handdator

Visa fullständig version : inflamation i handled


Laijza
2007-06-28, 22:33
När jag kör denna övning http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html
mer än 2 ggr på samma månad så får jag alltid inflammation i handleden (tror iaf att det är inflamation det rör sig om)
Vad beror detta på? kan jag göra ngt för att förebygga att det händer igen?

Guddi
2007-06-29, 06:00
sänka vikterna
träna upp handlederna
strunta i övningen

Laijza
2007-06-29, 11:56
sänka vikterna
träna upp handlederna
strunta i övningen


träna upp handlederna är det förslag som jag tycker låter mest intressant, men hur gör man det? ngn bra övning för de?

InaIna
2007-07-02, 19:15
Det enklaste sättet att träna upp handlederna/underarmarna är att sitta vid ett bord med underarmen på bordskivan (alltså armen i 90 grader, handflatan uppåt) med en lätt hantel i handen. Handen fram till handleden ungefär håller du i luften utanför bordsskivan. Sedan kör du miniflex-rörelser i handleden. Du lyfter alltså hanteln utan att lyfta underarmen från bordet. Rörelsen sker utanför bordskivan.
Har du fortfarande inflammation i handleden så hjälper du till med andra handen att lyfta upp hanteln, sedan håller du bara emot på vägen ned. Vid inflammationer är det bättre att bara köra den eccentriska rörelsen eftersom den läker och bygger upp musklerna.
Jag har tyvärr ingen bild på denna rörelse så jag hoppas du förstår hur jag menar utifrån min, kanske inte allra mest klara, förklaring. Annars försöker jag förtydliga lite bättre.
Lycka till!

/Ina

Slick Rick
2007-07-10, 10:35
Hej!
Har du provat att ändra greppet?
Att ha handlederna i neutralläge, som man har med rak skivstång, innebär en hög belastning på din handleder vid armbågsflexion. Testa att ha handlederan lätt pronerade, tex med Z-stång. Det bästa fär handlederna är annars att andvända hantlar och att göra en supinerande rörelse under armbågsflexionen.

Whistler
2007-07-13, 00:46
Okej, gammal tråd, men jag tycker inte den fick något egentligt svar. Hur har det gått med dina handleder?

Det viktigaste rådet har faktiskt inte givits: stretching! Många inflammationer uppstår för att muskeln förkortas och blir stel och att man omedvetet spänner den under lång tid. Diverse övningar för att stärka muskeln är bra, det ökar blodgenomströmningen och du blir starkare osv, med andra ord bara fördelar. Men stretchingen är inte att förglömma. Det kan t o m vara så att om du bara stretchar handlederna 30 sekunder innan aktuell övning så kan du göra det helt smärtfritt!

Gällande handledslindor, dragremmar och allsköns olika hjälpmedel så är det viktigaste att du struntar i dem. Om greppet är den svagaste länken så ska du ju inte uppmuntra kroppen att inte stärka det! Likaså med vinklingar och olika grepp på stången: det sämsta du kan göra är att byta till så kallad Z-stång. Det gör att du får ännu mindre stimulans i underarmens muskler. Bättre att i sådana fall köra med hantlar så att det inte gör ont, och försöka att successivt ersätta med rak stång med lättare vikter.

De flesta som klagar på handledsproblem gör det just på grund av att de inte kör med rak stång, utan bara med Z-stång, och sedan får ont i andra övningar.

Här har du en av de bästa stretchövningarna för det vanligaste problemet med handleder/underarmar:

http://www.instantweb.nu/images/stretcha/underarm-bak-250px.jpg

stiffieboy
2007-12-19, 11:32
När jag kör denna övning http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html
mer än 2 ggr på samma månad så får jag alltid inflammation i handleden (tror iaf att det är inflamation det rör sig om)
Vad beror detta på? kan jag göra ngt för att förebygga att det händer igen?

har haft samma problem och jag tror de beror på att jag inte tränar underarmar, men de jag gör för att slippa de är att ta en lätt vikt första setet och värma upp tills jag får bra blodgenomströmmning i armen och "värmer" upp handleden genom att snurra på den och typ få den varm el va man ska säga.. sålänge den är ordentligt uppvärmd så funkar de för mig iaf..