handdator

Visa fullständig version : Frukt(os) efter träning?


Sir Klabbe
2007-06-29, 12:02
Hmm, jag orkar inte köpa Gainer längre, så jag tänkte prova att göra en egen.

Men jag hittar inga snabba kolhydrater i flytande/halvfast form förutom socker, men socker är ju trots allt halvsnabba, eftersom det är 50% fruktos och 50% glukos?

Finns det någon frukt (banan kanske) med snabba kolhydrater? Eller spelar det ingen roll för att det är fruktos i den så det går ändå bara till levern?

Kalla mig inte troll nu, behöver bara ett svar.

King Grub
2007-06-29, 12:05
Köp druvsocker. Finns på sockerhyllan i alla livsmedelbutiker. Det är 100% glukos, under namnet Dextropur. Finns i storpack säkert billigare någonannanstans, men lätt tillgängligt 400 g för en tjuga eller så i vilken butik som helst.

Sir Klabbe
2007-06-29, 12:08
Köp druvsocker. Finns på sockerhyllan i alla livsmedelbutiker. Det är 100% glukos, under namnet Dextropur. Finns i storpack säkert billigare någonannanstans, men lätt tillgängligt 400 g för en tjuga eller så i vilken butik som helst.

Tack! Kan man blanda ner det istället för sötningsmedlet? (Ger det sötma)?

*Drar på mig t-shirten och drar till närmsta livsmedelsbutik*

King Grub
2007-06-29, 12:08
Druvsocker är sött. Inte lika mycket sötma som fruktos, men ja, sött är det.

Sir Klabbe
2007-06-29, 12:13
Druvsocker är sött. Inte lika mycket sötma som fruktos, men ja, sött är det.

Okej.

Om jag lägger till lite bananer, kommer det sakta ner upptaget av glukos till muskelglykogenet?

Eller går det bara raka vägen till levern ist.?

King Grub
2007-06-29, 12:17
Det skall vara pga fiberinnehåller som saktar ned magsäckstömningen i sådana fall, men så bråttom är det inte. Ät banan, om du vill.

Och även om man väljer bort frukt just vid det tillfället - efter träning - till förmån för rena sockerarter, bör man givetvis inte glömma bort fruktintaget helt och håller, vid andra tillfällen. Frukt är utmärkt nyttigt och inte bara socker i ett skal, som många verkar tro via associationen frukt -> fruktsocker (fruktos).

Sir Klabbe
2007-06-29, 13:04
Det skall vara pga fiberinnehåller som saktar ned magsäckstömningen i sådana fall, men så bråttom är det inte. Ät banan, om du vill.

Och även om man väljer bort frukt just vid det tillfället - efter träning - till förmån för rena sockerarter, bör man givetvis inte glömma bort fruktintaget helt och håller, vid andra tillfällen. Frukt är utmärkt nyttigt och inte bara socker i ett skal, som många verkar tro via associationen frukt -> fruktsocker (fruktos).

Okej, men frukt(och os) fyller ingen specifik funktion efter träning då?

King Grub
2007-06-29, 13:06
Det finns bättre val än frukt för att tillfredsställa kolhydratbehovet vid det tillfället.

Sir Klabbe
2007-06-29, 13:15
Det finns bättre val än frukt för att tillfredsställa kolhydratbehovet vid det tillfället.

Jag pratade inte om att tillfredsställa kolhydratbehovet - bara lägga till lite banan för att få det fylligare, mer mättande.

Så bananen hjälper alltså inget?

King Grub
2007-06-29, 13:35
Jo, det gjorde du. Bananens "effekt" är att ge kolhydrat.

Klart det mättar mer ju mer du lägger till ett mål?

Tolkia
2007-06-29, 13:40
Jag pratade inte om att tillfredsställa kolhydratbehovet - bara lägga till lite banan för att få det fylligare, mer mättande.

Så bananen hjälper alltså inget?
Du får nog förtydliga vad du menar med "hjälper". Om du är hungrig och vill bli mätt (min tolkning av "få det fylligare, mer mättande"), och blir mer mätt av att lägga till en banan så har ju bananen hjälpt. Det är inte på något sätt dåligt att äta en frukt efter träningen.

Ibland tenderar fokus att bli väldigt snävt, och det OPTIMALA kosttillskottet intaget vid den OPTIMALA tidpunkten framställs som den enda och avgörande skillnaden mellan Simon Speta och Berra Biff. Sådana gånger kan det vara till hjälp att fråga sig på vilken nivå man befinner sig - siktar man på topplaceringar i någon elitidrott är marginalerna små, gör man inte det är de ganska stora. Man kommer VÄLDIGT långt med "hyfsat OK" kosthållning, träning ett par gånger i veckan och tålamod att låta kroppen hinna förändras.

mommy
2007-06-29, 17:27
Finns i storpack säkert billigare någonannanstans, men lätt tillgängligt 400 g för en tjuga eller så i vilken butik som helst.

Inte på mitt ICA Maxi. *gah!* Däremot på Willy:s...

TylerDurden84
2007-06-29, 20:32
Inte på mitt ICA Maxi. *gah!* Däremot på Willy:s...

Det var inte bara slut då, eller att du "stirrat dig blind"? ICA Maxi här i Göteborg har det vid sockerhyllan.

Rahf
2007-06-29, 20:46
Inte på mitt ICA Maxi. *gah!* Däremot på Willy:s...

Brukar inte vara en produkt som sitter i ögonhöjd precis ;) antingen finns det vid godiset eller vid sockret.

mommy
2007-07-01, 20:03
Brukar inte vara en produkt som sitter i ögonhöjd precis ;) antingen finns det vid godiset eller vid sockret.

Jag frågade efter det, det enda de hade var sånt där Dextrosol-"godis". Tuggtabletter alltså.

King Grub
2007-07-01, 20:09
Det går lika bra, men blir rätt dyrt.

mommy
2007-07-01, 20:12
Det går lika bra, men blir rätt dyrt.

Jo, jag vet. Men jag tycker de smakar äckel och vill gärna blanda nåt smoothieaktigt av mitt druvsocker, så jag föredrar pulverform. :)

Slartibartfast
2007-07-01, 20:40
Jag har aldrig sett druvsocker in någon finsk mataffär. :confused:

superfettzor
2007-07-05, 14:58
Hej, jag snor tråden lite. Har börjat blanda en egen gainer, faktiskt mest av lathet bestående av ~100g mjölkpulver plus en och en halv matsked strösocker. Något fel med detta? ska jag byta ut strösockret mot druvsocker?

Eddie Vedder
2007-07-05, 16:05
Hej, jag snor tråden lite. Har börjat blanda en egen gainer, faktiskt mest av lathet bestående av ~100g mjölkpulver plus en och en halv matsked strösocker. Något fel med detta? ska jag byta ut strösockret mot druvsocker?

Ja det lär du tjäna på. Fruktos är som nämnts en ganska värdelös kolhydratkälla direkt efter träning. Sackaros är en monosackarid bestående av två disackarider, nämligen frukots och glukos.

Fördelningen dom emellan är 50/50, kort sagt skulle man kunna säga att enbart glukos (druvsocker alltså) mycket bättre eftersom det blir 100% druvsocker och inte 50% druvsocker och 50% fruktsocker. Fruktosen måste ju ändå omvandlas till glukos i levern under en viss tid för att sedan ge sig ut i kroppen.

En liten fundering bara: Finns det någon särskild anledning till att du inte vill ha mer än 1½ matsked kolhydrat? Det är ju verkligen inte särskilt mycket och känns ju nästan som det varken skulle göra till eller från.

superfettzor
2007-07-05, 17:15
okej, då blir det till att gå ner och köpa druvsocker, hur mycket skall jag slänga i? Anledning till den lilla mängden var att mjölken består av ungefär 50 gram laktos men det kanske är lite väl långsamma kolhydrater?

Eddie Vedder
2007-07-05, 17:20
okej, då blir det till att gå ner och köpa druvsocker, hur mycket skall jag slänga i? Anledning till den lilla mängden var att mjölken består av ungefär 50 gram laktos men det kanske är lite väl långsamma kolhydrater?

Jaha, det var det du menade med mjölkpulver!?:D Du menade alltså mjölk i pulverform och inte mjölkprotein i pulverform. Iom att det lätt slängs med uttrycken hit och dit kan det lätt missuppfattas, dom allra flesta proteinpulvren är ju mjölkprotein så jag gjorde genast kopplingen mjölkpulver=vassle/kasienpulver. Ursäktar missförståndet.;)

Hursomhelst är inte laktos "optimalt" det heller, men eftersom mjölk efter träning är bevisat effektivt tycker jag helt klart att din drink med mjölkpulver och (efter ditt behov/behag) valfri mängd druvsocker blir utmärkt.:thumbup:

tntballe
2007-07-05, 17:34
billigaste sockret är väl i nån ölbryggeri-affär, där det ofta finns i storpack.