handdator

Visa fullständig version : Smidighet (obs ej vighet)


MilkmaN
2007-06-28, 20:22
Jag har kommit fram till att jag har börjat bli lite "stel", inte stel som i att jag är för ovig, mina axlar har bra rörlighet och kan man sitta ner i ett ryck så är man rätt rörlig i underkroppen också - utan mer... muskelbunden.

Det är inte på något sätt extremt, men det är helt klart att föredra att vara lite smidigare om man skall prestera på topp på handbollsplan. Är det någon som har erfarenhet av smidighetsträning i den formen som avses? Kan man motverka att man blir en "klumpig byggare" när man lägger på sig mer muskler?

Tacksam för alla svar och erfarenheter.

Musselbank
2007-06-29, 06:28
Jag gissar att det rent fysikaliskt, med ökande massa > masströghetsmoment och muskelträngsel, är oundvikligt att förlora en del kvickhet.

torregen
2007-06-29, 10:18
jag har inget svar på din fråga. men jag vet iaf att det var en som länka en kille. en bodybuilder som höll på med tricking, då är man väll bra smidig. så borde ju gå iallafall.

jwzrd
2007-06-29, 10:21
Mer spänstträning och mer tyngdlyftningsliknande övningar, mindre byggning. Hopp, vändningar, bålträning och balans. Träna benen med vettiga övningar.

MilkmaN
2007-06-29, 14:05
Mer spänstträning och mer tyngdlyftningsliknande övningar, mindre byggning. Hopp, vändningar, bålträning och balans. Träna benen med vettiga övningar.

Som jag tränar nu med andra ord, eftersom jag tränar tyngdlyftning :)

Hopp gör jag väl inte separat, utan i plyopassen med handbollen. Balans körs inte heller. Aldrig ens tänkt på att träna det separat. Har du erfarenhet av att träna dessa två?

MilkmaN
2007-06-29, 14:11
Jag gissar att det rent fysikaliskt, med ökande massa > masströghetsmoment och muskelträngsel, är oundvikligt att förlora en del kvickhet.

Mjo, fast man måste ju kunna motverka det till viss mån. Jag får väl skita i att bli större och bara mer rippad och starkare istället. Som jwzrd föreslog.

jwzrd
2007-06-29, 14:17
Som jag tränar nu med andra ord, eftersom jag tränar tyngdlyftning :)

Hopp gör jag väl inte separat, utan i plyopassen med handbollen. Balans körs inte heller. Aldrig ens tänkt på att träna det separat. Har du erfarenhet av att träna dessa två?

Jag har kört lite plyo. Inte någon överdängarseriös approach dock utan mest som ersättning för tung benträning under ett av veckans tre OL-pass. Jag försökte hoppa högre varje pass och göra "svårare" hoppövningar helt enkelt. Jag gjorde även en del reflex-hopp (eller vad man ska kalla det).

Att du känner dig "osmidig" eller kanske tung kan kanske handla om att din träningsvolym nu gör dig lite sliten?

regus
2007-06-29, 14:17
Dans eller kampsport ffs!
Men annars, som Jwzrd skrev, lite mer tyngdlyftning och mindre bodybuilding (kan vara en bra början).

MilkmaN
2007-06-29, 14:26
Jag har kört lite plyo. Inte någon överdängarseriös approach dock utan mest som ersättning för tung benträning under ett av veckans tre OL-pass. Jag försökte hoppa högre varje pass och göra "svårare" hoppövningar helt enkelt. Jag gjorde även en del reflex-hopp (eller vad man ska kalla det).

Att du känner dig "osmidig" eller kanske tung kan kanske handla om att din träningsvolym nu gör dig lite sliten?

Jo, visst blir man lite sliten, men det är jag van vid. Det var främst tränaren som påpekade att jag hade haft nytta av att vara smidigare, och kanske inte träna mer byggande. Kanske har jag inte blivit speciellt mycket klumpigare, men jag lär ju bli det ändå med ökande muskelmassa. Men så länge jag inte lägger på mig muskler i några större mängder utan främst styrka borde det inte vara några problem. Synd bara att jag inte anser mig själv vara lagom stor än bara.

Regus:

Dans klarar jag mig nog utan, och kampsport är inget jag har tid med. Det är saker jag skulle kunna utföra som extraträning hemma eller på gymmet som var i åtanke. Thanks tho.

jwzrd
2007-06-29, 14:27
Men tränar du OL nu? Seriös OL-träning alltså?

Diggler
2007-06-29, 14:33
Inte för att våra sån...men det kan ju vara så att väl utförd lyftning ger mer muskelmassa än om du bara hade kört lite "allmän styrketräning". (Tunga övningar som involverar flera muskelgrupper bygger massa). Så jag säger tvärtom kanske hade passat bättre, mer bodybuilding mindre lyftning.

MilkmaN
2007-06-29, 14:37
Men tränar du OL nu? Seriös OL-träning alltså?

Ja, det skulle jag påstå. Jag tränar det som ett komplement, men jag tränar precis som lyftarna där gör, om än inte lika ofta. Mossebergs AK, har t o m tävlat en gång.

Senaste passet:
Sitt-Ryck från hängande
Stöt
Knäböj
Facepulls
Bänkpress

De två sista var min egna träning.

Musselbank
2007-06-29, 14:37
Mjo, fast man måste ju kunna motverka det till viss mån. Jag får väl skita i att bli större och bara mer rippad och starkare istället. Som jwzrd föreslog.

Jag bara funderar. Dans till exempel, som nån sade, borde vara bra för att "hålla sig uppdaterad" i hur kroppen fungerar, med massfördelning och sådant. Hitta den nya rörelselogiken.

Men jag vet inte.

MilkmaN
2007-06-29, 14:39
Inte för att våra sån...men det kan ju vara så att väl utförd lyftning ger mer muskelmassa än om du bara hade kört lite "allmän styrketräning". (Tunga övningar som involverar flera muskelgrupper bygger massa). Så jag säger tvärtom kanske hade passat bättre, mer bodybuilding mindre lyftning.

Fast det blir ju ganska så fel då, eftersom jag tränar tyngldytning för att det inte är så slitsamt, för att bli explosivare och till viss del då för att inte bli "för stor". Men visst har jag lagt på mig muskelmassa sedan jag började med lyftningen, men det kommer nog inte fortsätta i ett rasande tempo direkt - bara att kolla på de andra lyftarna på klubben. Ingen av dem är speciellt gigantisk eller klumpig, med undantag av kulstötarna och diskuskastarna då.

EDIT: Fast jag var rätt så seriös med den vannliga styrketräningen också.

emmzan
2007-06-29, 16:03
Det finns ganska mycket smidighetsövningar att utföra som komplement, dels som ren rörelseträning som att träna förflyttning i olika dimensioner ex springa konbanor, slå kullerbyttor etc. Sen kan man köra ren rörlighetsträning, bl a att svinga benen över häckar etc för att behålla/öka rörligheten i kroppen (i det fallet benen) osv. Just nu sitter jag på emmas tjänstedator och har inte tid att skriva något mer komplett eller nätkapacitet att söka obehindrat.
Om man ska leta efter något på nätet så är agility ett bra ord att lägga till sökningen och jag har för mig SISU har en bra bok om rörlighetsträning, annars finns alltid "training för speed and agility" (Komplett titel och författare finns på min hemsida) som ger en del bra exempel och även färdiga program för olika idrotter.

/z_bumbi

Rahf
2007-06-29, 20:42
jag har inget svar på din fråga. men jag vet iaf att det var en som länka en kille. en bodybuilder som höll på med tricking, då är man väll bra smidig. så borde ju gå iallafall.

Antoine är fortfarande tung och långsammare än de flesta trickers, hans repertoar är även förminskad betydligt.

z_bumbi
2007-07-11, 10:29
Handbollspelare bör styrketräna för att hålla och jag har lite svårt att se att man blir för stor för handboll genom att köra tyngdlyftning om man inte verkligen satsar på att bli mycket större. Att växa och/eller att öka i styrka gör däremot att invanda rörelser känns klumpigare och de är också i praktiken klumpigare så det kan ta ett tag innan du verkligen får nytta av styrkan/muskelmassan. Både styrke och viktökningen avtar dock när du kört styrka ett tag så du når en naturligt gräns volymmässigt där du troligtvis kommer att ligga ett bra tag om du inte verkligen vill bli större, då kommer rörelsena att ha nötts in igen så du får ut allt av träningen.

Rörelseträning gör man både för att öka rörligheten och att öka kroppskännedomen. Olika typer av hinderbanor där man byter riktning, slår kullerbyttor, lägger sig platt på ryggen i starten osv är säkert sådant som ni redan kör men du kan lägga till någon liknande typ av träning något pass extra i veckan. Jag har försökt snabbkolla efter en bra artikel i ämnet men har inte hittat någon.

Skissartat
Springa en kort konbana, sicksacka, backa, springa runt en kon antingen med ansiktet åt samma håll eller "snurra". Starta liggande på mage eller rygg, en kullerbytta på slutet. Slöjogga tillbaka. Kör 5-10 gånger

Att jobba på snabbhetet kan också göra att muskelmassan märks mindre. Korta sprintlopp med start från stående t ex 15 meter. 5-10 gånger även här.

Håll koll på den totala träningsvolymen, idealet är iofs att du diskuterar med tränaren så att ni gemensamt kan lägga upp en plan.

MilkmaN
2007-07-11, 14:12
Tack bumbi, väldigt givande svar! :thumbup: