handdator

Visa fullständig version : Fotställning på cykelpedal


Milia
2007-06-29, 08:32
Hur ska jag sätta foten på cykelpedalen för att belasta Plantar fasciian (ursäkta stavningen?) så lite som möjligt?

Tolkia
2007-06-29, 09:46
Snackar vi spinning/motionscykel, cykelträning ute (modell skaparn m.fl.) eller cykling i största allmänhet?

Jag känner igen problemet, och jag skulle som första åtgärd rekommendera ett par skor med stabil (läs: hård) sula. Om det är spinning/motionscykel inomhus eller cykelträning, så att det är fråga om lång tid på cykeln skulle jag skaffa cykelskor; det gör stor skillnad. Annars tycker jag att "vanlig" fotställning, d.v.s. trampdynan på pedalen, är det som känns bäst; att hänga på fotvalvet kan i och för sig kännas bra som omväxling från början, men blir fort obekvämt.

Milia
2007-06-29, 20:39
Ja.

Jag menar både cykling utomhus som träningsform (på mountainbike dock, jag har ingen racercykel) och inomhus på motioncykel.
Jag försöker variera fotställningen då jag känner att senan blir ansträngd om jag bara håller på framfoten, så då alternerar jag med att sätta mitten av foten på pedalen, men det är ju som du säger itne särskilt bekvämt...

Hårdare skor får jag ta och testa!

Tolkia
2007-06-29, 21:12
Både mountainbike och träningscykel inomhus?

CYKELSKOOOOOOOOOOOOR!!11!ONE!

skaparn
2007-06-29, 22:54
Som sagt: styv sula. Foten ska inte ens veta var klossen är monterad.
Behöver väl inte vara den värsta kolfibersulan i en högteknologisk sko, men ska du ha en styv sko kan du inte botanisera bland lågprismodellerna. Speciellt inte om du ska ha MTB-skor som generellt är lite mer sladdriga än landsvägsdito.. Jag kör på ett par Sidi Dragon som är de styvaste MTB-skorna jag testat. Om det är så att du har allvarliga problem med belastning av en viss del på foten, så finns det ingen anledning att spara pengar på skon om du vill kunna fortsätta cykla.

Nu var det ju MTB du skulle köra, men jag måste få posta den sko min kamrat köpte nyligen och jag fingrade på. Den var till och med styvare än mina Sidi Ergo 1.

http://www.specialized.com/OA_MEDIA/equip/07ShoeSWorksRoad_l.jpg

Vill ha.

Milia
2007-06-30, 15:43
Kanske ska förtydliga lite omd et nu behövs... Jag använder en mountainbike men cyklar på landsväg.... Inte särskilt hög nivå, men ändock träning.
Får kolla in om jag har råd med cykelskor.

Tolkia
2007-06-30, 18:22
En fördel med cykelskor om man tycker att det känns som ett hårt slag mot budgeten är ju att de inte nöts i samma utsträckning som t.ex. gympa/aerobicskor eller löpskor (det är ju ingen dämpning som "säckar ihop"´). Du kommer med andra ord att kunna ha cykelskorna längre än vad du kan ha dina löpskor (nu får jag väl cykelmaffian på mig; naturligtvis beror det på hur mycket man cyklar och hur man cyklar, men jag tror ändå att jag inte är helt fel ute).

F.ö. så är det visserligen häftigt att betala ett par skor till, men sjukbesök och behandlingar kostar ju också en del (själv tycker jag att det är en bra valuta att räkna i när det handlar om att skaffa utrustning för att avhjälpa ett kroppsligt problem). Jag har inte ångrat en sekund att jag köpte cykelskor, och då cyklar jag garanterat betydligt mindre än du. :thumbup:

skaparn
2007-06-30, 18:27
Kanske ska förtydliga lite omd et nu behövs... Jag använder en mountainbike men cyklar på landsväg.... Inte särskilt hög nivå, men ändock träning.
Får kolla in om jag har råd med cykelskor.


Får du ont av att cykla, men vill fortsätta cykla och behöver därför ordentliga skor är det väl inget snack? Prioritera bort något annat.

Milia
2007-06-30, 18:48
Får du ont av att cykla, men vill fortsätta cykla och behöver därför ordentliga skor är det väl inget snack? Prioritera bort något annat.
Allt är relativt. Jag är defintivt ingen cykelfanatiker, men eftersom jag inte kan springa överhuvudtaget måste jag hitta andra alternativ.
Det enda som funkar någorlunda är cykling. Så egentligen kan man väl säga att jag gör det för att jag måste, inte för att jag vill...(jag blir tokig utan konditionsträning).
Ibland går det jättebra att cykla och jag får nästan inte alls ont, och ibland känner jag av det mer, mkt beroende på vad jag gjort i övrigt, har jag jobbat med dåliga skor t.ex. så är det ju i princip kört direkt.

Så. Så fort jag kan springa igen kommer jag antagligen att sluta cykla helt, varför det känns...hmm, lite tungt att lägga 1000kr+ på ett par cykelskor om det nu skulle röra sig om några få månader.
Men, å andra sidan vet jag inte hur lång tid det kommer att ta innan min fot är bra igen, det kan ta 100 år, eller det kanske aldrig blir bra... och då är ju cykelskor en bra grej... Så jag får fundera både en och två gånger på det där för det är mycket pengar om man inte är rik som ett troll.
Andra alternativet är att köpa ett simkort istället för 500 spänn och skita i cyklingen helt :D

Tolkia
2007-06-30, 18:58
Mina kostade 1000 spänn, det är ett par inomhusskor från Shimano (misstänker dock att de går att använda utomhus också om det kniper, om man inte har så stora krav). Det tyckte jag att det absolut var värt. Och 1000 kr är vad de tre besöken jag gjort på akuten för mina fot- och fotledsproblem kostade; det kändes som en sämre investering. :D Cykelskorna är ju kvar nästa gång du eventuellt får ont någonstans.

Alltså, jag skall inte övertala någon att köpa saker han/hon inte vill ha (någon ände får det vara på prylbögeriet även på cykelsidan, pardon my french :D ), men jag upplevde det som en vettig investering. Inte minst för effekten det hade på psyket att kunna cykla under skadeperioden; jag simmar uselt så cykling kändes mycket mer som konditionsträning än vad simningen gjorde.

skaparn
2007-06-30, 19:01
Alltså, jag skall inte övertala någon att köpa saker han/hon inte vill ha (någon ände får det vara på prylbögeriet även på cykelsidan, pardon my french :D ), men jag upplevde det som en vettig investering. Inte minst för effekten det hade på psyket att kunna cykla under skadeperioden; jag simmar uselt så cykling kändes mycket mer som konditionsträning än vad simningen gjorde.

Prylbögeri är när jag köper ett tredje par landsvägsskor för 3 lax bara för att jag vill ha ett par vita. Dumt är när man inte vill lägga 1500 på ett par skor för att förhindra smärta och skador.

Tolkia
2007-06-30, 19:07
Prylbögeri är när jag köper ett tredje par landsvägsskor för 3 lax bara för att jag vill ha ett par vita. Dumt är när man inte vill lägga 1500 på ett par skor för att förhindra smärta och skador.
Slå mig inte, slå mig inte ... :D

Jo men jag håller med dig här (jag kunde bara inte motstå ...); jag tänker inte tvinga någon, men det är klart att man skall ha riktiga grejor om man skall hålla på, i synnerhet om man har ont någonstans - annars också kan jag tycka, för att inte få ont (så kkäpte jag ju också ett par dojor själv när jag fick ont). Och just cykling blir verkligen sjukt oskönt för onda fötter om man skall hålla på lite.

skaparn
2007-06-30, 19:19
Slå mig inte, slå mig inte ... :D

Jo men jag håller med dig här (jag kunde bara inte motstå ...); jag tänker inte tvinga någon, men det är klart att man skall ha riktiga grejor om man skall hålla på, i synnerhet om man har ont någonstans - annars också kan jag tycka, för att inte få ont (så kkäpte jag ju också ett par dojor själv när jag fick ont). Och just cykling blir verkligen sjukt oskönt för onda fötter om man skall hålla på lite.

Nej, jag slår ingen, förutom i Final Fight som Guy, Cody eller Haggard.

Jag är mycket väl medveten om att en tråd i en forumdel inte långt härifrån är en orgie i detaljer som kanske fyller mer en känslomässig funktion än en rent praktisk, men jag tycker det är irrationellt när man klagar på att det gör ont i foten att cykla och ändå snålar in på det som kan avhjälpa detta. Som du redan påpekat brukar det nästan alltid bli dyrare i slutändan ändå.

Under 1000 spänn på Cyclecomponents. Länk (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SHR099W-36r&avd=2&Ref=&artgrp=1132&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std).

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/SHR099W-36_1.jpg

Milia
2007-07-01, 08:31
Hmm.....
jagvillintejagvillintejagvilinte*cry*
...men jag måste nog.

Förlåt mig för min dumhet, men jag har inte förstått exakt hur skorna fungerar, hur fyller skorna sin funktion egentligen. Kommer jag att cykla snabbare än en racerbil med dem ;)
Eller är det helt enkelt för att cykling i allmänhet frestar på plantar fa***ian? (kan inte lära mig stavningen)
Hur vet jag att de passar min cykel, med fästena under skorna menar jag?

Milia
2007-07-01, 09:45
Förlåt mig för min dumhet, men jag har inte förstått exakt hur skorna fungerar, hur fyller skorna sin funktion egentligen. Kommer jag att cykla snabbare än en racerbil med dem ;)
Eller är det helt enkelt för att cykling i allmänhet frestar på plantar fa***ian? (kan inte lära mig stavningen)
Hur vet jag att de passar min cykel, med fästena under skorna menar jag?

Never mind....jag hittade svaret..:em:

skaparn
2007-07-01, 15:35
Hmm.....
jagvillintejagvillintejagvilinte*cry*
...men jag måste nog.

Förlåt mig för min dumhet, men jag har inte förstått exakt hur skorna fungerar, hur fyller skorna sin funktion egentligen. Kommer jag att cykla snabbare än en racerbil med dem ;)
Eller är det helt enkelt för att cykling i allmänhet frestar på plantar fa***ian? (kan inte lära mig stavningen)
Hur vet jag att de passar min cykel, med fästena under skorna menar jag?

Du har mest troligt SPD på din MTB, och de där skorna jag visade passar inte klossen för SPD på (tror jag), och du måste därför köpa en lite konverter så att du kan montera klossarna. Men det finns såklart massvis med skor som har SPD-infästning.

Det viktigaste skorna kommer tillföra din cykling är att du har en styv sula som fördela belastningen från pedalen jämt över fotsulan, och ja, du kommer bli snabbare. På sikt.

skaparn
2007-07-01, 17:33
Kanske prova begagnat?

Annons (http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=11372)

Milia
2007-07-02, 20:37
Alltså jag kollade på mina pedaler och jag tror inte jag har några clips överhuvudtaget, det ser bara ut som helt vanliga pedaler.
Innebär det att jag måste byta pedaler om jag ska ha cykelskor?