gympa dojjor

Menar du gympaskor som joggingskor så kan jag säga att jag personligen heldre böjer i ett par converse. Ett par platta inhomhusskor utan dämpning och bred platt sula vore bra...

boo fan
2007-06-29, 13:22
finns ingen bild på skorna men äre vangliga converse eller? varför inte köpa ett par vanliga gympa dojjor

Det är inte bra att gymma i ett par vanliga inomhusskor av olika anledningar. Du kan läsa mer om det här http://www.shoedoc.se/sko.asp

mini
2007-06-29, 13:28
Jag böjer och markar i skor av conversetyp ibland, och det finns fler i SL-leden. Främst i mark är de bra. Mina är lite för stora, så jag gillar inte riktigt att böja i dem.

Nitrometan
2007-06-29, 13:43
Det är inte bra att gymma i ett par vanliga inomhusskor av olika anledningar. Du kan läsa mer om det här http://www.shoedoc.se/sko.asp
Men där står ju inte ett ord om styrketräning i skor?

Bara om hur ett par skor vara uppbyggda för att springa i dem.

Jag tycker att det är jättebra att lyfta/träna i Converse Chuck Taylor All Stars, de är ganska populära i SL-kretsar.

För tunga böj är nog ett par riktiga böjskor att föredra.

Johan.P
2007-06-29, 14:20
Därför Sheogorath springer runt med militär-mönstrade converse på Gerda =p

MilkmaN
2007-06-29, 14:43
Det är döden att böja eller marka i löparskor. De har inte den stabiliteten i sidled jag vill ha, och dessutom så har de oftast ingen mark-kontakt under hålfoten heller, vilket gör att man lätt böjer in knäna i böjen på högre vikter. Lyftarskor av något slag är optimalt, mark barforta.

RassK
2007-06-29, 14:57
Nitro: Ska det vara höga eller låga?
Funderar på att köpa ett par för att träna i.

Var har de shysst urval och billigt (sverige)?

Methone
2007-06-29, 14:58
var inte så emo

Tjuckot
2007-06-29, 15:18
Jag köpte ett par skor i stil med converse för att träna ben i, och det var en förbannad skillnad mot mina gamla låga träningskor, även fast även de har en platt sula. Värt ett försök tycker jag iaf, det är inte så himla dyrt.

pe11e
2007-06-29, 15:27
Funkar klockrent till allt utom böj. För dåligt fäste så man vågar inte stå brett. En nackdel är att vadpressar av olika slag äter upp dem som popcorn. Håller inte så länge.

boo fan
2007-06-29, 16:05
Tack för alla svar ska iväg och köpa ett par nu:). Ber om ursäkt för länken. Hade för mig att det stod lite om gymskor där men det kanske var en annan länk(han inte kolla vilken som var rätt:smash:)

Vastrix
2007-06-29, 16:33
Jag ställer mig till skaran som använder Converse. Mycket bättre än div. inomhusgymnastikskor som jag använt tidigare och för reapriset 300 kr är det bara en bråkdel av kostnaden jmf med andra skor.

Handcuff
2007-06-29, 16:42
Ska du köpa skor enkomt för att träna i? Varför inte då köpa skor anpassade för styrketräning? Finns en del att välja på istället för rackel som är slut efter 2 månader....

Nitrometan
2007-06-29, 16:51
Ska du köpa skor enkomt för att träna i? Varför inte då köpa skor anpassade för styrketräning? Finns en del att välja på istället för rackel som är slut efter 2 månader....
Jag har haft mina Converse i fem år nu. De verkar hålla.

Hitops såklart.

Några exempel på lyftare som kör med Chucks och dessutom vågar stå brett.

Matt Smith
http://www.karensizemore.com/images/Friends%20Lifting/matt.jpg

John Stafford
http://www.karensizemore.com/images/Friends%20Lifting/john.jpg

John Bott
http://www.karensizemore.com/images/Friends%20Lifting/JOHN%20BOTT.jpg

RassK
2007-06-29, 17:20
Är de lämpliga för OL också?
isf köper jag ett par dirr.

Kappy
2007-06-29, 17:44
Sockeplast?

Handcuff
2007-06-29, 17:46
Jag har haft mina Converse i fem år nu. De verkar hålla.

Hitops såklart.

Några exempel på lyftare som kör med Chucks och dessutom vågar stå brett.



Se där se där. Trodde det bara var teens som körde i converse :)

Inte bytt träningspjucks på 5år :confused: Låter mer snålt än praktiskt....*spy*

paragon
2007-06-29, 17:47
converse är väldigt indie

holabolakola
2007-06-29, 17:49
ol-skor ftw

paragon
2007-06-29, 17:53
man kan gå ett steg längre och köra converse + cheap monday jeans

Nitrometan
2007-06-29, 18:06
Är de lämpliga för OL också?
isf köper jag ett par dirr.
Nej.

Nitrometan
2007-06-29, 18:08
Inte bytt träningspjucks på 5år :confused: Låter mer snålt än praktiskt....*spy*
Jag har två par Chucks, ett par brottardojor (Adidas) och ett par böjskor (Wahlander).

De används till olika saker. Men oftast har jag på mig min Converse när jag tränar.

Jag skulle aldrig ha dem utanför gymmet.

RassK
2007-06-29, 18:10
fuk. Hur är OL skor uppbyggda till skillnad från SL?

Nitrometan
2007-06-29, 20:26
fuk. Hur är OL skor uppbyggda till skillnad från SL?
Ah. Intressant. Det är inte så stor skillnad på ett par böjskor och ett par OL-skor.

Converse däremot är en helt annan sak.

Generellt sett så har OL skor lite mer klack, men det finns de som vill böja med lite mer klack också.

Timme
2007-06-29, 22:44
Ingen skillnad på OL skor och SL skor (förutom i marklyft, då kör man oftast på sock-i-plast!)

RassK
2007-06-30, 11:39
Ingen skillnad på OL skor och SL skor (förutom i marklyft, då kör man oftast på sock-i-plast!)

wtf! Sluta förvirra mig :(

Jag gillar att böj, marklyft och div OL. Vilka skor ska jag ha? :confused:

machine gun
2007-06-30, 11:42
Jag gillar att böj, marklyft och div OL. Vilka skor ska jag ha? :confused:

Ett par OL-skor, som du kickar av dig när du ska marka?

holabolakola
2007-06-30, 11:44
varför skulle man inte kunna marka med ol-skor? starten i varje ol-lyft är en form av marklyft, och det funkar ju för ol-lyftarna.

BigForre
2007-06-30, 11:50
varför skulle man inte kunna marka med ol-skor? starten i varje ol-lyft är en form av marklyft, och det funkar ju för ol-lyftarna.

Mja, frågan är om man strävar efter samma låga start i OL. Mark utförs gärna utan skor som höjer upp starten.

holabolakola
2007-06-30, 11:54
Mja, frågan är om man strävar efter samma låga start i OL. Mark utförs gärna utan skor som höjer upp starten.

Är det isf mark för träningens skull eller för viktens skull? dvs vad är syftet med marklyftet?

BigForre
2007-06-30, 12:06
Är det isf mark för träningens skull eller för viktens skull? dvs vad är syftet med marklyftet?

Självklart talar vi tävlingslyft...men skulle tippa att de som tävlar i SL vill träna i samma skor som de tävlar. Vill de träna djupare ställer de sig nog på upphöjning...

En centimeter sko som man inte behöver ha på sig under tävling känns rätt onödig.

Nitrometan
2007-06-30, 19:26
varför skulle man inte kunna marka med ol-skor? starten i varje ol-lyft är en form av marklyft, och det funkar ju för ol-lyftarna.
Starten på OL-lyften skiljer sig mycket från ett marklyft om du tittar på hur de lyfter.

Du vill ha ner hälarna i ett marklyft så att du kan få stången så nära kroppen som möjligt. Ingen klack i marklyft.

GymTT
2007-09-18, 13:07
Bumpar lite, behöver ett par bra,höga skor som funkar bra att böja i.


Tips med bild tack!