Logga in

Visa fullständig version : Aptiten och träningsformen

S_R_G
2007-06-28, 18:56
Har länge funderat om det bara är jag som känner ett större behov av att slänga i mig en massa mat efter att jag genomfört ett träningspass med vikter, än om man exempelvis har sprungit en timme eller så?

För mig är det något som sitter i hela dagen.

Rahf
2007-06-28, 19:03
Det är inte bara du. Jämförelsen kan jag inte riktigt svara på, löper inte särskilt mycket.

blekfet2
2007-06-28, 19:06
Själv så måste jag tvinga i mig mat efter styrketräning då min aptit blir totalt nere i botten, men efter ett cardiopass så blir jag vrålhungrig.

Eddie Vedder
2007-06-28, 19:07
Jämförelsen kan jag inte riktigt svara på, löper inte särskilt mycket.

Det kan jag, såvida man inte snackar om distanspassen som förbrukar över 1000kcal så är jag alltid mer hungrig efter styrketräning. Efter ett tyngre ryggpass är jag hungrig hela dagen, skulle jag ha sprungit en vända vid samma energiförbrukning skulle jag knappt blivit hungrig alls.

Vad beror det på? Ingen som helst aning.*screwy*

Rahf
2007-06-28, 19:26
Det kan jag, såvida man inte snackar om distanspassen som förbrukar över 1000kcal så är jag alltid mer hungrig efter styrketräning. Efter ett tyngre ryggpass är jag hungrig hela dagen, skulle jag ha sprungit en vända vid samma energiförbrukning skulle jag knappt blivit hungrig alls.

Vad beror det på? Ingen som helst aning.*screwy*

Fast du är van löpare, kanske blir annorlunda om en säl som jag ger mig ut i spåret.

Eddie Vedder
2007-06-28, 19:30
Fast du är van löpare, kanske blir annorlunda om en säl som jag ger mig ut i spåret.

Jo men å andra sidan är det tveksamt om du skulle orka springa så länge så att exempelvis 800kcal förbrukas. Vid den typen av pass kan man inte jämföra hungern jag känner under hela dagen såsom jag känner efter att har kört ett ryggpass med mycket marklyft, och vad kan det ha förbrukat, 350kcal kanske?

Rahf
2007-06-28, 19:37
Jo men å andra sidan är det tveksamt om du skulle orka springa så länge så att exempelvis 800kcal förbrukas. Vid den typen av pass kan man inte jämföra hungern jag känner under hela dagen såsom jag känner efter att har kört ett ryggpass med mycket marklyft, och vad kan det ha förbrukat, 350kcal kanske?

Vill jag, så orkar jag.

MR TEDDYBEAR!! *cupid* *cupid*

Emil_Larsson
2007-06-28, 21:17
Min aptit är åt helsike efter jag styrketränat te.x.

Mår illa efteråt, fast jag mår ofta mer illa om jag precis druckit gainern. Bara tanken av att om en timme blir det mat ger mig spykänslor. Om jag fick välja skulle det få gå 6 timmar efter ett styrkepass för att jag ska vara hungrig, men man får ju göra vad som är opti!

L-Sami
2007-06-28, 21:48
För mig är det tvärtom, blir hungrigare av att springa 1 timme än att styrketräna i 1 timme.

Klenis
2007-06-29, 09:15
lämnade en del av BARNpizzan jag åt igår efter styrketräningen. Kan verkligen inte äta direkt efter.

jojjep91
2007-06-29, 13:08
joggning ´ökar min aptit

Emil_Larsson
2007-06-29, 13:11
En hel dag med flyttning (alltså flytta från sitt boende) bära massa soffor, bord m.m... Då blir jag j-vligt hungrig! :D

Masson
2007-06-29, 13:34
Jag blir väldigt hungrig av styrketräning men ännu hungrigare av löpning!

Saandraa
2007-06-29, 15:23
Samma sak för mig, blir mer hungrig efter att jag har joggat än styrketränat

Eddie Vedder
2007-06-29, 19:14
Alla ni som blir hungrigare av löpning, hur pass intensiva löppass pratar vi om? För den stora skillnaden är ju att om man tränar väldigt intensiv och/eller långvarig konditionsträning så förbrukas ju så väldigt mycket mer energi varför det blir en ganska konstig jämförelse.

Menar ni att ett långt löppass innebär mer hunger än ett bröstpass på gymmet eller att exempelvis ett ryggpass och en promenad ger samma hungerskänslor? Jag menar, att jämföra ett 1000kcal-pass med ett gympass som förbrukar 200-300kcal blir ju lite konstigt och borde vara ganska självklart i dom flesta fallen.

blekfet2
2007-06-29, 19:17
Alla ni som blir hungrigare av löpning, hur pass intensiva löppass pratar vi om? För den stora skillnaden är ju att om man tränar väldigt intensiv och/eller långvarig konditionsträning så förbrukas ju så väldigt mycket mer energi varför det blir en ganska konstig jämförelse.

Menar ni att ett långt löppass innebär mer hunger än ett bröstpass på gymmet eller att exempelvis ett ryggpass och en promenad ger samma hungerskänslor? Jag menar, att jämföra ett 1000kcal-pass med ett gympass som förbrukar 200-300kcal blir ju lite konstigt och borde vara ganska självklart i dom flesta fallen.

I mitt fall räcker det med ett cykelpass på ungefär 30min med aktivitetsgrad på ungefär 15 på Borg-skalan.