handdator

Visa fullständig version : Benhinneproblem.... (panikhjälp)


Dolken
2007-06-28, 19:42
Ska ut och kuta ett litet lopp i morrn kväll på ca 9km....
Ha nu i åtanke att jag aldrig sprungit ett så "långt" lopp tidigare..

I början av veckan så började mina benhinnor att jäklas..
Har haft lite problem tidigare, men då har jag bara tagit det lugnt,
och vilat..

Är det någon som har några tips för att hålla det lugnt för en dag,
eller i varje fall lindra...

Benvärmare?
Tigerbalsam?
Kylspray???

Någon....?????

Handcuff
2007-06-28, 19:44
Ska ut och kuta ett litet lopp i morrn kväll på ca 9km....
Ha nu i åtanke att jag aldrig sprungit ett så "långt" lopp tidigare..

I början av veckan så började mina benhinnor att jäklas..
Har haft lite problem tidigare, men då har jag bara tagit det lugnt,
och vilat..

Är det någon som har några tips för att hålla det lugnt för en dag,
eller i varje fall lindra...

Benvärmare?
Tigerbalsam?
Kylspray???

Någon....?????

Inget att göra på så kort tid...sök på "benhinnor" så hittar du massa information :thumbup:

champion
2007-06-28, 19:50
Du kan använda kylsprey sen varm vatten på sen kyl igen å om å om igen i ca 30min. sen gör du det några gånger den dagen. Skaffa nya skor eller ny sula.
Fortsätt inte spring om du känner att det gör fett ont så du börjar gråta.

makkans
2007-06-28, 19:50
Ska ut och kuta ett litet lopp i morrn kväll på ca 9km....
Ha nu i åtanke att jag aldrig sprungit ett så "långt" lopp tidigare..

I början av veckan så började mina benhinnor att jäklas..
Har haft lite problem tidigare, men då har jag bara tagit det lugnt,
och vilat..

Är det någon som har några tips för att hålla det lugnt för en dag,
eller i varje fall lindra...

Benvärmare?
Tigerbalsam?
Kylspray???

Någon....?????

Jag har haft samma problem i flera år och felet var att mina fötter var konstiga och behövde special gjorda sulor.
Ta kontakt med en skomakare så kan han/hon kollar det dirr...=)

machine gun
2007-06-29, 10:40
Som vanligt när folk tar upp benhinnor tar jag upp: Är du säker på att det är benhinnorna? Det är trots allt ganska ovanligt med benhinneinflammation (däremot brukar folk av någon anledning slänga sig med uttrycket hursomhelst för alla smalbensproblem).

Självtest: Dra med fingret längs med benkanten på smalbenet. Gör det ont som satan? (tänk nytt blåmärke) Isf kan det vara benhinneinflammation. Gör det inte ont? (det kan såklart ömma om man trycker hårt, men det är normalt) Isf är det troligtvis problem av muskulär karaktär.

Om det är problem av muskulär karaktär så skulle jag på kort sikt satsa på liniment, kyla-värme, massage, ordentlig uppvärmning innan loppet och ordentlig nedjogg efteråt +kyla. Sen skulle jag se till att hitta en massör som kan ge en djupmassagebehandling (även kallat idrottsmassage) för att lösa upp eventuella muskelknutar som orsakat problemen.

Är det verkligen benhinneinflammation skulle jag undvika att springa tävling.

schabo-labo
2007-06-29, 16:33
Som vanligt när folk tar upp benhinnor tar jag upp: Är du säker på att det är benhinnorna? Det är trots allt ganska ovanligt med benhinneinflammation (däremot brukar folk av någon anledning slänga sig med uttrycket hursomhelst för alla smalbensproblem).

Självtest: Dra med fingret längs med benkanten på smalbenet. Gör det ont som satan? (tänk nytt blåmärke) Isf kan det vara benhinneinflammation. Gör det inte ont? (det kan såklart ömma om man trycker hårt, men det är normalt) Isf är det troligtvis problem av muskulär karaktär.

Om det är problem av muskulär karaktär så skulle jag på kort sikt satsa på liniment, kyla-värme, massage, ordentlig uppvärmning innan loppet och ordentlig nedjogg efteråt +kyla. Sen skulle jag se till att hitta en massör som kan ge en djupmassagebehandling (även kallat idrottsmassage) för att lösa upp eventuella muskelknutar som orsakat problemen.

Är det verkligen benhinneinflammation skulle jag undvika att springa tävling.
Det var bra information :)

ZHTOHELLAS
2007-10-23, 22:34
Som vanligt när folk tar upp benhinnor tar jag upp: Är du säker på att det är benhinnorna? Det är trots allt ganska ovanligt med benhinneinflammation (däremot brukar folk av någon anledning slänga sig med uttrycket hursomhelst för alla smalbensproblem).

Självtest: Dra med fingret längs med benkanten på smalbenet. Gör det ont som satan? (tänk nytt blåmärke) Isf kan det vara benhinneinflammation. Gör det inte ont? (det kan såklart ömma om man trycker hårt, men det är normalt) Isf är det troligtvis problem av muskulär karaktär.

Om det är problem av muskulär karaktär så skulle jag på kort sikt satsa på liniment, kyla-värme, massage, ordentlig uppvärmning innan loppet och ordentlig nedjogg efteråt +kyla. Sen skulle jag se till att hitta en massör som kan ge en djupmassagebehandling (även kallat idrottsmassage) för att lösa upp eventuella muskelknutar som orsakat problemen.

Är det verkligen benhinneinflammation skulle jag undvika att springa tävling.


Precis vad jag letat efter!! Tack machine gun och tack SÖK funktionen :D

A.Pahkamaa
2007-10-23, 22:53
Om det inte påverkar löpningen så kan du testa att tejpa med coachtejp eller liknande runt smalbenet, det fungerade bra för mig då jag spelade fotboll förut. På lång sikt så är det vettigare att försöka hitta orsaken till problemet, men med såhär kort varsel kan det vara nått att testa iaf.

n1tro
2007-10-23, 22:58
mina benhinnor gör så ont att jag hellre får en spark upp i kulorna än på smalbenen utan tvekan om jag fick välja alltså.. det började när jag var 14, men sket i att dra till vårdcentralen/whatever. bara jag löper lite mer än 3 pass/v i 3-4veckor är det kört då ere tillbaka. har hålfotsinlägg sen ja, barnsben.. inte mkt jag kan göra åt det nu, inga läkare osv kunnat hjälpa

Fat tony
2007-10-24, 09:37
Som vanligt när folk tar upp benhinnor tar jag upp: Är du säker på att det är benhinnorna? Det är trots allt ganska ovanligt med benhinneinflammation (däremot brukar folk av någon anledning slänga sig med uttrycket hursomhelst för alla smalbensproblem).

Självtest: Dra med fingret längs med benkanten på smalbenet. Gör det ont som satan? (tänk nytt blåmärke) Isf kan det vara benhinneinflammation. Gör det inte ont? (det kan såklart ömma om man trycker hårt, men det är normalt) Isf är det troligtvis problem av muskulär karaktär.

Om det är problem av muskulär karaktär så skulle jag på kort sikt satsa på liniment, kyla-värme, massage, ordentlig uppvärmning innan loppet och ordentlig nedjogg efteråt +kyla. Sen skulle jag se till att hitta en massör som kan ge en djupmassagebehandling (även kallat idrottsmassage) för att lösa upp eventuella muskelknutar som orsakat problemen.

Är det verkligen benhinneinflammation skulle jag undvika att springa tävling.

då har man lätt benhinneinflamation säger diagnosen.. i övrigt bra inlägg

slimbo
2008-01-25, 21:33
vad är det värsta tänkbara som kan hända om man endå tränar/springer med benhinneinflamation ?

grimfish
2008-01-26, 16:29
vad är det värsta tänkbara som kan hända om man endå tränar/springer med benhinneinflamation ?

Att det blir kroniskt. Det är dumt att springa när man har benhinneinflammation.

Nadreas
2008-01-27, 21:23
Fraktur i Tibia.

DANNE1988
2008-01-30, 10:31
Ska ut och kuta ett litet lopp i morrn kväll på ca 9km....
Ha nu i åtanke att jag aldrig sprungit ett så "långt" lopp tidigare..

I början av veckan så började mina benhinnor att jäklas..
Har haft lite problem tidigare, men då har jag bara tagit det lugnt,
och vilat..

Är det någon som har några tips för att hålla det lugnt för en dag,
eller i varje fall lindra...

Benvärmare?
Tigerbalsam?
Kylspray???

Någon....?????


Det finns något riktigt fint linement som heter Linemex och det är ett Svensk utvecklad produkt så det är inget skit från utlandet om det är nåt du undrar, inte för att det finns skit från utlandet.

Men iallafall, salvan ligger har formen av en Deodorant som du bara smörjer på benhinnorna, det är exakt vad jag gjorde, plus att jag gick ner i vikt, plus att jag slutade springa på hårt underlag, plus att jag bytte skor, plus att jag slutade tänka på det.

Som du ser finns det massor av grejer som kan vara orsaken till att du får ont i benhinnorna, men iallafall... dra på den här Linemex ungefär 30-45 minuter för ditt springpass, och då ska det börja brännas LITE, inte mycket. Det hjälper för mig.

Vad noga med att du inte drar på för mycket, då får du brännskador.

*flex*

machine gun
2008-01-30, 11:00
Det finns något riktigt fint linement som heter Linemex och det är ett Svensk utvecklad produkt så det är inget skit från utlandet om det är nåt du undrar, inte för att det finns skit från utlandet.

Men iallafall, salvan ligger har formen av en Deodorant som du bara smörjer på benhinnorna, det är exakt vad jag gjorde, plus att jag gick ner i vikt, plus att jag slutade springa på hårt underlag, plus att jag bytte skor, plus att jag slutade tänka på det.

Som du ser finns det massor av grejer som kan vara orsaken till att du får ont i benhinnorna, men iallafall... dra på den här Linemex ungefär 30-45 minuter för ditt springpass, och då ska det börja brännas LITE, inte mycket. Det hjälper för mig.

Vad noga med att du inte drar på för mycket, då får du brännskador.

*flex*

Jag tror du syftar på Linnex?

Ett linement man verkligen inte bör överdosera. Och undvik att peta på stället du har smörjt in det på, för du vill inte råka få det i ögonen eller liknande.

DANNE1988
2008-01-30, 11:43
Jag tror du syftar på Linnex?

Ett linement man verkligen inte bör överdosera. Och undvik att peta på stället du har smörjt in det på, för du vill inte råka få det i ögonen eller liknande.

Linnex menar jag, jepp, sorry :) Vart fick jag Linemex ifrån? :smash:
Och NEJ definitvt rör inte med fingrarna, råkade göra det och glömde tvätta bort det från fingrarna och kliade mig i ögonen, missade viserligen ögonen, men träffade ökonlocket och under ögat, sved i timmen efter!

Kan tillägas att detta Linement hålla flera timmar, inte nån halvtimme timme som tigerbalsam.

Powerexpress
2008-01-31, 15:58
Om det inte påverkar löpningen så kan du testa att tejpa med coachtejp eller liknande runt smalbenet, det fungerade bra för mig då jag spelade fotboll förut. På lång sikt så är det vettigare att försöka hitta orsaken till problemet, men med såhär kort varsel kan det vara nått att testa iaf.

Om man har mycket behåring runt lär det ju kännas lite när man ska dra bort tejpjäveln eller?