handdator

Visa fullständig version : (Lektråd) Recept - hitta på ingredienser så gör nästa maten


Jacky
2007-06-28, 20:06
Hej.
Tänkte starta en lektråd för recept.
Tanken är att varje person skall inleda med ett måltidsförslag utifrån de ingredienser personen innan nämnt (dvs. ytterligare råvaror kan läggas till..).
Därefter skall han/hon ge förslag på ett antal nya ingredienser för nästa person.

Antag att personen innan mig skrev:
Köttfärs, paprika, ris

Då är mitt svar:
Köttfärs- & bönfyllda paprikor, toppade med lök-keso. Serveras med ris & ketchup!

Nya ingredienser för nästa person:
Champinjoner, lövbiff, pesto

Cilia
2007-06-28, 20:21
Nya ingredienser för nästa person:
Champinjoner, lövbiff, pesto

jag skulle hacka champinjonerna fint och steka dom med lite lök, sen skulle jag pensla/smeta ut peston på löfbiffen, rulla ihop det hela och fästa med en tandpetare.

Skulle steka så det fick en fin yta och göra färdigt i ugn.

Skulle servera det med en tomatsallad och bulgur

Alfred Nobel
2007-06-28, 20:23
jag skulle hacka champinjonerna fint och steka dom med lite lök, sen skulle jag pensla/smeta ut peston på löfbiffen, rulla ihop det hela och fästa med en tandpetare.

Skulle steka så det fick en fin yta och göra färdigt i ugn.

Skulle servera det med en tomatsallad och bulgur

Din tur att förmedla ingredienser till nästa recept :smash:

Cilia
2007-06-28, 20:30
Din tur att förmedla ingredienser till nästa recept :smash:
sorry, jag är trött

pollock, tomat, keso

regus
2007-06-28, 20:49
sorry, jag är trött

pollock, tomat, keso

Varva pollock, tomat, purjolök i en ungsform. På med salt och svartpeppar. Lägg keso över och in i ungnen


Fläskfile, Äpple och sambal olek.

LadyInsane
2007-06-28, 22:35
Varva pollock, tomat, purjolök i en ungsform. På med salt och svartpeppar. Lägg keso över och in i ungnen


Fläskfile, Äpple och sambal olek.

Wokar fläsfilén med diverse grönsaker, och blandar i sambal olek. Äter det förmodligen även med fullkornsnudlar. Äpplet äter jag upp när jag lagar maten.. :D


Älgkött, tomatkross och vitlök.

Rahf
2007-06-28, 22:49
Nu vet jag inte riktigt vilken konsistens det var men jag skulle nog strimla upp köttet, bryna på det för att därefter lägga i tomatkrossen och pressa i vitlöken. När allt är klart så steker jag upp allt, på med lite svartpeppar och servera med sås gjord på turkisk yoghurt + italiensk salladskrydda.

Blåbär, valfri fisk, messmör.

Holgern
2007-06-28, 23:31
Nu vet jag inte riktigt vilken konsistens det var men jag skulle nog strimla upp köttet, bryna på det för att därefter lägga i tomatkrossen och pressa i vitlöken. När allt är klart så steker jag upp allt, på med lite svartpeppar och servera med sås gjord på turkisk yoghurt + italiensk salladskrydda.

Blåbär, valfri fisk, messmör.


Jag skulle mixat allt med vatten sedan svept det. :MrT:

havregryn,vatten,salt

kelk
2007-06-29, 02:05
Ner med allt i en bunke och in i micron i ett par min.

Kycklingfiléer, blandade rotfrukter, mini fraiche

LadyInsane
2007-06-29, 06:16
Ner med allt i en bunke och in i micron i ett par min.

Kycklingfiléer, blandade rotfrukter, mini fraiche

Jag skulle stekt kycklingfiléerna och tillsatt lite grillkrydda. Därefter skulle jag råsteka de blandade rotfrukterna. Mini fraichen skulle jag blanda med Bonjour vitlökssmak till en god sås. Allt skulle jag äta tillsammans med potatis.

Sojafiléer, linser och sötpotatis.

Milia
2007-06-29, 07:11
Jag skulle rosta sötpotatisen i ugn med olja och flingsalt, kanske lite grillkrydda (?), sojafiléerna skulle jag först marinera i balsamvinäger , soja och vitlök och sen skulle jag steka dem.
Linserna skulle jag koka i grönsaksbuljong och när de är klara skulle jag blanda dem med någon balsamvinägervinägrett.

Mörktbröd (typ ciabattaaktigt), avokado, och kycklingfilé

Jacky
2007-06-29, 07:16
Jag skulle marinerat och grillat kycklingfilén, därefter skivat den.
Avocadon skulle bli en gucamole, tillsammans med vitlök.
Brödet skulle jag lägga snabbt på grillen för att få yta.
Därefter skulle jag fylla brödet med aioli, skivad kycklingfilé, gucamole, keso och ett par salladsblad.

Nästa: räkor, ägg, kaviar

Milia
2007-06-29, 07:17
Jag skulle koka ägen ganska hårt och sen dela dem, sen skulle jag lägga kaviar på och sedan dekorera med räkorna, sist skulle jag strö över dill och gräslök.
Till skulle jag servera sallad och gott bröd.

Nötfärs, bulgur, grönsaker

sissa
2007-06-29, 07:41
smaksätta färsen med vitlök,persilja,lite spiskummin, lite olivolja. sen göra små järpar av det och steka. till det bulgur blandat med grönsaker och en kall enkel dressing på yoghurt


spenat, kikärtor, potatis

Milia
2007-06-29, 08:19
Åhååhåååå, *drool* jag skulle koka potatisen och sedan låta den kallna.
Sedan skulle jag tärna den och steka/värma upp (inte så den får stekyta) tillsammans med arlas Smör&rapsolja och kikärterna, krydda med curry, örtsalt, spiskummin och koriander.
Spenaten skulle jag först koka i lite lite buljong så att buljongen liksom kokar in i spenaten och sedan servera den bredvid potatis och kikärtsröran.
Eventuellt skulle jag ha avokado till.

sissa
2007-06-29, 08:24
nya ingredienser?*popcorn*

Milia
2007-06-29, 08:30
Justja:
Scans QP burgare, dressing , bröd

Alfred Nobel
2007-06-29, 10:11
Jag skulle steka upp burgaren i mängder matfett, dränka brödet med flera lager dressing och tillslut servera det, till min familj, tillsammans med nyfriterade pommesfrites. Självklart förekommer även grönsaker på matbordet, fast det påläggs helt inviduellt. Själv skulle jag öppna en burk tonfisk och röra ner allting till en smörja med lite kapris, rödlök och kesella.

Nästa ingredienser:

* Fajita bröd (stora)
* Avocado
* Grillad kyckling

Milia
2007-06-29, 13:43
Jag skulle tärna kycklingen och avokadon och göra en röra med kidneybönor, keso och örtsalt, bre på wasabi på fajitabröden och klicka i av ingredienserna och rulla ihop.

*Ägg
*makrillfilé i tomatsås
*dinkelmjöl

Jacky
2007-06-29, 18:32
Jag skulle göra en pizza-botten på dinkelmjölet. Därefter skulle jag grädda den med en klassisk pizza-tomatsås på. Efter att ha varit ugnen i ca 4 min skulle jag ta ut plåten hastigt och smacka på makrill + ägg...därefter in i ugnen igen = blandning av varm macka & pizza.

Nästa:
Kycklingklubbor, tomater, banan

Musselbank
2007-06-29, 19:52
Jag skulle göra en pizza-botten på dinkelmjölet. Därefter skulle jag grädda den med en klassisk pizza-tomatsås på. Efter att ha varit ugnen i ca 4 min skulle jag ta ut plåten hastigt och smacka på makrill + ägg...därefter in i ugnen igen = blandning av varm macka & pizza.

Nästa:
Kycklingklubbor, tomater, banan

Kycklingklubborna i långpanna, lika bra att köra klyftpotatis där också, och massa tomater, i halvor. Dragon, salt, peppar.

Bananerna delade på längden i apelsinjuice med farinsocker, lite kanel, i mikron tills de blir mjuka. Till vaniljglass.

Nästa:
Svart pasta, gul lök, rödspätta

machine gun
2007-06-30, 17:57
Nästa:
Svart pasta, gul lök, rödspätta

Helstekt rödspätta, steker den först i stekpanna för att få en fin yta, sen får den eftersteka i ugn. Det toppas med en salsa av lök, tomat och het chili. Serveras på en bädd av svart pasta.


Nästa:
Spenat, champinjoner, quinoa

LadyInsane
2007-06-30, 18:00
Nästa:
Spenat, champinjoner, quinoa

Jag skulle steka kycklingfileer och skapa som en bädd av spenat och fetaost på. + In i ungnen så osten smälter. (Åt detta idag:D)

Till skulle jag fräsa champinjoner, rödlök och paprika. Detta skulle jag senare blanda ned i färdiglagad quinoa. Till äter jag förmodligen någon typ av sås baserad på kesella.


Fullkornspasta, chilikeso och ananas.

Milia
2007-06-30, 18:16
Enkelt. Koka pastan och gör en sås på keson, ananasen och.... tadaaaaa: avokado.

Ostsås, potatis, kyckling

mela
2007-06-30, 18:36
Enkelt. Koka pastan och gör en sås på keson, ananasen och.... tadaaaaa: avokado.

Ostsås, potatis, kyckling

Hacka kycklingen och fräs den med salt och peppar, blanda ner den i ostsåsen. Koka potatis och ät till (lät brutalt äckligt dock)

Makrill, gorgonzola och sockerärtor.

Wikner89
2007-06-30, 20:11
Ugn stek makrillen med lite kryddor. Gör en bechamelsås och blanda i gorgonzolan. Smält lite socker i en stekpanna och fräs upp sockerärterna. Allt äts med pressad potatis.

Brieost, lövbiff och bulgur

Jacky
2007-06-30, 20:46
Skivar brieosten och rullar in bitarna i lövbiff tillsammans med lite pesto. Steker rullarna och serverar detta tillsammans med en sallad på bulgur, ruccola, oliver och hyvlad parmesan.

Nästa:Tonfisk, kaviar, isbergssallad

Milia
2007-07-01, 09:06
Blandar tonfisken med kesella och tacokrydda och vitlök och äter tillsammans med avokado och isbergssalladen i fullkornstortillas.
Kaviaren äter jag bredvid på en knäckemacka ( det skulle jag väl egentligen inte göra, men den måste ju vara med någonstans ;) )

*Vita bönor
*Bulgur
*Kokta grönsaker

Cilia
2007-07-01, 11:54
Jag skulle blanda ner allt i en röra som en sallad och servera med en tzatziki.


Lax
morötter
nudlar

Alfred Nobel
2007-07-01, 12:06
Jag skulle grilla laxen och koka nudlarna tillsammans med morötter, andra grönsaker och någon god buljong.

Ris
Gravad lax
ingefära

Wikner89
2007-07-01, 14:45
enkelt, sushi. Kokar riset och blandar det med lite olja. Lägger ut ett par noriakblad som man duttar ut riset på. Ha på lite skurna grönsaker som gurka morot, avocado och paprika. Gör små risbollar till och linda gravad lax som en snöre runt bollen. Äts med wasabi, ingefära och soya.

Röda linser, paprika, qourn biff(rättstavat??)

Milia
2007-07-02, 17:52
Jag skulle strimla biffen (nu utgår jag från att du menar quornfiléer eller?) och steka den.
Paprika skulle jag rosta i ugn.
Linserna skulle jag koka och sedan mixa med potatismjöl och ägg och göra biffar av.

Dinkelmjöl
Ägg
Ost

Cilia
2007-07-02, 18:02
Jag skulle laga scones på det och smälta osten i så det blir som ostscones.


fullkornsspagetti
räkor
spenat

Wikner89
2007-07-02, 18:06
gör en sås av räkorna och spenaten... börjar med en vanlig bechamelsås, blandar i lite grönsaks buljong, salt peppar och sedan i med spenaten. Räkorna har man i sist och bara värmer upp. Kokar spagettin och har till.

Vita bönor i tomatsås, zucchini och fläsk karré

Jacky
2007-07-02, 19:18
Jag marinerar fläskkarrén och zuccinin tillsammans med röd lök & paprika.
I marinaden har jag: soya, olivolja, vitlök, grillkrydda och en gnutta honung.
Ovanstående grillar jag och serverar med en stor sallad och de vita bönorna får agera sås.

"Tunna skivor"/kokt skinka, vitlök, ägg

Alfred Nobel
2007-07-02, 19:19
Jag skulle hacka zucchinin till fyrkanter, 1x1cm, och sen göra en sås tillsammans med bönorna i tomatsåsen. Eventuellt tillägga krossade tomater och en klick dijonsenap för att utöka såsen. Sen steka fläskarren i lite matfett och serva med en liten grönsallad. Eller varför inte ris...

Tar dina ingredienser då vi svarade nästan samtidigt Jacky ;)

Tunna skivor"/kokt skinka, vitlök, ägg

Wikner89
2007-07-02, 19:52
Gillar den här tråden, får bra tips.
Vi satsar på en sallad den här gången med vacker uppläggning.
Man börjar med att klyfta tomater. Ta ut det blöta och släng det. Skär gurka i korta stavar och ta bort det blöta igen. Skär också morot i stavar. Finhacka röd paprika och rödlök. Sedan ett par salladsblad och lite ruccola. Vitlöken pressar man och blandar med lite olivolja, citron och salt och gör en vinegrett. Skinkan gör man rosor av och ägget skär man snett.
Nu till uppläggningen. Ta en talrik och lägg salladsbladen som en botten. lägg ut tomaten så att det blir som en sol i mitten av talriken. Mitt i solen så lägger man de korta stavarna av gurka och morot. strö över löken och paprikan. Ringla lite vinegrett över allt. Strö ruccolan runt solen och lägg ägget med rosen ovanpå vid sidan.

Soltorkade tomater, kesella och squash

Alfred Nobel
2007-07-02, 20:15
Jag skulle dela squashen i 2 delar och gröpa ur vardera halva.

Sen hackar jag soltorkade tomaterna och blandar ihop de med kesellan till en liten smet. In med smeten i varsin del av squasch och krydda på efter smak.

Under tiden har jag stekt en kalas god köttfärs och applicerar över smeten. Och sist men inte minst strör jag riven ost över köttfärsen och sen in i ugn några minuter på 200grader. Varsågod!

Melon, lax och nudlar

StrongVoice
2007-07-02, 20:27
Niklas, där hade du svåra ingredienser.

Jag skulle nog göra ett grillspett med melonbitar, laxbitar samt kardemummadeg. Till det skulle jag servera nykokta nudlar som jag sedan steker i lite koriander, basilika och pepparmint. Allt detta lägger jag på en bädd av ruccola-sallad. Passande dryck: Trocadero med mycket isbitar.

Nästa persons ingredienser:

Selleri, groddar, köttbullar

Milia
2007-07-02, 20:32
Hmm, det var också lite lurigt...
Jag skulle steka köttbullarna och koka makaroner som jag sedan wokar ihop snabbt tillsammans med soja och grönsakerna och balsamvinäger.

Bönor (typ vita kokta bönor eller kikärter)
Pasta
Grönsaker

Jacky
2007-07-02, 20:51
Pastan blir lasagneplattor som jag lägger ut i en smord form.
Fyllningen i denna vegetariska lasagne blir kikärtor som mixats tillsammans med keso och cashewnötter. Istället för en traditionell bechamelsås gör jag en "äkta tomatsås": Skollar och skalar tomater som jag långkokar och reducerar tillsammans med vitlök, oregano och lite svartpeppar.
Summan av det hela blir en lasagne med kikärt-keso-cashew fyllning och tomatsås...

Äpple, fläskkotlett, tomatpuré

Wikner89
2007-07-02, 21:18
Det var en klurig än....skulle nog satsa på att marinera köttet med bl.a vitlök, tomatpuré, soya, olja och salt o peppar och sedan grilla det. Till det så råsteker jag tunna äpple och potatisskivor. Till det gör jag en sallad på bönor, tomat och rödlök.

ägg, keso, kycklingfilé

omega
2007-07-02, 21:46
Hmm, i mitt huvud är det en lite konstig kombo men om man ska försöka göra det bästa av situationen så skulle jag nog steka kycklingen med paprikapulver, vitlökssalt, cayennepeppar och standard salt+peppar. Sedan skulle jag servera det på en landgång ovanpå en bädd av chilikeso och skivat kokt ägg.



vita bönor i tomatsås (lägg till vad du vill och gör något flashigt och gott tack *drool*)

det här var förresten mitt första inlägg, woho!

Cohen
2007-07-02, 21:49
Traditionell hederlig måltid utan extravaganser;
Tillagar kycklingfilén i en gryta tillsammans med kryddor (rosmarin, timjan, salt, peppar, cirtonsaft) och en skvätt olivolja. Steker ägget på vanligt vis utan att det bränns. Serveras med ris och keso.

Nu blir det svårt;
pepparkakor, kaviar och haricot vertes (långa gröna bönor)

Wikner89
2007-07-02, 22:07
okey den här var svår...
Blanda kaviar(nu kör vi inte kalles utan romen från stenbiten) med lite creme fraish och dill. Ha i lite räkor och kräftstjärtar. Nu har vi en röra som vi lägger på en polarmacka. Ovanpå röran lägger vi blancherade haricot vertes. På sidan om mackan så ligger tre nygjorda pepparkakor som du sköljer ner med ett fint hemgjort maskrosvin. Bon Appetit :D

tonfisk, mjölk och penne pasta

omega
2007-07-02, 22:26
eftersom mitt förra inlägg försvann någonstans i kaoset(? :P) så provar jag väl igen.

jag skulle koka pasten, skiva upp lite tomat och gurka, blanda allting tillsammans med lite salladskrydda och lite rapsolja och sedan dricka mjölken till.


löjrom, dill

Cohen
2007-07-02, 23:00
eftersom mitt förra inlägg försvann någonstans i kaoset(? :P) så provar jag väl igen.

jag skulle koka pasten, skiva upp lite tomat och gurka, blanda allting tillsammans med lite salladskrydda och lite rapsolja och sedan dricka mjölken till.


löjrom, dill

Enkelt...skulle utan tvekan göra en löjromstoast!

Skär kanterna (stansar ut fancy former om jag är seriös) av vitt formbröd och steker skivorna gyllenbruna i rikligt med fett. Klickar på en ordentlig sked med löjrom som formas till ett ägg och en liten klick créme fraiche eller liknande bredvid. Det hela toppas med dill och lite finhackad röd- eller gräslök.

Nu får ni fundera ett tag,
Psyllumfrön, fryst pollock, glöggkryddor.

Jacky
2007-07-03, 09:19
Detta blir helt klart en två-rätters.

Huvudrätt:
En klassiker: Stekt pollock med färsk potatis och en keselllaröra med dill, gräslök, rödbetor, kapris och rödlök. Citron till!

Efterrätt:
Vi inleder med att lägga fröna i blöt så att de sväller. Därefter kokar vi risgrynsgröt med frön och rör i glöggkryddor + mandel och russin. Sist av allt har vi i lite kesella. Detta serveras med blåbärssoppa utan tillsatt socker från Ekströms - ris ala malta special med andra ord

Oxfile, sockerärtor, kesella

The Rookie
2007-07-03, 15:11
Jag hade kokat sockerärtorna grillat fläskfilén med kaj p's marinad och sedan gjort bulgor och serverat oxfilén med flingsalt på ärtorna och sedan som efterrätt blandat kesella med fun light . lätt och gott !
Nu för ikväll för min del ska jag använda råvarorna :

Kycklingklubbor Wookgrönsaker Björnbär

Wikner89
2007-07-03, 17:41
Marinerar kyckling klubborna i vitlök, olja och en massa grillkrydda. In med klubborna i ugnen på 200 grader tills de är klara. Stek upp wookgrönsakerna med kokta nudlar. Mixa björnbären med mjölk, kesella och Is. Använd som måltidsdryck.

Rödspätta, citron och potatis

Milia
2007-07-03, 18:56
Rödspättan panerar jag och steker. Sedan droppar jag citron över.
Potatisen kokar jag och till alltsammans serverar jag kokta grönsaker och en Hollandaisesås (inte för att jag vet hur man gör, men ajg kan ju låtsas)

Havregryn
Sylt
Ägg

skratt
2007-07-03, 21:09
Koka gröt på grynen. Vispa ihop ägg till en omelett och blanda ner den färdiga gröten i, salta lite och stek grötomeletten i stekpanna. (Blanda gärna ner lite vaniljprotte)

Upp på en tallrik och servera med sylt!

Mandlar
Sojabönor
Jordgubbar

Cohen
2007-07-03, 22:27
Skulle bli lite av varje med de ingredienserna:

Först en jordgubbspaj/tårta med mazarinbotten. Mal mandlarna fint. Vispa ihop margarin, socker, ägg och mjölk. Tillsätt mjöl, mandlarna och bakpulver. Blanda väl och fördela i en form, in i ugnen. Medan den är i ugnen gör du en gele av gelatin och jordgubbssaft. När kakan är färdig garneras det hela med jordgubbar som täck med den halvt stelnade gelen. Om du är seriös kan du också hyvla lite mandelflarn över det hela.

Sojabönorna saltas och tillsätts lite olja. Rostas sedan i ugn till trevliga snacks att ha efter kakan.

spenat, jalapenos, potatis.

Milia
2007-07-04, 08:18
Jag skulle göra en pajbotten med kokt/kall potatis, dinkelmjöl och lagom mkt vätska.
Sedan skulle jag strimla jalapeñosen och blanda spenaten med ägg, lite mjölk och fetaost och hälla över som en fyllning på pajen.

Köttfärs
Potatis
Keso

MyungChul
2007-07-04, 15:07
Jag skulle göra en pajbotten med kokt/kall potatis, dinkelmjöl och lagom mkt vätska.
Sedan skulle jag strimla jalapeñosen och blanda spenaten med ägg, lite mjölk och fetaost och hälla över som en fyllning på pajen.

Köttfärs
Potatis
Keso

Gör ett mos av potatisen med lite smör och mjölk. Bryn köttfärsen med lök och lite tomatkross, köttfärsen går i botten på en ugnsfast form och moset över. Ganska tunna lager, keson blandas med spenat och äts som en "matig" sallad till.

Jordgubbar, Svartpeppar, Vitt vin

Jacky
2007-07-04, 20:24
Jag skulle marinera jordgubbarna i vitt vin + funlight jordgubb.
Därefter skulle jag blanda jordgubbarna med finskuren färsk ananas och melon.
Detta skulle jag servera med en klick kesella vanilj.

Cirka 1 tim senare blir jag hungrig igen.
Inte bara jordgubbar i mitt land tydligen. Här finns det tomater också. Strålande. Jag skivar tomater, gul lök och häller på olivolja, keso och lite svartpeppar.

Keso, kesella, blåbär

Wikner89
2007-07-04, 21:31
Mixar blåbär kesella vanilj och mjölk. Häller upp i ett glas. Tar ett par jordgubbar och skivar tunnt. Sedan tar jag en papaya som jag skär i stavar. Läggs på en tallrik med en klick keso.

När vi ändå är inne på lite sött så tar vi.

Keso, Sharone frukt och mango

skratt
2007-07-04, 21:40
Skär sharon och mango i tärningar och in en liten stund i frysen.
Vispa en äggvita hårt, ta ut frukten och mixa med keson till en smet. Blanda i äggvita och rör om till en luftig smet.
In i frysen igen tills den stelnat till en glass och rör om då och då.

Kantareller
Tofu
Råris

LadyInsane
2007-07-04, 22:12
Skär sharon och mango i tärningar och in en liten stund i frysen.
Vispa en äggvita hårt, ta ut frukten och mixa med keson till en smet. Blanda i äggvita och rör om till en luftig smet.
In i frysen igen tills den stelnat till en glass och rör om då och då.

Kantareller
Tofu
Råris

Kantareller bör endast tillagas på ett vis. Dvs stekas i smör och hamna på en härligt nyrostad macka. *drool* SÅ skulle jag äta upp kantarellerna. Tofun skulle jag woka tillsammans med soja, sweetchili och grönsaker. Woken skulle jag sedan äta uipp med råriset.


Ruccola
Fetaost
Kyckling

sissa
2007-07-04, 22:21
jag skulle fyllt kycklingen (kycklingbitarna) med riven fetaost,timjan. stekt de i ugnen. sen mixat ruccula med olivolja och lite av fetaosten och lite citron

till detta couscous

lax
haricot vertes
apelsin

MyungChul
2007-07-04, 23:35
Grillad lax med apelsinglaze och ångkokta harrisar.

Vit choklad, Absolut raspberri, vispgrädde.

Milia
2007-07-05, 16:38
Jag mixar frysta hallon tillsammans med lite absolut raspberry så det blir sorbetliknande konsistens, till det serverar jag vispad grädde smaksatt med riven vit choklad.

Skinka
Ägg
Avokado

Jacky
2007-07-05, 20:10
Mosar avocadon och finhackar ägget. Rör ihop detta till en gegga som jag häller lite majonäs, salt och peppar i. Därefter gör jag skink-rullar med avocado-ägg-fyllning. Dessa använder jag som snacks framför TV:n.

champinjoner på burk, avocado, musslor

Wikner89
2007-07-05, 22:45
Vi fixar några fina grillspett med dip. Köper lite fläsk karré som vi marinerar i lite rödvin, soya och vitlök. Skärs i småbitar innan marinaden och sedan grillas på spett. Köp lite äpplen, cocktailtomater, majskolvar och röd paprika. Trä allt på spett inklusive champinjonerna och grilla. musslorna grillar vi på lite lätt, vet inte hundra hur de tilllagas man det blir nog bra :D avocadon mosar vi och blandar med en santa maria guacamole mix påse.

Tomater, fläsk karré och dijon senap

sissa
2007-07-05, 22:53
Vi fixar några fina grillspett med dip. Köper lite fläsk karré som vi marinerar i lite rödvin, soya och vitlök. Skärs i småbitar innan marinaden och sedan grillas på spett. Köp lite äpplen, cocktailtomater, majskolvar och röd paprika. Trä allt på spett inklusive champinjonerna och grilla. musslorna grillar vi på lite lätt, vet inte hundra hur de tilllagas man det blir nog bra :D avocadon mosar vi och blandar med en santa maria guacamole mix påse.

Tomater, fläsk karré och dijon senap


steker fläskkarren, tar upp den ur pannan. sås: häller i lite vatten + creme fraiche + dijonsenap i pannan där köttet stekts. även lite timjan.
ugnsteker tomaterna och har till köttet och färskpotatis till som först kokats sedan stekts.


bacon,blomkål,torsk

MyungChul
2007-07-05, 23:01
steker fläskkarren, tar upp den ur pannan. sås: häller i lite vatten + creme fraiche + dijonsenap i pannan där köttet stekts. även lite timjan.
ugnsteker tomaterna och har till köttet och färskpotatis till som först kokats sedan stekts.


bacon,blomkål,torsk

Pepprar torsken och lindar in den i baconet och sätter lite färg på den i pannan. Koka blomkålen hårt och tillsätt en skvätt gräddmjölk och mixa. SoP så har du en blomkålspuré att döda med. Blancha lite schyssta primörer som sockerärtor och morötter. Guld. *drool*

Köttfärs, Kapris, Rödbetor

Cohen
2007-07-05, 23:28
Pepprar torsken och lindar in den i baconet och sätter lite färg på den i pannan. Koka blomkålen hårt och tillsätt en skvätt gräddmjölk och mixa. SoP så har du en blomkålspuré att döda med. Blancha lite schyssta primörer som sockerärtor och morötter. Guld. *drool*

Köttfärs, Kapris, Rödbetor

Biff a la Lindström!

Blandar köttfärs (helst ganska grovmalen) med hackad kapris, tärnade rödbetor och finhackad gul lök. Saltar och pepprar. Formar biffar som steks på hög värme i smör eller margarin. Serveras med kokt färskpotatis, senap och ättiksgurka. Kanske också lite brynt smör.

Hokifiléer, färskpotatis, haricot vertes

LadyInsane
2007-07-05, 23:33
Hokifiléer, färskpotatis, haricot vertes

Jag skulle göra fiskbollar/bullar/plättar av hokifileerna. Dela i smådelar och blanda i en beredare tillsammans med äggvitor, ströbröd och kryddor. Låta de stå ett tag i kylen och därefter forma små klumpar, som blir stekta i olja.
Potatisen kokar jag. Haircot vertsen steker jag tillsammans med paprika och zucchini. Därefter tillsätter jag tomatsås och basilika. Allt äter jag sedan tillsammans.

Sallad, purjolök och falukorv.

Cilia
2007-07-06, 09:57
Svår jag skulle strimla purjon och sen skulle jag skiva falukorven fast inte ända ner. Lägga korven i en panna och fylla mellanrummen med purjo, tomat och lite ost. In i ugnen och tillagas

Sen skulle jag riva salladen fint (gillar inte grovt riven sallad).
Göra en god vinegrett och servera till.


Blåmusslor, potatis, rödbetor

Wikner89
2007-07-08, 18:19
Tycker att tråden börjar dö ut lite... kom igen nu alla.
Vi grillar musslorna i en grillpanna. Potatisen kokar vi och gör till mos med lite finhackad purjolök i. Moset spritsar vi på en plåt och in i ugnen på 200 grader. Serveras med en sallad av rödbetor och vitkål.

Röda linser, köttfärs och rödvin

Cilia
2007-07-08, 18:23
Jag skulle göra en slags chili con carne på det där.
Koka linserna
Sen steka köttfärsen, blanda ner allt i grytan och hälla i lite rödvin och massa kryddor, vitlök, tomat, gul lök och låta koka ihop länge tills det får en mustig smak.

Sen servera till ett gott bröd och ett glas vin


Quorn, lök, tomat

Wikner89
2007-07-08, 18:32
jag antar att du menar biffar. Skulle steka dem i lite olivolja. Göa en tomatsallad med lök och tomat. Till det skulle jag servera lite klyftpotatis.

tonfisk, spagetti och vitlök

Cilia
2007-07-08, 18:45
Jag menade som köttfärs men skitsamma *s*

Jag skulle göra en grundtomatsås.
Hacka lök och vitlök fint. Fräsa det lätt i olivolja så det blir genomskinlig. Sen hälla på tomater, basilika, salt och peppar. Riva lite morrötter och kasta ner det med. Låter det stå och koka ihop i ca 30 min så det blir en god smak.

Sen lägger jag i tonfisken, kokar spagettin.
Serverar i en djup tallrik dekorerat med ett basilikablad


havskräftor, senap, ströbröd

Milia
2007-07-09, 07:46
Öööh du har så svåra...;)
Jag skulle nog göra en potatissallad med fransk senap i, havskräftorna skulle jag serverar i en sallad och sen skulle jag panera halloumiost i ströbröd och grilla den.

Keso
Makrillfilé
Pasta

MyungChul
2007-07-09, 11:51
Öööh du har så svåra...;)
Jag skulle nog göra en potatissallad med fransk senap i, havskräftorna skulle jag serverar i en sallad och sen skulle jag panera halloumiost i ströbröd och grilla den.

Keso
Makrillfilé
Pasta

Grilla makrillen med salt och peppar, mixa keson med lite goda oliver till en slät kräm, koka pastan med salt och mycket citronsaft. Servera med lite dillpistou

Kalvfilé, Kalvben, Rotselleri

Wikner89
2007-07-09, 16:41
Jätte roligt :D
Skulle börja med att göra en kalvfond med benen och rotsellerin. Det som också ska vara i fonden är morot. Inte helt efter recept men jag tycker att det blir gott. Koka skiten i 24 timmar sedan sila och reducera. Stek kalvfilén så att den får en fin yta och gör färdig i ugnen. Gör en sås på vatten, vetemjöl, kalvfond, lite soya och salt o peppar, charlottenlök också som man fräser upp först. Till det skulle jag servera sötpotatis, palsternacka och morot som man klyftar och in i ugnen med lite honung och olja.

Oxfilé, sparris och potatis

sissa
2007-07-09, 17:50
stek oxfilén i smör,salta och peppra

sedan en lummen potatissallad med sparris och getost


rädisor,mango,lövbiff

Cilia
2007-07-09, 18:58
skulle hacka mangon och blanda den med koriander, salt och peppar.
Bre det över lövbiffen och rulla ihop till rullader

Sen skulle jag dela räddisonrna i mindre bitar och bara ha salt på dom och servera vid sidan av tillsammans med sockerärtor



köttfärs, bulgur, zucchini

skratt
2007-07-09, 19:05
Skulle göra en mustig köttfärssås med på tomatkross, rödvin, tärnad zuccini, paprika, färsk oregano mm. Till det skulle jag servera vitlöksfräst, kokt bulgur.

Vitkål
Qournbullar
Äpple

sissa
2007-07-09, 19:41
tortillabröd med quorn, dressing ala cole slaw med riven vitkål och rivet äpple
även lite dressing med mera hetta i
och sallad


morot, ananas, räkor

Milia
2007-07-09, 19:50
Lätt! En räksallad, med vanlig grönsallad, gurka, morot, ananas, avokado och räkor.
Till serverar jag ett gott, grovt bröd. Någon god ost också

Fetaost
Avokado
Vita bönor

skratt
2007-07-09, 20:05
En bönsallad med fetacreme!

Hackar rödlök och blandar mer färsk och soltorkad tomat, oliver, bönorna, kronärtskockshjärtan, hackad avokado,vinäger, dijon, salt & peppar.

Mixar fetaost med keso till en krämig slät smet som jag toppar salladen med.


Linser
Sötpotatis
Päron

Milia
2007-07-09, 20:14
En bönsallad med fetacreme!

Hackar rödlök och blandar mer färsk och soltorkad tomat, oliver, bönorna, kronärtskockshjärtan, hackad avokado,vinäger, dijon, salt & peppar.

Mixar fetaost med keso till en krämig slät smet som jag toppar salladen med.


Linser
Sötpotatis
Päron*drool* *drool* *drool*

Milia
2007-07-09, 20:17
Jag skulle rosta sötpotatisen i ugnen och så skulle jag göra linsbiffar med spiskummin och solrosfrön, biffarna grillar jag också i ugnen samtidigt som sötpotatisen.
Päronen steker jag tillsammans med balsamvinäger, så det blir lite karamelliserat.

Kikärter
Potatis
Äpple

Jacky
2007-07-09, 20:40
Jag river potatis, äpple och lök grovt med rivjärnet. Har i ett ägg, salt, peppar, vitlök och lite havregryn i denna blandning. Formar därefter biffar som jag steker i olivolja. Till detta serverar jag en grönsallad med avocado samt en hummus gjord på kikärtor, vitlök, olivolja, citron, tahini & spiskummin.

Keso
Lättglass vanilj
Kesella

Milia
2007-07-10, 07:09
Intressant :) Hade jag aldrig kommit på själv ( =bra tråd!)
Jag hade blandat ihop allt till en god röra och ätit tillsammans med bär eller tärnat äpple, ev lite kanel.
Alternativt blandat det med koncetrerad apelsinsaft +kanel. (vet inte om Keson kanske skär sig?)

Soltorkade tomater
lätkesella
potatis eller pasta

sissa
2007-07-10, 10:40
pajskal på kesella och kokt potatis ( och mer, vad exakt vetfan)

fyll med tomaterna, oliver och nån smakrik ost

granatäpple,broccoli,senap

Wikner89
2007-07-10, 16:35
vi gör en liten pastarätt med broccoli och en sallad.
koka pennepasta, stek kycklingsfiléer med lite kryddor. Strimla kycklingen i cm tjocka skivor. Gör en bechamelsås med dijon senap. blanda allting och ha lite kokt broccoli till. Salladen ska bestå av granatäpple, gurka, tomat, vattenmelon och rivna salladsblad. Tärna allt förutom salladen och blanda.

Vattenmelon, paprika och jasmin ris

skratt
2007-07-10, 17:50
Jag skulle göra en rissallad med jasminris, babyspenat, tomat, vattenmelon, fetaost,gurka oliver, kikärtor och massa kryddor.

Till det en rostad-paprika-kräm att klicka på: Ungsrosta paprikan och dra bort skalet, mixa med vitlök, lika kesella, salt & peppar!

Citron
Hasselnötter
Hjortron

sissa
2007-07-10, 19:48
gör nån slags glaze på hjorton som penslas på grillade kycklingfilébitar

blandar kycklingen med couscous, tomater, chili,salladslök, hasselnötter, olivolja, citron och lite hjortron

banan, spenat, ost

Milia
2007-07-10, 20:09
Currypaj!
Pajskal på dinkelmjöl, yohgurt och olja.
Fyllning med spenat, ost, ägg, mjölk och toppa med bananer och curry

*Köttfärs
*Potatis
*Krossade tomater

Wikner89
2007-07-10, 20:17
Skiva potatis i 0,5 cm tjocka skivor. Krydda de krossade tomaterna med lite socker, vitlök, vitpeppar, färsk oregano och lite salt. Mixa allting så att det blir som en smet. finhacka gul lök och stek tillsammans med köttfärsen. Krydda med salt, svartpeppar och taco krydda. Varva allting i en ugnsäker form och strö över riven ost. In i ugnen på 200 grader tills det är klart.

Chilli frukt, mango och färsk koriander

Milia
2007-07-10, 20:29
Det blir ditt recept till lunch imorn!

Jag skulle klyfta mangon och marinera den i chili och koriander och sedan skulle jag grilla den och servera tillsammans med kesella och grillad kyckling.

Bulgur
Apelsin
Kyckling

Jacky
2007-07-10, 20:42
Det blir ditt recept till lunch imorn!

Jag skulle klyfta mangon och marinera den i chili och koriander och sedan skulle jag grilla den och servera tillsammans med kesella och grillad kyckling.

Bulgur
Apelsin
Kyckling

Jag steker kycklingen i rejält med olja..ja, som nuggets genom att äggpanera dem med havregryn först. Till detta gör jag en bulgur-sallad m apelsin, avocado, keso och lime. På bordet ställer jag även fram lite kebabsås och vitlökssås.


ägg, keso, kakao

Milia
2007-07-11, 07:40
Jag skulle koka en gröt på fiberhavregryn och 3 äggvitor.
Till skulle jag servera Mirres kesogrädde (banan+keso mixad) och bär

Potatis
Krossade tomater
Gröna linser

MyungChul
2007-07-11, 21:36
Potatisbullar med linsgryta! Easy peasy, massa trevliga bönor och goa grönsaker. Serveras rykande varmt med en rejäl klick turkisk/grekisk yoghurt.

Majs, hönsbuljong, koriander

sissa
2007-07-12, 00:55
majsoppa, med hönsbuljongen som grund
koriander i soppan också och en gnutta chili

till det grillade tortillabröd med ost mellan


persika,gräddfil,kyckling

Cohen
2007-07-12, 01:11
En variant på Clubsandwich med efterrätt;

Kycklingen grillas eller steks och skärs i lite tunnare skivor. Gräddfilen blandad med lika mycket majonnäs (variant efter samvete) och en hel del curry. Lite salt och peppar kan slinka ned med. Kycklingen läggs i ett rostat chiabatta-bröd med sallad, tomat, rödlök och dressing. Bacon på toppen om man vill.

Till efterrätt perikorna i halvor med vispad grädde.

rotmos, korv, tunnbröd

LadyInsane
2007-07-12, 01:15
rotmos, korv, tunnbröd

Ta ett tunnbröd, släng på rotmos, släng på en stekt korv, häll på ketchup, rulla ihop. Prima skinka!


kött/quornfärs, red chilisås, champinjoner

Jacky
2007-07-12, 06:13
Jag steker köttfärs/quorn tillsammans med lök, vitlök. Efter en stunds stekning har jag i lite passerad tomat, red chilisås och lite lite soya & vinäger.

Därefter tar jag fram min filodeg och gör egna inbakade pizzor - fyrkantiga.
Jag tar dubbla deg-blad eftersom de är så tunna och häller dessutom i lite räkor, cashewnötter och keso innan jag viker ihop dem. Penslar m lite vatten och har på lite sesamfrön, därefter....In i ugnen ca 15 min tills de fått fin gyllengul färg.

Dinkelris
Lax
Tonfisk

Milia
2007-07-12, 07:13
Jag kokar dinkelriset och kryddar sedan med citronpeppar och blandar med dijonsenap och kidneybönor.
Fisken tillagar jag i ugn (utgår från tonfiskfilé) och tärnar sedan upp den och blandar med dinkelriset och lite olja.

Mjukost (skinksmak)
Pasta
Vanlig Hårdost

Musselbank
2007-07-12, 07:31
Nödmat: pasta med riven vanlig hårdost + tex panini m. massa skinkost. Ägg om det finns, stekt på mackan eller till pastan el. både och.

renskav, basmatiris, vattenkastanjer

Cilia
2007-07-12, 12:56
renskav, basmatiris, vattenkastanjer

Jag skulle göra en renskavsgryta av det där med kastanjerna i.
Fräs lök och svamp, häll i renskaven som fräses tillsammans (salt och peppar + timjan). Häll i lite tomatpuré och vattenkastanjer, smaka av med lite soja. Sedan häller du i kesella. Låt koka ihop medan du väntar på riset som du kokar.


anka, sötpotatis, apelsin

MyungChul
2007-07-12, 15:06
Steker ankbröstet gyllenbrunt och skickar in det i ugnet några minuter, tar reda på stekskyn och gör en apelsinsås. Klassiskt. Kokar sötpotatisen och gör ett trevligt stamp av det med lite hönsbulle, salt, peppar och timjan. *drool*

Hallon, Anka, Grädde

Tolkia
2007-07-12, 15:15
(Off topic: MyungChul ger sig i leken; now we're talking!)

MyungChul
2007-07-12, 15:52
:cool:

Alfred Nobel
2007-07-12, 16:25
Slänga ankan i soptunnan, vispa hallon med grädden och sen käka direkt ur bunken :/

Grönsaksmix/thai (minimajs, brocollio, morötter, vattenkastanjer osv)
Kyckling
Keso

Wikner89
2007-07-12, 16:58
jag utgår från att du menar en hel kyckling så allt börjas med att man styckar kycklingen. frys in vingarna och klubborna eller släng dem. Ta de två filéerna och tärna dem. Stek tärningarna med citronpeppar, chilipeppar, salt och en massa paprika pulver. Stek grönsaksmixen också och sedan blandar du kycklingen och grönsakerna. Äts med lite keso till. Låter som prima deffmat.

Lime, kycklings filéer och pennepasta

MyungChul
2007-07-12, 19:33
Marinera kycklingen i honung, lime och svartpeppar. Gör en jordnötssås på kokosmjölk, rostade jordnötter och en annan massa gott. Koka råris till och grilla kycklingen. Äts med en trevlig grönsallad.

Kasta penne,n för det är ju tydligen det man gör nu.

Scampi, Grapefrukt, Balsamico, Råris(Kan ju med fördel kastas)

regus
2007-07-12, 19:41
Marinera kycklingen i honung, lime och svartpeppar. Gör en jordnötssås på kokosmjölk, rostade jordnötter och en annan massa gott. Koka råris till och grilla kycklingen. Äts med en trevlig grönsallad.

Kasta penne,n för det är ju tydligen det man gör nu.

Scampi, Grapefrukt, Balsamico, Råris(Kan ju med fördel kastas)

Kastar råris och balsamico, samt lägger scampin i frysen.
Grapefrukten pressas och blandas med gin.
Man kan ju fräsa scampin i vitlök/chili blanda ner lite råris och hacka ner en banan också, men det är ju inte lika rätt.

Linser, ägg och gröna ärtor.

Milia
2007-07-12, 19:44
LInsbiffar serveras tillsammans med ärtorna och keso.

Kikärter
makaroner
Senap

Jacky
2007-07-13, 16:12
Jag fräser lök och vitlök tillsammans med kikärtorna, kryddar detta med salt och peppar. Därefter kör jag allt i en mixer. Tar fram en bunke, ner med smeten, ägg och lite havregryn. Formar små veggo-bullar som jag steker.

Kokar makaroner, stuvar dem i mjölk.
Serverar veggo-bullarna med makaroner, senap, ketchup och american hamburger dressing.


Grönar ärtor, ägg, tonfisk

Wikner89
2007-07-13, 16:16
koka ägg och sedan tärna dem i små tärningar. Blanda det med tonfisk, lite majonäs, salladsblad och penne pasta. Ha även i gröna ärtor, finhackad purjolök och en massa italiensk salladskrydda.

Banan, kesella och kakao

Jacky
2007-07-13, 16:32
"Panerar" bananen i kakao och vaniljproteinpulver.
Skivar den och stoppar den i frysen.
Blandar kesella med chokladproteinpulver och vaniljyoghurt.
Ställer in smeten i kylen.
Tar ut allt från frys och kyl efter ca 30 minuter.
Toppar kesella-smeten med banan-skivorna och strör över lite nötter och honung.

Färskpotatis, kantareller, valfritt kött/fisk

sissa
2007-07-13, 19:30
koka potatisen tills den är nästan klar. låt kallna lite. dela sen i lite minde bitar och fräs i smör tillsammans med kantarellerna och salladslök (salt och peppar)

mixa några goa färska örter med lite olivolja, smeta på en bit hälleflundra och stek i ugnen



ädelost,ris,majskolv

Milia
2007-07-13, 19:59
Gör några snitt i en kycklingfilé och fyll med ädelost, krydda och tillaga i ugn.
Koka riset och blanda sedan med paprika.
Majskolven skulle jag grilla.

Köttfärs
Ris
Vitkål

Cilia
2007-07-13, 20:59
Jag skulle göra lite som en kolpudding eller vad det heter.

Steka köttfärsen och krydda lite med salt, peppar och kanske chili (för skojs skull)
sen skulle jag koka risen och förvälla vitkålen.
Därefter varva kål, ris och köttfärs i en ungsfast form.
Toppa med ost och köra den i ugnen.


Dinkelmjöl
räkor
champinjoner

MyungChul
2007-07-13, 23:11
Göra dumplings med mjölet och lite vatten(tror jag iallafall), för att sedan fylla dom med räkor och champisar och massa annat gott. Sen skulle jag gå hem från jobbet och sova.

Babyspenat, Soltorkade tomater, Drumsticks

Jacky
2007-07-16, 05:53
Jag skulle grilla mina chicken drumsticks och servera med grillad färskpotatis, lök och champinjoner. Till detta serverar jag en sallad m soltorskade tomater, spenat, isbergssallad och oliver.

Melon, kesella, mandel

sissa
2007-07-16, 10:30
Jag skulle grilla mina chicken drumsticks och servera med grillad färskpotatis, lök och champinjoner. Till detta serverar jag en sallad m soltorskade tomater, spenat, isbergssallad och oliver.

Melon, kesella, mandel


gör en sallad på skivad melon,räkor,chili,couscous,citron,persilja
grovhackar mandel och rostar den i stekpanna med lite salt och har på toppen

till serveras en dressing på kesella,gräddfil och limeskal,salt och peppar

hur det smakar vete sjutton:cool:

paprika,fläskkarré, yoghurt

Jacky
2007-07-16, 14:17
Marinerar och grillar fläskkarrén, paprika samt lökklyftor och champinjoner.
Till detta gör jag en stor sallad med avocado, bulgur, apelsin och valnötter.
Yoghurten använder jag till att göra en sås: yoghurt, vitlök, honung, salt & peppar.

Musslor, passerad tomat, isbergssallad

Wikner89
2007-07-16, 19:23
Jag grillar musslorna. Gör en tomatsås bestående av passerade tomater, vetemjöl, salt och peppar. Kokar upp och serveras varm. Till det gör jag en sallad med isbergssallad, rucculasallad, tomat och paprika.

Feta ost, nudlar och vitlök

mirrranda
2007-07-16, 19:35
Feta ost, nudlar och vitlök


Kokar upp vatten till nudlarna, när de är klara fräser jag vitlök plus lök, paprikabitar, och zucchinitärningar i en wokpanna. I med nudlarna i pannan en stund, krydda, krydda, och rör i feta-ost-kuber precis innan servering så de hinner smälta en aning men inte tillräckligt för att smaken ska hinna sina.

Falafell, pesto, linser

Milia
2007-07-16, 19:43
Jag blandar peston med keso och äter i wraps med falafeln, linserna och grönsaker.

Kikärter
Pasta
Ägg

Jacky
2007-07-17, 21:08
Kokar pastan och häller av vattnet.
Tillsätter lite olivolja och knäcker 2 ägg i kastrullen.
Sätter tillbaka pastan med äggen på plattan och rör runt knappt en minut så att äggen koagulerar lite.
Serverar detta tillsammans med en stor klick hummus som jag gjort med hjälp av kikärtorna.

Torkade aprikoser, nötter, kesella

Milia
2007-07-18, 08:00
Blandar ut kesellan med lite vatten för bättre konsistens /alternativt vanlijyoghurt.
Hackar aprikoserna och nötterna och blandar det med kesellan.
Sedan häller jag müsli över + kanel och kardemumma.

Köttfärs
Polar extrem
Ost

Cilia
2007-07-18, 08:25
Köttfärs
Polar extrem
Ost
Pizza
Stek köttfärsen med vitlök och lök och krydda den med oregano, salt och peppar
Gör i ordning en god tomatsås som får koka länge för att reduceras och få mycket smak.
Den är smaksatt med vitlök, basilika, salt och peppar
Sen tar jag och delar på polarkraftsbrödet, lägger tomatsås på och köttfärssåsen över och toppar med osten.

In i ugnen ca 10 mi
njut


keso
lök
bulgur

Wikner89
2007-07-20, 20:17
vi gör en fin tomatsallad bestående av gul lök och tomater. har lite keso till och kokar bulgur till med färsk basilka. Till det grillar vi en kycklingfilé som vi gjort en körsbärsglace till bestående av lite kryddor och mixade körsbärs.

Fetaost, kalles kaviar och bregott

Cohen
2007-07-20, 21:09
vi gör en fin tomatsallad bestående av gul lök och tomater. har lite keso till och kokar bulgur till med färsk basilka. Till det grillar vi en kycklingfilé som vi gjort en körsbärsglace till bestående av lite kryddor och mixade körsbärs.

Fetaost, kalles kaviar och bregott

Skulle nog tvingas bli en lyxvariant av den gamla hederliga ost+kaviar mackan:

Lingongrova med ett rejält lager bregott.
Fetaosten smulas sönder och fördelas i ett tjockt lager över smörgåsen.
Toppas med kaviar.

Alternativt placeras kaviarn (heter det kaviarn eller kaviaren?) mellan smöret och osten innan hela härligheten då åker in i ugnen en stund så att osten smälter en aning.

Rabarber, pilgrimmsmusslor, sura Haribo-gele-nappar

MyungChul
2007-07-20, 21:19
Godis.. rabarber och pilisar ..... okej! *sätter på sig tänkarmössan*

Smälter godiset och tillsätter en massa vatten. Detta kokar jag rabarberna i med en del svartpeppar. Jag kokar sönder rabarbern och gör en marmelad på den och serverar med en frisk grönsallad och tunt tunt skivade pilgrimsmusslor med lite flingsalt.

Pilgrimsmusslor alá godis?

Ska vi göra pilgrimsmusslor på riktigt nu då?

Pilgrimsmusslor, Lime, Habanero

Wikner89
2007-07-21, 09:24
skoj att jag inte ens vet vad habanero är :D

Habanero är, tillsammans med Scotch Bonnet, den mest odlade varianten av arten havannapeppar (Capsicum chinense). Habanero kallar man ofta de orange klockformade frukterna. Frukterna varierar i storlekar mellan 2,5 cm till 5 cm i diameter. Red Savina, som är en variant av habanero räknas som den starkaste chilifrukten i världen.
/Wiki

Vi gör en mangosallad med pilgrimsmusslor på. Börjar med att grilla musslorna tills de blir klara och sen blir d salladen. Skölj ruccolasallad och blötlägg den med is och vatten i en timme. Tärna mango eller köp färdigtärnad. Blandas med hackat salladslök och lite grovhackad gurka. Finhacka habaneron är ha i VÄLDIGT lite av den. I med en J*vla massa färsk koriander. Droppa över lime och servera med musslorna på.

Jordgubbar, fun light jordgubb och potatismjöl

Milia
2007-07-21, 14:21
Kräm! Serveras med mellanmjölk och smörgås.

Kyckling
Avokado
Råris

Jacky
2007-07-21, 14:39
Den grillade kycklingen tar jag bort skinnet på och finfördelar köttet.
Råriset kokar jag.
Kycklingen blandas med mosad avocado, keso (smak:grillad paprika), vitlök, lite tomatpuré, citron och olivolja.
Det kokta riset steker jag i olivolja tillsammans med champinjoner och lite lök, därefter lyfter jag av stekpannan, knäcker över ett ägg och rör runt tills det har koagulerat.
Kyckling-röra med stekt ris!

Äggvita, blåbär, yoghurt

Milia
2007-07-21, 15:15
Jag gör en pajbotten på dinkelmjöl, äggvita och lite olja. Ev mjölk eller vatten för rätt konsistens. Sen blandar jag blåbär och socker och häller över pajbottnen. Gräddar i ugn.
Vaniljyoghurten blandar jag med kesella och serverar till pajen.

Kikärter
Gröna linser
potatis

Musselbank
2007-07-21, 15:37
Mixad soppa på kikärter och potatis (som kikärtssoppa men med potatis också). Linserna blir med majs och buljong till pålägg som bres på valfritt bröd.

kumqat
kryddig korv
strutsägg

Jacky
2007-07-21, 21:06
Kumquaten ätes som förrätt tillsammans med olika sorters tunna skivor av skinka, kyckling och kalkon + melon.

Den kryddiga korven grillar jag tillsammans med hemgjort pinnbröd, som jag smaksatt med soltorkade tomater och oliver. Korven och pinnbröden serveras med en stutsäggsomelett innehållande ägg, potatis, mjölk, bladspenat och pesto.

Potatis, tonfisk i vatten (på burk), tomatpuré

skratt
2007-07-22, 10:58
Hackar en lök som stekt med potatis lite lätt. Breder ut i en form, lägger över tonfisk, tomatskivor och kapris.
Mixar sedan en sås på keso, krossade tomater, tomatpure, oregano och häller över i formen. Skjuts in i ugnen!

Tahini
Majs
Tofu

MyungChul
2007-07-22, 14:14
Kokar majsen med en skvätt kycklingbuljong och kryddar upp den, mixar och silar. Fräser tahinin snabbt med lite vårlök och ris. Sedan tillsätter jag majsbuljongen och risvin allt eftersom. I slutet mot tillagningen så har jag i kubad marinerad tofu och avslutar med lite salt, peppar, smör och parmesan.

En trevlig risotto med asiatisk twist.

Persika, Smör, Hallon

Cilia
2007-07-22, 20:12
hhmmm svår
Jag skulle nog skära persikan i bitar.
Smälta smöret i en panna tillsammans med ancho chili och låta det brynas lätt.
Sen steka persikan och hallonen i smöret.
Servera det med en god vaniljglass


kalkon
röda linser
zucchini

MyungChul
2007-07-22, 20:31
Snyggt :) Tänkte mig något i den stilen. Gjorde grymma muffins med vit choklad-gratinerade hallon i själva muffinsen. Till det serverade jag en vaniljglass, men skulle nog passa bättre med persikosorbet. *cupid*

Kalkon, Zuchini och Röda linser eh?

Marinerar kalkonen i chili, olja, soja, citron, salt och peppar. Kommer tillbaka nästa dag då jag grillar kalkonfiléerna så den får snygga grillränder och skickar in de i ugnen. Rostar ett par augerginer med lite vitlök och mixar "köttet" och smakar upp det med salt och peppar. Slicar upp zuchinin i lite snygga bitar och grillar dem lätt. Kokar de röda linserna med lite schalotten, morot och vitt vin samt salt. Gör en sås på black eyed peas, en svart sås. Serveras med en iskall öl.

Renhjärta, Guldkantareller, Hjortron

Jacky
2007-07-22, 20:34
Jag blandar stekt lök och vitlök med kalkonfärs & kokta linser. Kläcker i ett ägg och blandar i lite havregryn. Steker detta i olivolja till kalkon- & linsbiffar.
Zuchinin gröper jag ur och fyller med keso, hackade oliver, soltorkad tomat och grillar i ugnen. Till detta blir det även en tomat & avocadosallad.

Bröd, valfritt kött/fisk, ketchup

MyungChul
2007-07-22, 20:38
För sent! *flex*

Milia
2007-07-23, 07:18
Eftersom Jacky hade enklare ingredienser fortsätter jag med hennes post ;)

Jag formare hamburgare av köttfärsen och blandar med grillkrydda och steker.
Sen tar jag Polar extrem, brer fransk senap på ena brödet, orientdressing på andra, skivar lite gurka och sköljer ett salladsblad och lägger mellan bröden tillsammans med hamburgaren, en ostskiva och ketchup.
Till serverar jag kokta grönsaker.

Surimi
Ris
Soja

MyungChul
2007-07-23, 23:02
fegis *cry* *cry*

sissa
2008-05-16, 22:12
http://www.ricesigns.com/real_pictures/bump_signs.jpg


surimi kan vara lite allt möjligt vad jag förstått efter en snabbgoogling men jag bestämmer att det är crabsticks

jag gör iaf en wok på stekt ris, crabsticks, sticklök,räkor,sockerärtor och paprika

till detta soja och chilisås



alaska pollock,fänkål,morot

Icefire
2008-05-17, 11:53
Kul! Det blir en fiskgryta.

Mjuka upp fänkål och morot i olivolja tillsammans med purjolök. Krydda med lite salt och cayennepeppar. Häll på ett par dl vitt vin och ett par dl fiskbuljong. Lägg i alaska pollock i tärningar, eventuellt uppblandat med lite andra fisksorter. Sjud ca 10 min tills fisken är klar. Strö över persilja.
Färsk pasta till det.

Färsk tomat, ricottaost, zucchini

ackilf
2008-05-17, 16:17
Hackar gul lök och vitlök, river zucchini grovt och steker allt med qournfärs & tomatpuré och kryddor. Klickar i lite ricotta i röran.

Gröper ur tomaterna och fyller med röran och bakar i ugnen!

Räkor
blomkål
Basilika

agazza
2008-05-17, 16:21
Detta är en bra tråd för folk som har lite ingredienser hemma på en söndag :) bra initativ

shut teh face
2008-05-17, 17:07
Hackar gul lök och vitlök, river zucchini grovt och steker allt med qournfärs & tomatpuré och kryddor. Klickar i lite ricotta i röran.

Gröper ur tomaterna och fyller med röran och bakar i ugnen!

Räkor
blomkål
Basilika
Enkelt men väl gjort: steker upp blomkålen så de får fin färg och stadga, blandar i stark chili sås i stekpannan, lägger i räkorna och serverar detta med bulgur som har blivit blandad med basilika och creme fraiche + övriga kryddor.


Välling, isterband, äpplen

Koloftw
2008-05-17, 17:24
Kör ner i en gigantisk mixer och drick.


Socker, smör, vetemjöl och kakao.

Cohen
2008-05-17, 22:19
Kör ner i en gigantisk mixer och drick.


Socker, smör, vetemjöl och kakao.

Kanelbullar med kakao i fyllningen.
Kom som en spontan idé. Hur tror ni det skulle smaka? Låter gott i alla fall...

Tofu, wokgrönsaker, skinka.

ackilf
2008-05-18, 08:00
Egentligen slänga skinkan och köra en ren tofu-wok, men okej ;)..

Skär melon i stavar, kleta på fetaost, rulla in i skinkan och stick i en tandpetare. Förplock!

Marinera tofun i soja, rapsolja, vitlök, ingefära och chili.
Woka grönsakerna i sesamolja och smaksätt med färsk ingefära, sambal oelek och lite soja. Toppa med rostate sesamfrön. Voila!

Kräftstjärtar
Bladspenat
Sojamjölk

Eddie Vedder
2008-05-18, 09:10
Kör ner i en gigantisk mixer och drick.


Socker, smör, vetemjöl och kakao.

Typ sojamjölk eller nåt, eller vanlig mjölk också för den delen.

Då låter det där makalöst gott. Men någon vätska behövs ju i alla fall, mängden vätska beror på mängden smält smör.;)

Icefire
2008-05-18, 13:47
Kräftstjärtar
Bladspenat
Sojamjölk

Gör en bechamelsås på sojamjölken. Fräser bladspenaten i smör och river över lite muskot.
Kokar en tomatsås som kryddas med färsk timjan och vitlök.
Varvar bechamel, lasagneplattor, tomatsås, spenat och kräftstjärtar i en ugnsform och river över parmesanost.
= Lasagne

rotselleri
passerade tomater
vitt vin

regus
2008-05-18, 14:25
Gör en bechamelsås på sojamjölken. Fräser bladspenaten i smör och river över lite muskot.
Kokar en tomatsås som kryddas med färsk timjan och vitlök.
Varvar bechamel, lasagneplattor, tomatsås, spenat och kräftstjärtar i en ugnsform och river över parmesanost.
= Lasagne

rotselleri
passerade tomater
vitt vin

Gör en tomatsås på rotselleri och passerade tomaterna. I med vitlök, olivolja, salt och peppar. Koka pasta. Pimpla det vita vinet.

regus
2008-05-18, 15:41
Glömde nya ingredienser.

Pasta
Champinjoner
Sidfläsk

bulldozer
2008-05-28, 13:13
Glömde nya ingredienser.

Pasta
Champinjoner
Sidfläsk

Koka pastan, hacka ock stek sidfläsket och svampen. Rör ner turkisk yoghurt,
matlagnings grädde eller creme fraise tillsätt salt, peppar & hackad vitlök samt
fläsket & svampen och rör om! Klart!

Nya ingredienser:
Couscous
Kidneybönor
Morot

ackilf
2008-05-28, 17:17
Hacka gul lök, riv morot fint, och hacka en chilifrukt. Mixa med kidneybönor och nån msk havregryn och krydda. Forma och stek biffar!

Servera med couscous i grönsaksbuljong, tomatsallad och tzatziki.


Kokosmjölk
blåbär
alaska pollock